mijn uitlaathond behoeft soms correctie als ze te ruw met andere honden dreigt te worden , en dat doe ik dan met een brul . Kleinere correcties ook met mijn stem of middels negeren , als dat een correctiemethode mag heten . Overigens corrigeer ik haar zo weinig mogelijk , ik werk liever met aandacht vragen / goed gedrag uitlokken en belonen , dat werkt bij haar het beste .
Van de week had ze echter Zoë flink te pakken in de tuin van haar eigen huis , echt even lelijk doorbijten op haar kop met schade die gelukkig uiteindelijk wel meeviel , en toen heb ik haar in haar nekvel gegrepen en op haar plaats gezet . Was ook eigenlijk dom van mij , de vorige keer waren ze rustig gebleven dus ik dacht , kan wel even , maar niet dus . Weet overigens niet of dit nu een verstandige manier is om vechtende honden uitelkaar te halen , maar goed , ik deed het impulsief en het werkte .
Zoë corrigeer ik ook met mijn stem . Tegenwoordig soms ook met een fluitje , wat misschien enige uitleg behoeft .
Als Zoë een fluitje hoort - buiten , op de tv of de radio enz . - zet ze het op een lopen . Omdat het toch al een hond was die in het verleden extreem angstig gedrag had vertoond en daarom ook herplaatst is ( voor de derde maal bij mij ) , heb ik van dit gegeven nooit gebruik willen maken , bang als ik was dat ik haar vertrouwen in mij zou schaden .
Aan de andere kant heeft Zoë ook een probleem met teven , die ze soms onacceptabel agressief bespringt en afsnauwt . Mede door een discussie hier op het forum ben ik haar toen voornamelijk aangelijnd gaan uitlaten . Maar ja , je wilt je hond ook wel eens los laten lopen , en voor de zekerheid ben ik toen na lang aarzelen toch maar met een fluitje om mijn nek gaan lopen voor het geval dat er toch iets onverwachts zou gebeuren .
Ik heb dat fluitje nu drie keer preventief gebruikt , en eigenlijk reageerde ze er anders op dat ik had verwacht , namelijk door niet van me weg te lopen , wat ze wel doet als ze een fluitje van een ander hoort , maar naar me toe . De laatste keer ging ze zelfs voor staan alsog ze een oefening uitvoerde , wat ze waarschijnlijk ook deed . Kan niet zeggen dat ze extreem bang leek .
Dus .... tsja , ik weet niet zeker of ik goed bezig ben ( kritisch commentaar is welkom

) maar voor mezelf ben ik er eigenlijk wel uit . Ik probeer nog steeds problemen te voorkomen middels preventief aanlijnen ( wat meestal geen probleem geeft ) , aangelijnd lopen , rustige plekken opzoeken enz . maar dankzij het fluitje kan ik haar ook nog wat bewegingsvrijheid geven ...dus het moet maar zo .