Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dekking

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Goedbedoeld en opbouwend advies van mijn kant.
Klik op deze link http://www.dierenasiels.com/
tik dan in bij keuze hond: ras maakt niet uit, puppy en verder maakt niet uit. Moet je kijken wat een lol al die mensen van gelegenheidsnesten hebben. Zoveel lol dat er toch echt wel heel wat in de asiels terecht komen. En de rest bij dierenwinkels en marktplaats.nl
En dan is het hoogseizoen voor puppy's al weer voorbij omdat de meeste in de zomer worden aangeboden.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Roelfien schreef:Goedbedoeld en opbouwend advies van mijn kant.
Klik op deze link http://www.dierenasiels.com/
tik dan in bij keuze hond: ras maakt niet uit, puppy en verder maakt niet uit. Moet je kijken wat een lol al die mensen van gelegenheidsnesten hebben. Zoveel lol dat er toch echt wel heel wat in de asiels terecht komen. En de rest bij dierenwinkels en marktplaats.nl
En dan is het hoogseizoen voor puppy's al weer voorbij omdat de meeste in de zomer worden aangeboden.
ik heb gekeken, het zijn er 102 :eek:
carra
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door carra »

Wat is een broodfokker volgens dit forum.
Ik fok eens om de 2 jaar een nestje, ben ik nu een broodfokker ?
Van die nestjes gaat 99% naar famillie ( en ze blijven er ) en de andere 1% blijft thuis.
Ben ik nu een gevaar?

Neen, mensen, ik weet echt wel wat ik doe, geen haar aan mijn kop denkt eraan te gaan " fokken " met als doel er "goed" aan te verdienen ??? Integendeel , ik steek er steeds wat aan toe. Wat is er mis als ik mijn moeder van 78 een , goed opgevoede pup, wil cadeau doen. Mijn moeder die, gezien haar leeftijd niet meer in staat is een pup zindelijk te maken. Wie maakt het wat uit dat ik 5 honden heb. Ik woon op een boerderij, 5 ha. grond. Ik hoef zelfs geen wandelingebn te maken met de honden. Een keertje " rond het terrein " en dat is een fikse wandeling.
Gaan jullie me nu vertellen dat geen van jullie ( op dit forum dan ) nooit uit zijn eigen teefje een pupje gefokt heeft ?????? Nou zeg.
Bovendien, waar het mij om te doen was -nogmaals of die dame in kwestie gelijk of ongelijk heeft doet niets ter zake - is de manier waarop jullie in de " verdediging " gaan. Aanval is de beste verdediging?
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

carra schreef:Wat is een broodfokker volgens dit forum.
Van die nestjes gaat 99% naar famillie ( en ze blijven er ) en de andere 1% blijft thuis.
Ben ik nu een gevaar?

Neen, mensen, ik weet echt wel wat ik doe, geen haar aan mijn kop denkt eraan te gaan " fokken " met als doel er "goed" aan te verdienen ??? Integendeel , ik steek er steeds wat aan toe. Wat is er mis als ik mijn moeder van 78 een , goed opgevoede pup, wil cadeau doen. Mijn moeder die, gezien haar leeftijd niet meer in staat is een pup zindelijk te maken. Wie maakt het wat uit dat ik 5 honden heb. Ik woon op een boerderij, 5 ha. grond. Ik hoef zelfs geen wandelingebn te maken met de honden. Een keertje " rond het terrein " en dat is een fikse wandeling.
Gaan jullie me nu vertellen dat geen van jullie ( op dit forum dan ) nooit uit zijn eigen teefje een pupje gefokt heeft ?????? Nou zeg.
Bovendien, waar het mij om te doen was -nogmaals of die dame in kwestie gelijk of ongelijk heeft doet niets ter zake - is de manier waarop jullie in de " verdediging " gaan. Aanval is de beste verdediging?
knal je dan ook maar je eige reu op je eige teef zonder verder te kijken wat ze kunnen mankeren?

nee ik heb geen nest gefokt met een teef. heb thuis bijna alleen maar teven gehad en nooit mee gefokt.
over 1,5 week hebben we zelf een teef. en ze wordt lekker huishond.
mocht ze een vertegenwordiger van het ras zijn, dan zien we wel verder.
en dan zal het in overleg gaan met de fokker omdat er zoveel bij komt kijken als je het goed wil doen en niet zomaar klakkeloos wat op elkaar pleuren.
carra
Vaste gebruiker

Neen, ik " knal " niet zomaar die reu op die teef. Ja zeg!!
Ik ben mij idd. gaan verdiepen in de bloedlijnen van beiden.
Op gebied van fokken ( ok dan wel met paarden - zijn iets groter zoals je wel weet ) zijn wij nu niet echt leken, we weten echt wel hoe een en ander moet. Behalve dan dat paarden fokken nog veel meer inzicht vraagt dan honden. Wij moeten niet slechts enkele genearties terug maar minstens 4 generaties. Als je dan weet dat een paard minimaal 4 moet zijn voor je er een veulen uit kweekt ( er zijn er die al op 2/3 jaar beginnen maar dan is de meriie zeer zeker niet volgroeit) dan is het begrijpelijk dat er wel heel wat werk bij komt kijken. Vaak ken je ( kan ook noet omdat de leeftijd van een paard ergens tussen de 14-20 j. ligt) de voorouders enkel van prestaties enzv.

Maar nogmaals; het gaat mij niet om jullie mening van wel og niet fokken , verantwoord of niet, dat maak ik zelf wel uit. Ik vraag me af waarom er zo'n arrogante toon aangeslagen moet worden tegen mensen die advies vragen. En daar krijg ik nu geen antwoord op.
Roelfien
Zeer actief

Omdat er advies gevraagd wordt op een moment dat die vraagsteller dus al te laat is met vragen stellen. Dat had ze van te voren moeten doen, zich moeten verdiepen in het fokken van honden.
Als je geen bal verstand hebt van fokken en dan wel de reu en teef bij elkaar gooit en dan nog even wat wil weten, tja, dan kan je verwachten dat mensen daar boos over worden.
carra
Vaste gebruiker

Boos worden is niet de juiste instelling. Stel je leert iemand autorijden, denk je niet dat het beter is om hem/haar goed uit te leggen wat er fout was dan zomaar knal-boem-knots door het lint te gaan. De dame ( waar heel deze heisa over ging) gaat nu echt niet een andere beslissing nemen omdat iedereen op dit forum haar aanviel hoor. Waarvoor denk je dat ze haar heil gezocht heeft om jullie forum?
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

carra schreef:Behalve dan dat paarden fokken nog veel meer inzicht vraagt dan honden. Wij moeten niet slechts enkele genearties terug maar minstens 4 generaties.
Denk je dat een goede fokker van honden niet weet welke honden er 4 generaties terug in de stamboom zitten? Dat zijn honden die makkelijk nog in leven kunnen zijn notabene.

Maargoed, je geeft je moeder een pup, helemaal klaar want ze kan hem niet zindelijk maken :denken: Kan ze verder wel genoeg met die hond om het voor de hond een beetje leuk te maken? Alleen kroelen is nl niet genoeg voor een jonge hond.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

carra schreef:Boos worden is niet de juiste instelling. Stel je leert iemand autorijden, denk je niet dat het beter is om hem/haar goed uit te leggen wat er fout was dan zomaar knal-boem-knots door het lint te gaan. De dame ( waar heel deze heisa over ging) gaat nu echt niet een andere beslissing nemen omdat iedereen op dit forum haar aanviel hoor. Waarvoor denk je dat ze haar heil gezocht heeft om jullie forum?
Leuk dat je dat voorbeeld noemt als reactie op o.a. Roelfien, want dat kan je ook omdraaien. Als iemand zonder rijbewijs achter het stuur stapt en wat aanklooit om dan pas om hulp te vragen, hoe reageer jij dan?Persoonlijk zou ik dan bloedje link worden. Eerst je in de materie verdiepen en dan pas aan de slag. En dat geldt ook bij het fokken.
Ongeacht of je een 'grote' fokker of een kleine gelegenheids fokker bent. Niet gaan lopen aanklooien en dan pas om hulp gaan vragen.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Branka schreef:
carra schreef:Boos worden is niet de juiste instelling. Stel je leert iemand autorijden, denk je niet dat het beter is om hem/haar goed uit te leggen wat er fout was dan zomaar knal-boem-knots door het lint te gaan. De dame ( waar heel deze heisa over ging) gaat nu echt niet een andere beslissing nemen omdat iedereen op dit forum haar aanviel hoor. Waarvoor denk je dat ze haar heil gezocht heeft om jullie forum?
Leuk dat je dat voorbeeld noemt als reactie op o.a. Roelfien, want dat kan je ook omdraaien. Als iemand zonder rijbewijs achter het stuur stapt en wat aanklooit om dan pas om hulp te vragen, hoe reageer jij dan?Persoonlijk zou ik dan bloedje link worden. Eerst je in de materie verdiepen en dan pas aan de slag. En dat geldt ook bij het fokken.
Ongeacht of je een 'grote' fokker of een kleine gelegenheids fokker bent. Niet gaan lopen aanklooien en dan pas om hulp gaan vragen.
Precies.

En om nog even terug te komen op je mededeling over het verschil tussen fokken van paarden of van honden...
Als je een serieuze fokker bent die iets toe te voegen heeft of hoopt te hebben aan een ras, dan ben je ook minimaal 4 generaties terug aan het kijken. En dat geldt niet alleen voor showhonden, maar ook voor werkhonden.
Als jij bij het fokken met je honden alleen kijkt naar de directe ouders, heb je ook het juiste boek niet gelezen en klooi je ook maar wat aan.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

carra schreef:Wat is een broodfokker volgens dit forum.
Ben ik nu een gevaar?
als ik ooit zou gaan fokken zou ik geen hond naar familie doen, simpelweg omdat ze daar niet geschikt voor zouden zijn. Bij mij zouden ze alleen naar mensen toegaan die ermee zouden gaan werken. Dat ligt misschien aan het ras, ok, maar een hondje die alleen voor een kacheltje op een kleedje mogen liggen dat zou ik een van mijn pups dan toch niet toewensen....
nee heb het nog nooit gedaan... maar als het er ooit van komt en ze alle papieren heeft en er vraag naar pups van een bepaalde combinatie zijn dan zou ik er zeker over denken. Op dit moment moet ik er alleen nog niet aan denken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:Omdat er advies gevraagd wordt op een moment dat die vraagsteller dus al te laat is met vragen stellen. Dat had ze van te voren moeten doen, zich moeten verdiepen in het fokken van honden.
Als je geen bal verstand hebt van fokken en dan wel de reu en teef bij elkaar gooit en dan nog even wat wil weten, tja, dan kan je verwachten dat mensen daar boos over worden.
dat bedoelde ik nou ook :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

carra schreef:Neen, ik " knal " niet zomaar die reu op die teef. Ja zeg!!
Op gebied van fokken ( ok dan wel met paarden - zijn iets groter zoals je wel weet ) zijn wij nu niet echt leken, we weten echt wel hoe een en ander moet. Behalve dan dat paarden fokken nog veel meer inzicht vraagt dan honden. Wij moeten niet slechts enkele genearties terug maar minstens 4 generaties. Als je dan weet dat een paard minimaal 4 moet zijn voor je er een veulen uit kweekt ( er zijn er die al op 2/3 jaar beginnen maar dan is de meriie zeer zeker niet volgroeit) dan is het begrijpelijk dat er wel heel wat werk bij komt kijken. Vaak ken je ( kan ook noet omdat de leeftijd van een paard ergens tussen de 14-20 j. ligt) de voorouders enkel van prestaties enzv.

Maar nogmaals; het gaat mij niet om jullie mening van wel og niet fokken , verantwoord of niet, dat maak ik zelf wel uit. Ik vraag me af waarom er zo'n arrogante toon aangeslagen moet worden tegen mensen die advies vragen. En daar krijg ik nu geen antwoord op.
hoeveel generaties denk je dat ik terugkijk... maar 1 of 2 voordat ik een pup koop??? :denken:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

carra schreef:Neen, ik " knal " niet zomaar die reu op die teef. Ja zeg!!

en waarom vraagt paarden fokken meer inzicht??? ik kom ook "uit" de paarden en ook de fok wereld, fokken, met welk levend wezen dan ook, heeft een boel inzicht en verantwoordelijkheid nodig...

en ik vind de reactie niet arrogant maar eerlijk....
malinois
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:en ik vind de reactie niet arrogant maar eerlijk....
oeps had ik helemaal overheen gelezen :oohja: ehm... ze wil daar antwoord op.. effe denken... wat bedoel je met arrogant...???
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”