Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weer naar de DA :( *update, gaat op het moment goed!*

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Dazwa84

Weer naar de DA :( *update, gaat op het moment goed!*

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Vandaag weer met Senna weer naar de DA. Vanwege epileptie heeft ze eerst het medicijn Phenobarbital gekregen. Dit sloeg niet meer aan, en we hebben de afgelopen weken Phenobarbital en Epitard gebruikt en hiervoor een op en af bouwschema voor gekregen. Toen ging het eigenlijk vrij goed met Senna, nauwelijks meer een aanval, en ze was er met haar koppie goed bij. Sinds we de Phenobarbital af moesten bouwen, en alleen de Epitard nog moetem geven komen de aanvallen weer terug. Ze heeft zelfs nu in 24 uur een stuk of 5 aanvallen gehad, waarbij ze de laatste keer ook urine liet lopen. Ze is de laatste dagen ook erg onrustig, ze heeft telkens kleine wegtrekkertjes, luistert absoluut niet meer, steekt op straat zomaar over, is erg hyper, plast en poept buiten niet meer (ze heeft vandaag dus nog niet geplast) en ga zo maar door. Ook is ze gigantisch gefixeerd op eten, ze vreet nog net de bloemen niet van tafel en ik kan haar niet meer aanhalen omdat ze dan naar mn handen hapt, niet om te bijten, maar om mn hand weg te duwen. Kortom, het gaat niet zo goed met haar. Ik durf haar nu ook niet meer alleen uit te laten omdat ik bang ben dat ze een aanval krijgt, of gigantisch hard aan de lijn trekt, wat ze voorheen bij mij niet deed. Ik merk gewoon dat haar gedrag veranderd. En wat me dus het meest tegenzit is dat mijn ouders, stel dat ze een tumor in haar hoofd heeft, of voor andere grote onderzoeken, niet met haar naar Utrecht gaan omdat er vaak alleen dingen uitgesloten kunnen worden. Ik zit hier gigantisch mee, ik ben zo bang dat het op een gegeven moment einde verhaal is, terwijl ik alles voor mijn meissie wil doen. Ik weet het nu ff niet, in ieder geval naar de DA vanmiddag en dan hoor ik meer...
Laatst gewijzigd door Dazwa84 op 12 okt 2004 13:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

He gedver, wat naar allemaal. Ik heb geen oplossing of iets voor je, maar wilde je toch wel even sterkte wensen bij de da en in de toekomst met Senna!
Afbeelding
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

Heel veel sterkte... :jank:
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
Dazwa84

We hebben eerst de DA gebeld, en ze dacht dat we met Senna beter niet konden komen omdat dat vanwege stress weer een aanval uit zou kunnen lokken. Ze gaat nu overleggen met collega's om te kijken wat we met de situatie aanmoeten..
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

kan de DA niet naar jullie komen dan

sterkte
Afbeelding
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Hoi Danielle,

Ik ben heel erg bang dat dit op dezelfde manier gaat verlopen als hoe het bij mijn eerste hond is gegaan.
Het klinkt zo helemaal hetzelfde.
Ook de leeftijd die je hond nu heeft geeft jammer genoeg geen hoop!

Lees mijn verhaal eens, wat ik al eerder in een ander topic hebt geschreven:

Mijn eerste hond had ook epilepsie.
Primaire epilepsie, vastgesteld na bloedonderzoek, dit openbaart zich vaak voor of rond het eerste tot tweede levensjaar)
Hij kreeg zijn eerste toeval toen hij ± 10 maanden was, daarna kreeg hij ze ongeveer om de 4 à 5 weken.
Hij had ook phenobarbital als medicatie en later toen dat niet voldoende resultaat gaf, kreeg hij Epitard.
Onze Gabber had meestal een toeval van hooguit 3 minuten.
De DA had mij stesolid gegeven om toe te dienen zodra hij een toeval van langer dan 10 min. zou hebben.
Je kan ze namelijk vaak met Stesolid uit een toeval krijgen, dit wordt dan vaak pas gedaan als de toeval langer dan 10 min. duurt,
ivm kans op hersenbeschadiging

Om een heel lang verhaal kort te maken heeft onze Gabber met 1,5 jaar 24 toevallen in 3 dagen tijd gehad.
Hij is toen opgnomen in de kliniek en is daar 12 uur in een narcotische slaap gebracht, om het lichaam tot rust te brengen.
Toen hij wakker was waren de toevallen weg, ze kwamen daarna met een tussenposes van ong. 4à5 weken weer terug.
(zoals het daarvoor ook was)
Toen Gabber bijna 2 jaar was kreeg hij 35 toevallen in 2 dagen tijd...
Hij was toen in status epileptica...
Ook nu weer opgenomen in de kliniek en weer in narcotische slaap gebracht.
Helaas heeft dat niet geholpen, 10 min. nadat hij weer wakker was, kreeg hij weer een toeval.
We hebben toen het besluit genomen om hem in te laten slapen.
Het was duidelijk hij had geen kans op een redelijke toekomst en al helemaal niet meer op een waardig bestaan.
De beslissing was heel moeilijk, maar op dat moment moet je naar het welzijn van je maatje kijken en dat zag er gewoon niet hoopvol, of liever gezegd waardeloos uit.

Er bestaat ook nog secundaire epilepsie.
Dit zijn epileptische toevallen die ontstaan door een andere aandoening in het lichaam.
Dit komt vaak voor bij oudere honden.

Tips:
- Hou een dagboek bij van zijn/haar bezigheden en gebeurtenissen in zijn/haar omgeving.
(dit is om eventueel een oorzaak aan te kunnen wijzen)
- Leg geen druk op je hond;
- Vermijd drukte;
- Maak je hond niet te druk (met bijv. spelletjes)
- Heb je een reu, probeer loopse teven te vermijden.

Ik wens je veel sterkte toe!

Ik hoop van ganzer harte dat jij en je hond niet in dezelfde situatie als wij met onze Gabber zaten belandt!

NOGMAALS HEEL VEEL STERKTE!!!
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Dazwa84

Murphy's Place schreef:Hoi Danielle,

Ik ben heel erg bang dat dit op dezelfde manier gaat verlopen als hoe het bij mijn eerste hond is gegaan.
Het klinkt zo helemaal hetzelfde.
Ook de leeftijd die je hond nu heeft geeft jammer genoeg geen hoop!

Lees mijn verhaal eens, wat ik al eerder in een ander topic hebt geschreven:

Mijn eerste hond had ook epilepsie.
Primaire epilepsie, vastgesteld na bloedonderzoek, dit openbaart zich vaak voor of rond het eerste tot tweede levensjaar)
Hij kreeg zijn eerste toeval toen hij ± 10 maanden was, daarna kreeg hij ze ongeveer om de 4 à 5 weken.
Hij had ook phenobarbital als medicatie en later toen dat niet voldoende resultaat gaf, kreeg hij Epitard.
Onze Gabber had meestal een toeval van hooguit 3 minuten.
De DA had mij stesolid gegeven om toe te dienen zodra hij een toeval van langer dan 10 min. zou hebben.
Je kan ze namelijk vaak met Stesolid uit een toeval krijgen, dit wordt dan vaak pas gedaan als de toeval langer dan 10 min. duurt,
ivm kans op hersenbeschadiging

Om een heel lang verhaal kort te maken heeft onze Gabber met 1,5 jaar 24 toevallen in 3 dagen tijd gehad.
Hij is toen opgnomen in de kliniek en is daar 12 uur in een narcotische slaap gebracht, om het lichaam tot rust te brengen.
Toen hij wakker was waren de toevallen weg, ze kwamen daarna met een tussenposes van ong. 4à5 weken weer terug.
(zoals het daarvoor ook was)
Toen Gabber bijna 2 jaar was kreeg hij 35 toevallen in 2 dagen tijd...
Hij was toen in status epileptica...
Ook nu weer opgenomen in de kliniek en weer in narcotische slaap gebracht.
Helaas heeft dat niet geholpen, 10 min. nadat hij weer wakker was, kreeg hij weer een toeval.
We hebben toen het besluit genomen om hem in te laten slapen.
Het was duidelijk hij had geen kans op een redelijke toekomst en al helemaal niet meer op een waardig bestaan.
De beslissing was heel moeilijk, maar op dat moment moet je naar het welzijn van je maatje kijken en dat zag er gewoon niet hoopvol, of liever gezegd waardeloos uit.

Er bestaat ook nog secundaire epilepsie.
Dit zijn epileptische toevallen die ontstaan door een andere aandoening in het lichaam.
Dit komt vaak voor bij oudere honden.

Tips:
- Hou een dagboek bij van zijn/haar bezigheden en gebeurtenissen in zijn/haar omgeving.
(dit is om eventueel een oorzaak aan te kunnen wijzen)
- Leg geen druk op je hond;
- Vermijd drukte;
- Maak je hond niet te druk (met bijv. spelletjes)
- Heb je een reu, probeer loopse teven te vermijden.

Ik wens je veel sterkte toe!

Ik hoop van ganzer harte dat jij en je hond niet in dezelfde situatie als wij met onze Gabber zaten belandt!

NOGMAALS HEEL VEEL STERKTE!!!
Heel erg bedankt voor je bericht, wat een verdrietig verhaal :jank:
Het lijkt idd erg op dat van Senna. Senna was 11 maanden dat het zich openbaarde. Maar wat ik gek vind is dat bij Senna naar mijn weten (mijn ouders waren met haar naar de DA) geen bloedonderzoek is gedaan. Toch komen alle verschijnselen overeen met epilepsie, zoals ik op de site van honden met epilepsie heb gelezen.
Wat me nu erge zorgen baart is dat Senna al de hele dag nog neit geplast heeft, straks zijn haar nieren beschadigd :jank: Haar aanvallen duren zon minuut of 2, en dan is ze er weer, wel tijdelijk even blind, maar daarna is ze er weer. Ik vind het zo'n moeilijke ziekte, het is zo onvoorspelbaar..
Dazwa84

Ik heb net mn ma gebeld, en die vertelde dat dat dierenarts het dus met twee andere artsen gaat overleggen, en dat Senna dan eventueel naar Utrecht gaat, mn ouders willen dat nog met elkaar overleggen maar voor mij staat het vast. Desnoods betaal ik alles zelf van mn eigen spaargeld.
Hester
Actief

Ongelezen bericht door Hester »

Deze verhalen...komen bij mij wel snoeihard aan, moet ik zeggen. Ik vind het ook raar dat er nooit bloedonderzoek is gedaan. Misschien is het een optie omdat alsnog te doen.

Maar het klinkt erg heftig. En ik hoop het beste voor Senna, voor jou, voor jullie allemaal. Mijn hond kwam in een status en ik kon hem niet behouden, behoeden. Het nemen van een evt. beslissing is verschrikkelijk moeilijk. Maar Nelson 'vertelde' het me zelf eigenlijk.

Ik hoop ontzettend dat dit niet bij jouw Senna gaat gebeuren. En dit is vreselijk moeilijk en ontzettend dapper dat je dit aangaat.
In loving memory: Nelson * 28-09-1998 † 20-11-2003
If tears could build a stairway, and memories a lane, I'd walk right up to heaven and bring you home again...

Afbeelding
Nelsons site!
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Hebben jullie een videocamera, of kan je er een lenen? Ze zijn er in Utrecht erg blij mee als ze een aanval kunnen zien. Wat voor ras is Senna?
weg gehaald zit een virus in
Dazwa84

We hebben een 20 seconden opname gemaakt van een aanval van Senna waarin te zien is hoe zij de aanval beleeft. Senna is een Bernersennen.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Wat vervelend dat Senna zo ziek is!
Heb je bij de fokker en de rasvereniging gemeld wat er aan de hand is?
Dazwa84

Ja, en bij overige pups uit het nest waren dit soort dingen nog niet bekend. Maar wij hebben sowieso een gave om het 'zielige' of gehandicapte hondje uit het nest te pikken (we hadden eerste keus uit 11 pups) :wink: Ach, past wel bij ons zullen we maar zeggen..
Maar het gaat nu weer wat beter, ze is een stuk rustiger en ze is er weer 'bij'. Ze heeft nu al 5 dagen ofzo geen aanval meer gehad. We hebben Phenobarbital weer wat opgevoerd en hier reageert ze een stuk beter op. Het viel namelijk op dat het weer slechter met haar ging toen we Phenobarb. af moesten bouwen. Het is best moeilijk om een goede balans te vinden tussen de medicatie.
De DA had eventueel nog een optie; Kalium, maar gezien de bijwerkingen ervan zien we dat niet zo zitten. Als blijkt dat het straks weer slechter gaat, dan gaan we met Senna naar Utrecht, en kunnen we ook de filmpjes laten zien die we op hebben genomen. We hebben er 1 van haar hele lichaam gedurende een aanval, en 1 van haar koppie.
Hester
Actief

Ongelezen bericht door Hester »

Ik weet niet of het al gebeurt...Maar het is wel belangrijk dat Senna's bloed regelmatig gecontroleerd wordt op het functioneren van de organen. Dit omdat dergelijke medicatie belastend is, of kan zijn, voor de organen. Ik liet mijn hond 1 à 2 keer per jaar controleren. Wilde ik je ff meegeven... :wink:

Goed te horen dat het nu al een paar dagen wat beter gaat, trouwens!
In loving memory: Nelson * 28-09-1998 † 20-11-2003
If tears could build a stairway, and memories a lane, I'd walk right up to heaven and bring you home again...

Afbeelding
Nelsons site!
Dazwa84

Hester schreef:Ik weet niet of het al gebeurt...Maar het is wel belangrijk dat Senna's bloed regelmatig gecontroleerd wordt op het functioneren van de organen. Dit omdat dergelijke medicatie belastend is, of kan zijn, voor de organen. Ik liet mijn hond 1 à 2 keer per jaar controleren. Wilde ik je ff meegeven... :wink:

Goed te horen dat het nu al een paar dagen wat beter gaat, trouwens!
Dankjewel voor de tip!
Dazwa84

Ik durf het eigenlijk niet zo goed te schrijven omdat ik de goden niet wil verzoeken (de vorige keer dat ik poste dat het goed ging, kreeg ze spontaan een aanval) , maar het gaat weer goed met Senna! Ze heeft nu al weken geen aanval meer gehad, zelfs geen kleine wegtrekkertjes. Ze luistert weer en het is eigenlijk weer helemaal de oude senna.. :cheer:
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Goed voor jullie!!!!
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”