Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vachtverzorging keeshond

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

pien
Vaste gebruiker

vachtverzorging keeshond

Ongelezen bericht door pien »

Hoi hoi,

Ik had een vraagje over de vachtverzorging van mijn Keeshond, Ik heb hem nu een haf jaar ongeveer en hij is nu bijna 16.
Toen ik hem net had had hij kale plekken en een hele dunne vacht, dus eens per week eens in de twee weken kammen was meer dan genoeg.

Ik heb verder alleen maar kortharige honden dus geen ervaring met deze inmiddels tot een giga bos gegroeide vacht. :denken:

Ik merk dat de ondervacht heel wollig van struktuur is en hoe kan ik deze nu het best behandelen?
Het is een Witte kleine keesAfbeelding

Deze foto is gemaakt na zwempartijen en wandelingen dus echt wit :roll: ?
(Mischien voor een echte keeshonden mens maar een pierig snertvachtje, maar nu hij zijn wintervachtje erbij krijgt best iets om trots op te zijn al! :wink: )
groetjes van Pien en de beestenboel!
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Als ie geen onwijze klitten krijgt is dat wat je nu doet voldoende. Weet je hoe je van achter naar voren en van onder naar boven moet borstelen?
Laatst gewijzigd door Sjiel op 11 okt 2004 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
weg gehaald zit een virus in
pien
Vaste gebruiker

Van boven en van onderen ehhhh???? :denken:

(bedoel je de vacht tegen twee richtingen in?)
Sjiel
Zeer actief

Ik bedoel dat je achter/onderaan je hond begint en met de haren mee kamt en zo elke keer een klein stukje ongekamd haar doorkamt en op het einde van de slag het al gekamde haar "meepakt". Dus je gaat vanaf zijn achtevoetjes omhoog tot de billen en dan naar voren etc. Zo kom je goed tot op de huid en doe je je hond geen pijn.
Is ie echt bijna 16 jaar?
Sjiel
Zeer actief

Ehhhhhhhh, ik had van bovven naar onder geschreven maar het moet dus van onder naar boven zijn..... heb ik verbeterd........
pien
Vaste gebruiker

Oh nu snap ik het, het is dus wel belangrijk dat die ondervacht niet gaat klitten.
Gebruik je er nog een speciale kam of borstel voor?
Of maakt dat niet veel uit?

Ja hij zal nu wel bijna 16 jaar zijn, in het asiel hadden ze gezegd dat ie bijna 15 en een half was en we hebben hem ongeveer in maart van dit jaar opgehaald.

Zijn achterpootjes zijn niet zo goed, maar wat ie daarmee tekort schiet compenseert ie met z'n geklets hoor :mrgreen:
We noemen hem dus ook Kletskees of zeurkees vind ie niet erg hoor :wink:
Sjiel
Zeer actief

Ik gebruikte meestal een borstel met van die gebogen metalen pinnetjes. Maar dan moet je wel goed uitkijken dat je zijn velletje niet bezeert. En je moet met je andere hand het vel boven waar je borstelt strak houden zodat je niet aan zijn haar/vel rukt (zoals je bij jezelf je haar tussen de kam en je hoofd vast houdt).
Ik denk dat het met een gewone haarborstel ook wel kan maar dan doe je er iets langer over. Ik had daar het geduld niet voor, eerlijkheidshalve moet ik erbij vertellen dat mijn honden het borstelen dan ook niet erg leuk vonden.
Sjiel
Zeer actief

Ik gebruikte meestal een borstel met van die gebogen metalen pinnetjes. Maar dan moet je wel goed uitkijken dat je zijn velletje niet bezeert. En je moet met je andere hand het vel boven waar je borstelt strak houden zodat je niet aan zijn haar/vel rukt (zoals je bij jezelf je haar tussen de kam en je hoofd vast houdt).
Ik denk dat het met een gewone haarborstel ook wel kan maar dan doe je er iets langer over. Ik had daar het geduld niet voor, eerlijkheidshalve moet ik erbij vertellen dat mijn honden het borstelen dan ook niet erg leuk vonden.
pien
Vaste gebruiker

Oke, bedankt voor de tips
ik zal toch wat meer aan de slag moeten, en vooral de haaren achter z'n oren klitten vrij snel.
En Kees vind het kammen ook helemaal niet leuk!
Dus ik ben ook al blij dat het niet vaker hoeft :mrgreen:
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Hoi Pien,

Zit er in Bussum niet een goede trimster die jou een keer kan laten zien hoe je zijn vacht 't beste kunt onderhouden?

Iets zien is vaak veel duidelijker dan het geschreven woord.
pien
Vaste gebruiker

Da's natuurlijk ook een goed idee, ik zal eens in de telefoongids kijken! :smile1:
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Het is namelijk voor een heleboel trimsters helemaal geen vreemde vraag, hoor!
pien
Vaste gebruiker

Ik zie aan je avater dat je bekend bent met een trimster :wink: ,
Stom dat ik daar zelf dan niet aan denk,maar ik heb dus alleen honden met kort haar en daar heb ik zo'n rubber borstel ding voor voor als ze aan het verharen zijn.
Verder hoef ik aan hun vacht eigenlijk niets te doen(dat doen ze wel zelf door lekker te zwemmen en in de modder te gaan liggen :wink: )
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”