Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

los volgen

Moderator: moderatorteam

Leane

los volgen

Ongelezen bericht door Leane »

eind deze maand moeten spyro en ik examen doen voor VEG. ze moet dan ook los volgen. het aan de riem volgen gaat hartstikke goed goede aandacht perfect gewoon. maar als ze dan moet los volgen loopt ze een heel eind achter mij en de aandacht is gelijk een stuk minder. maar ze moet dit wel goed kunnen. helluuuup !!
Leane

k zie dat ik verkeerde sta moet bij gehoorzaamheid staan !!! moderater ??? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Leane op 09 nov 2004 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hoe laat je haar aan de riem volgen; hoe heb je dan de aandacht wél?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Leane

voor die aandacht hoef ik dan eigenlijk niks te doen. ze kijk me dan eigenlijk heel de tijd aan. daarom snap ik ook niet dat ze los zo weinig aandacht heeft
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hihihihi, ik wel :mrgreen:

Aan de lijn kan ze geen kant op, dus heb je al snel aandacht. Dat is los dus anders en moet je moeite doen voor die aandacht.

Dus......... worst!!!! koekjes!!!! Gek doen!!!! :mrgreen:

Heb je een commando voor het volgen?

Laat d'r naast je zitten, eis de aandacht op "Spryro, kijk!!!" en hoppa worst onder die smoel en het commando "Volg!" (of wat je daarvoor gebruikt) geven. Ondertussen hou je de aandacht vast door de worst, lekkers of met gek doen.

PS: waarschijnlijk mag je met het examen niet met lekkers werken, dus smeer je je handen in met leverworst :wink: :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Leane

we gebruiken het commando volg ook ja. spyro geeft niks om koekjes. heb al een keer met een halve rookworst in me zak gestaan op de hondenclud hahaha. maar met zoiets moet ik het wel proberen ja. ze doet alles goed behalve dat en is juist zo'n belangrijk examen onderdeel
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hoe train je haar?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Leane

Eline* schreef:Hoe train je haar?
hoe bedoel je ?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

P@CO schreef:
Eline* schreef:Hoe train je haar?
hoe bedoel je ?
Hoe heb je je hond leren volgen? :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Leane

toen we haar kregen kon ze al aardig volgen. met wat kleine correctie's zoals even aan de lijn trekken als ze afgeleid was was doet ze het nu heel goed. alleen los dus niet. en dan valt die correctie geven niet mee.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

P@CO schreef:toen we haar kregen kon ze al aardig volgen. met wat kleine correctie's zoals even aan de lijn trekken als ze afgeleid was was doet ze het nu heel goed. alleen los dus niet. en dan valt die correctie geven niet mee.
Juist..je geeft zelf het antwoord al. Honden die doen wat ze wordt gevraagd omdat ze anders straf krijgen doen dingen vaak niet met plezier en overtuiging. Je zal dus wat stappen terug moeten doen en je hond op een positieve manier het los volgen moeten gaan leren.
Met iets waar ze enthousiast voor te krijgen is dus.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Collie
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Collie »

Hi there, sorry this is in english for starters.

For Los volgen do as much as you can on lead and try to get as much attention as possible from your dog using a very light happy voice and worst or kaas lekkertjes! When on lead do a lot of direction changes in a fast motion so that your dog is always having to think and can't afford to switch the attention off. Work on a lot of right handed circles. This will invite your dog to work closer to your left leg and is a game that i call "catch up", as the dog is always having to think for itself and keep up a smart pace to catch up to your left leg. When you have excellent attention on lead, then discretely remove the lead and again work on the small exercises that you will have done on lead. Don't forget to reward your dog for being wonderful and to break off with play sessions often.

succes! :wink:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

P@CO schreef:we gebruiken het commando volg ook ja. spyro geeft niks om koekjes. heb al een keer met een halve rookworst in me zak gestaan op de hondenclud hahaha. maar met zoiets moet ik het wel proberen ja. ze doet alles goed behalve dat en is juist zo'n belangrijk examen onderdeel

Balletje???
Afbeelding
A good dog never dies...

Leane

Eline* schreef:
Juist..je geeft zelf het antwoord al. Honden die doen wat ze wordt gevraagd omdat ze anders straf krijgen doen dingen vaak niet met plezier en overtuiging. Je zal dus wat stappen terug moeten doen en je hond op een positieve manier het los volgen moeten gaan leren.
heb het al heel leuk proberen te maken. met me stem pieppopje koekje. maar de aandacht houdt ze gewoon niet vast. en het is echt niet zo dat ze straf krijgt zoals je zegt. een klein rukje aan de riem noem ik geen straf.
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

P@CO schreef:
Eline* schreef:
heb het al heel leuk proberen te maken. met me stem pieppopje koekje. maar de aandacht houdt ze gewoon niet vast. en het is echt niet zo dat ze straf krijgt zoals je zegt. een klein rukje aan de riem noem ik geen straf.
In feite is het wel straf. Weliswaar geen superzware straf, maar toch straf. En dit blijkt dus uit het feit dat ze geen aandacht heeft als je de riem er af doet. Dan kun je geen lijnhulp meer geven en hoeft ze dus niet op te letten. Met andere woorden, aangelijnd let ze dus op om het rukje aan de lijn te voorkomen.

Probeer inderdaad zoals Collie schrijft zoveel mogelijk wendingen te maken (bij voorkeur rechtsomkeert omdat de hond dan aan moet sluiten) en tempowisselingen te lopen. Dit maakt het volgen afwisselend en de hond leert op te letten omdat er steeds iets onverwachts kan gebeuren. Wat je heel vaak ziet is dat er op hondenscholen de beruchte meters worden gemakt. Een uur lang op en neer over het veld volgen. Dat is dus oersaai voor een hond en de aandacht verslapt dan al snel. Door het volgen afwisselend te houden houdt je hond er plezier in en wordt het ook veel gemakkelijker om zijn aandacht vast te houden.

Wat verder nog wel eens wil helpen als je hond achter blijft tijdens het losvolgen is je tempo een paar passen flink verhogen of eventueel omdraaien (dus achteruit gan lopen) en de hond op een speelse manier meelokken om vervolgens als de hond weer aandacht heeft weer om te draaien en weer vooruit te gaan lopen met een volg-commando. Sowieso is het afwisselen van spel en volgoefeningen een goede oefening om de aandacht beter vast te houden.

Veel succes met je examen :ok:
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Eline* schreef:
P@CO schreef:toen we haar kregen kon ze al aardig volgen. met wat kleine correctie's zoals even aan de lijn trekken als ze afgeleid was was doet ze het nu heel goed. alleen los dus niet. en dan valt die correctie geven niet mee.
Dit klopt in mijn ervaring helemaal. Belle is de eerste hond die ik met de clicker heb getraind en zonder enige correctie heeft zij leren volgen aan de riem. Tot mijn verbazing doet ze het, zonder het ooit echt getraind te hebben, los net zo goed, zoniet beter. Dit is me bij mijn eerdere honden (in de slipkettingtijd) nog nooit gelukt.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

een hond iets aanleren doe je niet met een correctie...dat doe je ALTIJD positief. Je kunt een hond pas corrigeren als hij dondergoed weet wat de bedoeling is, maar het gewoon vertikt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Leane

malinois schreef:een hond iets aanleren doe je niet met een correctie...dat doe je ALTIJD positief. Je kunt een hond pas corrigeren als hij dondergoed weet wat de bedoeling is, maar het gewoon vertikt.
ze weet donders goed wat de bedoeling is. en ik vindt best dat ik haar een correctie kan geven. maar daar denken er hier heel veel anders over. ik heb met een hele dominante boxer van mijn ouders getraint en die krijg je met een beetje zoet sappig gedoe echt niet aan het luisteren hoor
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

P@CO schreef:
malinois schreef:een hond iets aanleren doe je niet met een correctie...dat doe je ALTIJD positief. Je kunt een hond pas corrigeren als hij dondergoed weet wat de bedoeling is, maar het gewoon vertikt.
ze weet donders goed wat de bedoeling is. en ik vindt best dat ik haar een correctie kan geven. maar daar denken er hier heel veel anders over. ik heb met een hele dominante boxer van mijn ouders getraint en die krijg je met een beetje zoet sappig gedoe echt niet aan het luisteren hoor
Ik heb altijd geleerd als je hond slecht los volgt, heb je de overstap van aangelijnd naar los te snel gemaakt.
Ik zou het ook proberen met een balletje of zoiets.
Groetjes Els
Afbeelding
Leane

billy schreef:
Ik heb altijd geleerd als je hond slecht los volgt, heb je de overstap van aangelijnd naar los te snel gemaakt.
Groetjes Els
die overstap is voor me gemaakt op de hondenclub, met dit examen moet ze het gewoon kunnen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

P@CO schreef:
ik train ook met correcties maar zeker ook met beloning, maar als ik een correctie geef dan weet ik dat de hond duvelsgoed weet wat de bedoeling is...... dat bedoel ik ermee....
Dus ik ben het wel met je eens... maar dacht dat je het d.m.v. correcties had aangeleerd en daar ben ik het dus niet mee eens...
Dacht je dat mijn honden zulke 'makkelijke' honden waren om mee te trainen :denken: nou je mag er wel eens mee gaan lopen hoor...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

P@CO schreef:
billy schreef:
Groetjes Els
die overstap is voor me gemaakt op de hondenclub, met dit examen moet ze het gewoon kunnen.
dat kan niet.. een hond kent geen examen, dus ook niet het moment waarop ze los moet volgen...
Dat is per hond verschillend dus dat moet per hond bekeken worden en niet in de zoveelste les.....
Afbeelding
Leane

ik heb eind deze maand examen en als ze het dan niet kan moeten we volgend jaar gewoon de curses weer opnieuw doen
Leane

want voor het volgen moet ze een voldoende halen is me gezegd
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

P@CO schreef:want voor het volgen moet ze een voldoende halen is me gezegd
ja dat zal wel, maar als je hond er nog niet klaar voor is houd het op, ga het er niet sneller in willen hebben als mogelijk is alleen omdat je graag een examen wil halen.....
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

oke de gouden tip heb je nog niet gehad ,probeer eens hele korte stukjes te volgen en steeds wisslelend naar recht en links gaan ,dus veel korte stukjes met veel wendingen, maak ook eens een paar snelle passen om haar aandacht te vangen ,goed belonen met de stem als ze het goed doet , ook eens een keertje wegduwen van de hond op speelse manier wil wel eens helpen ,maar vooral niet te lang aan 1 stuk volgen ,korte stukjes en dan even spelen met een speeltje waar de hond gek op is ,dus niet te lang achter elkaar trainen
Afbeelding
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

Euh... je MOET persee aan het examen meedoen ofzo? :roll: Ik heb ook EG en VEG cursussen gedaan dus weet wat het is. Als je hond er niet klaar voor is dan kan je geen examen doen simpel zat.. MEt Shita heb ik EG cursus gedaan. Hierbij moet de honden ook los volgen. Ik had Shita pas 2 maanden en ze kende nog niks en toch zijn we geslaagd voor dat examen met 90 punten. Dat was pas de 3e keer dat ze losvolgde. Op de trainingen zag het er niet echt super uit maar het kon ermee door. Het was gewoon een soort test om te kijken hoe ze zou reageren op mijn zenuwen. Met Jessie heb ik VEG gedaan. Ze had al VZH, U.V, en IPO I dus luisteren kon ze als de beste. Alleen sommige oefeningen kende ze nog helemaal niet. Binnen een paar maand hadden we deze erin zitten en zijn we geslaagd met 96 punten. Okee Jessie volgt super, dat is gewoon zo.. maar als je hond er niet klaar voor is moet je je hond niet gaan DWINGEN om binnen zoveel weken los te kunnen volgen. Ik denk dat je er dan eerder mee moest beginnen om te proberen los te volgen. En Shita let nu nog steeds niet altijd op met volgen hoor.. Ik zie ook aan haar dat ze nog niet klaar is voor een examen daarom doe ik dit jaar ook nog geen VZH examen. Het zou wel kunnen hoor maar de kans dat het niet goed gaat vind ik gewoon te groot. Als ik meedoe aan een examen wil ik voor minimaal 60% zekerheid hebben dat ik slaag. (Er kan natuurlijk ALTIJD wat fout gaan) Ik blijf nu gewoon lekker met m'n meisjes doortrainen en doe begin 2005 gewoon examen als ze er wel klaar voor is.
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
malinois
Zeer actief
Contacteer:

P@CO schreef:want voor het volgen moet ze een voldoende halen is me gezegd
vind het een raar verhaal dat ze niet naar de hond kijken maar alleen naar examendata's...
Afbeelding
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

wat maakt het uit , haar vraag was hoe te leren los volgen ,niet of ze ja of mee moet doen met het examen ,dat bepaalt ze zelf wel en als ze zakken ,nou ja pechgehad ,wel een evaring rijker zou ik zeggen ,is geen schande om te zakken.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

P@CO schreef:
Waarom vraag je advies dan als je het zelf beter weet?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”