MARC_S schreef:little-wolf schreef:marc, de dc zit in spanje ook buiten.
ook balou zit in de winter in zn kennel als ik niet thuis ben ( wel om de reden datie niet los kan in huis. anders zattie ook binnen )
Spanje is warmer en jij bent er dan niet en dus mist de hond niks aan aandacht. Binnen is gewoon beter en dat ben je neem ik aan met me eens

Een dc heeft geen ondervacht

De DC komt van oorsprong van de Canarische eilanden.
Zelfs in de zomer heb je daar extreme temperatuurse verschillen tussen het Noordelijk en het Zuidelijk deel van de eilanden. Ook heb je enorme verschillen in temperatuur op welke hoogte je woont.
Zo kan het 35 graden zijn beneden aan het strand op het Zuidelijk deel van Tenerife en maar 15 graden to -2 graden boven in de bergen.
Wij woonden in de bergen op de naaldboom grens. Overdag was het zo'n beetje een graadje of 25, maar 's avonds een graadje of 5 (winter).
Onze honden en die van de buren leefde gewoon buiten in de tuin, ook 's avonds. Nooit heb ik iets gemerkt dat de honden ongemakkelijk waren of niet tegen de kou konden.
Natuurlijk moeten ze wel een droge wind/tochtvrije plaats hebben.
In Nederland is het wel een stuk vochtiger, maar als de hond een warm droog buitenhok heeft, kan een DC goed buiten gehouden worden.
Nu is er binnen het ras een groot verschil in vacht. met name de ivloed van de Fila op Gran Canaria heeft de vacht korter en fijner gemaakt. Ik zelf heb een teef met zo'n vacht. Zij is idd de meut en heeft het snel fris. Maar mijn andere teef en ook mijn reu hebben een ruigere dikkere vacht en hebben het vrijwel nooit koud.
Dat het beter is een Dc altijd binnen te houden, ben ik het ook niet mee eens.
Het is een ras met een sterke teritorium drang en houdt er van alles onder controle te houden. Buiten lopen ze continu de grenzen van het terrein af en bewaken zo hun territorium.
Honden die continu binnen worden gehouden als een gemiddelde huishond zullen dan ook vaak gaan zoeken naar een andere uitdaging. Slopen van deurposten is hier een voorbeeld van
Mijn honden gaan per dag zeker 1 a 2 uur de tuin in. Helaas heb ik niet de ruimte ze langer buiten te laten, maar zou ik een huis met land hebben dan wist ik het wel.