Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

is deze kleur mogelijk?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

jelle
Zeer actief

is deze kleur mogelijk?

Ongelezen bericht door jelle »

Hoi

Mijn vader en zijn egaa hebben na het overlijden van hun hond een nieuwe pup.
Pup Willem komt uit een "ongeluksnestje" ( :roll: ) van een boederdij van kennissen van hun.
Moeder is een Drentse Patrijs. De vader zou een Golden Retriever moeten zijn. Alle pups zijn echter zwart met wat witte aftekeningen (sokjes, befje, kopvlek).

Kan dat, uit Drentse Patrijs x Golden?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ja, volgens mij kan dat.

Het bruin van de Drentse Patrijshond wordt veroorzaakt door bb, hier staat BB (zwart pigment) van de golden Retriever tegenover.

Op het E-locus bevindt zich bij de Drent E staat evenredige verdeling toe van donker pigment over de gehele vacht en is daarmee vergelijkbaar met As en C. (dus zwart)

e verhindert de vorming van donker pigment, waardoor de kleur helder rood of geel wordt.

De pups zijn wat deze loci betreft BbEe en dus zwart.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ach, een beetje gejat van internet. Het is voor mij best moielijk om dat zelf in het kort samen te vatten.
Ik hoop dat het in ieder geval duidelijk is.

Ik heb ook foto's gezien van pups uit de kruising van een sable collie x een Ierse setter. Deze waren ook allemaal zwart. Hier werd het rood door verschillende factoren bepaald.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Het boek van Clarence Little over de kleurvererving bij honden is zeer interessant. Heb het in het Engels. Maar ook een uitgave over de Duitse herder, deel over de fokkerij met bijdragen van Willis is ook heel boeiend.
Er is ook nog een klein boekje geschreven door Robert van der Molen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik fok ratten en daarbij is het zo dat je of agouti of zwart als basiskleur hebt. Heb je bv een mink ratje en die kruis je met een blauw ratje dat geen mink draagt. Dan heb je allemaal zwarte rittens. Heb je agoutibased kleuren, bv argente en een normale agouti, dan wordt alles argente als de agouti geen geel draagt.

Veel kleuren geven dus gemengd de basiskleur waar ze een mutatie op zijn als niet beiden ouders die kleur dragen.

Bij honden kom je meestal uit op zwart of bruin in de "herder" vorm. Kleuren als lever en blauw om maar wat te noemen moeten aan twee kanten gedragen worden om tot uitting te komen.

Er zijn wel dominante mutaties, die gaan gelijk door naar de pups als een ouder zo is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”