Ik weet niet zeker waar deze thread moet, ik hoop dat hij hier goed zit.
Mijn vriend heeft drie honden, een golden, labrador en halfmechelse herder halfnogwat (denk niet dat dat zo van belang is..) van ongeveer 1 - 1,5 jaar oud. Ik post dit namens mijn vriend.
De honden kunnen niet tegelijkertijd uitgelaten worden, omdat ze dan ontzettend opgewonden doen en reageren, maar als ze apart gaan hebben ze daar min of meer geen last van. De golden trekt niet, de labrador gaat echt stukken vooruit met heel wat geduld (en ze is zo lief!), maar de herder is altijd een flinke trekker geweest (maar het gaat nu wel beter). Ze is echt een hele lieve hond, imo wat dominate trekjes maar daar is mijn vriend het niet helemaal met mij eens.
Het probleem is nu dat elke keer als mijn vriend, of ik, de herder in de huiskamer binnenlaten zodat we de volgende hond kunnen uitlaten, ze in je arm bijt die meestal nog aan de deurknop zit en daar min of meer in blijft hangen. Volgens mij is het niet haar bedoeling pijn te doen, want ze hapt vrij gericht naar de mouw, maar soms hapt ze mis en dat is minder fijn voor de hand. Ik dacht eerst dat ze gewoon dominant bezig was toen ik het hoorde, maar toen ik het zelf zag en meemaakte en waar mijn vriend het met me eens is, is dat dat niet het geval is. Een scherpe "nee!", afschudden, of een tik werkt niet, alhoewel ze wel achteruit deinst om het vervolgens opnieuw te proberen.
Is het misschien jaloezie, omdat ze weet dat vervolgens een van de andere honden uitgelaten wordt? Of is het wat anders? En hoe kan je dat verhelpen, want elke dag vier keer in je vingers gehapt worden is nou niet bepaald een aangenaam tijdverdrijf..
Alvast bedankt!
PS. Ze heeft niet geleerd om te Blijven, dus Zit --> Blijf o.i.d. is geen optie bij het binnenlaten.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond bijt als ze de kamer in moet?
Moderator: moderatorteam
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hoeveel doe je met de herder verder? Het klinkt mij in de oren als afreageren, opgewondenheid. Heb je hem al eens wat anders aangeboden om op dat moment de tanden in te zetten? Happen in je armen is sowieso wat gebrek aan respect, maar de oplossing zit hem niet altijd in het keihard afdwingen van dat respect door straf.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Aangelijnd houden en kijken wat haar motivatie is. Is ze dominant dan moet er meer met haar gedaan worden wat betreft opvoeding. Is ze gewoon helemaal gek van opwinding en zoekt ze een uitlaatklep dan zou ik haar proberen af te leiden voor ze gek wordt. Richt haar aandacht op iets anders voordat de deur open moet.
Hoe staat ze in de roedel? Hoog tov de andere honden? Dan kan het wel een protest zijn als ze weet dat ze niet meer mee mag en een andere hond wel. Hoe reageert ze op die momenten op de andere honden?
Is ze jullie echt aan het zieken/testen om aandacht dan zou ik de riem omlaten en een slipketting omdoen. Gewoon als ze wil gaan bijten een ferme NEE! en evt een korte ruk aan de ketting. Maar vergis je je in de motivatie van de hond en blijkt het pure opwinding of dominantie naar jullie te zijn dan loop je kans op een hap die wel hard is.
Zelf zou ik gaan voor het afleiden met behulp van iets erg lekkers dat ze pas krijgt als ze niet bijt, of een leuk speeltje of een kong die ze leeg mag eten als ze binnen is. Beloon een rustig open kunnen maken van de deur met weinig opwinding en veel rustige lieve woorden en dat lekkers.
Hoe staat ze in de roedel? Hoog tov de andere honden? Dan kan het wel een protest zijn als ze weet dat ze niet meer mee mag en een andere hond wel. Hoe reageert ze op die momenten op de andere honden?
Is ze jullie echt aan het zieken/testen om aandacht dan zou ik de riem omlaten en een slipketting omdoen. Gewoon als ze wil gaan bijten een ferme NEE! en evt een korte ruk aan de ketting. Maar vergis je je in de motivatie van de hond en blijkt het pure opwinding of dominantie naar jullie te zijn dan loop je kans op een hap die wel hard is.
Zelf zou ik gaan voor het afleiden met behulp van iets erg lekkers dat ze pas krijgt als ze niet bijt, of een leuk speeltje of een kong die ze leeg mag eten als ze binnen is. Beloon een rustig open kunnen maken van de deur met weinig opwinding en veel rustige lieve woorden en dat lekkers.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik dus ook. Ik kan me voorstellen dat tijdens het ruilen van de honden de stemming nogal opgewonden is en het is eigenlijk heel normaal dat je hond dan de steming overneemt. Hoe meer rust, hoe kalmer ook je hond zal blijven!MARC_S schreef:Zelf zou ik gaan voor het afleiden met behulp van iets erg lekkers dat ze pas krijgt als ze niet bijt, of een leuk speeltje of een kong die ze leeg mag eten als ze binnen is. Beloon een rustig open kunnen maken van de deur met weinig opwinding en veel rustige lieve woorden en dat lekkers.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
- Vaste gebruiker
Wat doet ze als je haar als laatste uitlaat? Hapt ze dan ook naar je arm als ze de kamer weer in gaat. Het kan ook een vorm van aandachtvragen zijn. Als je de andere honden nog uit moet laten, dat weet ze, hapt ze en krijgt ze aandacht. Ook zou ik dan proberen haar pas in de kamer af te lijnen en als ze niets doet, belonen.
Of gewoon als laatste uitlaten.
Of gewoon als laatste uitlaten.
Love all animals!
- mechelaar_fan
- Zeer actief