Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Franse stand of koehakkigheid
Moderator: moderatorteam
- Zanyah
- Vaste gebruiker
Franse stand of koehakkigheid
Vandaag sprak ik iemand die een Rottweiler heeft met waarschijnlijk de Franse stand. Nu heb ik hier wel eens van gehoord en is dit volgens mij het zelfde als koehakkigheid. Weet een van jullie hier iets meer over te vertellen. Kan je dit voorkomen of iets aan doen?
-
rob80
- Actief
-
Gast
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Re: Franse stand of koehakkigheid
Frans staan is een aandoening aan de voorhand en houdt in dat de hond met de voorvoeten naar buiten gedraaid staat.Zanyah schreef:Vandaag sprak ik iemand die een Rottweiler heeft met waarschijnlijk de Franse stand. Nu heb ik hier wel eens van gehoord en is dit volgens mij het zelfde als koehakkigheid. Weet een van jullie hier iets meer over te vertellen. Kan je dit voorkomen of iets aan doen?
Koehakkig is aan de achterkant, de hakken staan dan dichter bijelkaar dan de voeten.
De afbeeldingen van Sypke geven dit allemaal vrij duidelijk aan.
-
Gast
Re: Franse stand of koehakkigheid
Ik heb in een boek wel duidelijker plaatjes maar ik ben te lui om te scannen vanavondBranka schreef: De afbeeldingen van Sypke geven dit allemaal vrij duidelijk aan.[/color]
- Zanyah
- Vaste gebruiker
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Volgens Donath kan dit veroorzaakt worden door een vit. C gebrek. Misschien is het de moeite waard eens kritisch naar de voeding te kijken zodat deze a.s. vergroeiing van het skelet houding nog gecorrigeerd kan worden. Ook kan de hond last hebben van veel wormen.Zanyah schreef:Het gaat hier op een pup van 3 maanden en het zal dan wel koehakkig zijn want het zijn de achterpootjes. Het is ook niet altijd. Ik denk zelf dat het wel eens gewoon de groei kan zijn. Maar ja ik zie de hond dan ook niet en praten op afstand is erg makkelijk.
- dragonsstarr
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Gast
-
Sjiel
- Zeer actief
-
binno
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
- dragonsstarr
- Zeer actief
- Contacteer:
dacht eigenlijk dat het ook allemaal voorpoten waren nu snap ik hetsypke schreef:Dit plaatje, waar ook een koehakkige stand is afgebeeld zijn achterpoten, dat zie je ook aan de staartSjiel schreef:Het zijn toch voorbenen?sypke schreef:Plaatje 1: correcte houding van de hakken; kort, recht en vierkantdragonsstarr schreef:hoe heet de stand op plaatje 1 nummer 4?
Dit zijn allemaal plaatjes van Shelties overigens.![]()
Groetjes Priscilla
Mis je lieve luna.......
8-11-2002 - 8-8-2004
Legend Of The Starr DayDream

Mis je lieve luna.......
8-11-2002 - 8-8-2004
Legend Of The Starr DayDream

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Volgend mij is het geen staart die je ziet maar borsthaar. Op plaatje 4 bijvoorbeeld zie je een hond die erg zwak in de polsen is.dragonsstarr schreef:dacht eigenlijk dat het ook allemaal voorpoten waren nu snap ik hetsypke schreef:Dit plaatje, waar ook een koehakkige stand is afgebeeld zijn achterpoten, dat zie je ook aan de staartSjiel schreef:Het zijn toch voorbenen?sypke schreef: Plaatje 1: correcte houding van de hakken; kort, recht en vierkant
Dit zijn allemaal plaatjes van Shelties overigens.![]()

-
Gast
-
Gast
Inderdaad. Ik keek naar het verkeerde plaatje en naar de verkeerde stand. Plaatje 1 stand 4 is dus: rond front, kromme benen en zwakke polsen. De hond is helemaal uit balansSjiel schreef:Het zijn toch voorbenen?sypke schreef:Plaatje 1: correcte houding van de hakken; kort, recht en vierkantdragonsstarr schreef:hoe heet de stand op plaatje 1 nummer 4?
Dit zijn allemaal plaatjes van Shelties overigens.

Even compleet:
1) correcte stand
2) tenen naar binnen, ellebogen naar buiten gedraait, veroorzaakt door een te steile schouderligging vaak i.c.m. een kort opperarm
3) "franse stand", tenen naar buiten vaak i.c.m. zwakke polsen. Deze hond is te nauw in borst
4) rond front, kromme benen en zwakke polsen. De hond is helemaal uit balans
Bron: http://www.shelties.nl/keuring/voorhand.html