Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Honden met kanker zonder behandeling
Moderator: moderatorteam
- gromm
- Vaste gebruiker
Honden met kanker zonder behandeling
2 jaar geleden heeft de DA bij onze hond Oscar kanker geconstateerd. Hij heeft een bult op zijn achterpoot. Zij verwees ons door naar de universiteit Utrecht waar ze een behandeling zouden hebben. Maar daar gekomen bleek het om een experiment te gaan. De keuze was destijds meedoen aan het experiment of niet. De bult zou weggesneden worden maar bij zo'n gezwel zou dit 3 cm rondom moeten zijn. Aangezien dit op een poot niet kan zouden na verwijdering van de bult kankercellen achterblijven. Het experiment was als volgt. Gelijk tijdens de operatie zou de wond worden ingespoten met water. Dit zou 5 keer herhaald moeten worden onder narcose. De ene helft van de hondjes kreeg speciaal behandeld water ingespoten en de andere helft normaal water.
Andere behandeling zou zijn of amputeren van zijn pootje of bestraling maar dat zou alleen in of Parijs of Zurich kunnen. Dergelijke bestralingsapparaten hebben ze niet in Nederland, vertelde de professor ons.
We hebben van deze behandeling afgezien omdat onze Oscar behoorlijk neurotisch is. De onderzoeken heeft hij moeten ondergaan met een roesje omdat hij zo gespannen was.
Dat hij dan 5 keer na de operatie onder narcose zou moeten vonden wij problematisch. Na lang wikken en wegen hebben de knoop doorgehakt.
We hebben besloten hem niet te laten behandelen, maar als hij pijn zou krijgen hem zouden laten inslapen. Pijn heeft hij niet, hij is levendig, tierig, eet goed, slaapt goed alles.
Alleen heeft hij nu sinds een week dat hij wat meer drinkt en 's nachts zijn nestje bevuild. Gisteren hebben we om het uur moeten dweilen. Hij was een uur uitgeweest en kwam thuis en liet gewoon zijn pies lopen.
Nu zijn we bang dat het met de kanker te maken kan hebben. Maar het zou ook wel iets anders kunnen zijn, zoals suikerziekte. Oscar is overigens een gecastreerd reutje van 9 jaar.
Maar vandaag gaat het weer merkwaardig genoeg goed. Wel vannacht geplast maar niet overdag. Overdag drinkt hij ook minder als 's nachts.
Wie heeft net als wij dergerlijke ervaringen?
Andere behandeling zou zijn of amputeren van zijn pootje of bestraling maar dat zou alleen in of Parijs of Zurich kunnen. Dergelijke bestralingsapparaten hebben ze niet in Nederland, vertelde de professor ons.
We hebben van deze behandeling afgezien omdat onze Oscar behoorlijk neurotisch is. De onderzoeken heeft hij moeten ondergaan met een roesje omdat hij zo gespannen was.
Dat hij dan 5 keer na de operatie onder narcose zou moeten vonden wij problematisch. Na lang wikken en wegen hebben de knoop doorgehakt.
We hebben besloten hem niet te laten behandelen, maar als hij pijn zou krijgen hem zouden laten inslapen. Pijn heeft hij niet, hij is levendig, tierig, eet goed, slaapt goed alles.
Alleen heeft hij nu sinds een week dat hij wat meer drinkt en 's nachts zijn nestje bevuild. Gisteren hebben we om het uur moeten dweilen. Hij was een uur uitgeweest en kwam thuis en liet gewoon zijn pies lopen.
Nu zijn we bang dat het met de kanker te maken kan hebben. Maar het zou ook wel iets anders kunnen zijn, zoals suikerziekte. Oscar is overigens een gecastreerd reutje van 9 jaar.
Maar vandaag gaat het weer merkwaardig genoeg goed. Wel vannacht geplast maar niet overdag. Overdag drinkt hij ook minder als 's nachts.
Wie heeft net als wij dergerlijke ervaringen?
-
annepanne
Wat ik zo lees, is de verwijderde tumor wrs een mastocytoom geweest. Deze kunnen wel vaak braakklachten geven (tgv overproductie maagzuur) maar van veel drinken heb ik nog niet eerder gehoord.
Bij andersoortige tumoren (bv lymfomen) kan dit wel optreden. Krijgt de hond nog medicatie, bv prednisolon? Dit zou een en ander wel kunnen verklaren. Een andere optie is, wat je zelf al suggereerde, een nieuw ander probleem. Veel sterkte toegewenst iig!
- gromm
- Vaste gebruiker
mastocytoom
Ja inderdaad is het een mastocytoom, ik kon even niet op de naam komen. De hond heeft geen medicatie. Braken doet hij niet.
Vandaag plast hij minder, maar oogt hij slomer dan anders. We kijken morgen aan, anders maandag naar DA.
Overigens is de bult niet weggehaald, doordat de professor al had aangegeven dat er kankercellen achter zouden blijven. De toegevoegde waarde van alleen weghalen van de bult zonder inspuiten zagen wij niet. Vandaar onze keuze.
Vandaag plast hij minder, maar oogt hij slomer dan anders. We kijken morgen aan, anders maandag naar DA.
Overigens is de bult niet weggehaald, doordat de professor al had aangegeven dat er kankercellen achter zouden blijven. De toegevoegde waarde van alleen weghalen van de bult zonder inspuiten zagen wij niet. Vandaar onze keuze.
-
annepanne
Inspuiten met water doen ze om zo de cellen te laten "springen", het zoutgehalte in de kanker-cellen is afwijkend, daarom kunnen ze niet tegen het water. Wordt momenteel idd veel onderzoek naar gedaan. Zou zeker effe de hond laten checken, wie weet sluimert er iets anders waar wel wat aan gedaan kan worden...Suc6!
- gromm
- Vaste gebruiker
vervolg
Je weet er veel van, ben je toevallig dierenarts? Het klopt inderdaad wat je zegt met het vernietigen van de kankercellen.
Inderdaad gaan we van de week langs de DA. Want als hij iets heeft wat met medicijnen te behandelen is, bijv. suikerziekte of iets anders, dan doen we dat natuurlijk.
Inderdaad gaan we van de week langs de DA. Want als hij iets heeft wat met medicijnen te behandelen is, bijv. suikerziekte of iets anders, dan doen we dat natuurlijk.
-
annepanne
- gromm
- Vaste gebruiker
vervolg
Meevallen doet het voorlopig wel. Ik ben al superblij als je ziet hoe lang hij lekker bij ons rondhuppelt, nadat de diagnose is gesteld.
Heb je zelf ook honden? Ben je misschien ook betrokken bij het ondezoek van de universiteit?
Ik zal laten een bericht achter laten als ik de dierenarts heb bezocht.
Het gaat om het hondje links onderin, op de foto.
Heb je zelf ook honden? Ben je misschien ook betrokken bij het ondezoek van de universiteit?
Ik zal laten een bericht achter laten als ik de dierenarts heb bezocht.
Het gaat om het hondje links onderin, op de foto.
- gromm
- Vaste gebruiker
nog een vraagje
Misschien lees je deze vragen nog.
Weet jij misschien hoe kwaadaardig deze mastocytoom is? Bijv. een melanoom bij mensen is erg kwaadaardig, die zaaien erg snel uit. Is het hier mee te vergelijken? Wat moet ik me erbij voorstellen.
Zou hij uitzaaiingen kunnen hebben in zijn blaas? Hij heeft wel een grote bult op zijn buikje zeg maar op de hoogte van zijn lies. Maar hij heeft dus ook grote vetbulten, dat is destijds al vastgesteld.
Welke symptomen brengt een mastocytoom met zich mee?
Weet jij misschien hoe kwaadaardig deze mastocytoom is? Bijv. een melanoom bij mensen is erg kwaadaardig, die zaaien erg snel uit. Is het hier mee te vergelijken? Wat moet ik me erbij voorstellen.
Zou hij uitzaaiingen kunnen hebben in zijn blaas? Hij heeft wel een grote bult op zijn buikje zeg maar op de hoogte van zijn lies. Maar hij heeft dus ook grote vetbulten, dat is destijds al vastgesteld.
Welke symptomen brengt een mastocytoom met zich mee?
-
annepanne
Mastocytoom geeft vaker braakklachten tgv productie van een stofje (histamine) Is kwaadaardig, omdat t diep in de huid infiltreerd en dus zeer ruim omsneden moet worden. Komt vlgs mij vnl op huid voor, maar een lipoom (= vetbult) dus ook. Zou t zeker even door eigen dierenarts laten nakijken!
Groetjes!
Groetjes!
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- gromm
- Vaste gebruiker
vervolg
De bestralingsapparatuur hier in Nederland waren te zwak, vertelde de professor ons. Voor onze hond zouden we of naar Zurich of Parijs moeten. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar daar kwam het in ieder geval op neer.
- gromm
- Vaste gebruiker
Terug van de DA
Net bij de dierenarts geweest. De urine is onderzocht en waarschijnlijk heeft hij suikerziekte. Bloed is afgenomen en morgen horen we de uitslag.
- Kyra
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Hallo Gromm, Door een vriendin ben ik opmerkzaam gemaakt op jouw bericht. Mijn hond Sanne heeft dus exact hetzelfde, maar dan aan haar linker voorpoot. In juni had ze ineens een bult zo groot als een ei. De DA zei in eerste instantie: ontsteking.. dus anti biotica.. een week later bult nog niet weg, dus waarschijnlijk onderhuidse bloeduitstorting.. hij had wel met een naald wat vocht eruit gehaald maar kon (toen) niets vinden. Omdat de bult toch groter werd een maand geleden maar weer naar de DA. Toen zijn er wat weefselproeven opgestuurd en bleek het ook een zeer kwaadaardige tumor te zijn. De volgende dag is ze geopereerd, ik mocht bij de operatie aanwezig zijn. Maar de tumor kon niet verwijderd worden, hij viel helemaal uit elkaar. Het stukje wat ze eruit konden halen is weer opgestuurd en het resultaat was dus zeer ernstig. Ik heb hetzelfde voorstel als jij gehad: bestralen in Zurich of amputeren. Omdat Sanne een Labrador is, en het haar voorpoot betreft vind ik amputeren geen optie. De bestraling zou voor 50% kunnen slagen met een levensverlening (als hij succesvol is) van 2 jaar... ook niet echt een optie. Ik heb dus net als jij besloten niets te doen. Sanne is nu, na de operatie, weer helemaal zichzelf... vrolijk en aan het rennen... en ik probeer te genieten van onze laatste tijd samen (Sanne is ook 9 jaar oud). Ze buit de situatie ontzettend uit (slaapt tegenwoordig dicht tegen me aan op bed
) en ik vind het helemaal prima!!!!!
Dat jouw hond nog na twee jaar geeft geeft me wel hoop.. want de DA heeft haar resterende tijd geschat op 3 maanden... ik blijf hopen dat dat langer zal zijn!!!
Lieve groetjes, Kyra (en ik zag al dat er diverse honden hier zijn met die naam, maar ik heet echt zo, hahaha)
Dat jouw hond nog na twee jaar geeft geeft me wel hoop.. want de DA heeft haar resterende tijd geschat op 3 maanden... ik blijf hopen dat dat langer zal zijn!!!
Lieve groetjes, Kyra (en ik zag al dat er diverse honden hier zijn met die naam, maar ik heet echt zo, hahaha)
- gromm
- Vaste gebruiker
Vervolg
Hoi Kyra,
Bedankt voor het reageren op mijn bericht. Schrikken he? Heeft jouw hond Sanne ook een mastocyptoom of een ander soort kanker? De bult van Oscar was zo groot als een capucijner en is nu zo groot als een knikker. Maar hij heeft meer bulten een onder zijn oksel en een op dezelfde poot als het gezwel. Die bult is zo groot als een tennisbal.
Gisteren bij de DA geweest en ontdekte nadat Oscar vanaf donderdag veel dronk en plast dat hij waarschijnlijk suikerziekte heeft. Vanvond belt de DA met uitslag, dan weten we het zeker. Er wordt tevens gecheckt op nier- en leverfunctie.
Gr. Sandra
Bedankt voor het reageren op mijn bericht. Schrikken he? Heeft jouw hond Sanne ook een mastocyptoom of een ander soort kanker? De bult van Oscar was zo groot als een capucijner en is nu zo groot als een knikker. Maar hij heeft meer bulten een onder zijn oksel en een op dezelfde poot als het gezwel. Die bult is zo groot als een tennisbal.
Gisteren bij de DA geweest en ontdekte nadat Oscar vanaf donderdag veel dronk en plast dat hij waarschijnlijk suikerziekte heeft. Vanvond belt de DA met uitslag, dan weten we het zeker. Er wordt tevens gecheckt op nier- en leverfunctie.
Gr. Sandra
- Kyra
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- gromm
- Vaste gebruiker
vervolg
Wij hebben ook een bult in zijn lies gevonden! De DA dacht dat het een liesbreuk zou kunnen zijn of vetbult.
Als jouw hond hetzelfde heeft als onze hond, misschien is de bult waarvan wij dan denken dat het een mastocytoom dat juist wel niet en v.v.
Ik dacht trouwens dat het 2 jaar geleden is dat het is geconstateerd maar het is nog maar 1½ jaar geleden.
Als jouw hond hetzelfde heeft als onze hond, misschien is de bult waarvan wij dan denken dat het een mastocytoom dat juist wel niet en v.v.
Ik dacht trouwens dat het 2 jaar geleden is dat het is geconstateerd maar het is nog maar 1½ jaar geleden.
- Kyra
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- gromm
- Vaste gebruiker
Vervolg
De DA heeft net gebeld. De nier en leverfuncties zijn goed! Maar hij heeft suikerziekte, zijn waarde is 21 en moet tussen de 4 en 7 zijn.
Vrijdag krijgen we voorlichting hoe je moet prikken. Daarnaast moet zijn eetpatroon worden aangepast, hij moet 2 maal daags eten.
Vrijdag krijgen we voorlichting hoe je moet prikken. Daarnaast moet zijn eetpatroon worden aangepast, hij moet 2 maal daags eten.