Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ras keuze

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Robert
nieuw lid

ras keuze

Ongelezen bericht door Robert »

Ok, ik ben hier net nieuw en val maar gelijk met de deur in huis: Ik zit er al heel lang over na te denken een hond te nemen, maar weet niet precies welk ras. Ik heb verschillende boeken doorgezocht en een hondenenceclopedy aan geschaft, maar ben er nog steeds niet uit: elke week ben ik weer helemaal gek van een ander ras.

Wat ik wel weet is dat ik op zoek ben naar een teef van een niet zo'n grote hond, hiervoor heb ik een rottweiler gehad, en het was een fantastische hond, maar vond hem iets te groot, ik ben op zoek naar een meer handelbaar formaat. Verder zoek ik een sportief ras waar ik bijv behendigheid mee kan doen en lekker mee kan fietsen. De hond moet sociaal zijn tegenover mensen en andere dieren, incl soortgenoten. ook zoek ik een ras dat snel leert en goed gehoorzaamd, het liefst een kortharige hond. En geen blafstaart :blah:

Natuurlijk ligt een groot deel aan de opvoeding van een hond, maar sommige honden hebben nou eenmaal ras eigenschappen die er inzitten en die je er moeilijk uitkrijgt

Honden die ik erg leuk vind, om verschillende redenen

- engelse + staffordshire bull terriër
- Mechelse herder
- Vizsla
- Border collie

misschien kunnen jullie mij verder helpen?

alvast bedankt,

groeten Robert
Megannetje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Megannetje »

klinkt voor mij als een labrador! :mrgreen:
Afbeelding
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Wat vind je zo leuk aan de border collie?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik val ook maar even met de deur in huis..ben je alleen? :mrgreen: Of te wel, moet de hond in een gezin leven met kleine kindjes, veel alleen zijn of hoe komt de hond terecht? Omdat je op zich rassen hebt die nogal wat van een baas vragen lijkt het me handig je gezinssituatie even mee te nemen in je beslissing. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik zou zeggen de staffbull!! Maar die kunnen wel problemen met sexegenoten. Maar die zijn ontzettend sportief, bij voldoende beweging rustig in huis. Leergierig, speels en een beetje gek. Kunnen heel goed gehoorzamen bij consequente opvoeding.
Is een grote hond in een kleiner jasje. Blaffen over het algemeen weinig. Alleen geen hond is hetzelfde natuurlijk...

Afbeelding

Carmen
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik ben benieuwd naar je redenen voor de honden die je leuk vind, ze zijn behoorlijk verschillend nl :wink:
Robert
nieuw lid

Het uiterlijk van deze 2 honden vind ik erg mooi, ik hou daar wel van. Nadeel van de bull terrier vind ik dat ze zo eigenwijs zijn, je kunt 10 keer roepen maar nog geen reactie, maar sommige mensen houden daar juist van. Het formaat, je hebt een "grote" hond, in een kleine verpakking.
Een Nadeel van de staf vind ik toch dat ze over het algemeen niet met andere honden overweg kunnen.

- Mechelse herder
Fanatiek, leert snel, zeer mooie hond, baasgericht, van veel mensen hoor ik dat ze onberekenbaar zijn :denken: en mechelse herders zijn over het algemeen ook niet zo kapot van andere honden

- Vizsla
Sportief, mooi uiterlijk, intelligent, sociaal, en nu las ik ergens dat ze moeilijk alleen kunnen zijn :denken:

- Border collie
Prachtige hond, als ik mensen met een border zie trainen krijg ik serieus kippevel. Mijn vriendin is alleen niet zo kapot van dit ras. Haar ex had er 4 en daar heeft zij niet zo'n goede ervaringen mee gehad ( ik ben ervan overtuigt dat het door de opvoeding van de hond komt, jammer dat je gauw zo'n vooroordeel krijgt) Verder vind ik deze honden zeer intelligent, zeer baasgericht en door dat baasgerichte zijn ze niet zo spelerig met andere honden, wat ook weer een voordeel kan zijn :wink: en een nadeel van deze honden is dat de meeste langharig zijn en veel verharen, maarja, dat deed mijn rottweiler ook.

Even voor de duidelijkheid, ik ben natuurlijk geen rassen expert, dus er zal wel het één en ander niet kloppen, maar dit is wat mij verteld wordt, wat ik gelezen heb over deze honden.

Over mijn situatie, ik werk voor mezelf als hovenier en nam mijn rottweiler vaak mee. Toen hij jong was deed ik hem aan een pin, met een lange lijn en hij vermaakte zich wel. Natuurlijk was hij ook alleen thuis, maar dan niet langer als 3 a 4 uurtjes. Ik woon samen met mijn vriendin in een eengezinswoning, met heel veel uitlaatmogelijkheden (bos, hei) mijn vriendin heeft wel een hond, waar zij veel mee traint ( daarom noem ik het ook haar hond, hij luisterd ook het beste naar haar) die hond is een kruising rottweiler, alleen ziet hij eruit als een raszuivere rottie. Het is een reu, en dat is ook de reden dat ik een teef zoek.

ik hoop dat jullie weer iets wijzer zijn, en dat jullie mij weer wat wijzer kunnen maken
:mrgreen:
Fanny
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Fanny »

Hallo Robert,

Ben je perse op zoek naar een rashond? Anders zou je misschien eens kunnen denken aan een (volwassen) herplaatser. Zelf vind ik namelijk ook erg veel rassen leuk en daardoor maakte het mij niet zoveel uit wat voor hond het zou worden. Ik had echter natuurlijk wel een aantal wensen en eisen betreffende een hond. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een leuke hond die daaraan voldoet en heb nu een hele leuke kruising in huis.
Misschien ook wat voor jou?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Het uiterlijk van deze 2 honden vind ik erg mooi, ik hou daar wel van. Nadeel van de bull terrier vind ik dat ze zo eigenwijs zijn, je kunt 10 keer roepen maar nog geen reactie, maar sommige mensen houden daar juist van. Het formaat, je hebt een "grote" hond, in een kleine verpakking.
Een Nadeel van de staf vind ik toch dat ze over het algemeen niet met andere honden overweg kunnen.
even een paar misverstanden:

engelse en staffordshire bullterrier zijn dezelfde! je hebt de staffordshire bullterrier (engels) en de american staffordshire terrier (amerikaanse)

eigenwijs zijn ze, maar niet zoals jij zegt. als jij je hond consequent opvoedt zal dat niet gebeuren, na 10 keer roepen nog geen reactie. mijn staffords zijn juist heel gevoelig voor stemgeluid.

nadeel van de omgang (of eigenlijk niet) met sexegenoten klopt inderdaad wel. daar moet je rekening mee houden.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Hij bedoelt denk ik de Engelse Bullterriër.
En die kunnen idd heel koppig zijn! :wink:
Robert
nieuw lid

die bedoel ik idd ook :ok:
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Neem een Boxer en je hebt alles wat je in een hond zoekt, lief, speels, zo gek als je hem laat wezen, waaks, sportief, en het kunnen ook enorme kroelkonten zijn. :mrgreen:
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Mijn schoonzus heeft een Vizsla. Erg geschikt voor verschillende takken van de hondensport.
Maar wat ik niet helemaal snap: Je vond een rottweiler te groot?
Een Vizsla is naar mijn weten nog een stuk groter hoor. Qua hoogte in ieder geval.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Dibbes
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dibbes »

Heb je al eens gedacht aan een Hollandse herder ipv een Mechelaar?
Het hangt er bij beide rassen wel vanaf uit welke lijnen je een hond haalt en bij wat voor soort fokker de hond is gefokt. Elke fokker heeft zijn eigen fokdoel voor ogen en je moet uitvinden of dit fokdoel past bij wat jij zelf wilt met de hond.

Ik zou zelf ook vooral gaan kijken bij mensen thuis met het ras (de rassen) waarin jij geënteresseerd bent. Het heeft mij zeker geholpen om een goed beeld van het ras te vormen bij het uitzoeken van mijn hond.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Dibbes schreef:Heb je al eens gedacht aan een Hollandse herder ipv een Mechelaar?
Het hangt er bij beide rassen wel vanaf uit welke lijnen je een hond haalt en bij wat voor soort fokker de hond is gefokt. Elke fokker heeft zijn eigen fokdoel voor ogen en je moet uitvinden of dit fokdoel past bij wat jij zelf wilt met de hond.
Robert schreef:Verder zoek ik een sportief ras waar ik bijv behendigheid mee kan doen en lekker mee kan fietsen. De hond moet sociaal zijn tegenover mensen en andere dieren, incl soortgenoten. ook zoek ik een ras dat snel leert en goed gehoorzaamd, het liefst een kortharige hond. En geen blafstaart
Uit deze eigenschappen haal ik inderdaad ook de Hollander, alleen het blaffen kan een probleem zijn, de mijne is in ieder geval behoorlijk waaks en heeft als hobby blaffen :mrgreen:
Maar zoals Angel-eyes al zegt is ook de boxer een goede optie, de teven zijn over het algemeen niet al te moeilijk met andere honden. Het gehoorzamen is ook geen probleem als je maar vanaf het begin gewoon consequent bent, het zijn namelijk enorme clowns die snel doorhebben hoe ze hun baas kunnen bespelen als die niet altijd even consequent is. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Youp schreef:Maar wat ik niet helemaal snap: Je vond een rottweiler te groot?
Een Vizsla is naar mijn weten nog een stuk groter hoor. Qua hoogte in ieder geval.
:denken: :neenee: Een Vizsla is een stukske kleiner dan de Rottweiler:
Vizsla tussen 52 en 61cm schofthoogte (gewicht 22 à 30kg),
Rottweilers tussen 55 en 68cm (gewicht 40 à 60kg). :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Dan is die Vizsla van mijn schoonzus extreem groot denk ik. Die is zeker 70 cm.
Als je een Vizsla leuk vindt qua maat is het denk ik zeker een geschikte hond voor jou.
Ze zijn wel behoorlijk druk en hebben zeer veel beweging nodig. Maar zoals je al schreef wil je wel wat gaan doen met je hond.
Mijn zwager doet nu een jachtcursus, voor mens en hond heel erg leuk.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

- Border collie
Prachtige hond, als ik mensen met een border zie trainen krijg ik serieus kippevel. Mijn vriendin is alleen niet zo kapot van dit ras. Haar ex had er 4 en daar heeft zij niet zo'n goede ervaringen mee gehad ( ik ben ervan overtuigt dat het door de opvoeding van de hond komt, jammer dat je gauw zo'n vooroordeel krijgt) Verder vind ik deze honden zeer intelligent, zeer baasgericht en door dat baasgerichte zijn ze niet zo spelerig met andere honden, wat ook weer een voordeel kan zijn :wink: en een nadeel van deze honden is dat de meeste langharig zijn en veel verharen, maarja, dat deed mijn rottweiler ook.
Borders worden niet gehoorzaam geboren hoor. Je moet er veel tijd en energie in steken om zo ver te komen. En hun intelligentie kan juist ook in je nadeel werken, als jij niet laat merken dat je de baas bent walsen ze zo over je heen. En ze zullen dan ook niet voor je willen werken. Het is niet zo dat borders robots zijn, ook zij moeten worden opgevoed. Doe je dat niet of geef je ze te weinig te doen dan haal je een nachtmerrie in huis.

Overigens bestaan er ook genoeg kortharige borders, dit zijn dan meestal honden uit pure werklijnen.
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Stabijtje? Is ca 50 cm schofthoogte, en zijn erg sociale hondjes, een fijne hond voor bij kinderen, ook bij kleintjes en je kan er goed mee ( honden) sporten en fietsen. Vooral de teefjes zijn niet moeilijk op te voeden, de reuen zijn soms wat eigenwijzer.
Is net als de Border half-langharig, maar de vacht heeft weinig verzorging nodig,zo nu en dan eens borstelen. Is prima aan te komen,zowel met als zonder papieren.
Het enigste nadeel dat ik kan bedenken is dat ze veel beweging nodig hebben.( maar dat geld voor de meeste jachthonden en zeker ook voor een border collie)
Afbeelding
Tibbe
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibbe »

Ma-Rianne schreef:Stabijtje? Is ca 50 cm schofthoogte, en zijn erg sociale hondjes, een fijne hond voor bij kinderen, ook bij kleintjes en je kan er goed mee ( honden) sporten en fietsen. Vooral de teefjes zijn niet moeilijk op te voeden, de reuen zijn soms wat eigenwijzer.
Is net als de Border half-langharig, maar de vacht heeft weinig verzorging nodig,zo nu en dan eens borstelen. Is prima aan te komen,zowel met als zonder papieren.
Het enigste nadeel dat ik kan bedenken is dat ze veel beweging nodig hebben.( maar dat geld voor de meeste jachthonden en zeker ook voor een border collie)
Ik zat ook te denken aan een Friese Stabij maar ook aan een Labrador.
Beide rassen willen graag voor je werken. En kunnen goed op schieten met zowel andere honden als mensen en kinderen.
Elk ras wat je hebt genoemt heeft veel beweging nodig. En als bos en heide in de buurt is lijkt me dat ideaal voor de dagelijkse beweging van bijvoorbeeld de Stabij.
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”