Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jeuk, Zyrtec, Prednison....

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

k@@tje
geregistreerd lid

Jeuk, Zyrtec, Prednison....

Ongelezen bericht door k@@tje »

Kaatje is allergie's en na bijna 2 jaar dokteren van reguliere geneeskunde naar natuurgeneeswijze, naar homeopathie en weer terug naar de reguliere geneeskunde dermatologie was ik het vorige week helemaal zat.
Zo zielig om je hond zo te zien krabben, bijten en schurken dat ik maandag een Prednisonprik heb gehaald.
Eventjes rust voor ons beide......en dat heeft ze nu.
Ik weet dat het een beetje de achterdeur uit is maar wat is een leven van krabben ten opzichte van een leven in rust?
Ze is nu 10x vrolijker, speelser en gelukkiger.

Maar nu? Prednison blijven geven?
Hoor er heel veel verschillende berichten over; mensen die het afkeuren en mensen die zeggen dat het alleen een heel slecht imago heeft gekregen maar nu in mindere dosis lang niet zo erg is.

Ik hoorde ook iets over honden en Zyrtec(?) Iemand daar ervaring mee?
Of nog andere tip?
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door astrid »

Zyrtec heb ik voor mezelf wel een voorgeschreven gekregen, ma een allergische reactie op een ABkuur.
Bij mij hielp het wel, maar bij honden heb ik geen idee.
danja
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door danja »

Wat voor eten geef je?
Is het een allergie ergens van?

Groetjes Anneke :ok:
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Re: Jeuk, Zyrtec, Prednison....

Ongelezen bericht door Sjiel »

k@@tje schreef:Kaatje is allergie's en na bijna 2 jaar dokteren van reguliere geneeskunde naar natuurgeneeswijze, naar homeopathie en weer terug naar de reguliere geneeskunde dermatologie was ik het vorige week helemaal zat.
Zo zielig om je hond zo te zien krabben, bijten en schurken dat ik maandag een Prednisonprik heb gehaald.
Eventjes rust voor ons beide......en dat heeft ze nu.
Ik weet dat het een beetje de achterdeur uit is maar wat is een leven van krabben ten opzichte van een leven in rust?
Ze is nu 10x vrolijker, speelser en gelukkiger.

Maar nu? Prednison blijven geven?
Hoor er heel veel verschillende berichten over; mensen die het afkeuren en mensen die zeggen dat het alleen een heel slecht imago heeft gekregen maar nu in mindere dosis lang niet zo erg is.

Ik hoorde ook iets over honden en Zyrtec(?) Iemand daar ervaring mee?
Of nog andere tip?
Ik weet niet wat er allemaal onderzocht is maar soms is het enige dat je nog kan doen het rustig houden met prednison.
weg gehaald zit een virus in
Rosita
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita »

Mijn eigen herder Ammy is allergisch voor 4 verschillende mijten (waaronder huisstofmijt). Mijn vorige DA wou hem zonder dat hij toen wist waarvoor Ammy allergisch was (dus zonder allergietest) gelijk prednison geven :devil: , maar gezien de vele gevaarlijke bijwerkingen op langtermijn (nierfalen, suikerziekte, enz.) ben ik naar het dierenziekenhuis in Amsterdam gegaan voor een tweede mening. Daar is Ammy onderzocht op infecties met schimmels, mijten en andere huidaandoeningen die mogelijk de oorzaak konden zijn van zijn heftige jeuk. Toen daar niks uit kwam is bij Ammy wat bloed afgenomen wat onderzocht is op verschillende antistoffen. De uitslag gaf dus aan dat Ammy behoorlijk allergisch was voor 4 verschillende mijten. Gezien het onmogelijk is om o.a. huisstofmijt te vermijden, en ik prednison (nog) geen oplossing vind, zijn we sinds een paar dagen begonnen met desensibiliseren. Hij krijgt nu over een periode van 10 mnd meerdere injecties met de 4 stoffen waar hij allergisch voor is (het serum is speciaal voor hem gemaakt) om zo te zorgen dat na een aantal mnd zijn lichaam niet meer reageert op de stoffen. Bij ruim 70% van de honden is de behandeling succesvol, maar moet er wel de eerste 3-5 jaar een onderhoudsdosering gegeven worden. Ik moet Ammy zelf injecteren wat wel even wennen was, maar gelukkig is hij erg makkelijk. De kosten voor 10 mnd behandeling zijn iets van 130 euro, dus dat valt erg mee. Na ongeveer 8 mnd moeten we duidelijke verbeteringen zien om te kunnen zeggen dat de behandeling succesvol is, dus we wachten af.

Waar is Kaatje allergisch voor, misschien kan desensibiliseren ook haar helpen.

Groetjes Rosita
Our greatest moments are... when not much happened
Afbeelding
k@@tje
geregistreerd lid

Ik ben uiteindelijk ook met Kaatje in diezelfde kliniek terecht gekomen.
En ben toen naar huisgestuurd met shampoo en een oormiddel (tegen de onsteking die ze had).
De shampoo heeft zijn werk goed gedaan want alle gisten zijn nu weg en de ooronsteking ook.
De volgende stap zou zijn om haar voer aan te passen.

Maar dit heb ik zelf al 4 maanden gedaan en toen heeft ze biologisch hyperallergeen vlees gekregen waarvoor ik 2x per maand naar een speciaal adres reed.. Het verbeterde iets maar het was zeker niet over.
Omdat wij paarden hebben en zij de hele dag niets anders doet dan het hun "mee-eten (biks en mest), wil ik het haar niet aandoen om nog een x 4 maanden dit te doen. Het was toen echt een drama en heeft heel veel moeite gekost om haar niks anders te laten eten. :boos:

Dat is zo'n beetje het stadium waar ik nu in zit.......om moedeloos van te worden....en dat was ik dus even geworden, vandaar de prik.
Nu is ze zo blij en gelukkig, speels en vrolijk.....heerlijk gewoon, maarja voor hoelang? :jank:
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Zyrtec heb ik zelf tegen jeuk, ik weet niet de werking ervan op honden. Het is echter alleen voor symptoombestrijding, het geneest/helpt niet. Wat het mest en biks eten betreft zou ik daar toch een einde aan proberen te maken. Ten eerste omdat een dieet voor een hond ook echt een dieet hoort te zijn en zo met de biks erbij schiet dat natuurlijk niet op :wink: Ten tweede is het (levens) gevaarlijk als een hond mest eet van een paard wat net is ontwormt, dit met name als er een ontworming is gegeven op basis van Ivermectine. Dit zit o.a. in Eqvalan, Furexel, Eraquell en Silvermec Pasta. Dit middel tast bij honden het zenuwstelsel aan. Mijn hond heeft/had last van een allergische reactie op voer en dat is 95% verbeterd sinds hij Farmfood krijgt, waarschijnlijk omdat hier geen geur-, kleur- en smaakstoffen inzitten. Succes!
k@@tje
geregistreerd lid

Sunnybunny schreef: Ten eerste omdat een dieet voor een hond ook echt een dieet hoort te zijn en zo met de biks erbij schiet dat natuurlijk niet op :wink:
Maar ik heb dat al eens 4 maanden gedaan. Ze mocht dus niet naar de paarden, dat was echt een ramp voor haar want dat is ongeveer gelijk aan opsluiting.
Tsja, en de biksjes die de paarden achterlaten in de stal kan ze nu eenmaal niet laten liggen. Ik kan haar daar alleen maar van weghouden als ze in huis moet blijven.
:neenee:

Dat mest eten is affentoe een hapje, geen enorme hoeveelheden gelukkig. Maar ook een hapje is funest in een dieet.
loti
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door loti »

Een van mijn honden is ook allergisch , waarschijnlijk voor rund- en kippenvlees en had jarenlang huidklachten. Ik was haar regelmatig met Malaseb shampo en ieder verdacht plekje smeer ik licht in met Surolan (oorzalf). Ze krijgt Hill's Z/D hypoallergene brokken (da) en Duck lam/rijst, het enige versvleesvoer waar geen andere eiwitbron in zit. Zo houd ik de huidklachten goed onder controle. Met de komst van de 2e hond krijgt ze wel eens iets anders en ik probeer haar nu w.b. de brok over te zetten op California Natural, omdat de nieuwe hond dat ook krijgt en de meeste gevoelige honden hier goed op reageren.
Zyrtec schijnt zeker te proberen te zijn bij honden.
k@@tje
geregistreerd lid

Kaatje krijgt nu ook Californian Natural Lamb/rice en daar gaat ze heeel goed op.
Ze glanst verder tegen je op dus daar ligt het niet aan.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

k@@tje schreef:Kaatje krijgt nu ook Californian Natural Lamb/rice en daar gaat ze heeel goed op.
Ze glanst verder tegen je op dus daar ligt het niet aan.
Daar kan het toch wel aanliggen. Ik weet niet wat voor vlees je haar hebt gegeven die 4 maanden om te testen, maar als dat een vleessoort was die verder ook geregeld in soorten voer zit heb je er niets aan.
Mijn hond heeft 6 weken geitenvlees gegeten, zelf gekookt met rijst en verder niets anders. Geit is een vleessoort die niet in hondenvoer wordt gebruikt tot nu dus dan kun je pas testen of je hond allergisch is voor bepaalde eiwitten.
4 maanden hoef je dit niet vol te houden maar 6 weken wel, is het na 6 weken beter met de jeuk kun je iets bij geven om zo uit te testen voor welke eiwitbron je hond eventueel allergisch is.
Het is even een hele klus maar m.i. beter als prednison.

Toen bleek dat Dixie niet allergisch was voor voer hebben wij ook allergie testen laten doen en bleek ze ook een aantal allergieen te hebben waaronder huisstofmijt. We zijn toen begonnen met desensabiliseren en dat ging heel goed. Op dit moment ben ik daar weer mee gestopt en wordt Dixie begeleid door een paranormaal genezer en het gaat super met haar.
Sjiel
Zeer actief

Zyrtec schijnt zeker te proberen te zijn bij honden.
Ik zou dat niet zomaar durven proberen.
loti
Vaste gebruiker

Ik kreeg indertijd het advies Zyrtec te geven, zie onderstaande link.

http://www.honden.digi.nl/vragen/vraag.asp?quesid=2300
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn Poncho. Prednison hielp enkele weken, heb ik twee keer laten geven. De laatste keer was van de zomer, na vier weken begon ze weer te krabben. Toen heb ik de tip gegeven haar in zeewater onder te dompelen (zwemmen doet ze niet). Toen het heel erg warm was heb ik dat gedaan en werkelijk ongelooflijk: de volgende dag al hield ze op met krabben en begon haar rode en opengekrabde huid te genezen.

Iets later kreeg ze haar homeopatische medicijnen van een dierenarts die heel erg goed is in o.a. de aanpak van allergieen. Hij doet een speekseltest en stemt de medicijnen daarop af. Poncho is nu al maanden onder behandeling van die arts en krijgt nog steeds medicijnen. Haar jeuk is nagenoeg verdwenen.

En ik heb ook echt alles geprobeerd hoor, werkelijk elke tip om de jeuk te verzachten heb ik opgevolgd. Ook een allergietest laten, maar die is toch ook niet sluitend.

Maar inderdaad niets zo erg als jeuk, het is een kwelling te zien hoe je hond daaronder lijdt. Ook Poncho werd heel sloom, ze was al haar activiteit kwijt. Ik hoop heel erg dat voor Kaatje snel de oplossing wordt gevonden.
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Ik zou je eens verdiepen en andere voeding, www.barfplaats.nl kan je veel info vinden
Afbeelding
chita
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door chita »

Mijn vorige hond heeft vanaf haar 3e altijd prednison gehad!!! We hebben haar helaas deze zomer op bijna 14 jarige leeftijd in moeten laten slapen.
We konden niet anders, ze was voor verschillende dingen allergies en was gewoon kaal en ze stonk (huid ontstoken)en had enorme jeuk, heel zielig!. We zijn in utrecht geweest, verschillen dierenartsen, homeopaten, niks hielp.

Ze had met prednison weer een mooie vacht en had het naar haar zin. Ze kreeg alleen wel erge honger van de prednison.
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Allergieen kunnen wel degelijk vw een voedingsbestanddeel optreden. Kan je uitproberen met een zgn eliminatiedieet, een dieet wat bestaat uit een voor de hond compleet nieuwe eiwitbron (bv struisvogelvlees van de aldi) en rijst. Dit dieet (en enkel dit dieet, geen enkel snoepje erbij) zal dan zes weken gegeven moeten worden, en als de allergische klachten minder zijn, kan gesteld worden dat er onder andere iets in t voer zit dat de allergie veroorzaakt. Weet je nog steeds niet wat, maar dan kan je gaan uitproberen op welk voer t wel goed gaat. Eigenlijk is eigengemaakt voer verstrekken de enige methode om met 100% zekerheid te zeggen dat een hond al dan niet een voedselallergie heeft. Bij de hond is de werking van een antihistaminica nog helemaal niet bewezen, vlgs mij gaat zyrtec dus helaas niets toevoegen. Als er geen oorzaak gevonden kan worden voor een allergie of de oorzaak is dusdanig, dat de hond altijd contact met het allergeen blijft houden, dan zou ik persoonlijk, hoe vervelend t ook is, mn hondje ook op de pred houden. Jeuk is geen pretje...
k@@tje
geregistreerd lid

UPDATE:

Kaatje is nu bijna twee maanden aan de Zyrtec en het gaat super!
Ze krabt niet meer dan een normale hond en ziet er geweldig uit :ok:
morah
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door morah »

Ik ben heel blij voor jou dat Zyrtec helpt. Ik heb het zelf ook een tijd geprobeerd bij onze Bai~lee, die ook aan verschillende mijten allergisch is. Jammer genoeg heeft het bij haar niet geholpen :jank:
Ook wij hebben reeds van alles geprobeerd : voeding, homeopathie, Artuvetrin (dit is die sensibiliseringskuur) NIETS helpt. Dus wij zijn idd. verplicht om haar om de 7 à 8 weken een cortisone prik te laten geven.Deze avond gaan we weer naar de dierenkliniek, we gaan ook nog eens bloed laten testen, en zien of er niet nog iets anders uit de bus komt. 't is ook om onszelf niet te kunnen verwijten dat we niet àlles geprobeerd hebben. 't Is inderdaad geen pretje, die jeuk... We troosten ons met het feit dat Bai~lee zich, mèt de predison, kiplekker voelt en een normaal leven kan leiden. Dan maar beter een (misschien) kort gewèldig leven.
pootje van Bai~lee, Xscoubidou en Yguana
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

k@@tje schreef:UPDATE:

Fijn om te horen, hier zijn er drie huisgenoten die Zyrtec hebben ingenomen
gelukkig zijn er nu twee allergievrij.
Heb Pollinosan van Dr. Vogel op het laatste gegeven bij men dochter.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Sjiel
Zeer actief

morah schreef: Dus wij zijn idd. verplicht om haar om de 7 à 8 weken een cortisone prik te laten geven.
Waarom krijgt jouw hond een injectie? met tabletten belast je je hond veel minder, je kan het dan afbouwen naar de minimale dosis waar ie jeukvrij op blijft.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Kaatje,

Heb je al eens vers vleesvoeding geprobeerd? Ik ken meerdere verhalen van honden die na jaren dokteren op vers vlees overgingen en van hun huid- en jeukklachten af waren! Het lijkt mij de moeite van het proberen waard.
morah
Vaste gebruiker

Waarom krijgt jouw hond een injectie? met tabletten belast je je hond veel minder, je kan het dan afbouwen naar de minimale dosis waar ie jeukvrij op blijft.
jammer genoeg zijn we dat stadium ook reeds voorbij :jank: Ze krijgt nu inspuitingen, een soort "retard" versie zeg maar, die normaal gesproken zo'n drie weken werkt. We kunnen het zes à zeven weken houden, soms een keer twee maanden.

We hebben gisteren ook vernomen dat het nieuwe middel tegen dergelijke allergieën "atopica" nu ook in Nederland op de markt is, maar het is alsnog niet bewezen dat het een wondermiddel is, en voor een Leonberger zoals Bai~lee komt de behandeling a s o c i a a l duur uit : voor twee maanden behandelen komt de prijs op zo'n 500 euro...
De toediening geschiedt hier nl. per gewicht. Toch ben ik nieuwsgierig naar de resultaten hiervan op lange termijn.
Sjiel
Zeer actief

morah schreef:
jammer genoeg zijn we dat stadium ook reeds voorbij :jank: Ze krijgt nu inspuitingen, een soort "retard" versie zeg maar, die normaal gesproken zo'n drie weken werkt. We kunnen het zes à zeven weken houden, soms een keer twee maanden.

Hoe kan je dat stadium nou voorbij zijn? Je geeft de minimale dosis waarbij de hond klachtvrij is. Het is minder schadelijk om een basisspiegel te hebben dan elke keer die wisselingen.

Ben je ook al eens bij een dermatoloog geweest?
k@@tje
geregistreerd lid

Scooby schreef:Hoi Kaatje,

Heb je al eens vers vleesvoeding geprobeerd? Ik ken meerdere verhalen van honden die na jaren dokteren op vers vlees overgingen en van hun huid- en jeukklachten af waren! Het lijkt mij de moeite van het proberen waard.
Hoi,
Ja dat heb ik ook al 4 maanden geprobeerd. Het gaf een sprankje verbetering maar ze krabte zich nog steeds suf.
Was Biologisch Dynamisch hondenvlees wat ik speciaal in Amsterdam ging halen :denken: Lekker duur maar bood geen afdoende oplossing.

Kaatje krijgt nu 1 tabletje per dag en dat gaat prima. :slaap:
morah
Vaste gebruiker

Hoe kan je dat stadium nou voorbij zijn? Je geeft de minimale dosis waarbij de hond klachtvrij is. Het is minder schadelijk om een basisspiegel te hebben dan elke keer die wisselingen.

Ben je ook al eens bij een dermatoloog geweest?
We hebben in 2003 prednison tabletten uitgeprobeerd, ze kreeg de max. dosis en het haalde niks uit, ze blèèf krabben en bijten, om moedeloos van te worden... We konden dus helemaal niet afbouwen tot de minimale dosis waarop ze klachtvrij was, want ze was met de maximale dosis al helemaal niet geholpen. We hebben dit 3 1/2 week volgehouden en zijn dan overgeschakeld op de cortico-steroïden inspuiting. Dit helpt gelukkig wel, al is het tijdelijk. In de dierenkliniek waar wij gaan is een dermatoloog aangesloten, maar die staat wat onze Bai~lee betreft ook met haar rug tegen de muur... Nu hebben we afgelopen dinsdag nog een keer bloed laten prikken, dit gaat hij nu opsturen naar een labo in Frankrijk, we wachten de resultaten af...

Ik hou jullie zeker op de hoogte.
loti
Vaste gebruiker

k@@tje schreef:UPDATE:

Fantastisch! Hoe heb je de dosering berekend?
Weet je ook dat Zyrtec duur erg duur is. Je kan ook Ceritizine geven, dat is de werkzame stof in Zyrtec.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Ik las dat je al gebprobeerd hebt om kvv voer te geven,het haalt echter niks uit als hij van dat paardenvoer kan blijven snoepen.
dus nadenken over ander voer en ander voer proberen heeft geen zin.
dan kan je alleen maar symptoom blijven bestrijden.
wel een lastig parket waar je inzit! :denken: de paarden en hond!
misschien hebben mensen met paarden op dit forum wat adviezen voor je hoe zij dat doen
die zitten hier ook genoeg! :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”