Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Harzer Fuchs
Moderator: moderatorteam
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Harzer Fuchs
Sinds kort kom ik regelmatig twee Harzer Fuchs tegen en ik vind ze zo leuk.
Ben eigenlijk benieuwd of er hier mensen zijn die dergelijke honden kennen of gehad hebben? Wat zijn de ervaringen met deze honden?
Groetjes
Roelfien
Ben eigenlijk benieuwd of er hier mensen zijn die dergelijke honden kennen of gehad hebben? Wat zijn de ervaringen met deze honden?
Groetjes
Roelfien
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Roelfien
- Zeer actief
Oeps, ja, sorry, zie nu die andere topic http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... rzer+fuchs
Overigens zijn de twee honden die ik ken honden die fanatiek in de behendigheid mee doen en 1 van de honden is van iemand die veel hondentrainingen geeft. Dus vandaar dat het op mij over komt als leuke honden waar je veel leuke dingen mee kan doen.
Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Overigens zijn de twee honden die ik ken honden die fanatiek in de behendigheid mee doen en 1 van de honden is van iemand die veel hondentrainingen geeft. Dus vandaar dat het op mij over komt als leuke honden waar je veel leuke dingen mee kan doen.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
- geregistreerd lid
Ik heb toevallig een paar dagen terug een mailtje gehad van de fokker van mijn Altdeutsche, die was naar een keuring geweest voor rasloze honden. Nou zijn ze niet helemaal rasloos maar toch. Er waren daar veel Fuchsen, en ze heeft daar een andere lijn gezien, een 'huishondenlijn'. Hele sociale honden. De werklijnhonden zijn wat moeilijker inderdaad.Roelfien schreef:Oeps, ja, sorry, zie nu die andere topic http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... rzer+fuchs
Je kunt er veel leuke dingen mee doen ja, schapenhoeden, wat Hera nu doet, speuren, reddingshond, behendigheid, flyball.. Hera was overal dol op.
En een Altdeutsche heeft dus WEL een lief karakter mits je bóven ze staat. Ik heb al eens eerder gezegd dat de Altdeutschen die ik ken allemaal sociaal zijn. Teven onderelkaar kunnen nog wel eens een potje knokken maar dat komt vaker voor in roedels. Neemt allemaal niet weg dat je moet weten waar je aan begint.
- Roelfien
- Zeer actief
Het reutje wat ik gisteren weer tegen kwam is een heel lekker kereltje, stond ook gewoon heel relaxed bij andere reuen, die hij verder niet kende. En was ook door ons goed aan te halen, geen terugdeinzen of dergelijke. Ik vond dat ie best wel erg op de hollander leek.
-
- Actief
Ten eerste vind ik dat je niet moet generaliseren wat een hondenras betreft. Zeker niet als je de hond maar een paar keer gezien hebt en geen stevige basis hebt om over te oordelen. Ik zelf ken veel honden die op dit forum qua rassen erg populair zijn waarbij er bij mij in de buurt echt als hond c.q. mensgevaarlijk zijn. Dat zijn gelukkig uitzonderingen en zijn er ook leuke honden van dezelfde rassen. Dus uitzonderingen hoeven niet de regel te bevestigingen.janinca2002 schreef:Wij hebben hier als eens topic over gehad zijn moeilijke honden met een niet al te lief karakter zeker niet naar andere honden
Jan

-
- geregistreerd lid
Ja dat zou dan goed een reutje uit de 'andere' lijn kunnen zijn, al hoeft dat ook niet per se... En was dit een echte Fuchs of een andere slag binnen de Altdeutschen, of een kruising er tussen? Qua bouw en vooral qua uitstraling vind ik ze ook wel wat hebben van de Hollander, qua kleur heb ik er nog nooit 1 gezien.Roelfien schreef:Het reutje wat ik gisteren weer tegen kwam is een heel lekker kereltje, stond ook gewoon heel relaxed bij andere reuen, die hij verder niet kende. En was ook door ons goed aan te halen, geen terugdeinzen of dergelijke. Ik vond dat ie best wel erg op de hollander leek.
- Roelfien
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
- Aantal honden: 3
Sinds een paar maanden heb ik een Harzer Fuchs, een reu van nu 8 maanden. Ik kan alleen maar zeggen dat ik steeds enthousiaster over hem wordt. Ik ben begonnen met een reddingshondenopleiding en het is een waar genot met hem bezig te zijn. Hij is uitermate vriendelijk, erg sociaalvaardig en hij vindt alles leuk en beweegt magnifiek.
Mogelijke valkuilen zijn er ook, zeker. Wat Rein betreft is dat eindeloos en fanatiek blaffen, honden en katten niet met rust laten, baas als louter ballen/stokkenwerper zien en anderszins dwangmatig gedrag vertonen.
Ik zie zeker dat het hele lastige, nare, dwangmatige honden kunnen worden waar geen land mee te bezeilen valt.
Maar, wanneer je daar rekening mee houdt en er direct, adequaat en met een vooruitziende blik op inspeelt denk ik dat het voor herderliefhebbers, die het niet erg vinden dat hun honden niet "scherp" zijn, precies die honden zijn die je altijd al had willen hebben.
Maar goed, Rein, want zo heet de mijne, is nog maar 8 maanden, dus wie weet hoe ik er over een jaar insta. Rein is overigens behoorlijk, weegt nu 30 kilo en scheelt qua hoogte nog maar een fractie met mijn beauceronteef.
Ik ken ook de verhalen over de enorm lastige, niet te stoppen en agressieve Fuchsen en andere AHH's die herplaatst moesten worden, alleen maar hanteerbaar waren bij schaapskudden e.d. dus... ik denk dat enige terughoudendheid wel gepast is.
Ben overigens wel benieuwd welke honden jij tegen komt Roelfien?
Groet, Sieneke
Mogelijke valkuilen zijn er ook, zeker. Wat Rein betreft is dat eindeloos en fanatiek blaffen, honden en katten niet met rust laten, baas als louter ballen/stokkenwerper zien en anderszins dwangmatig gedrag vertonen.
Ik zie zeker dat het hele lastige, nare, dwangmatige honden kunnen worden waar geen land mee te bezeilen valt.
Maar, wanneer je daar rekening mee houdt en er direct, adequaat en met een vooruitziende blik op inspeelt denk ik dat het voor herderliefhebbers, die het niet erg vinden dat hun honden niet "scherp" zijn, precies die honden zijn die je altijd al had willen hebben.
Maar goed, Rein, want zo heet de mijne, is nog maar 8 maanden, dus wie weet hoe ik er over een jaar insta. Rein is overigens behoorlijk, weegt nu 30 kilo en scheelt qua hoogte nog maar een fractie met mijn beauceronteef.
Ik ken ook de verhalen over de enorm lastige, niet te stoppen en agressieve Fuchsen en andere AHH's die herplaatst moesten worden, alleen maar hanteerbaar waren bij schaapskudden e.d. dus... ik denk dat enige terughoudendheid wel gepast is.
Ben overigens wel benieuwd welke honden jij tegen komt Roelfien?
Groet, Sieneke
- Shita
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelaar
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
- Ursula
- Zeer actief
- Roelfien
- Zeer actief
Hoi Sieneke, dat zijn er twee bij ons op KC Pampus, 1 doet goed mee in de behendigheid en de andere is net nieuw bij onze trainster in huis gekomen en gaat straks ook mee doen aan behendigheid.
Ik weet helaas de namen niet, maar dat kan ik wel eens even vragen.
Ik weet helaas de namen niet, maar dat kan ik wel eens even vragen.

-
- geregistreerd lid
Foto's kun je vinden op http://www.a-a-h.de/schlaege.html , eronder staan foto's en wat duitse info.
Sieneke, wat leuk dat je reddingswerk met Rein bent gaan doen! De moeder van Hera doet/deed het ook, was een hele goede naar mijn weten!
Hoe gaat het met jullie daarin?
Ik ben trouwens ook erg benieuwd geworden naar hoe Rein er nu uitziet met zijn 30 kilo....
Met een AAH moet je ook niet te zacht zijn, het zijn keiharde honden die na een grote mond/'draai om hun oor' 1 keer met hun kop schudden en alweer voor je staan te kwispelen en te wachten op wat we nu gaan doen... Maar dan hebben ze wel begrepen wat er mis ging en wat ze vooral niet weer moeten doen dus het komt wel aan. Tenminste, dat is mijn ervaring met de werkhondenlijn en ik denk dat Sieneke er daar ook een van heeft zo te horen...
Sieneke, wat leuk dat je reddingswerk met Rein bent gaan doen! De moeder van Hera doet/deed het ook, was een hele goede naar mijn weten!

Ik ben trouwens ook erg benieuwd geworden naar hoe Rein er nu uitziet met zijn 30 kilo....

Met een AAH moet je ook niet te zacht zijn, het zijn keiharde honden die na een grote mond/'draai om hun oor' 1 keer met hun kop schudden en alweer voor je staan te kwispelen en te wachten op wat we nu gaan doen... Maar dan hebben ze wel begrepen wat er mis ging en wat ze vooral niet weer moeten doen dus het komt wel aan. Tenminste, dat is mijn ervaring met de werkhondenlijn en ik denk dat Sieneke er daar ook een van heeft zo te horen...

- Roelfien
- Zeer actief
ohhhhh, zwart met tan is ook moooooiiii.
Nou, of ze nou wel of niet makkelijk zijn, ze zijn in ieder geval prachtig om te zien.
Maar dan is Rein een flinke knaap, als ik zo naar die honden op die foto's van die AAH site kijk. Toby is ongeveer net zo groot en die is nog geen 25 kilo.

Nou, of ze nou wel of niet makkelijk zijn, ze zijn in ieder geval prachtig om te zien.

Maar dan is Rein een flinke knaap, als ik zo naar die honden op die foto's van die AAH site kijk. Toby is ongeveer net zo groot en die is nog geen 25 kilo.

- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Dommel schreef
Mooie honden staan er op de site.
In een heel oud boek van de oprichter van de Duitse herdervereniging in Duitsland (uit ca. 1925) staan ook heel veel oude foto's uit de 19e eeuw met allerlei landslagen, zoals ze in Duitsland voorkwamen. Inderdaad ook blue merle, maar ook met witte aftekening.
In het begin zijn er in het stamboek voor de Duitse herder ook ruwharige honden opgenomen en met vachten zoals de schapendoes.
Ik wist niet dat ze nog steeds gefokt werden, maar er is dus nog een grote diversiteit in Duitsland bij de kuddehonden.
Foto's kun je vinden op http://www.a-a-h.de/schlaege.html , eronder staan foto's en wat duitse info.
In een heel oud boek van de oprichter van de Duitse herdervereniging in Duitsland (uit ca. 1925) staan ook heel veel oude foto's uit de 19e eeuw met allerlei landslagen, zoals ze in Duitsland voorkwamen. Inderdaad ook blue merle, maar ook met witte aftekening.
In het begin zijn er in het stamboek voor de Duitse herder ook ruwharige honden opgenomen en met vachten zoals de schapendoes.
Ik wist niet dat ze nog steeds gefokt werden, maar er is dus nog een grote diversiteit in Duitsland bij de kuddehonden.
- Mori no Kitsune
- Actief
- Contacteer:
-
- geregistreerd lid
Klopt, de Duitse Herder is ontstaan uit (misschien onder andere, dat weet ik zo niet) Altdeutschen. Veel mensen zien het andersom maar het is toch echt zo.Elmar schreef:Dommel schreefFoto's kun je vinden op http://www.a-a-h.de/schlaege.html , eronder staan foto's en wat duitse info.

- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
De Duitse is ontstaan uit voornamelijk de types (Altdeutsch) uit Wurttemberg en Thuringen. Van beide werden de goede punten gecombineerd.
Wat men nu onder Oudduitse herdershond verstaat, is een langharige Duitse herder, met dezelfde voorouders als de "standaard" Duitse herder. Maar deze Altdeutsche Hutehunden zijn slagen apart.
Wat men nu onder Oudduitse herdershond verstaat, is een langharige Duitse herder, met dezelfde voorouders als de "standaard" Duitse herder. Maar deze Altdeutsche Hutehunden zijn slagen apart.