Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

afliggen

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

dierenfreek
Actief
Contacteer:

afliggen

Ongelezen bericht door dierenfreek »

Hoi

Duco is 4,5 maand oud ruim en is zeer leergierig kent al veel basiscommando's maar 1 ding krijg ik er moeilijk in hij vertikt het gewoon
afliggen
ik heb al vanalles geprobeerd naast hem staan commando af en dan pootjes pakken en neerleggen denkt hij dat het een spelletje is springt op en bijt in mijn handen ook ben ik al naast hem gaan zitten commando af weer pootjes gepakt en neergelegt ja hij kigt op zijn rug en kijkt mij aan met zo'n blik van leuk vrouwtje kriebel me effe op mijn buikje als ik het met een brokje probeer gaat hij staan en volgt het brokje terwijl het dus de bedoeling is dat hij met z'n voorpootjes gaat liggen en dan het koekje krijgt ben nu 2 weken bezig en het wil me niet lukken heefd iemand nog een idee behalve geduld :wink: wand tja ik weet het hij is nog maar 4,5 maand oud maar ik heb hem alles kunnen leren onder het motto jong geleerd.........maar afliggen nee wie heefd nog een tip??

groetjes dierenfreek
Duco is mijn kampioen, En Rebbel volgt hem op dat weet ik zeker
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: afliggen

Ongelezen bericht door malinois »

dierenfreek schreef:Hoi

Duco is 4,5 maand oud ruim en is zeer leergierig kent al veel basiscommando's maar 1 ding krijg ik er moeilijk in hij vertikt het gewoon
afliggen
ik heb al vanalles geprobeerd naast hem staan commando af en dan pootjes pakken en neerleggen denkt hij dat het een spelletje is springt op en bijt in mijn handen ook ben ik al naast hem gaan zitten commando af weer pootjes gepakt en neergelegt ja hij kigt op zijn rug en kijkt mij aan met zo'n blik van leuk vrouwtje kriebel me effe op mijn buikje als ik het met een brokje probeer gaat hij staan en volgt het brokje terwijl het dus de bedoeling is dat hij met z'n voorpootjes gaat liggen en dan het koekje krijgt ben nu 2 weken bezig en het wil me niet lukken heefd iemand nog een idee behalve geduld :wink: wand tja ik weet het hij is nog maar 4,5 maand oud maar ik heb hem alles kunnen leren onder het motto jong geleerd.........maar afliggen nee wie heefd nog een tip??

groetjes dierenfreek
poten pakken heb ik een hekel aan.. ze moeten het wel zelf doen vind ik. Ik heb het bij alle honden wel gewoon met een kaasje geleerd... dus kaasje in de hand richting de grond en (het duurt effe je moet wel geduld hebben) uiteindelijk gaat hij door de voorpoten waarschijnlijk en dan volgt de kont ook...of die kun je proberen even vast te houden vaak gaan ze dan ook wel liggen... dwingen zou ik niet doen, werkt ze alleen meer in het verzet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Als ik je stukje goed interpreteer denk ik dat je het brokje te veel van de hond afbeweegt. Dan gaat ie inderdaad staan en lopen. Als je met een brokje werkt kun je twee dingen doen. Je laat de hond zitten en beweegt een brokje van zijn neus loodrecht naar beneden (dus niet van hem afbewegen, maar echt kaarsrecht naar beneden). Als je langzaam genoeg gaat gaan ze over het algemeen uiteindelijk wel liggen.

Je kunt de hond uit vanuit staande positie laten liggen. Daarvoor houd je het brokje voor zijn neus en beweegt het naar de grond maar nu iets naar achteren, dus tussen zijn voorpoten door. De hond zakt om het brokje te volgen door zijn voorpoten. De kont blijft vaak nog even in de lucht hangen, maar als je je hand met het brokje gewoon stil op de grond laat liggen volgt negen van de tien keer de kont vanzelf. Wel even geduld hebben. Als ie dan ligt beloon je uitgebreid en noem je het commando een paar keer.

Als hij op deze manier echt niet wil gaan liggen kun je ook nog op je hurken gaan zitten en één been vooruit strekken. Vervolgens lok je de hond met een voertje onder je uitgestrekte been door. Op het moment dat hij echt ligt (je been moet dus laag genoeg bij de grond zijn) houd je op met lokken en geef je het commando een paar keer en beloon je hem. Het is dus niet de bedoeling dat je hem met je been tegen de grond gaat duwen maar gewoon dat ie wel moet gaan liggen om onder het obstakel (jouw been dus) door te kruipen. Je been houd je vervolgens steeds hoger, net zolang tot je hem er niet meer onderdoor hoeft te laten kruipen, maar hij op je commando gaat liggen. Vaak kun je na een paar keer oefenen met deze methode, overstappen op een van de andere brokmethoden.

Een laatste methode is het werken met de clicker (of een ander secundaire beloningssignaal). Hierbij wacht je gewoon af. Als de hond spontaan gaat liggen click en beloon je. Als hij dit gedrag een aantal keer achter elkaar spontaan heeft vertoond ga je er een commando aan verbinden en voor je het weet gaat je pup op commando liggen.

Veel succes met het trainen :wink:
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Of gewoon nog geen rust in de kont (ze is pas 4.5 maand oud!) en gewoon nog even wachten hiermee.

Hera was tot bijna een jaar zo gek en zo speels en met andere dingen bezig dat we er weinig tot niks mee konden....Hera was vaak totaal onbereikbaar.
Op een gegeven moment krijgen ze die rust wat meer en kun je beter tot ze door dringen en kun je het ze alsnog op een leuke manier bijbrengen.
dierenfreek
Actief
Contacteer:

Hoi allemaal

Gelukkig heefd Duco wel rust en is hij bereid om te leren ik ga het truckje met het brokje en het uitgestrekte been in elk geval proberen. Als ik moet wachten tot hij het uitzichzelf gaat doen kan ik wachten tot ik een ons weeg :wink: bedankt tot dusver verdere tips zijn altijd welkom

dierenfreek
Afbeelding
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Ik zou ook nog even rustig aan doen hoor, ze is nog zo jong.

Wil je het wel perse leren, ga dan lekker clickeren!!

Gaucho (foxje) was al volwassen toen ik hem kreeg en hij vertikte het ook om volgens de normale trainingsmethoden te gaan liggen.

Na alles geprobeerd te hebben (en bijna de moed opgegeven....) ben ik gaan clickeren en dat werkte toch wel zo ongelooflijk goed!!
dierenfreek
Actief
Contacteer:

hoi sietske

die tip die je me gaf overdat op de hurken gaan zitten en dan brokje op de onder het been doorbrengen :ok: :ok: :ok: ik heb het net geprobeert moest hem uitlaten en dacht effe proberen ik ging op mijn hurken strekte mijn been liet het koekje zien en gaf commando af hij zag en rook het koekje en plop dar lag hij :cheer: en hij bleef ook nog liggen zelfs na zijn koekje gaf commando voet en hij ging zitten ik ben echt trots op mijn ventje. nu hopen dat hij het zo blijft doen.
bedankt!!!!!!!! tips nog altijd welkom mocht hij alsnog in staking gaan :wink:

groetjes dierenfreek
Afbeelding
droopy
Actief

Ongelezen bericht door droopy »

zowiezo altijd belonen als ie wel af gaat ook uit zichzelf. er is vast wel een moment dat ie gaat liggen en dat beloon je steeds.
de beweging krijgt pas een naam als het diertje snapt wat de bedoeling is.
ik zei meestal als mijn pup ging liggen "braaf af goed zo"...........verder geen commando's totdat ze ouder werd en je de moeilijkheidsgraad iets kan opvoeren..........
Afbeelding

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

Sietske schreef:Ik zou ook nog even rustig aan doen hoor, ze is nog zo jong.

Gaucho (foxje) was al volwassen toen ik hem kreeg en hij vertikte het ook om volgens de normale trainingsmethoden te gaan liggen.

Na alles geprobeerd te hebben (en bijna de moed opgegeven....) ben ik gaan clickeren en dat werkte toch wel zo ongelooflijk goed!!
clickeren vind ik persoonlijk niet goed

ik vind als je de hond geen commando kan geven met een beloning of je stem

dan kun je een clicker al zeker weglaten
RLsailer
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door RLsailer »

scooby doo schreef:

ik vind als je de hond geen commando kan geven met een beloning of je stem dan kun je een clicker al zeker weglaten
:denken: we hebben dat soort metoden nooit gebruikt en kan daar ook geen oordeel over geven ik zelf doe het met de stem en heb haar daarbij naar de grond gebracht en dat later uit gebreit eerst met de riem vast houden bij de grond en later kon ik haar gewoon los laten,
:gjump: maar mooi dat het met dat brokje goed werkt :gjump:
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

scooby doo schreef:

Als je een hond hebt die goed reageert op de clicker (en niet zo'n debiel als Beer) dan is het DE methode om dit soort dingen aan te leren omdat het totaal zonder druk gaat en de hond zelf zijn gedrag uitzoekt . Dit zal ten alle tijden resulteren in een hond die zeer snel afgaat en wil afgaan . Veel beter als een hond die dit onder druk doet . Ik heb Milan alle basis oefeningen geleerd met de clicker en ook het apport heeft hij geleerd met de clicker . Je kan simpel weg veel beter timen met de clicker en prachtig mooi een oefening uitwerken en de puntjes op de i zetten.
Afbeelding
dierenfreek
Actief
Contacteer:

Sietske* schreef:Als hij op deze manier echt niet wil gaan liggen kun je ook nog op je hurken gaan zitten en één been vooruit strekken. Vervolgens lok je de hond met een voertje onder je uitgestrekte been door. Op het moment dat hij echt ligt (je been moet dus laag genoeg bij de grond zijn) houd je op met lokken en geef je het commando een paar keer en beloon je hem. Het is dus niet de bedoeling dat je hem met je been tegen de grond gaat duwen maar gewoon dat ie wel moet gaan liggen om onder het obstakel (jouw been dus) door te kruipen. Je been houd je vervolgens steeds hoger, net zolang tot je hem er niet meer onderdoor hoeft te laten kruipen, maar hij op je commando gaat liggen. Vaak kun je na een paar keer oefenen met deze methode, overstappen op een van de andere brokmethoden.

Een laatste methode is het werken met de clicker (of een ander secundaire beloningssignaal). Hierbij wacht je gewoon af. Als de hond spontaan gaat liggen click en beloon je. Als hij dit gedrag een aantal keer achter elkaar spontaan heeft vertoond ga je er een commando aan verbinden en voor je het weet gaat je pup op commando liggen.

Veel succes met het trainen :wink:
nou bovenstaande heefd dus geweldig gewerkt Duco ging gelijk liggen om het koekje te pakken ik train het nu zo'n 4x per dag voordat ik hem uitlaat en als ik weer thuis ben en vandaag was mijn been al niet meer nodig alleen een koekje in mijn hand was voldoende ik liet hem zitten pakte een koekje deed mijn hand dicht hielt het voor zijn neus langs naar beneden en gaf commando af en daar lag hij plat op de grond ik opende mijn had en de beloning was daar ik blij en Duco ook blij weer een koekje :wink:
bedankt allemaal groetjes dierenfreek en Duco
Afbeelding
Sietske

scooby doo schreef:

Wat is dit nou voor een onzin, weet je uberhaupt wel waar je het over hebt???? :80:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ragverp schreef:
Als je een hond hebt die goed reageert op de clicker (en niet zo'n debiel als Beer) dan is het DE methode om dit soort dingen aan te leren omdat het totaal zonder druk gaat en de hond zelf zijn gedrag uitzoekt . Dit zal ten alle tijden resulteren in een hond die zeer snel afgaat en wil afgaan . Veel beter als een hond die dit onder druk doet . Ik heb Milan alle basis oefeningen geleerd met de clicker en ook het apport heeft hij geleerd met de clicker . Je kan simpel weg veel beter timen met de clicker en prachtig mooi een oefening uitwerken en de puntjes op de i zetten.
ja maar een 'goedzo' werkt hetzelfde als een click... ik werk nooit met de klikker maar om iets aan te leren zeker niet met druk.... maar gewoon met goedzo en een snoepje of balletje....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sietske

malinois schreef:
Ragverp schreef:
ja maar een 'goedzo' werkt hetzelfde als een click... ik werk nooit met de klikker maar om iets aan te leren zeker niet met druk.... maar gewoon met goedzo en een snoepje of balletje....
Kijk, Gaucho die was zo'n slimme kikker die zich dus gewoon echt niet in een bepaalde positie liet zetten. Onder m'n knie, prima, maar niet BLIJVEN liggen he? 't Was net een vlo, sprong van links naar rechts.

Liggen kun je JUIST fantastisch aan leren met de clicker als ze eenmaal door hebben hoe de clicker werkt. Click=wat je doet is goed.
Dus, wil je hond niet liggen zonder truukjes of dwang??

1. Ga op een plekje in een kamer zitten waar je je hond ten aller tijden in de gaten kunt houden uit een hoekje van je ogen (niet naar hem kijken).
2. Stop de clicker ergens uit het zicht bijv. in je zak, zodat de hond niet gefocussed is op jou (want jij hebt de clicker, nu gaat er iets gebeuren!!. Vaak zijn ze dan te opgewonden om te gaan liggen).
3. Na verloop van tijd (kan alles zijn van 5 seconden tot een kwartier) gaat de hond vanzelf liggen.
4. Op het exacte moment dat de hond met z'n ellebogen de grond raakt "click" en een snoepje erin.
5. Gewoon weer op je plekje gaan zitten, hond negeren (uit je ooghoeken in de gaten houden!), tot hij weer gaat liggen: Click!
6. Na een paar keer heeft hij dit vanzelf in de gaten en gaat hij waarschijnlijk aan je voeten liggen (dicht bij de click en het snoepje!).
7. Einde sessie.
8. Volgende keer weer verder en rustig uitbouwen zoals je dat met alle oefeningen doet met de clicker, pas later een commando eraan.

Klaar is kees, geen stress, geen lokken, geen dwang. Hond heeft het als het ware zelf ontdekt.

Wat de clicker "beter" maakt dan "goedzo" is het feit dat je veeeeel specifieker kunt aangeven wat er dan goed is aan het gedrag van de hond. "Goedzo" duurt anderhalve seconde om uit tespreken en welk gedrag in die anderhalve seconden was er goed dan? De "Click" duur een fractie en het gedrag van tijdens die fractie is goed.

Clickeren is ideaal, maar je moet het wel begrijpen als baas....
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

scooby doo schreef:

Heb je ooit weleens een clicker gebruikt?
Ik heb qyan bepaalde oefeningen nog nooit zo snel aan kunnen leren als met de clicker, zeker in het appel is het heel goed te gebruiken en ben je er ook zo weer vanaf en kan ie de kast weer in.
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

malinois schreef:
Ragverp schreef:
Ik werk met beer ook gewoon met een balletje en mijn stem . Maar inderdaad zoals al geschreven kun je veel nauwkeuriger het moment dat je beloont bepalen. Kijk ik weet inmiddels wel hoe en waneer ik moet belonen met stem of balletje . Maar helemaal een beginnende geleider wil hier nog wel eens de mist mee in gaan en beloond dus altijd het verkeerde gedrag , dit is nou net de kracht van de klicker je kunt zo precies dat belonen wat je wil zien dat gaat gewoon beter als met stem of balletje. En ook ik gebruik geen druk zeker niet voor het aanleren maar hoe vaak zie je tijdens een wedstrijd of een examen een hond niet zwaar gedrukt lopen . Van mij mag een keurmeester dan zo de boel laten zakken .
Afbeelding
qyan

Ragverp schreef:
malinois schreef:
Ragverp schreef:
Ik werk met beer ook gewoon met een balletje en mijn stem . Maar inderdaad zoals al geschreven kun je veel nauwkeuriger het moment dat je beloont bepalen. Kijk ik weet inmiddels wel hoe en waneer ik moet belonen met stem of balletje . Maar helemaal een beginnende geleider wil hier nog wel eens de mist mee in gaan en beloond dus altijd het verkeerde gedrag , dit is nou net de kracht van de klicker je kunt zo precies dat belonen wat je wil zien dat gaat gewoon beter als met stem of balletje. En ook ik gebruik geen druk zeker niet voor het aanleren maar hoe vaak zie je tijdens een wedstrijd of een examen een hond niet zwaar gedrukt lopen . Van mij mag een keurmeester dan zo de boel laten zakken .
:ok:
ik als beginnende geleider heb inderdaad heel wat fouten gemaakt in het aanleren van bepaalde oefeningen, wat met welke manier dan ook niet meer goed ging.
Vooral met het goed naast de voet zitten was het helemaal mis gegaan.
Helemaal overnieuw begonnen met de clicker na eerst tal van andere manieren geprobeerd te hebben en in 2 weken ging het super.
Clicker weer afgebouwd en sindsdien niet meer nodig gehad en Qyan komt netjes aan de voet en begreep weer wat de bedoeling was.
Ik zie ook niet in waarom ik zou moeten corrigeren of straffen voor iets, wat ik fout heb aangeleerd of wat de hond gewoon nog niet doorheeft.
In zijn enthousiasme wil het nog weleens fout gaan, maar dan is ie gewoon erg druk.
Zo ook met apporteren.
Apporteerblok vind ie helemaal geweldig, halen en brengen doet ie ook, maar vasthouden is altijd een probleem geweest.
Ben het vasthouden nu dus ook met de clicker aan het aanleren en het werkt, hij houdt hem al steeds langer vast.
Dus soms is de clicker gewoon erg handig, een clicker verraad niet of je je geduld begint te verliezen in de aanleerfase, of wat dan ook en Qyan vind het allemaal wel geweldig.
De dingen die wel goed gaan belonen we gewoon met bal of worden aangeleerd met voer zonder clicker.
Op de vereniging zien ze liever geen gebruik van een clicker, maar het is mijn hond en als het werkt, waarom niet.
dierenfreek
Actief
Contacteer:

Duco doet echt alles voor een koekje of beter gezegt van die pens trainers en die breek ik dan ook nog door de helft apporteren deed hij eerst ook niet heb ik geleerd door te ruilen hij brengt mij het blokje ik pak het van hem af na het commando ls en hij krijgt een brokje of koekje toen hij dat door had was apporteren een hobby voor hem zeg maar Duco is mijn 2 de mechelaar en het afliggen gaat nu heel leuk ik doe het rustig aan laat hem eerst zitten en dan commando af dat hou ik een paar weken vol en dan vanuit stand commando af mar voorlopig hou ik het zo en met clickeren heb ik geen ervaring dus ik hou het hier bij ik zeg niet dat het niet helpt mar koekjes ... daar doet Duco bij wijze van spreke een moord voor dus dat werkt perfect

groetjes dierenfreek
Afbeelding
Sietske

dierenfreek schreef:Duco doet echt alles voor een koekje of beter gezegt van die pens trainers en die breek ik dan ook nog door de helft apporteren deed hij eerst ook niet heb ik geleerd door te ruilen hij brengt mij het blokje ik pak het van hem af na het commando ls en hij krijgt een brokje of koekje toen hij dat door had was apporteren een hobby voor hem zeg maar Duco is mijn 2 de mechelaar en het afliggen gaat nu heel leuk ik doe het rustig aan laat hem eerst zitten en dan commando af dat hou ik een paar weken vol en dan vanuit stand commando af mar voorlopig hou ik het zo en met clickeren heb ik geen ervaring dus ik hou het hier bij ik zeg niet dat het niet helpt mar koekjes ... daar doet Duco bij wijze van spreke een moord voor dus dat werkt perfect

groetjes dierenfreek
Toch kan ik je aanraden om een keer op internet naar wat info te zoeken over de clicker. Dat belonen doe je namelijk ook gewoon met een koekje, alleen kun je veel secuurder 'het" gedrag bevestigen aan de hond dat je wilt zien. Het bijt elkaar helemaal niet dus!
dierenfreek
Actief
Contacteer:

Sietske schreef:
dierenfreek schreef:Duco doet echt alles voor een koekje of beter gezegt van die pens trainers en die breek ik dan ook nog door de helft apporteren deed hij eerst ook niet heb ik geleerd door te ruilen hij brengt mij het blokje ik pak het van hem af na het commando ls en hij krijgt een brokje of koekje toen hij dat door had was apporteren een hobby voor hem zeg maar Duco is mijn 2 de mechelaar en het afliggen gaat nu heel leuk ik doe het rustig aan laat hem eerst zitten en dan commando af dat hou ik een paar weken vol en dan vanuit stand commando af mar voorlopig hou ik het zo en met clickeren heb ik geen ervaring dus ik hou het hier bij ik zeg niet dat het niet helpt mar koekjes ... daar doet Duco bij wijze van spreke een moord voor dus dat werkt perfect

groetjes dierenfreek
hoi sietske
Sorry dat ik het zeg maar ik hou het liever hierbij met hoe ik nu met mijn schatje bezig ben hij is mijn eerste eigen pup die ik helemaal zelf opvoed en zelf train en tot nog toe ben ik daar heel erg trots op. Omdat ik mijn vorige mechelaar niet zelf vanaf pup heb getraint maar mijn man en ik de hond overnam ging het mis en ik wil die pijn van een had wegdoen omdat ik hem niet aankan niet nogmaals doorgaan vandaar dat ik het bij 1 soort training hou. Ik ken de clickertraining niet en ik wil het zeker niet afkeuren er zullen vast hele goede dingen bij zitten maar ik hou het op stem en koekjes beloning.

groetjes Dierenfreek en Duco
Toch kan ik je aanraden om een keer op internet naar wat info te zoeken over de clicker. Dat belonen doe je namelijk ook gewoon met een koekje, alleen kun je veel secuurder 'het" gedrag bevestigen aan de hond dat je wilt zien. Het bijt elkaar helemaal niet dus!
Afbeelding
Sietske

Ik bedoelde meer gewoon als een stukje interesse , clickeren is naast handig ook gewoon heel erg leuk. Ik zeg niet dat je het in de praktijk MOET brengen of zo, hoor.. :wink:
scooby doo

qyan schreef:
scooby doo schreef:

Ik heb qyan bepaalde oefeningen nog nooit zo snel aan kunnen leren als met de clicker, zeker in het appel is het heel goed te gebruiken en ben je er ook zo weer vanaf en kan ie de kast weer in.
ik heb je toch een een filmpje doorgestuurd van rocco die dmv een click
een bijtworst apporteerde . ik heb een tijd gewerkt met een e-coller
maar daar ben ik zeer ontevreden van . ook de clicker vind ik in de praktijk minder . niet dat ik de clicker afkeur ik vind het gewoon niet goed .geef mij maar een slipketting , een bal en een blokje vlees daar kom ik veel verder bij :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sietske schreef:
malinois schreef:
Ragverp schreef:
Kijk, Gaucho die was zo'n slimme kikker die zich dus gewoon echt niet in een bepaalde positie liet zetten. Onder m'n knie, prima, maar niet BLIJVEN liggen he? 't Was net een vlo, sprong van links naar rechts.

Liggen kun je JUIST fantastisch aan leren met de clicker als ze eenmaal door hebben hoe de clicker werkt. Click=wat je doet is goed.
Dus, wil je hond niet liggen zonder truukjes of dwang??

1. Ga op een plekje in een kamer zitten waar je je hond ten aller tijden in de gaten kunt houden uit een hoekje van je ogen (niet naar hem kijken).
2. Stop de clicker ergens uit het zicht bijv. in je zak, zodat de hond niet gefocussed is op jou (want jij hebt de clicker, nu gaat er iets gebeuren!!. Vaak zijn ze dan te opgewonden om te gaan liggen).
3. Na verloop van tijd (kan alles zijn van 5 seconden tot een kwartier) gaat de hond vanzelf liggen.
4. Op het exacte moment dat de hond met z'n ellebogen de grond raakt "click" en een snoepje erin.
5. Gewoon weer op je plekje gaan zitten, hond negeren (uit je ooghoeken in de gaten houden!), tot hij weer gaat liggen: Click!
6. Na een paar keer heeft hij dit vanzelf in de gaten en gaat hij waarschijnlijk aan je voeten liggen (dicht bij de click en het snoepje!).
7. Einde sessie.
8. Volgende keer weer verder en rustig uitbouwen zoals je dat met alle oefeningen doet met de clicker, pas later een commando eraan.

Klaar is kees, geen stress, geen lokken, geen dwang. Hond heeft het als het ware zelf ontdekt.

Wat de clicker "beter" maakt dan "goedzo" is het feit dat je veeeeel specifieker kunt aangeven wat er dan goed is aan het gedrag van de hond. "Goedzo" duurt anderhalve seconde om uit tespreken en welk gedrag in die anderhalve seconden was er goed dan? De "Click" duur een fractie en het gedrag van tijdens die fractie is goed.

Clickeren is ideaal, maar je moet het wel begrijpen als baas....
oh het het zal zeker werken... maar ik gebruik toch liever m'n stem want die heb ik altijd en overal bij me... en zo'n clicker moet je dan steeds weer meenemen etc. I.p.v. goedzo kun je natuurlijk ook jaaaaaaaa of yes gebruiken... maar het heeft wel hetzelfde effect :ok:
Afbeelding
scooby doo

ja das noch zoiets

een clicker of e coller kun je op een wedstrijd niet gebruiken .

en als je hond de straat overloopt en je roept hem braaf terug
kan je hem niet belonen want je hebt geen clicker bij :eek:
qyan

scooby doo schreef:ja das noch zoiets

een clicker of e coller kun je op een wedstrijd niet gebruiken .

en als je hond de straat overloopt en je roept hem braaf terug
kan je hem niet belonen want je hebt geen clicker bij :eek:
je hebt echt geen idee waar je over praat :mrgreen:
de clicker moet je net als balletjes en worst afbouwen.
Ik heb de clicker 2,5 week gebruikt en daarna nooit meer gebruikt voor het netjes aan de voet komen en ben nu al iets meer dan een jaar verder sinds ik hem heb gebruikt.
qyan

scooby doo schreef:
qyan schreef:
scooby doo schreef:

maar daar ben ik zeer ontevreden van . ook de clicker vind ik in de praktijk minder . niet dat ik de clicker afkeur ik vind het gewoon niet goed .geef mij maar een slipketting , een bal en een blokje vlees daar kom ik veel verder bij :wink:
ik gebruik ook een slipketting, maar ik geef never nooit correcties als de hond een oefening door mijn toedoen verkeerd heeft geleerd, de hond de oefening niet begrijpt of de oefening nog niet onder de knie heeft.
correcties komen pas als ik zeker weet dat qyan de oefening kent en beheerst en op zo'n moment een loopje met me probeert te nemen
scooby doo

qyan schreef:
scooby doo schreef:
qyan schreef:
scooby doo schreef: clickeren vind ik persoonlijk niet goed

ik gebruik ook een slipketting, maar ik geef never nooit correcties als de hond een oefening door mijn toedoen verkeerd heeft geleerd, de hond de oefening niet begrijpt of de oefening nog niet onder de knie heeft.
correcties komen pas als ik zeker weet dat qyan de oefening kent en beheerst en op zo'n moment een loopje met me probeert te nemen
om het ff te hebben dat de hond je in de maling neemt :wink:
de laatste tijd bij loswerken lost rocco zeer goed als ik een keer los roep komt hij aan de voet

maar bij een blinde attack dus pakwerker staat uit het zicht van de hond
laat hij gewoon niet los omdat hij weet dat ik aan de andere kant van het trainingsveld sta :boos: . als ik werk met de lange lijn laat hij ook weer direkt los als ik roep :denken:
qyan

scooby doo schreef:
qyan schreef:
scooby doo schreef:
qyan schreef: Heb je ooit weleens een clicker gebruikt?
om het ff te hebben dat de hond je in de maling neemt :wink:
de laatste tijd bij loswerken lost rocco zeer goed als ik een keer los roep komt hij aan de voet

maar bij een blinde attack dus pakwerker staat uit het zicht van de hond
laat hij gewoon niet los omdat hij weet dat ik aan de andere kant van het trainingsveld sta :boos: . als ik werk met de lange lijn laat hij ook weer direkt los als ik roep :denken:
Ja, sommige honden weten het verschil tussen wel of geen lange lijn heel goed :wink:
Prijs jezelf gelukkig, Qyan heeft nog nooit gelost, zelfs niet aan de lijn :pffff: :mrgreen:
Maar staat er verder niemand anders bij rocco die er alsnog voor kunnen zorgen dat hij wel lost?
dierenfreek
Actief
Contacteer:

:blah: Iedereen heefd z'n eigen methode maar ik ben ook van mening dat je je stem altijd bij je hebt Duco is heel gevoelgi op mijn stem en reageerd heel goed als hij te ver voor loopt dus met z'n schouder niet naast mijn knie maar verder naar voren hoef ik alleen maar te zeggen potverrr en hij blijft staan en volgt daarna netjes verder wat ik dan weer met mijn stem beloon.

even terug komen op het afliggen Duco heefd het nu al aardig onder de knie en gaat nu al afliggen voor een gesloten hand en dan word hij als beloning even goed aangehaald een goede aai over de bol :wink:

groetjes Dierenfreek en Duco
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”