Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tanden slijten?
Moderator: moderatorteam
- vuilnisbas
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising en een Galgo espanol
- Aantal honden: 2
Tanden slijten?
Hoi,
Het gaat me opvallen dat Bas(reutje, 2 jaar kruising jack russel)zijn hoektanden slijten. Ze zijn stomp geworden zowel boven als beneden.
Nou mist hij beneden al twee snijtanden, één aan elke kant en volgens de arts komt dat wel vaker voor. Melktanden waren er wel wel maar deze tanden zijn volgens mij niet terug gekomen.
Hoe hoe hoe kan dit? Zelf ga ik twijfelen of we in het begin niet teveel trekspelletjes hebben gedaan en daarbij de twee snijtanden hebben getrokken.
En voor de hoektanden hem te veel botten, bullepeesjes enz hebben gegeven?
Of komt het vaker voor?
Gossa heeft het niet maar is hier pas 4 maanden.
Trouwens heb ik niet het idee dat Bas er problemen mee heeft.
Groetjes,
Nanda, Bas en Gossa
Het gaat me opvallen dat Bas(reutje, 2 jaar kruising jack russel)zijn hoektanden slijten. Ze zijn stomp geworden zowel boven als beneden.
Nou mist hij beneden al twee snijtanden, één aan elke kant en volgens de arts komt dat wel vaker voor. Melktanden waren er wel wel maar deze tanden zijn volgens mij niet terug gekomen.
Hoe hoe hoe kan dit? Zelf ga ik twijfelen of we in het begin niet teveel trekspelletjes hebben gedaan en daarbij de twee snijtanden hebben getrokken.
En voor de hoektanden hem te veel botten, bullepeesjes enz hebben gegeven?
Of komt het vaker voor?
Gossa heeft het niet maar is hier pas 4 maanden.
Trouwens heb ik niet het idee dat Bas er problemen mee heeft.
Groetjes,
Nanda, Bas en Gossa
- Annet
- Zeer actief
- vuilnisbas
- Actief
-
Sjiel
- Zeer actief
-
Bea.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies.
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- foeksie
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Annet schreef:Speelt hij vaak met (tennis)ballen? Vooral zanderige tennisballen waar de hond op kauwt, zijn erg slecht voor de hoektanden. Door veel op botten te knagen, kan het ook veroorzaakt worden.
Dat vind ik wel even handig om te weten ik hoorde het laatst ook al van iemand!
Shiva's fovoriete speeltje is een tennisbal! En ze kauwt nogal graag op botten! nou is Shiva pas een jaar oud, maar moet ik daar nu al rekening mee houden???
Niet dat ze strax afgesleten tanden heeft!
groetjes van Carina

- Annet
- Zeer actief
Heeft Bowie er last van? Doet het pijn bij het kauwen?Bea. schreef:De tanden van onze Bowie zijn in zijn bijna 8 jaar,bijna helemaal vlak.De 2 anderen spelen toch ook met tennisballen.Toen ik nog barfte en hij botten kreeg,ging het helemaal verschrikkelijk snel.
Mijn 6-jarige hond heeft hoektanden waar het bovenste puntje vanaf is, dat valt dus nog wel mee. Maar mijn 2-jarige Border Collie kauwt op (tennis)ballen (tijdens het ophalen ervan, ik laat hem er niet alleen mee spelen) en heeft nu al hoektanden die verder zijn afgesleten. Ik weet niet of het een probleem vormt voor de hond, anders dan dat het cosmetisch niet mooi lijkt. Het maakt mij verder niet zoveel uit, maar ik wil niet dat mijn hond er pijn aan krijgt en moeilijk kan eten. Of dat het gaat ontsteken en dat de tand er uit moet.
Weet iemand of het kwaad kan dat een hoektand afslijt?
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
-
Bea.
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar waarom heeft er dan maar 1 last van en die andere 2 niet,die halen de ballen net zo veel dan Bowie en spelen er verder thuis ook niet mee.
Annet:volgens mij heeft hij er geen last van,hij kauwt gewoon,doet trekspelletjes en ik heb het een paar keer gevraagd bij de dierenarts en volgens de arts heeft een hond daar geen last van.
Annet:volgens mij heeft hij er geen last van,hij kauwt gewoon,doet trekspelletjes en ik heb het een paar keer gevraagd bij de dierenarts en volgens de arts heeft een hond daar geen last van.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Joy C
- Zeer actief
-
Sjiel
- Zeer actief
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
De reden dat ik geen grote botten meer geef om aan te knagen is inderdaad slijtage aan de tanden - hoewel ik de indruk heb uit mijn ervaring, dat honden die van brokjes naar rauw overgezet worden, er meer last van hebben dan honden die altijd rauwe voeding gehad hebben.
Ik geef mijn honden alleen botten die ze kunnen kraken met hun kiezen (ik heb hier geen last van afgesleten kiezen) of botten met vlees waar ze met hun voortanden en zijtanden aan kunnen trekken.
Dat barf slijtage van tanden veroorzaakt, hoor ik wel vaker maar in feite ligt dat volgens miij aan de genetische predispositie van de hond en aan de voergeschiedenis.
Groetjes,
Ignit.
http://www.barf-natuurlijk.nl
Ik geef mijn honden alleen botten die ze kunnen kraken met hun kiezen (ik heb hier geen last van afgesleten kiezen) of botten met vlees waar ze met hun voortanden en zijtanden aan kunnen trekken.
Dat barf slijtage van tanden veroorzaakt, hoor ik wel vaker maar in feite ligt dat volgens miij aan de genetische predispositie van de hond en aan de voergeschiedenis.
Groetjes,
Ignit.
http://www.barf-natuurlijk.nl
-
Bea.
- Zeer actief
- Contacteer:
- Gerd@
- Vaste gebruiker
Kastor zijn tanden van zijn ondergebit zijn ook behoorlijk klein, hoe dat komt weet ik niet hij krijgt geen botten en hij speelt zelden met een bal. Hij is zes en heeft het al heel lang ik denk dat hij gewoon kleine tandjes heeft hij mist ook een paar kiezen.
Dit zijn ze.

Dit zijn ze.

Groetjes Gerd@
en een poot van Spikey & Kastor
en een poot van Spikey & Kastor
- vuilnisbas
- Actief