Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden voor politie

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Honden voor politie

Ongelezen bericht door tbeast »

Hoe zit dat nou? Ik heb gehoord dat Mechelse Herders vaak pas met 5 maanden bij de fokker weggaan, voor de politie. Dit zou zo lang duren omdat ze willen weten of hij geschikt is voor dit werk.
Worden er bij de politie ook stamboomloze honden gebruikt?
AfbeeldingAfbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

ik dacht van wel, maar weet het niet zeker! Ik meen ergens ooit een advertentie te hebben zien staan van een politieschool, waarbij volgens mij letterlijk schreef dat het niet uitmaakte of de hond een stamboom had.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

De meeste honden die bij politie werken zijn stamboomloze honden. Er wordt gekeken naar geschiktheid, stamboom is hierbij niet van belang. De politie koopt meestal van particulieren die hun hond opleiden bij de KNPV tot politiehond I, de honden zijn meestal dan een jaar of 3,4.

Jan
Jan
Afbeelding
tbeast
Zeer actief

Ok. Ik was erg nieuwsgierig of het ook klopte wat mij verteld werd.
Een kennis van had nl. een Mechelaarpupje gekocht (wat overigens enkele dagen later weer terug moest, omdat ze allergisch bleek te zijn) zonder stamboom.
De fokker vertelde dus dat pups heel vaak tot 5 maanden bij de fokker blijven, om te zien of ze geschikt zijn voor de politie. En dus ook dat stamboomloze honden gebruiken.
Vandaar mijn vraag dus. Bedankt voor de antwoorden! :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

jan was mij net voor :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

tbeast schreef:Ok. Ik was erg nieuwsgierig of het ook klopte wat mij verteld werd.
Een kennis van had nl. een Mechelaarpupje gekocht (wat overigens enkele dagen later weer terug moest, omdat ze allergisch bleek te zijn) zonder stamboom.
De fokker vertelde dus dat pups heel vaak tot 5 maanden bij de fokker blijven, om te zien of ze geschikt zijn voor de politie. En dus ook dat stamboomloze honden gebruiken.
Vandaar mijn vraag dus. Bedankt voor de antwoorden! :ok:
Hmmm.....dat tot 5 maanden bij de fokker blijven is denk ik meer iets specifieks voor die fokker. :wink: De meeste africhters in de KNPV die ik ken willen juist graag de pup al vroeg in huis hebben, vaak rond de 6 weken oud. Het blijft dan natuurlijk zowiezo afwachten of de pup geschikt is, het komt dus ook voor dat de hond niet geschikt is en weer wordt verkocht of herplaatst naar een gezin oid waar de pup meer op zijn plaats is. Er zijn ook genoeg africhters die niet eens aan een pup beginnen maar inderdaad een al wat oudere hond aanschaffen, juist om wat meer zekerheid te hebben. Maar ook als een pup 5 maanden oud is kun je nog niet alles zeggen, kan best zijn dat pups die niet geschikt worden geacht juist zeer geschikt blijken als ze volwassener worden, net zoals pups die heel geschikt lijken te zijn toch niet goed genoeg blijken om het zware programma aan te kunnen. Je kunt er niet altijd alles van zeggen, wel zijn er bloedlijnen die over het algemeen geschikte honden blijken te vererven. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
tbeast
Zeer actief

Inge schreef:Hmmm.....dat tot 5 maanden bij de fokker blijven is denk ik meer iets specifieks voor die fokker.
Deze fokker begon net. Dit was het eerste nestje. Het klonk mij al vreemd in de oren, vandaar.
AfbeeldingAfbeelding
Higgins

Ongelezen bericht door Higgins »

Ik dacht eigenlijk dat werkhonden in bezit moeten zijn van een stamboom.
Nederland schijnt daar behoorlijk streng in te zijn.
Zoals slede honden, moeten een stamboom hebben om aan wedstrijden mee te kunnen doen, zonder stamboom wordt het niet als een bepaald ras gezien.
Bv een Husky, deze mag zonder stamboom niet meedoen aan wedstrijden voor de slee.
Maar goed dit heb ik van iemand vernomen die zelf mee doet aan deze wedstrijden.

En als het wel bij slede honden moet ( een stamboom ) waarom dan niet bij politie honden ?
Dat zijn toch ook werkhonden :denken:
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

De training van politiehonden wordt al bijna 100 jaar uitgevoerd door de kNPV, de Raad van Beheer heeft hier geen zeggenschap over. Bij sledehonden dus wel
Jan
Afbeelding
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

het gaat er niet om of een slede hond een werk hond is, het gaat erom of de hond die een slee trekt behoort tot 1 van de 5 rassen die mogen trekken. en dat moet bewezen kunnen worden door een stamboom.

werkhonden die gebruikt worden door de politie, beveiliging hoeven alleen in bezit te zijn van een verklaring van hun werk, zoals o.a. het knpv certificaat. dus stamboom is hier niet nodig.
Higgins

Ongelezen bericht door Higgins »

Aha ok, bedankt voor jullie antwoord :smile1:
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”