En ik heb er nooit spijt van gehad..ze zijn niet verandert wat veel mensen denken dat kan gebeuren als ze hun hond laten helpen en mijn dierenarts zeg altijd hoe vroeger je ze laat helpen hoe minder de hormonen huishouding in de war zal zijn...en ze zijn allemaal met 9 maanden geholpen wat ons teefje betreft hebben we haar wel 1 keer loops laten worden ...maar ik heb er nooit spijt van gehad in tegendeel!!!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
steriliseren
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
- Contacteer:
mijn ervaring!!
Wij hebben zelf 2 reuen en 1 teefje en ze zijn alledrie geholpen..ik heb er een aantal reden voor een daarvan is , dat ik het min of meer zielig vind dat ze een bepaalde drang hebben en dat ze er niets mee mogen omdat ik er verder niets mee wil...bovendien is er een kans dat ze minder kans op bepaalde ziektes hebben als ze ouder zijn.
En ik heb er nooit spijt van gehad..ze zijn niet verandert wat veel mensen denken dat kan gebeuren als ze hun hond laten helpen en mijn dierenarts zeg altijd hoe vroeger je ze laat helpen hoe minder de hormonen huishouding in de war zal zijn...en ze zijn allemaal met 9 maanden geholpen wat ons teefje betreft hebben we haar wel 1 keer loops laten worden ...maar ik heb er nooit spijt van gehad in tegendeel!!!

Als je van dieren gaat houden leer je de mensen kennen!!!
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ooit bij nagedacht dat een dierenarts hier geld mee verdient....Chipper schreef:Ik heb een foldertje meegekregen van mijn dierenarts:
Door castratie van teven op jonge leeftijd neemt de kans op melkkliertumoren af. Als teven niet worden gecastreerd dan is de kans op melkkliertumoren circa 26%, waarvan de helft goedaardig is en de andere helft kwaadaardig.
Als de teef voor de eerste loopsheid wordt gecastreerd dan is de kans op melkkliertumoren circa 0,5%.
Bij castratie na de 1eerste loopsheid is de kans verhoogd naar 8%. Indien na de tweede loopsheid wordt gecastreerd dan is er geen vermindering van de kans op ontwikkeling van melkkliertumoren.
Baarmoederontsteking ontstaat onder invloed van geslachthormonen.
Deze invloed wordt weggenomen als de eierstokken worden verwijderd.
Het is dan ook niet altijd nodig om ook de baarmoeder te verwijderen, vaak kan worden volstaan met het verwijderen van de eierstokken.
Baarmoederontsteking komt nagenoeg niet meer voor na castratie.
Dit is een groot voordeel want baarmoederontsteking kan ernstige gevolgen hebben, zoals buikvliesontsteking, of sepsis met soms levensbedreigende nierschade tot gevolg.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: mijn ervaring!!
dus alle wolfjes die niet mogen dekken zijn ook erg zielig....dierenvreugde schreef: dat ik het min of meer zielig vind dat ze een bepaalde drang hebben en dat ze er niets mee mogen omdat ik er verder niets mee wil...
en honden mogen zoveel niet bij ons.. of laat jij ze alles doen wat ze willen...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Chatterbox schreef:Nou, daar kan je wel grapjes over maken maar elke keer als ik ongesteld ben voel ik me ook behoorlijk zielig omdat ik zo'n drang heb waar ik niks mee kan.![]()
Zou ik me ook moeten laten steriliseren?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dingo schreef:Ik zie de mannen al staan bij het ziekenhuis, die niet mogen van hun vrouw, hup ballen eraf, hebben ze ook minder drang

- Joyce
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
inderdaad... maar dan kun je beter meteen je hele hond leeghalen want overal kunnen ze kanker krijgen of een andere ziekteChatterbox schreef:Ik zou wel eens precieze cijfers willen zien van hoeveel gecastreerde en intacte teven nou precies baarmoederontsteking / mamatumoren krijgen. Ik denk dat dat wel behoorlijk meevalt, anders zou geen enkele fokteef meer leven.

- stefanie
- Zeer actief
Ik zit te twijfelen.
'Vroeger' vond ik het heel normaal om een hond te laten castreren. Tot ik hier op het forum kwam en alle 'tegens' las. Heb me er dus meer in verdiept en nu vind ik dat je een hond niet zomaar moet castreren.
Tot Indy voor het eerst loops werd, ze is nu 14 maanden. Ze werd schijnzwanger en voelde zich echt rot. Ze zat steeds zacht te piepen en zichzelf steeds te likken. Omdat ik bang was dat ze een baarmoederontsteking had, ben ik toch maar naar de DA gegaan. Volgens haar was dat nog niet het geval maar was de kans dat ze het zou krijgen wel groot. Als ze nu, bij de 1e loopsheid, al zoveel last had, zou het alleen maar erger worden. Bovendien was er vocht in de baarmoeder blijven staan en heeft ze flink opgezette melkklieren.
Nu twijfel ik dus : zijn het gewoon DA-praatjes of neem ik echt een risico als ik Indy niet laat castreren?
'Vroeger' vond ik het heel normaal om een hond te laten castreren. Tot ik hier op het forum kwam en alle 'tegens' las. Heb me er dus meer in verdiept en nu vind ik dat je een hond niet zomaar moet castreren.
Tot Indy voor het eerst loops werd, ze is nu 14 maanden. Ze werd schijnzwanger en voelde zich echt rot. Ze zat steeds zacht te piepen en zichzelf steeds te likken. Omdat ik bang was dat ze een baarmoederontsteking had, ben ik toch maar naar de DA gegaan. Volgens haar was dat nog niet het geval maar was de kans dat ze het zou krijgen wel groot. Als ze nu, bij de 1e loopsheid, al zoveel last had, zou het alleen maar erger worden. Bovendien was er vocht in de baarmoeder blijven staan en heeft ze flink opgezette melkklieren.
Nu twijfel ik dus : zijn het gewoon DA-praatjes of neem ik echt een risico als ik Indy niet laat castreren?
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik ben heel dubbel in het wel of niet castreren.
Tegenwoordig neig ik, in tegenstelling tot een aantal jaren geleden, naar het niet castreren tenzij op medische indicatie.
Marouck wordt dus niet "geholpen" , in haar geval zou ik trouwens ook wat benauwd zijn wat de castratie met haar zou kunnen doen. Het is al een pittige tante, pittiger hoeft wat mij betreft niet
. Het werd me een tijdje geleden wel "aangeraden" door een vervangend dierenarts, want dan werd ze wat rustiger.
Ik heb liever een drukke hond die hanteerbaar is dan een rustige hond die meent de wereld te bezitten.
Ik schrok me kapot vorige week toen ik een bult bij haar ontdekte, zag al helemaal voor me dat ik haar alsnog moest castreren, gelukkig lijkt het gewoon een ontsteking te zijn geweest. Marouck heeft verder ook geen last van de loopsheid, ze is hoogstens zo hitsig als wat
Nika is wel gecastreerd, voor de eerste loopsheid al. Spijt heb ik daar niet van, zeker omdat bekend is dat boxers zowiezo al een verhoogde kans hebben op kanker. Ik weet dus ook niet of ik een boxerteef ook intact zou laten, zeker als fokplannen geen rol spelen.
Ook de andere twee zijn gecastreerd, Snoepie na haar eerste loopsheid die uitmondde in een zeer hardnekkige schijnzwangerschap en baarmoederontsteking, Danco toen hij 4 jaar was, na jarenlange gedragsproblemen met andere honden, waarbij heel wat hulp is geweest en niets lukte....mijn ouders hebben toen toch voor een castratie gekozen. Ik weet niet of ik daar nu nog voor zou kiezen, ondanks dat hij buiten zijn gedrag, wat echt sterk verbeterde, weinig veranderd is. Hij is wel wat rustiger geworden en nu hij bijna 9 jaar is is het echt een oud mannetje aan het worden.
Tegenwoordig neig ik, in tegenstelling tot een aantal jaren geleden, naar het niet castreren tenzij op medische indicatie.
Marouck wordt dus niet "geholpen" , in haar geval zou ik trouwens ook wat benauwd zijn wat de castratie met haar zou kunnen doen. Het is al een pittige tante, pittiger hoeft wat mij betreft niet

Ik schrok me kapot vorige week toen ik een bult bij haar ontdekte, zag al helemaal voor me dat ik haar alsnog moest castreren, gelukkig lijkt het gewoon een ontsteking te zijn geweest. Marouck heeft verder ook geen last van de loopsheid, ze is hoogstens zo hitsig als wat

Nika is wel gecastreerd, voor de eerste loopsheid al. Spijt heb ik daar niet van, zeker omdat bekend is dat boxers zowiezo al een verhoogde kans hebben op kanker. Ik weet dus ook niet of ik een boxerteef ook intact zou laten, zeker als fokplannen geen rol spelen.
Ook de andere twee zijn gecastreerd, Snoepie na haar eerste loopsheid die uitmondde in een zeer hardnekkige schijnzwangerschap en baarmoederontsteking, Danco toen hij 4 jaar was, na jarenlange gedragsproblemen met andere honden, waarbij heel wat hulp is geweest en niets lukte....mijn ouders hebben toen toch voor een castratie gekozen. Ik weet niet of ik daar nu nog voor zou kiezen, ondanks dat hij buiten zijn gedrag, wat echt sterk verbeterde, weinig veranderd is. Hij is wel wat rustiger geworden en nu hij bijna 9 jaar is is het echt een oud mannetje aan het worden.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Mol
- Zeer actief
het zijn DA praatjes hoor, er zijn genoeg middeltjes op natruurlijke basis om preventief te werk te gaan voor een baarmoeder onsteking.stefanie schreef:Ik zit te twijfelen.
en om de gemoeds rust wat rustigger te krijgen.
en een schijnzwangerschap is ook zo te verhelpen .
mol

- akita
- Actief
ben het niet helemaal eens wat de laatste persoon zegt dat er middeltjes zijn tegen schijnzwangerschap ja dat klopt natuurlijk wel. momenteel zit ik met een hond die al 2 maanden schijnzwanger is ze heeft al 2 verschillende kuren gehad omdat tegen te gaan. het werkt niet. nu komt er allemaal vuiligheid uit haar doos zeg maar. op dit moment heeft ze dus ernstrige baarmoederontsteking. heb nu wel een antibiotica kuur maar ze gaat morgen ook onder het mes. de DA en ik zijn allebei al bang dat de ontsteking in een verstadium is dus die moet er uit. als we dat niet doen loop ik de kans mijn hond te verliezen. dus wat is nou wijsheid. mijn hond gewoon door laten lopen met allemaal medicijnen tegen de schijnzwangerschap?
nee vind ik dus niet. het helpt vast bel bij sommige teefjes dat zal best wel maar niet bij de mijne. de mijne is nu zo ziek dat ze al 3 maanden niet eet (vanaf haar loopsheid) 2 maanden ligt te bibberen ligt te kermen van de pijn. ik heb geen flink hondje dat gewoon heel lang zonder eten kan ze is tenger gebouwt ze woog 18.3 kilo en nu nog maar 14 kilo dus nu gaat het bij mij zo ver ik laat haar nu echt wel helpen. dus wat is wijsheid?
tja in mijn geval laten helpen omdat ik mijn hondje kan verliezen en dat wil ik dus niet 

- Mol
- Zeer actief
tjadat kan altijd en dan moet je het gewoon doen zou ik ook doen.akita schreef:ben het niet helemaal eens wat de laatste persoon zegt dat er middeltjes zijn tegen schijnzwangerschap ja dat klopt natuurlijk wel. momenteel zit ik met een hond die al 2 maanden schijnzwanger is ze heeft al 2 verschillende kuren gehad omdat tegen te gaan. het werkt niet. nu komt er allemaal vuiligheid uit haar doos zeg maar. op dit moment heeft ze dus ernstrige baarmoederontsteking. heb nu wel een antibiotica kuur maar ze gaat morgen ook onder het mes. de DA en ik zijn allebei al bang dat de ontsteking in een verstadium is dus die moet er uit. als we dat niet doen loop ik de kans mijn hond te verliezen. dus wat is nou wijsheid. mijn hond gewoon door laten lopen met allemaal medicijnen tegen de schijnzwangerschap?nee vind ik dus niet. het helpt vast bel bij sommige teefjes dat zal best wel maar niet bij de mijne. de mijne is nu zo ziek dat ze al 3 maanden niet eet (vanaf haar loopsheid) 2 maanden ligt te bibberen ligt te kermen van de pijn. ik heb geen flink hondje dat gewoon heel lang zonder eten kan ze is tenger gebouwt ze woog 18.3 kilo en nu nog maar 14 kilo dus nu gaat het bij mij zo ver ik laat haar nu echt wel helpen. dus wat is wijsheid?
tja in mijn geval laten helpen omdat ik mijn hondje kan verliezen en dat wil ik dus niet
waar ik het over heb is gewoon beginnen met een homiopaties middel preventief bij het begin van de loopsheid tervoorkoming van een baarmoeder/schede onsteking.
schijnzwangerschap is ook goed te verhelepen om de hond wat minder aandacht te geven in die tijd en ff weg te halen uit haar dagelijkse sleur.
mol

- akita
- Actief
helaas wertke dat hier niet minder aandacht geven
ze zeggen zelfs dat als je hond schijnzwanger is 10 uur geen water en een dag geen eten dan zou het ook over moeten zijn hier dus niet
vandaar dat ik dus nu radeloos ben ik hoop ook als mijn hond morgen onder het mes is dat ze geen rare dingen vinden
wil mijn hond dus echt nietkwijt
sorry dat ik dit allemaal hier neer zet maar het zit me echt dwars en maak me reuze zorgen 

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Welke middeltjes zijn dat Patrick?Mol schreef:
tjadat kan altijd en dan moet je het gewoon doen zou ik ook doen.
waar ik het over heb is gewoon beginnen met een homiopaties middel preventief bij het begin van de loopsheid tervoorkoming van een baarmoeder/schede onsteking.
schijnzwangerschap is ook goed te verhelepen om de hond wat minder aandacht te geven in die tijd en ff weg te halen uit haar dagelijkse sleur.
mol
Marouck is blijkbaar, ondanks dat ze verder totaal geen signalen vertoonde, toch schijnzwanger (geweest). Toen ik de verdikking bij haar tepels ontdekte en naar de dierenarts ging, bleek ze namelijk ook melkgift te hebben.

Het is in ieder geval het proberen waard om haar bij de volgende loopsheid preventief wat te geven.
Groetjes Inge

-
- geregistreerd lid
- Contacteer:
tja...
Tja lachen he :smile: hoe iedereen zijn eigen mening heeft en gelukkig maar, en wat voor discussies er van komen ....maar op ding wil ik wel regeren en dat is namelijk dat je je hond niet laat helpen omdat er o.a een vergrote kans is op overgewicht denk ik toch echt dat je dat helemaal zelf in de hand heb, want die van ons zijn alle drie geholpen maar hebben echt totaal geen overgewicht!!! :wink:Mmmmmm...dat zegt men ja. Twijfelachtig.
Als je het toch bestaande risico op complicaties tijdens de operatie en de vergrote kans op overgewicht meetelt denk ik dat je geen serieus medisch voordeel behaald.
Als je van dieren gaat houden leer je de mensen kennen!!!
- bramtim
- Actief
haha, meen ej dat nou. Daar heb ik nog nooti van gehoord. Een 10 uur geen water geven en een dag geen eten en dan is het over.akita schreef:helaas wertke dat hier niet minder aandacht gevenze zeggen zelfs dat als je hond schijnzwanger is 10 uur geen water en een dag geen eten dan zou het ook over moeten zijn hier dus niet
vandaar dat ik dus nu radeloos ben ik hoop ook als mijn hond morgen onder het mes is dat ze geen rare dingen vinden
![]()
![]()
sorry dat ik dit allemaal hier neer zet maar het zit me echt dwars en maak me reuze zorgen
Klinkt in mijn oren als klinklare onzin. Maar ja wie ben ik he

Groetjes Wendy, Gwyn, Kijani en Maliki
* Scott **
* Scott **
- akita
- Actief
ja dat vond ik dus ookbramtim schreef:haha, meen ej dat nou. Daar heb ik nog nooti van gehoord. Een 10 uur geen water geven en een dag geen eten en dan is het over.akita schreef:helaas wertke dat hier niet minder aandacht gevenze zeggen zelfs dat als je hond schijnzwanger is 10 uur geen water en een dag geen eten dan zou het ook over moeten zijn hier dus niet
![]()
![]()
Klinkt in mijn oren als klinklare onzin. Maar ja wie ben ik he

IK HEB 3 ECHTE KANJERS CJ SHEILA EN KYRA
- Chipper
- Vaste gebruiker
Daar is gewoon onderzoek naar gedaan hoor.....malinois schreef:ooit bij nagedacht dat een dierenarts hier geld mee verdient....Chipper schreef:Ik heb een foldertje meegekregen van mijn dierenarts:
Door castratie van teven op jonge leeftijd neemt de kans op melkkliertumoren af. Als teven niet worden gecastreerd dan is de kans op melkkliertumoren circa 26%, waarvan de helft goedaardig is en de andere helft kwaadaardig.
Als de teef voor de eerste loopsheid wordt gecastreerd dan is de kans op melkkliertumoren circa 0,5%.
Bij castratie na de 1eerste loopsheid is de kans verhoogd naar 8%. Indien na de tweede loopsheid wordt gecastreerd dan is er geen vermindering van de kans op ontwikkeling van melkkliertumoren.
Baarmoederontsteking ontstaat onder invloed van geslachthormonen.
Deze invloed wordt weggenomen als de eierstokken worden verwijderd.
Het is dan ook niet altijd nodig om ook de baarmoeder te verwijderen, vaak kan worden volstaan met het verwijderen van de eierstokken.
Baarmoederontsteking komt nagenoeg niet meer voor na castratie.
Dit is een groot voordeel want baarmoederontsteking kan ernstige gevolgen hebben, zoals buikvliesontsteking, of sepsis met soms levensbedreigende nierschade tot gevolg.
En de dierenarts verdient er meer aan als ik mijn teef niet laat steriliseren op jonge leeftijd; al mijn teven heb ik alsnog moeten laten steriliseren ivm baarmoederontsteking en op hoge leeftijd brengt dat aardig wat meer risico mee dan bij een jonge hond, afgezien van de eventuele bijkomende complicaties bij een baarmoederontsteking, die ook weer behandeld moeten worden.
Verder heb ik bij 3 teven ook een aantal keer melkkliertumoren weg moeten laten halen.
Nee, ik was een heel stuk goedkoper uit geweest als ik het gelijk had laten doen!
- Joyce
- Zeer actief
- Chipper
- Vaste gebruiker
Dat vind ik een heel ander argument dan : dierenartspraatjes, zeggen ze alleen om geld te verdienen.Chatterbox schreef:Tja, dat is altijd weer afhankelijk. Ik heb 2 intacte teven die helemaal geen ontstekingen, schijnzwangerschappen en tumoren hebben gehad. Als je preventief gaat opereren dan kan je nog wel veel meer dingen weg laten halen...
Jij boft met je honden, maar ik heb het bij al mijn teven fout zien gaan.
Ik ga dat voor de volgende dus niet afwachten, niet alleen is de hond er veel en veel zieker van als het wel foutgaat, ik zit zelf ook niet meer te wachten op de extra stres voor mezelf.
En als ik de kans op al die ellende kan verkleinen van 26 naar 0,5% zou je dus juist kunnen zeggen dat je handelt in het belang van de hond.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
je handeld niet in het belang van de hond want voor hetzelfde geldt ligt die hond dood op de operatietafel... er wordt wel erg makkelijk over de narcose heen gestapt....Chipper schreef:Dat vind ik een heel ander argument dan : dierenartspraatjes, zeggen ze alleen om geld te verdienen.Chatterbox schreef:Tja, dat is altijd weer afhankelijk. Ik heb 2 intacte teven die helemaal geen ontstekingen, schijnzwangerschappen en tumoren hebben gehad. Als je preventief gaat opereren dan kan je nog wel veel meer dingen weg laten halen...
Jij boft met je honden, maar ik heb het bij al mijn teven fout zien gaan.
Ik ga dat voor de volgende dus niet afwachten, niet alleen is de hond er veel en veel zieker van als het wel foutgaat, ik zit zelf ook niet meer te wachten op de extra stres voor mezelf.
En als ik de kans op al die ellende kan verkleinen van 26 naar 0,5% zou je dus juist kunnen zeggen dat je handelt in het belang van de hond.

Ja ik vind het zeker dierenartspraatjes... 9 van de 10 dierenartsen zeggen als je met je puppyteefje voor de pupenting komt: en... wanneer wordt ze gesteriliseerd?.. sorry hoor dat heeft echt niets met de gezondheid van de hond te maken maar met de portomonaie van de DA....
Mijn teven worden alleen maar gecastreerd als er een medische reden is anders niet. En ja ze is ook schijnzwanger, maar dat is inderdaad met diverse middeltjes al snel weer verholpen. Ziek is ze er niet van dat is het belangrijkste voor mij.
En m'n reuen worden al helemaal niet gecastreerd (ook alleen op medische gronden)
Als je geen risico's met je honden wil hebben qua gezondheid moet je maar geen hond nemen... ipv hem/haar helemaal leeg te snijden.

- Chipper
- Vaste gebruiker
Natuurlijk is narcose een risico.
Maar had ik mijn teef op jonge leeftijd laten opereren, dan had ik haar wel 2 extra narcoses bespaard op hoge leeftijd, waarbij het risico alleen maar groter is, en daar mag je ook best naar kijken.
Als ik bij mijn teef de eierstokken laat verwijderen (meer is vaak niet eens nodig) noem ik dat geen leegsnijden, maar haar kansen op een gezond leven vergroten.
Ik heb al heel wat dierenartsen gehad, en niet één daarvan heeft mij gevraagd of ik mijn teef wilde laten castreren.
Pas toen bij mijn eerste teef een tumor werd vastgesteld, vertelde mijn dierenarts me over de risico's van niet castreren.
Ik was echt boos dat niemand me daarop had gewezen, zeker de mensen van de hondenclub die alleen maar riepen dat als je geen loopse teef in huis wilde hebben je beter geen teef kon nemen.
En begrijp me goed: loopsheid zal voor mij ook nooit een reden zijn om over te gaan tot castratie. Maar ik heb het ze echt kwalijk genomen dat ze het zo eenzijdig gebracht hebben.
Persoonlijk vind ik dat een dierenarts een lange, pittige studie achter de rug heeft, daar hebben ze vast wel wat van opgestoken.
Als veel dierenartsen er voorstander van zijn om teven op jonge leeftijd te castreren, denk ik toch dat hier een medische reden voor is.
Maar had ik mijn teef op jonge leeftijd laten opereren, dan had ik haar wel 2 extra narcoses bespaard op hoge leeftijd, waarbij het risico alleen maar groter is, en daar mag je ook best naar kijken.
Als ik bij mijn teef de eierstokken laat verwijderen (meer is vaak niet eens nodig) noem ik dat geen leegsnijden, maar haar kansen op een gezond leven vergroten.
Ik heb al heel wat dierenartsen gehad, en niet één daarvan heeft mij gevraagd of ik mijn teef wilde laten castreren.
Pas toen bij mijn eerste teef een tumor werd vastgesteld, vertelde mijn dierenarts me over de risico's van niet castreren.
Ik was echt boos dat niemand me daarop had gewezen, zeker de mensen van de hondenclub die alleen maar riepen dat als je geen loopse teef in huis wilde hebben je beter geen teef kon nemen.
En begrijp me goed: loopsheid zal voor mij ook nooit een reden zijn om over te gaan tot castratie. Maar ik heb het ze echt kwalijk genomen dat ze het zo eenzijdig gebracht hebben.
Persoonlijk vind ik dat een dierenarts een lange, pittige studie achter de rug heeft, daar hebben ze vast wel wat van opgestoken.
Als veel dierenartsen er voorstander van zijn om teven op jonge leeftijd te castreren, denk ik toch dat hier een medische reden voor is.
- cybert2
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 nepBasset Door, 1 Jack Russel Saar, en 1 Frans Bulldogje (met neusje) Abbby
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
zeker, maar als ze kanker heeft in z'n poot, in z'n slokdarm, in z'n maag ik noem maar wat had je dat dan ook maar weg moeten halen uit voorzorg? Nee dus...speedy-fien-doeke schreef:Als je bijna je teef kwijtraakt omdat ze vol zit met mammatumoren, dan piep je wel anders....

- Chipper
- Vaste gebruiker
Eigenlijk zou je dan ook je honden niet moeten laten inenten.
Dat is ook niet geheel risicoloos; je hond kan er een alergische reactie op krijgen...
Tenslotte spuit je dan ook 'troep' in een gezonde hond die nog helemaal niet ziek is en het waarschijnlijk ook wel nooit zal worden.
Maar toch doen de meeste mensen dat wel.
En zo zie ik dus het castreren van mijn teef ook; misschien gebeurt er wel nooit wat, maar ik kan enorm veel ellende voorkomen.
De vergelijking die jij maakt met andere tumoren vind ik niet reëel; de kans op zo'n tumor is niet 26%, zoals bij melkkliertumoren.
Om nog maar te zwijgen van al die andere dingen die je hond kan ontwikkelen onder invloed van eierstokhormonen.
Bij vrouwen zonder kinderwens steriliseren geeft niet zoveel procent minder kans op het ontwikkelen van tumoren, anders weet ik zeker dat het een hot item zou zijn.
Dat is ook niet geheel risicoloos; je hond kan er een alergische reactie op krijgen...
Tenslotte spuit je dan ook 'troep' in een gezonde hond die nog helemaal niet ziek is en het waarschijnlijk ook wel nooit zal worden.
En zo zie ik dus het castreren van mijn teef ook; misschien gebeurt er wel nooit wat, maar ik kan enorm veel ellende voorkomen.
De vergelijking die jij maakt met andere tumoren vind ik niet reëel; de kans op zo'n tumor is niet 26%, zoals bij melkkliertumoren.
Om nog maar te zwijgen van al die andere dingen die je hond kan ontwikkelen onder invloed van eierstokhormonen.
Bij vrouwen zonder kinderwens steriliseren geeft niet zoveel procent minder kans op het ontwikkelen van tumoren, anders weet ik zeker dat het een hot item zou zijn.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nou dacht het toch niet... al zou het risico groot zijn zou ik het niet doen... je gaat niet een hele hormoonhuishouding in de war schoppen voor iets wat misschien nooit gebeurd. Zo zie ik het dus ook bij m'n teven.Chipper schreef:Eigenlijk zou je dan ook je honden niet moeten laten inenten.
Ja enten doe ik omdat het 1. verplicht is (rabies buitenland), 2. omdat m'n honden veel zwemmen dus met al die vieze meertjes hier in NL is het gewoon nodig. 3. omdat bep. entingen verplicht zijn ivm trainen etc. 4. omdat ik niet wil dat mijn honden de oorzaak zijn dat bijv. pups overlijden.
Zou m'n hond een allergische reactie krijgen geef ik dat dus ook niet meer... maar tot nu toe nog nooit meegemaakt.
castreren gooit ook bij honden hun hele hormoonhuishouding in de war, reuen zien gecastreerde reuen als teven, teven worden nog feller dat ze soms al zijn, dikke honden, slechte vacht, slomer etc. etc. etc. en nee dit zijn niet smoesjes wat aan je zelf ligt bij sommige honden is dit gewoon echt zo ondanks alles wat je er aan doet, minder of ander voer, beweging etc.

- cybert2
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 nepBasset Door, 1 Jack Russel Saar, en 1 Frans Bulldogje (met neusje) Abbby
malinois schreef:zeker, maar als ze kanker heeft in z'n poot, in z'n slokdarm, in z'n maag ik noem maar wat had je dat dan ook maar weg moeten halen uit voorzorg? Nee dus...speedy-fien-doeke schreef:Als je bijna je teef kwijtraakt omdat ze vol zit met mammatumoren, dan piep je wel anders....ik hou niet van snijden in een gezond dier. Moeten we alle vrouwen ook maar bij voorbaat laten steriliseren die geen kinderen willen?

Groet, Janine
- Chipper
- Vaste gebruiker
Bovendien denk ik dat een hond zijn slokdarm, maag, poten etc elke dag nodig heeft.
Als je niet met je hond wilt fokken héb je die eierstokken gewoon nooit nodig.
Ik bedoel maar; je ent je honden - met een reden, maar je ent ze wel - met het oog op het VOORKOMEN van een ziekte, het is niet gezegd DAT het gebeurt maar het kan en daarom geef je het/ ben je verplicht om het te geven en dat is niet voor niets.
In een ander topic las ik bijvoorbeeld dat jij je honden Frontline geeft, ook als ze totaal geen vlooien hebben, want 'voorkomen is beter dan genezen'.... terwijl frontline wel belastend is voor de lever.
Jij hebt besloten dat jij je teef niet laat castreren, je hebt er over na gedacht en hebt de voor- en nadelen afgewogen, en bent tot een bepaalde conclusie gekomen, en dat is absoluut beter dan er helemaal niet over na te denken.
Maar misschien krijgt jou teef ook ooit wel tumoren (ik hoop het echt niet voor je hoor), en misschien zit je op een goede dag wel net als ik met je herder in je armen te wachten op de dierenarts omdat de uitzaaiingen in haar kop er voor zorgen dat ze totaal de weg kwijt is, niet meer op kan staan en alleen nog maar ongecoördineerde bewegingen kan maken.
En misschien sta je daarna iets anders tegenover castratie bij teven.
Wie weet.
Nogmaals, ik wens het je absoluut niet toe, maar als je al het één en ander hebt meegemaakt op dat gebied dan ben je blij dat je je hond zo'n einde kan besparen.
Als je niet met je hond wilt fokken héb je die eierstokken gewoon nooit nodig.
Ik bedoel maar; je ent je honden - met een reden, maar je ent ze wel - met het oog op het VOORKOMEN van een ziekte, het is niet gezegd DAT het gebeurt maar het kan en daarom geef je het/ ben je verplicht om het te geven en dat is niet voor niets.
In een ander topic las ik bijvoorbeeld dat jij je honden Frontline geeft, ook als ze totaal geen vlooien hebben, want 'voorkomen is beter dan genezen'.... terwijl frontline wel belastend is voor de lever.
Jij hebt besloten dat jij je teef niet laat castreren, je hebt er over na gedacht en hebt de voor- en nadelen afgewogen, en bent tot een bepaalde conclusie gekomen, en dat is absoluut beter dan er helemaal niet over na te denken.
Maar misschien krijgt jou teef ook ooit wel tumoren (ik hoop het echt niet voor je hoor), en misschien zit je op een goede dag wel net als ik met je herder in je armen te wachten op de dierenarts omdat de uitzaaiingen in haar kop er voor zorgen dat ze totaal de weg kwijt is, niet meer op kan staan en alleen nog maar ongecoördineerde bewegingen kan maken.
En misschien sta je daarna iets anders tegenover castratie bij teven.
Wie weet.
Nogmaals, ik wens het je absoluut niet toe, maar als je al het één en ander hebt meegemaakt op dat gebied dan ben je blij dat je je hond zo'n einde kan besparen.