Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ineens even een uitval !!
Moderator: moderatorteam
-
Jolly
- Zeer actief
Ineens even een uitval !!
Een paar dagen geleden, valt onze jonge hond (7 mnd),zo ineens plat op de grond. Hij was ff helemaal weg, schrok me rot !!
Ik heb hem meteen op een zij gelegd, en hij kwam toen weer bij, begon met overgeven en hij leegde ook zijn anaal klieren.
Meteen naar de DA, die constateerde geen epilepsie. Ook had hij verhoging. Het schijnt dat het wel eens vaker voorkomt bij jonge honden zo'n uitval.
Inmiddels zijn we een paar dagen verder, en Luca heeft nergens geen last meer van gehad. Zijn er mensen die dit ook al eens meegemaakt hebben ?
Ik heb hem meteen op een zij gelegd, en hij kwam toen weer bij, begon met overgeven en hij leegde ook zijn anaal klieren.
Meteen naar de DA, die constateerde geen epilepsie. Ook had hij verhoging. Het schijnt dat het wel eens vaker voorkomt bij jonge honden zo'n uitval.
Inmiddels zijn we een paar dagen verder, en Luca heeft nergens geen last meer van gehad. Zijn er mensen die dit ook al eens meegemaakt hebben ?
Groetjes Jolanda

- Elvira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): golden retriever
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
een zusje van mijn eerste golden heeft dat eens gehad toen ze na een aantal weken aan de lijn gezeten te hebben ivm blesure, voor het eerst weer los mocht. Ze rende als een idioot en plofte vervolgens neer. Ze was van opwinding/vermoeidheid van haar stokje gegaan. Maar dat waren natuurlijk wel andere omstandigheden. Verder heb ik zoiets nooit gehoord.
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
- Ca Cajuina
- Zeer actief
-
Jolly
- Zeer actief
- Mama Sanneke
- Zeer actief
-
Sjiel
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
-
Sjiel
- Zeer actief
Ja, er zijn omstandigheden waarbij je met meer waarschijnlijkheid kan zeggen dat er sprake is van epilepsie. Bij honden van een bepaalde leeftijd, ras, met een bepaald soort aanvallen.Marjoleine schreef:Zou je dus mogen stellen dat wanneer er geen andere zaken zijn uitgesloten, je niet met 100% zekerheid kunt/mag stellen dat er sprake was van epilepsie?Sjiel schreef:De diagnose epilepsie stel je door alle andere aandoeningen die soortgelijke verschijnselen kunnen veroorzaken uit te sluiten.
Neurologie is niet de makkelijkste tak van diergeneeskunde!
weg gehaald zit een virus in
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat weet ik.Sjiel schreef:Ja, er zijn omstandigheden waarbij je met meer waarschijnlijkheid kan zeggen dat er sprake is van epilepsie. Bij honden van een bepaalde leeftijd, ras, met een bepaald soort aanvallen.
Neurologie is niet de makkelijkste tak van diergeneeskunde!
Stel dat er een jonge hond is die eerst gedragsveranderingen heeft en pas na verloop van tijd is daar opeens een aanval die op epilepsie lijkt... Is de kans dan groot dat het gedrag veranderde door epilepsie of is het waarschijnlijker dat de gedragsverandering ergens anders door kwam en dat de epilepsie daar een gevolg van was? Met gedragsverandering bedoel ik dan afstandelijkheid, de indruk wekkend alsof de hond zich volkomen ontheemd voelt en later angst en agressie.
Ik ben benieuwd wat jouw visie hierop is?
-
Sjiel
- Zeer actief
Sommige honden hebben een "aura" , die vertonen bepaald gedrag voorafgaand aan een aanval. Dus het kan.Marjoleine schreef:Nee, dat weet ik.Sjiel schreef:Ja, er zijn omstandigheden waarbij je met meer waarschijnlijkheid kan zeggen dat er sprake is van epilepsie. Bij honden van een bepaalde leeftijd, ras, met een bepaald soort aanvallen.
Neurologie is niet de makkelijkste tak van diergeneeskunde!![]()
Stel dat er een jonge hond is die eerst gedragsveranderingen heeft en pas na verloop van tijd is daar opeens een aanval die op epilepsie lijkt... Is de kans dan groot dat het gedrag veranderde door epilepsie of is het waarschijnlijker dat de gedragsverandering ergens anders door kwam en dat de epilepsie daar een gevolg van was? Met gedragsverandering bedoel ik dan afstandelijkheid, de indruk wekkend alsof de hond zich volkomen ontheemd voelt en later angst en agressie.
Ik ben benieuwd wat jouw visie hierop is?
Ook kan je hond ziek zijn of pijn hebben en vandaaruit een aanval krijgen.
Bij bv leverlijden kunnen epileptiforme aanvallen optreden.
Het een kan ook helemaal nix met het ander te maken hebben.
Gelukkig ben ik geen neuroloog
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, maar onwetend ben je ook niet op dit gebiedSjiel schreef:Sommige honden hebben een "aura" , die vertonen bepaald gedrag voorafgaand aan een aanval. Dus het kan.
Ook kan je hond ziek zijn of pijn hebben en vandaaruit een aanval krijgen.
Bij bv leverlijden kunnen epileptiforme aanvallen optreden.
Het een kan ook helemaal nix met het ander te maken hebben.
Gelukkig ben ik geen neuroloog
Ik bedoelde met het afwijkende gedrag niet een paar uur maar weken of zelf een of twee maanden van te voren waarin dit steeds verergerde. Er leek sprake te zijn van een hersentumor/afwijking, alleen is de vraag dus: wat was er eerder: het gedrag of de epilepsie?
Het gaat hier om een bestaand geval met eigenaren die het allemaal niet zo door hadden tot er dus een aanval was. Nee, geen sectie gepleegd. Hersentumor, riep de dierenarts. Hersenbeschadiging, riep een ander. Gestoord gedrag door de epilepsie, riep een derde.
Kan allemaal, maar ik vraag me af wat er eerder was. Hij deed wel raar, aldus de baas. Dat escaleerde meer en meer, tot de eerste aanval. Maar waarom deed ie dat dan al die weken?? Dat weet ik nog steeds niet en dat stoort me ontzettend. En dat er geen sectie is gepleegd, dat stoort me ook ontzettend.
-
Sjiel
- Zeer actief
Ik ben ook vóór sectie. Hersentumor is wel een erg makkelijke kreet vind ik. Overigens wordt er bij sectie niet altijd iets gevonden dat het beeld verklaard, soms heel banaal omdat niet de juiste vraag wordt gesteld.Marjoleine schreef: Nee, geen sectie gepleegd. Hersentumor, riep de dierenarts. Hersenbeschadiging, riep een ander. Gestoord gedrag door de epilepsie, riep een derde.
Kan allemaal, maar ik vraag me af wat er eerder was. Hij deed wel raar, aldus de baas. Dat escaleerde meer en meer, tot de eerste aanval. Maar waarom deed ie dat dan al die weken?? Dat weet ik nog steeds niet en dat stoort me ontzettend. En dat er geen sectie is gepleegd, dat stoort me ook ontzettend.
Tot nu toe zijn mijn honden naar de pathologie gegaan na overlijden. Ik ben er van beide wijzer van geworden.