Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ineens extreem verharen + slechte vacht :(

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ineens extreem verharen + slechte vacht :(

Ongelezen bericht door Caro. »

Vanmorgen zag Kaya er plotseling qua vacht totaal anders uit en bij het aaien vlogen de haren in de rondte. Ik besloot haar dus eens goed te kammen en toen schrok ik behoorlijk: de haren bleven eraf komen. Niet bij goed borstelen, maar gewoon bij een haaltje zat de borstel al vol.
De haren blijven eraf komen......
Haar vacht ziet er afschuwelijk uit: dof en vol met 'roos' (? haar huid is goed, maar het lijkt toch op roos).

Ik heb dit nog nooit meegemaakt! De ene dag glimt ze nog als een spiegel en de volgende dag ziet ze er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In ieder geval ga ik zo even hele goede shampoo halen en haar wassen, maar wat is er nu toch met mijn meisje aan de hand?? :jank: :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Vonya heeft het nu ook, maar zij heeft wel vaker rare dingen met haar vacht. Die krijgt dus nu ineens een zomervachtje :19: .
Ik denk in de eerste instantie dat het iets met het weer en centrale verwarming te maken heeft. Ik kan me nl niet voorstellen dat als het iets met haar gezondheid is dat het dan zo plotseling komt.
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik denk ook dat het door de verwarming komt , ze zijn hier ook allemaal onwijs aan het verharen , heb ik straks 8 naakthonden :denken:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

jip007 schreef:ik denk ook dat het door de verwarming komt , ze zijn hier ook allemaal onwijs aan het verharen , heb ik straks 8 naakthonden :denken:
ik hoop het wel voor haar natuurlijk dat dat het is, maar veroorzaakt dat dan ook die roos?? ja door veel krabbelen misschien.. maar goed, ik ken het hier niet..... :19: Terwijl ook hier de verwarming rood-gloeiend staat...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ja zou het door de cv komen???
Ik heb dit nog nooit meegemaakt; zoveel haren, maar ook die vacht ziet er gewoon niet uit :eek:
Moritz heeft nergens last van :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
jip007 schreef:ik denk ook dat het door de verwarming komt , ze zijn hier ook allemaal onwijs aan het verharen , heb ik straks 8 naakthonden :denken:
ik hoop het wel voor haar natuurlijk dat dat het is, maar veroorzaakt dat dan ook die roos?? ja door veel krabbelen misschien.. maar goed, ik ken het hier niet..... :19: Terwijl ook hier de verwarming rood-gloeiend staat...
Ze krabt helemaal niet veel :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

jip007
Erelid

malinois schreef:
inky zag er 2 weken geleden precies zo uit als op jou foto, en nu ziet ze er weer prachtig uit :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
malinois schreef:
inky zag er 2 weken geleden precies zo uit als op jou foto, en nu ziet ze er weer prachtig uit :wink:
Pffff, gelukkig!!! En heb jij er iets speciaals aan gedaan?
Ik denk dat ik zo even speciale shampoo ga halen bij de dierenarts :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

jip007
Erelid

Stang schreef:
jip007 schreef:
malinois schreef:
Pffff, gelukkig!!! En heb jij er iets speciaals aan gedaan?
Ik denk dat ik zo even speciale shampoo ga halen bij de dierenarts :19:
nee niets speciaals , gewoon iederedag lekker borstelen.
Afbeelding
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Je zou Kaya een keer echt goed kunnen uitkammen zodat het dode haar er zoveel mogelijk uit is, en haar een keertje wassen.
Wij geven onze honden zalmolie (Henne), daarmee zijn ze sneller door de ruiperiode en hun vacht gaat er van glimmen. :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Roosje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roosje »

Dot is ook ontzetten aan het verharen op het ogenblik en ziet er wat doffer uit dan normaal, ik vind nu in de borstel allemaal het fijne haar van haar ondervacht. Ik ga er vanuit dat het weer tijd is voor een nieuw wintervacht.

Ik weet nog van ons vorig hondje dat toen het tijd was dat hij geplukt moest worden dat hij dan ook vaak last van huidschilfertjes had.

Roosje
Afbeelding
danja
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door danja »

Mijn zuster heeft het ook gehad met haar Rottweiler. Wassen en borstelen maakt het erger. Zij zwemt wel en het heeft zo'n twee maanden geduurd voor het weg was. Zij gaf schapenvet en deed er verder niks aan. Het jeukt ook niet, terwijl je zou zeggen van wel. Honden weten ook niet wat ze met het weer moeten, dan is het weer mooi dan regen, de stofwisseling is misschien in de war. Danja heeft nu ook een vacht wat ze nooit eerder gehad heeft, lijkt wel of ze naar de noordpool gaat zo dik en Benji zijn vacht is ook erg dik en ze vallen ook uit. Die moet ik wel borstelen, maar dat zijn natuurlijk hele andere hondjes. :ok: Even niets aan doen zou ik zeggen en dan gaat het vanzelf over. :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb haar dus eerst heel goed geborsteld en toen gewassen met een speciale shampoo van de dierenarts (shampoo a Euro 12,50 :roll: ).

Ik moet zeggen dat ze er nu weer redelijk fatsoenlijk uitziet: wel wat kalige plekjes, maar haar vacht is stukken beter en de schilfertjes zijn nu zo goed als weg.

Hopelijk was dit voldoende en komt het niet meer zo erg terug, want dit had ik echt nog nooit gezien terwijl mijn vorige hond Nouschka echt een verhaarmonster was.
Afbeelding
A good dog never dies...

Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

En inderdaad 'n lekker schapevet blokje iedere dag, dat doet echt wonderen voor de huid/vacht.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Er schiet me ineens te binnen dat ik afgelopen zondag de vloer in de was heb gezet!!!!!
Vorige keer had ze nadat ik dat gedaan had, een soort exceem op d'r buik, maar dat was ik nu alweer helemaal vergeten.

Misschien dat ze zo extreem op die was reageert??? :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Zou natuurlijk best kunnen dat het een reactie is op die was.

Maroucks vacht was in de zomer zo slecht maar dat ontstond echt niet van de ene op de andere dag.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Bij Donja zag het er altijd zo uit als ze aan het verharen was, Damien had het altijd veel minder. Ben er verschillende keren voor naar de DA geweest, maar deze kon er weinig aan doen, hoorde bij de hond zei hij, de ene hond had het heftiger dan de andere hond :denken:
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Neeltje schreef:En inderdaad 'n lekker schapevet blokje iedere dag, dat doet echt wonderen voor de huid/vacht.
schijnt vooral wonderen voor de creatie van een sappige drol te doen, want het wordt niet verteerd omdat schapevet smelt bij een temperatuur die hoger is dan de lichaamstemperatuur van een hond.

heb ik me laten vertellen. :denken:
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Meestal zie je de schilffertjes niet als de hond zijn haren nat zijn, maar zogauw hij droog is zie je ze weer.
Beua heeft ook eens roos gehad, maar toen blonken zijn haren nog wel als een spiegeltje. Hij is nu ook aan het ruien, ik denk iedere hond wel, maar Beau zijn vacht blinkt gelukkig nog wel.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
malinois schreef:
gelukkig :ok: zou het ook wel raar vinden als het me ineens zou gebeuren bij een van de honden....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
Neeltje schreef:En inderdaad 'n lekker schapevet blokje iedere dag, dat doet echt wonderen voor de huid/vacht.
schijnt vooral wonderen voor de creatie van een sappige drol te doen, want het wordt niet verteerd omdat schapevet smelt bij een temperatuur die hoger is dan de lichaamstemperatuur van een hond.

heb ik me laten vertellen. :denken:
dat heb ik ook gehoord, maar het verharen gaat hier wel een stuk sneller met schapenvet... terwijl het zonder echt weken duurde, is het nu in een week gebeurd!
Dus wat er nu wel of niet van waar is... :19: ik geef het nu tijdens het ruien en ben er zeer tevreden over.
Afbeelding
annicka
Zeer actief

Ongelezen bericht door annicka »

Een theelepel koudgeperste lijnzaadolie over het eten, dat werkt prima tegen schilfers en laat de vacht glanzen.
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
Patrol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Patrol »

Euh ja... :N: Patrol heeft dit dus voor haar loopsheid aan, echt net zo als Kaya op de foto ook zo extreem en bijna van de 1 op de andere dag. Op de ergste dagen lijkt ze wel grijs... Heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan dat het niet zo hoorde....... Toen we haar kregen was het al zo en prompt een week later was ze loops en sinds dien gebeurd dit dus altijd voor haar loopsheid aan.......

Ik geef inderdaad extra schapenvet of speciale olie en borstelen....

Komt helemaal weer goed hoor! :ok:
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Ik zou iig goed in de gaten houden of het niet van die vloerwas komt Caroline en gewoon lijnzaadolie geven :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Het hele erge verharen is gelukkig over, maar dat kan ook niet anders want erg veel haar heeft ze niet meer over. Op haar rug zit echt nog maar een dun laagje haar, vrij ruw.
Verder heeft ze wel allerlei 'exceem' (?) plekjes, vooral een flinke aan haar staart. Dat smeer ik in met Vetaderm en voor haar vacht hebben we veendrenkstof gekocht. Heeft iemand met dit laatste ervaring?
Afbeelding
A good dog never dies...

jemmeke
Vaste gebruiker

Veendrenkstof

Ongelezen bericht door jemmeke »

Ik heb een tijdje (3 à 4 maanden) Veendrenkstof gebruikt voor mijn labrador Balou, maar heb niet echt veel verschil gezien. Misschien heb ik het te kort gebruikt om er een goed oordeel over te kunnen geven.

Groetjes van Jemmie[/img]
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Nog nooit gehoord van veendrenkstof. Zijn dit druppeltjes? :denken: Wat ik wel hoorde van andere mensen met kortharige honden, dat de shedder zo'n wonderborstel was. Heb zelf altijd langhaar hondjes, dus weet t niet uit eigen ervaring, maar ken een aantal zeer tevreden mensen.
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

annepanne schreef:Nog nooit gehoord van veendrenkstof. Zijn dit druppeltjes? :denken:
veendrenkstof van Sanavesta http://www.dumuchi.nl/site/content.php?article.50
Wij hebben het ook enkele maanden gebruikt, maar weinig verschil gemerkt. :19:
Zalmolie (Henne) werkt hier veel beter.
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef: Verder heeft ze wel allerlei 'exceem' (?) plekjes, vooral een flinke aan haar staart.
toch niet iets van schurft??? kun je er een foto van maken??
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Stang schreef: Verder heeft ze wel allerlei 'exceem' (?) plekjes, vooral een flinke aan haar staart.
toch niet iets van schurft??? kun je er een foto van maken??
Nee, volgens mij is het geen schurft, maar echt een soort irritatie of eczeem. Hier een foto..... wat denk jij?

Afbeelding

Dit is de zijkant van haar staart, plek is zo'n 7 cm lang. Ze likt er veel aan.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”