Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken met een Saarlooswolfhond

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Xhrista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Aantal honden: 3
Contacteer:

Fokken met een Saarlooswolfhond

Ongelezen bericht door Xhrista »

Wil hier mijn verhaal vertellen over het fokken met Xandra.

Zoals jullie misschien wel weten is 2 jaar geleden onze lieve Solo als enige pup uit de dekking van Xandra met een RV hond gekomen.Was natuurlijk een hele teleurstelling,want we hadden echt zoiets van 1 pup is eigenlijk niet goed.

Xandra heeft altijd al een gespleten loopsheid gehad.De ene keer begon ze en dan stopte ze paar weken tot maanden,de andere keer begon ze,stopte, en dan na week weer door.Voor de 1e dekking ben ik al heel vroeg gaan bloedprikken,te vroeg,want ik ben 6x teruggeweest.De dekking verliep toen verder goed en ze is 2x gedekt.
Op de 1e echo met 30 dagen was toen niks te zien,kleine week later vond een andere arts 1 pup en omdat ik nog een echo tegoed had in Roosendaal dat ook nog gedaan,toen zagen ze 2 pups.
Nou is in ieder geval niet alles voor niks geweest en op de 64e dag is Solo toen na wat moeite geboren.Het is nml. moeilijk om 1 pup eruit te krijgen,vanwege de wegvallende druk als het water is gebroken.Normaal komt er dan nog meer die ervoor zorgen dat die 1e pup eruit komt.
Heb toen voor alle zekerheid nog een foto gemaakt om te kijken of er niet nog eentje in zat.

Nu vonden we het eigenlijk jammer dat Xandra maar zo weinig pups heeft voortgebracht,omdat ze best wel goede kwaliteiten heeft volgens ons en ook nog wat andere mensen.We hebben toen gevraagd of de RV nog interesse had,maar die wezen het tot 2x toe af.

In april werd Xan weer loops en we hadden eigenlijk al besloten om haar toch nog een keer te gebruiken.Ze stopte weer met loopsheid ,maar eind juni begon ze weer.
Deze keer wat later gaan prikken,maar nog niet laat genoeg,ze zat nog erg laag.Weekje gewacht en toen nog maar eens,ze was nog te laag,maar volgens mijn lijstje van de vorige keer,zou ze over 2 dagen gedekt moeten worden en de arts kwam ook al met dit idee,dus ben niet nog een keer gaan prikken.
Op die dag dus naar de reu en de dekking ging heel voorspoedig en met 10 minuten was het voor elkaar.Ze is in totaal 4x gedekt in 5 dagen en toen begon het wachten.
De 1e echo gaf weer niks te zien,jullie begrijpen de teleurstelling,maar goed nog weekje wachten.Maar helaas volgende echo weer niks.

Omdat we voor Solo een afspraak hadden staan voor een HD foto in Sleeuwijk hebben we nog meteen maar afspraak voor foto van Xandra gemaakt.
Echt veel dikker was ze niet,maar ze vertoonde wel alle verschijnselen van een zwangerschap.Hol maken ,graven,haaruitval bij tepels,slijm uit vagina en veel honger,dit dus met ruim 7 weken.We hadden dus toch nog wat hoop op 1 of 2 pups.
Maar de foto gaf iets anders te zien,nml. helemaal niks.

Nog doorgepraat met de arts die heel veel Saarlozen in de praktijk krijgt.
Er zijn verschillende dingen die je nml. kan doen.Doorspuiten eileiders,hormoon preparaten,K.I..
Zelf heb ik altijd gezegd dat ik geen kunstgrepen wil uitvoeren.Iedereen kent de discussie over K.I. en het niet laten toestaan door de Raad in het fokbeleid en ik zelf denk ook niet dat je dan op de goede weg bent.We willen wel gezonde honden en daar valt ook het normaal zwanger worden onder.
Ben ook altijd degene geweest die heeft gesproken over openheid van zaken,hoewel dat in dit soort zaken best heel moeilijk is.Sommige zeggen toch dat je het beter stil kan houden,maar mijn hart ligt nogal op m’n tong en dat kan ik dus niet.Daarom besloot ik dit verhaal te schrijven.

Ook wil ik duidelijk maken dat fokken niet iets is wat je even impulsief doet.Er komt nml. heel veel bij kijken en net zoals bij mensen is het niet zo dat je het even op bestelling doet.
Je leest of hoort zo vaak dat honden leeg zijn gebleven en dan sta je er niet bij stil hoeveel pijn dat kan doen bij de eigenaren van de hond.Het is zo’n langdurig proces waar je in zit,wat al begint ver voor de loopsheid.hoe vaak je ook tegen jezelf zegt dat je gewoon af moet wachten,je bent er toch mee bezig.Zeker als mensen toch gaan vragen hoe het gaat,andere zeggen weer dat ze er toch echt drachtig uit ziet en dat doet ze ook wel een beetje,want ze is gewoon heel erg schijnzwanger.Je blijft dus eigenlijk tegen beteer weten in hopen.

Ik ga me nu bezinnen op wat me te doen staat.Moet daarbij toch hoofzakelijk op mezelf af gaan,want iedereen is andere mening toegedaan.
Heb natuurlijk Solo nog,die vandaag gerontgend is en de heupen zien er goed uit.Ze is normaal 3 weken loops geweest en niks geen kenmerken van schijnzwangerschap,ook met dit is ze het andere uiterste van haar moeder,dus maar hopen dat het met pups geven ook zo is.

Wordt Vervolgd.

Christa
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: Fokken met een Saarlooswolfhond

Ongelezen bericht door idorh »

Xhrista schreef:Wil hier mijn verhaal vertellen over het fokken met Xandra.

Zoals jullie misschien wel weten is 2 jaar geleden onze lieve Solo als enige pup uit de dekking van Xandra met een RV hond gekomen.Was natuurlijk een hele teleurstelling,want we hadden echt zoiets van 1 pup is eigenlijk niet goed.

Xandra heeft altijd al een gespleten loopsheid gehad.De ene keer begon ze en dan stopte ze paar weken tot maanden,de andere keer begon ze,stopte, en dan na week weer door.Voor de 1e dekking ben ik al heel vroeg gaan bloedprikken,te vroeg,want ik ben 6x teruggeweest.De dekking verliep toen verder goed en ze is 2x gedekt.
Op de 1e echo met 30 dagen was toen niks te zien,kleine week later vond een andere arts 1 pup en omdat ik nog een echo tegoed had in Roosendaal dat ook nog gedaan,toen zagen ze 2 pups.
Nou is in ieder geval niet alles voor niks geweest en op de 64e dag is Solo toen na wat moeite geboren.Het is nml. moeilijk om 1 pup eruit te krijgen,vanwege de wegvallende druk als het water is gebroken.Normaal komt er dan nog meer die ervoor zorgen dat die 1e pup eruit komt.
Heb toen voor alle zekerheid nog een foto gemaakt om te kijken of er niet nog eentje in zat.

Nu vonden we het eigenlijk jammer dat Xandra maar zo weinig pups heeft voortgebracht,omdat ze best wel goede kwaliteiten heeft volgens ons en ook nog wat andere mensen.We hebben toen gevraagd of de RV nog interesse had,maar die wezen het tot 2x toe af.

In april werd Xan weer loops en we hadden eigenlijk al besloten om haar toch nog een keer te gebruiken.Ze stopte weer met loopsheid ,maar eind juni begon ze weer.
Deze keer wat later gaan prikken,maar nog niet laat genoeg,ze zat nog erg laag.Weekje gewacht en toen nog maar eens,ze was nog te laag,maar volgens mijn lijstje van de vorige keer,zou ze over 2 dagen gedekt moeten worden en de arts kwam ook al met dit idee,dus ben niet nog een keer gaan prikken.
Op die dag dus naar de reu en de dekking ging heel voorspoedig en met 10 minuten was het voor elkaar.Ze is in totaal 4x gedekt in 5 dagen en toen begon het wachten.
De 1e echo gaf weer niks te zien,jullie begrijpen de teleurstelling,maar goed nog weekje wachten.Maar helaas volgende echo weer niks.

Omdat we voor Solo een afspraak hadden staan voor een HD foto in Sleeuwijk hebben we nog meteen maar afspraak voor foto van Xandra gemaakt.
Echt veel dikker was ze niet,maar ze vertoonde wel alle verschijnselen van een zwangerschap.Hol maken ,graven,haaruitval bij tepels,slijm uit vagina en veel honger,dit dus met ruim 7 weken.We hadden dus toch nog wat hoop op 1 of 2 pups.
Maar de foto gaf iets anders te zien,nml. helemaal niks.

Nog doorgepraat met de arts die heel veel Saarlozen in de praktijk krijgt.
Er zijn verschillende dingen die je nml. kan doen.Doorspuiten eileiders,hormoon preparaten,K.I..
Zelf heb ik altijd gezegd dat ik geen kunstgrepen wil uitvoeren.Iedereen kent de discussie over K.I. en het niet laten toestaan door de Raad in het fokbeleid en ik zelf denk ook niet dat je dan op de goede weg bent.We willen wel gezonde honden en daar valt ook het normaal zwanger worden onder.
Ben ook altijd degene geweest die heeft gesproken over openheid van zaken,hoewel dat in dit soort zaken best heel moeilijk is.Sommige zeggen toch dat je het beter stil kan houden,maar mijn hart ligt nogal op m’n tong en dat kan ik dus niet.Daarom besloot ik dit verhaal te schrijven.

Ook wil ik duidelijk maken dat fokken niet iets is wat je even impulsief doet.Er komt nml. heel veel bij kijken en net zoals bij mensen is het niet zo dat je het even op bestelling doet.
Je leest of hoort zo vaak dat honden leeg zijn gebleven en dan sta je er niet bij stil hoeveel pijn dat kan doen bij de eigenaren van de hond.Het is zo’n langdurig proces waar je in zit,wat al begint ver voor de loopsheid.hoe vaak je ook tegen jezelf zegt dat je gewoon af moet wachten,je bent er toch mee bezig.Zeker als mensen toch gaan vragen hoe het gaat,andere zeggen weer dat ze er toch echt drachtig uit ziet en dat doet ze ook wel een beetje,want ze is gewoon heel erg schijnzwanger.Je blijft dus eigenlijk tegen beteer weten in hopen.

Ik ga me nu bezinnen op wat me te doen staat.Moet daarbij toch hoofzakelijk op mezelf af gaan,want iedereen is andere mening toegedaan.
Heb natuurlijk Solo nog,die vandaag gerontgend is en de heupen zien er goed uit.Ze is normaal 3 weken loops geweest en niks geen kenmerken van schijnzwangerschap,ook met dit is ze het andere uiterste van haar moeder,dus maar hopen dat het met pups geven ook zo is.

Wordt Vervolgd.

Christa
Ja dat is nogal wat Christa.

Als eerste mijn welgemeende complimenten voor jouw eerlijk en openheid, het is niet niks om zelfstandige stappen te onder nemen wat in druist tegen een instantie die er voor moet zorgen dat er een gezonde populatie ontstaat maar alles bedekt met de mantel van geheimzinnigheid .

Vooral complimenten dat je een onderneming ben begonnen met jammer genoeg deze teleurstellende uitslag, dat je dit alles toch vermeld naar de buiten wereld.

Beste Christa hier kan iedereen wat van leren wat fokken aangaande met de SWH's, maar maak je zelf aub geen verwijt dat je iets fout gedaan hebt met de voorbereiding dekking bloed prikken enz.

Ik wil hier niet de RV aanvallen, maar ik weet beter dan wie ook wat er aan honden over was waar de RV in plm 1982 op startte, het was zeer zware inteelt dmv Leen Saarloos zelf en de verantwoordelijke naar zijn dood, de RV zat in 1982 met een handje vol honden die zeer sterk aan elkaar verwant waren en er werd ook gelijk hele zware inteelt toe gepast.
Hier mee tik ik de RV niet op de vingers ze hadden gewoon geen keus,LATEN UITSTERVEN of ALLES OF NIKS.
Ze hebben werkelijk uit niets een schitterende hond gefokt.

Maar wat nu als je de pech hebt dat er in die plm 6 hondjes waar men mee op startte, verborgen erfelijke afwijkingen zitten, dan kan zelfs een kind begrijpen dat je plm 25 jaar later in grote problemen kan komen.

Door de inteelt komen zoal zichtbare afwijkingen naar boven en die kan je misschien uit schakelen, maar je legt ook onvoorziene ongewenste eigenschappen vast.
Dat zijn echte feiten oa PRA enz, maar ook wat nu aan het gebeuren is, en dat zijn ook keiharde feiten, de laatste 10 jaar is het fokken een complete ramp

Door dat er zoveel honden bij de RV zitten die niet vrij zijn gegeven ivm PRA en misschien andere aandoeningen konden zij niet in de breedte fokken ze moesten het doen met wat toevallig wel te gebruiken was, ja wat gebeurt er nu , de dekking pakt niet of het is maar 1 of 2 pups of pups sterven in het nest, zelfs ongelukkige jongen ook veel keren de keizersnede.
Misschien dmv hormonen injecties of een medische voor behandeling dat men dan een nest kan verkrijgen van 8 t/m 12 pups?
Maar of dat te goede is voor de toekomst van een een ras dat weet ik niet.?

Dus Christa om een lang verhaal kort te maken het ligt echt niet aan jou vele en goede werk om een gezonde populatie te krijgen, het is een weerslag van wat derde achter lieten en mee kwamen aan zetten in 1975 toen het ras erkend werd , gewoon niks de populatie was toen al hol.

Gr Bertus.
reja
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door reja »

Jammer Christa dat het niet gelukt is.

Is het misschien niet mogelijk om via de officiele wegen een inkruising met een ander soortgelijk ras te doen.
Dit dan puur om wat meer variatie in genen te krijgen.
Misschien zeg ik nou wel iets heel erg doms, maar zo kan de Saarloos toch ook niet door, en is het ras gedoemd om uit te sterven.

Groetjes, Joyce
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Dat zou inderdaad wel een oplossing kunnen zijn voor het ras.
Dat hebben ze bij de hollandse herders, zeker bij de langharen ook gedaan. Tervuerense herder is op speciaal fokadvies van de rasvereniging toen er in gebracht om het geheel weer wat breder te krijgen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Klopt, en ook de korthaar is ingekruisd bij de langhaar :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

Dat wordt inderdaad veel toegepast om honden weer gezonder te krijgen en zelfs weer helemaal terug te fokken.Maar zoals jullie al zeggen dat is in samenwerking met de Rasvereniging en dat is nu juist degene die dit niet ziet zitten en zelfs geen SWH's van buitenaf toelaat.
In het buitenland is dit beter geregeld,daar zou je zelf iets anderes kunnen gebruiken en dan krijg je registratie papieren,alleen heb je dan een paar generaties rashonden die je niet overal in elk land kan inzetten.

Gr. Christa
reja
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door reja »

Dat is waar ook, ik was even deze drakerige RV vergeten. :roll:
Zonde hoor, want ik denk dat een mooi ras zo naar de kl*te geholpen wordt. :jank:

Groetjes, Joyce
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Contacteer:

reja schreef:Dat is waar ook, ik was even deze drakerige RV vergeten. :roll:
Zonde hoor, want ik denk dat een mooi ras zo naar de kl*te geholpen wordt. :jank:

Groetjes, Joyce
Een RV is zo verkeerd nog niet, maar de gene die de verantwoording dragen, maar dat zijn nu al twee oudjes, en die doen de laatste 12 maanden al zulke rare uitspraken en hele domme handelingen dat zelfs hele trouwe gezanten het ook in gaan zien en zelfs begrijpen wat ons en de honden allemaal is aan gedaan, en tenslotte is er al een reu gebruikt van een RV met een teef er buiten, en leden met honden gefokt door een RV hebben zich al achter ons geschaard.
Dus er is wel degelijk een goede toekomst.

Gr Bertus.
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

maar kan iemand of meerdere fokkers zelf niet de handen in1 slaan om zelf zonder de rv de saar gezonder te fokken.

is het een optie om weer een wolf in te kruisen?
Net

Ongelezen bericht door Net »

Van wat ik heb begrepen uit de andere topics over de SWH, kun je de SWH alleen via de rasvereniging kopen. Maar de rasvereniging is het ras dus aan het verpesten. Zouden jullie het afraden om een SWH te kopen?
little-wolf
Zeer actief

Net schreef:Van wat ik heb begrepen uit de andere topics over de SWH, kun je de SWH alleen via de rasvereniging kopen. Maar de rasvereniging is het ras dus aan het verpesten. Zouden jullie het afraden om een SWH te kopen?
of helemaal opnieuw beginnen? het ras opnieuw maken zeg maar. aleen duurd het misschien weer jaren voordat er een gezonde saar is.
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

Nee hoor er zijn genoeg SWH's buiten de RV te koop.Alleen sommige vind ik zelf persoonlijk niet zo goed aan de rasstandaard voldoen,maar als je niet naar een show wilt dan is dat niet zo'n ramp.
En ik heb liever gezonde hond die niet aan de rasstandaard voldoet,als een Kampioen die zich niet voortplant.
Zal dus nooit zeggen dat je geen SWH moet kopen,want dan is het zeker gedaan met het ras.
Naar goede fokker gaan,vragen stellen over PRA en HD en of ze getest zijn(uitslagen inzien)dan kan je gewoon een pup kopen of een oudere opvang hond.
Het is en blijft een fantasties ras,als je ze eenmaal in huis hebt,willen de meeste nooit meer anders,soort verslaving.

Gr. Christa
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:maar kan iemand of meerdere fokkers zelf niet de handen in1 slaan om zelf zonder de rv de saar gezonder te fokken.

DE RV is moedervereniging en die hebben het voor het zeggen.nu kan je wel de handen in elkaar slaan,wat ook wel gebeurt,maar onder bepaalde regels kom je toch niet onderuit.En in nederland kan je niet zomaar iets anders inkruisen,dan kom je nooit meer aan een stamboom.
In het buitenland kan dit wel,snap ook niet zo goed waarom de RV's daar hier niet naar grijpen.
En 1 hond of wolf inkruisen heeft geen zin,dat helpt paar generaties en dan zit je weer.
Trouwens wolfhybride is niet te houden .

Gr. Christa
little-wolf
Zeer actief

Xhrista schreef:
little-wolf schreef:maar kan iemand of meerdere fokkers zelf niet de handen in1 slaan om zelf zonder de rv de saar gezonder te fokken.

DE RV is moedervereniging en die hebben het voor het zeggen.nu kan je wel de handen in elkaar slaan,wat ook wel gebeurt,maar onder bepaalde regels kom je toch niet onderuit.En in nederland kan je niet zomaar iets anders inkruisen,dan kom je nooit meer aan een stamboom.
In het buitenland kan dit wel,snap ook niet zo goed waarom de RV's daar hier niet naar grijpen.
En 1 hond of wolf inkruisen heeft geen zin,dat helpt paar generaties en dan zit je weer.

Gr. Christa
jeetje, wat lastig allemaal. en je zit dan idd met een wolfhybride.
das al helemaal moeilijk te plaatsen.

en helemaal opnieuw het ras maken zeg maar, is ook geen optie?
Net

Ongelezen bericht door Net »

Xhrista schreef:Het is en blijft een fantasties ras,als je ze eenmaal in huis hebt,willen de meeste nooit meer anders,soort verslaving.
Gr. Christa
Ik vind het een prachtige hond, vooral omdat 'ie er zo 'natuurlijk' uitziet. Ik kende de SWH eigenlijk alleen uit boeken maar in Uden op de hondenshow zag ik er een paar voor het eerst in het echt. Heel erg mooi. Wat betreft die verslaving, heeft niet iedereen dat bij zijn/haar eigen ras?
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Xhrista schreef:

Gr. Christa
Je twee onderste artikels kloppen.
Maar ik denk toch wel dat je met mij eens ben, dat het heel moeilijk is voor een RV dmv van hun eigen promotie om evt ander bloed in te kruizen of het maar zefs toe te geven dat het heel en heel slecht gaat.

En je weet de rede Chris bijna het hele bestand draagt een en de zelfde kennelnaam, plus een van de twee verantwoordelijke heeft met naam en toe naam al v/a de jaren 80 tot de jaren 2000 gesproken en beschreven dat het ras kern gezond is plus dat ze bereikt hebben dat het ras volkomen vriji is van erfelijke gebreken.
Dit is niet een RV onderuit halen het zijn gewoon keiharde feiten die zij zelf openlijk naar buiten brengen.
De enigste uitbreng en verdediging was een clubblad die ook beheerd wordt door de persoon die bijna alle honden op kennelnaam heeft, dus zeer eenzijdige info, dus het bestaat gewoon weg niet dat je daar je mening in kwijt kan, alleen kom je er in als je hun namen noemt met een verheerlijking en aanbidding.

Maar door de enorme macht van internet onderander honden forums, vallen zij door de mand, en nu is hun macht vast houden en gezicht verlies beperken belangrijker dan het belang van de Saarlooswolfhond .
Ja en dan is de macht van een dekmantel NLrasvereniging zeer groot.
En zijn ze ongenaakbaar.

Heel jammer voor zo,n prachtig natuur ras .

Gr Bertus.

Ps Natuurlijk is elk ras voor hem/haar verslavend, hahaha maar onbewust ben je bezig met je zelf en eigen smaak.
Maar elke hond of ras heeft iets moois en unieks.
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

Net schreef: Wat betreft die verslaving, heeft niet iedereen dat bij zijn/haar eigen ras?
Als het goed is wel.

Gr. Christa
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

Denk dat je me verkeerd begrepen hebt Bertus.Het ging er nml. om dat andere fokkers de handen ineenslaan en dat die het ras gaan vernieuwen,En dat kan dus niet in nederland,behalve als de RV dat wil en inderdaad dat zie ik niet gebeuren.

Gr. Christa
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Xhrista schreef:Denk dat je me verkeerd begrepen hebt Bertus.Het ging er nml. om dat andere fokkers de handen ineenslaan en dat die het ras gaan vernieuwen,En dat kan dus niet in nederland,behalve als de RV dat wil en inderdaad dat zie ik niet gebeuren.

Gr. Christa
Op zo'n manier .

Ja dan is er maar een weg te gaan die wij nu al bewandelen, proberen iets op te bouwen, ons best doen en een beetje geluk hebben, plus openheid van zaken, dus geen eigenbelangen laten mee wegen.

En dan maar hopen dat dit duo van een RV er snel uit gaan, dan weet ik zeker dat de nieuwe mensen meer open staan voor het geheel dan het vast gebakken systeem.

Maar nogmaals een hele goede zaak dat je het naar buiten bracht Christa ,dat is een hele goede basis voor de toekomst , en je sluit gelijk verdachtmakingen en roddels uit .

Gr Bertus.
neeltje2
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door neeltje2 »

Moet naar aanleiding van deze discussie ff wat kwijt. Jaren geleden, om precies te zo'n 11.5 jaar, wilde ik een pup kopen en ik twijfelde ernstig tussen een Saarloos en een Witte Herder. Waarom weet ik eigenlijk niet eens precies, maar de Witte Herder heeft het pleit gewonnen. Die hond heb ik nu nog steeds, hij is ruim 11 jaar en nog fit. Heb er ook nog een teefje van 5 jaar bij, en een nieuw puppie besteld, dat rond de 22e van deze maand geboren gaat worden :cheer: Nu heeft een aangetrouwd familielid van me rond dezelfde tijd 2 saarlozen aangeschaft. Hij is ze allebei al kwijt, ze zijn beiden rond 7/8 jaar overleden aan botkanker. Hij dacht dus ook een gezond, natuurlijk soort hond te krijgen....Begrijp me goed, ik vind het schitterende honden, maar heb wel al veel over missstanden binnen de rasvereniging gehoord. Daarbij moet ik bekennen dat de witte herder rv ook niet vrijuit gaat, wat dat betreft, die kunnen er ook wat van hoor.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

neeltje2 schreef:Moet naar aanleiding van deze discussie ff wat kwijt. Jaren geleden, om precies te zo'n 11.5 jaar, wilde ik een pup kopen en ik twijfelde ernstig tussen een Saarloos en een Witte Herder. Waarom weet ik eigenlijk niet eens precies, maar de Witte Herder heeft het pleit gewonnen. Die hond heb ik nu nog steeds, hij is ruim 11 jaar en nog fit. Heb er ook nog een teefje van 5 jaar bij, en een nieuw puppie besteld, dat rond de 22e van deze maand geboren gaat worden :cheer: Nu heeft een aangetrouwd familielid van me rond dezelfde tijd 2 saarlozen aangeschaft. Hij is ze allebei al kwijt, ze zijn beiden rond 7/8 jaar overleden aan botkanker. Hij dacht dus ook een gezond, natuurlijk soort hond te krijgen....Begrijp me goed, ik vind het schitterende honden, maar heb wel al veel over missstanden binnen de rasvereniging gehoord. Daarbij moet ik bekennen dat de witte herder rv ook niet vrijuit gaat, wat dat betreft, die kunnen er ook wat van hoor.
Natuurlijk Neeltje zit in elk ras erfelijke afwijkingen of dies meer.
Maar de mensen worden moed willig bedonderd en belogen door een instantie, als er dan een ziekte of afwijking naar boven komt of vroeg sterft, dan ligt dat zg niet aan de instantie maar aan de eigenaars, de kanker/bot is zoal een van de grote boosdoenders waar de honden aan overlijden, er sterven er nu meer dan er geboren worden.
Gr Bertus.
neeltje2
Vaste gebruiker

Is het echt zó erg Bertus?
idorh
Zeer actief
Contacteer:

neeltje2 schreef:Is het echt zó erg Bertus?
Het is triest, zoal voor de fokkers, er komen geen nesten of ze zijn klein in aantal pups, dus een of twee.

Zou jij mij prive aub willen vermelden waar de twee SWH,s van daan komen die van je aan getrouwde fam lid.
Gr Bertus.
neeltje2
Vaste gebruiker

Als het goed is heb je het al binnen Bertus.
Gr. Neeltje2
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

Je mag heel blij zijn met je gezonde Witte Herders Neeltje,want helaas ken ik daar ook al wel dieren die vrij jong overlijden,ook aan botkanker trouwens.
Het oude Type WH lijkt trouwens heel veel op de Saarloos,zowel uiterlijk als van karakter.Jammer genoeg zie ik die types steeds minder,het begint steeds meer Witte Duitse Herder te worden,inclusief het blaffen.
Ken er nog wel een paar die ik heel mooi vind en wie weet stap ik nog eens over.

Gr. Christa
neeltje2
Vaste gebruiker

Xhrista schreef:Je mag heel blij zijn met je gezonde Witte Herders Neeltje,want helaas ken ik daar ook al wel dieren die vrij jong overlijden,ook aan botkanker trouwens.
Het oude Type WH lijkt trouwens heel veel op de Saarloos,zowel uiterlijk als van karakter.Jammer genoeg zie ik die types steeds minder,het begint steeds meer Witte Duitse Herder te worden,inclusief het blaffen.
Ken er nog wel een paar die ik heel mooi vind en wie weet stap ik nog eens over.

Gr. Christa
Wat de gelijkenis van de WH met de SWH moet ik je helemaal gelijk geven, daarom ook heb ik destijds zolang getwijfeld, het verschil is echt miniem. En dat het steeds meer witte DH begint te worden ligt aan bepaalde fokkers die het nodig vinden om met dit ras PH werk te gaan doen. Daarvan ben ik dus geen voorstander, zal ook geen pup uit een dergelijke lijn kopen. De WH staat, evenals de SWH bekend om z'n zachte en sociale karakter, en ik vind dat dat zo moet blijven.
Groetjes, Neeltje
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door velvet29 »

Jongens wat ik niet snap is dat jullie de RV nodig hebben.
Het is een zooitje van jewelste , er zijn een of een paar fokkers die een vinger in de pap hebben en de rest is bagger.
De honden via de rasvereniging hebben of PRA of zijn lijder.

Jullie zeggen dat buiten de rasvereniging wel gezonde honden lopen die je niet mag gebruiken van de RV
Dan zou ik eens op mijn :denken: hoofd krabben en zeggen f* ck off met de RV
Normaal gesproken heeft een rasvereniging het goed voor met het ras.
Maar als ik jullie hoor dan helpen ze het ras helemaal naar de klote.

Is het dan niet eens tijd om te zeggen : JOngens van de RV ik heb lak aan jullie en gebruik de honden die buiten de RV lopen en die wel gezond zijn.
Of heeft de RV ook een vinger in de pap met de stambomen?

Als ik toch zie dat onze RV zo verkeerd bezig is , dan wil ik niet eens fokken als lid zijnde van de RV en zou ik zo mijn lidmaatschap opzeggen.

Als je gezonde honden fokt dan is dat heel snel bekend , want de honden via de RV zijn het niet.
Sta eens op met een paar fokkers die er ook zo over denken en sla jullie handen ineen

DAn er bij de bestuursleden worden toch ook gekozen, dus je kan je zelf aanmelden als bestuurslid en dan kan je ook een deel hebben in het veranderen van dit systeem.
Want hoe het nou gaat dan veranderd er nooit iets.

Kan het helemaal mis hebben , maar dan zou ik graag wel uitleg hebben waar om dit nou niet zou kunnen.
Je komt toch voor je ras op , en laat het niet verkloten ( als dit al niet te laat is ) door een paar omhoog gevallen fokkers die toevallig ook nog eens het bestuur vormen.

Ik snap dat de populatie SWH niet heel groot is , maar er zullen toch meer mensen zijn die het zelfde denken als jullie.
En daar moet toch iets mee te doen zijn
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Contacteer:

velvet29 schreef:Jongens wat ik niet snap is dat jullie de RV nodig hebben.
Het is een zooitje van jewelste , er zijn een of een paar fokkers die een vinger in de pap hebben en de rest is bagger.
De honden via de rasvereniging hebben of PRA of zijn lijder.

Jullie zeggen dat buiten de rasvereniging wel gezonde honden lopen die je niet mag gebruiken van de RV
Dan zou ik eens op mijn :denken: hoofd krabben en zeggen f* ck off met de RV
Normaal gesproken heeft een rasvereniging het goed voor met het ras.
Maar als ik jullie hoor dan helpen ze het ras helemaal naar de klote.

Is het dan niet eens tijd om te zeggen : JOngens van de RV ik heb lak aan jullie en gebruik de honden die buiten de RV lopen en die wel gezond zijn.
Of heeft de RV ook een vinger in de pap met de stambomen?

Als ik toch zie dat onze RV zo verkeerd bezig is , dan wil ik niet eens fokken als lid zijnde van de RV en zou ik zo mijn lidmaatschap opzeggen.

Als je gezonde honden fokt dan is dat heel snel bekend , want de honden via de RV zijn het niet.
Sta eens op met een paar fokkers die er ook zo over denken en sla jullie handen ineen

DAn er bij de bestuursleden worden toch ook gekozen, dus je kan je zelf aanmelden als bestuurslid en dan kan je ook een deel hebben in het veranderen van dit systeem.
Want hoe het nou gaat dan veranderd er nooit iets.

Kan het helemaal mis hebben , maar dan zou ik graag wel uitleg hebben waar om dit nou niet zou kunnen.
Je komt toch voor je ras op , en laat het niet verkloten ( als dit al niet te laat is ) door een paar omhoog gevallen fokkers die toevallig ook nog eens het bestuur vormen.

Ik snap dat de populatie SWH niet heel groot is , maar er zullen toch meer mensen zijn die het zelfde denken als jullie.
En daar moet toch iets mee te doen zijn
Ik kan hier jammer genoeg niet opelijk op in gaan.

Ivm de RV doet een schrijven naar de oprichters en verantwoordelijke van dit forum (FARMFOOD), op die manier heeft de RV het voor elkaar gekregen dat deze topics moesten stoppen.

Dat heeft de RV al verschillende keren voor elkaar gekregen.
Dus het spijt mij.

Nog voor de goede orde buiten de RV komt ook af en toe honden voor met erfelijke afwijkingen.

Gr Bertus.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Is het niet mogelijk buitenlandse honden te gebruiken? Of komen die ook van dezelfde lijnen?
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

Alle honden van nu stammen af van de kleine populatie die er was in 1975.Toen was alles nog onder de vlag van de RV.Begin jaren 80 zijn er een paar fokkers uitgestapt en verder doorgegaan.Je hoeft niet zo ver door te zoeken om weer allemaal bij dezelfde honden uit te komen.Ook in het buitenland dus.

Nu gaan er natuurlijk al jaren over en weer allerlei geruchten dat er zo hier en daar wat ander bloed is ingekruisd.Natuurlijk nergens op papier.

Beide populaties hebben vervelende nare afwijkingen,waarvan PRA ,maar ook schildklierafwijkingen,dwerggroei,nare vormen van kanker(waarvan de erfelijke variant van botkanker).Daarnaast moeilijk zwanger te krijgen.

In ieder geval zou je dus inderdaad zeggen ,mixen die populaties,daarnaast zou er dus veel beter samengewerkt moeten worden,maar dit is best wel moeilijk,want iedereen denkt toch dat hij het op zijn manier goed doet.

Daarnaast zou ik graag vers bloed zien,maar dat is voor fokkers in nederland niet mogelijk.aan de andere kant maar weer goed misschien,want in Tsjechie schijnen ze dus gewoon van allerlei kruisingen als pure Tsjechen uit te brengen.Daar gaat het nml. net zoals in belgie denk ik.Een paar keer punten op een show en je krijgt je stamboom,want de hond voldoet aan het rasbeeld.En we weten allemaal dat keurmeesters toch wel heel vaak hun eigen rasbeeld hebben of ingeprent krijgen van een bevriend persoon.Zou toch ook niet best zijn voor een ras.

Gr.Christa
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”