Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stamboom!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

jsb.007
geregistreerd lid

Stamboom!

Ongelezen bericht door jsb.007 »

Nu heb ik een rasechte hond maar zonder stamboom, hoe kan ik een stamboom starten met een dergelijke rasechte hond. Wie heeft hier ervaring mee? Vader en moeder zijn wel bekend maar beschikken ook niet over een stamboom. :idea: Wie gaat mij helpen? :denken:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Bij een hond zonder stamboom is het niet mogelijk een stamboom te verkrijgen in Nederland.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
jsb.007
geregistreerd lid

Dank

Inge schreef:Bij een hond zonder stamboom is het niet mogelijk een stamboom te verkrijgen in Nederland.
Wel vreemd want dan zou je nooit een nieuwe lijn op kunnen starten en ben je afhankelijk van oude lijnen!
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

:denken: :denken: :denken:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

nou nee, krijg al de kriebels als mensen die er niks van snappen beginnen over een lijn opzetten :smile:
zoe
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Stamboom!

Ongelezen bericht door zoe »

jsb.007 schreef:Nu heb ik een rasechte hond maar zonder stamboom, hoe kan ik een stamboom starten met een dergelijke rasechte hond. Wie heeft hier ervaring mee? Vader en moeder zijn wel bekend maar beschikken ook niet over een stamboom. :idea: Wie gaat mij helpen? :denken:
Nou, dat gaat niet lukken dus! Als de ouders geen stamboom hebben krijgen de puppen die zeker niet!
groetjes van Joke
poot van Tender
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Weet niet eens hoe het zit met stambomen en wil dan gaan fokken :denken: :denken: :denken:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

yamie schreef::denken: :denken: :denken:
Aha, ben dus niet de enige :mrgreen:

Wilde een heel verhaal typen (had al het e.e.a. getypt), maar kan hier echt geen zinnige reactie op geven. Alleen dat je je eerst eens zou moeten verdiepen in wat fokken inhoudt. Op dit forum kan je al veel informatie terug vinden en als je werkelijk serieuze fokplannen hebt, zou je ook eens fokkers moeten benaderen met vragen.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Re: Dank

Ongelezen bericht door Podenji »

jsb.007 schreef:
Inge schreef:Bij een hond zonder stamboom is het niet mogelijk een stamboom te verkrijgen in Nederland.
Wel vreemd want dan zou je nooit een nieuwe lijn op kunnen starten en ben je afhankelijk van oude lijnen!
:denken: waar gaat dit over???? :19: wat nou "oude "lijnen, denk je werkelijk dat je enkel met stamboomloze honden een nieuwe lijn kan opstarten??? een nieuwe lijn in broodfok wellicht ja, maar een verantwoord en serieuze fokker weet dat het zo niet werkt :roll:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
jsb.007
geregistreerd lid

Re: Dank

Podenji schreef:
jsb.007 schreef:
:denken: waar gaat dit over???? :19: wat nou "oude "lijnen, denk je werkelijk dat je enkel met stamboomloze honden een nieuwe lijn kan opstarten??? een nieuwe lijn in broodfok wellicht ja, maar een verantwoord en serieuze fokker weet dat het zo niet werkt :roll:
Ik ben blij dat ik zo serieus genomen wordt. Wie heeft het over fokken! Is dat alles waar jullie aan denken bij een stamboom. Ja ik weet dat het een hoop ged in het laadje brengt en dan kan ik mij voorstellen dat een heleboel fokkers hun stamboom of te wel hun portemonee willen beschermen maar in mijn vraag heb ik nergens het woord fokken gebruikt. Dus lees eerst voordat je reageert! Mijn vraag is gewoon serieus bedoeld is het mogelijk om voor een rasechte hond een stamboom te verkrijgen al heeft de rest van zijn familie geen stamboom. Hoe komen alle oude zeg maar lijnen aan een stamboom er zou toch een mogelijk moeten zijn om een nieuwe lijn op te zetten? Er zijn vele "nieuwe" hondenrassen hoe komen die aan een stamboom? Wordt het verkrijgen van een stamboom in Nederland beschermd en zo ja door wie? En hondjes houdt je koest laat je baasje reageren dan komt er misschien wat zinnigs uit!
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

best
hoe weet jij dat je hond rasecht is als zijn familie al generaties lang geen stamboom heeft????
het kan dus niet omdat je de afstamming van de ouderdieren en rest van de familie niet kan bewijzen, dus kan er ook geen stamboom worden afgegeven de raad van beheer die o.a. de stamboomafgifte en registratie van rashonden regelt in Nederland zal je meer info kunnen verschaffen maar zal je niets anders vertellen dan wij nu hebben gedaan
Wel zal je zelf wat op je PC-tje kunnen maken maar d\aar is natuurlijk niets officieels aan :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Bij nieuwe rassen wordt eerst een lange weg afgelegd voor er überhaupt stambomen komen.
Na een voorlopige registratie van een nieuw ras wordt een voorlopig register van de honden bijgehouden door de Raad van Beheer. Het stamboek wordt geopend. Honden die aan de raskenmerken voldoen worden dan aangekeurd en er wordt een bijlage-stamboek opgesteld. Pas de 3e generatie (als ik het goed heb) geboren uit ouders met een bijlage-stamboom worden opgenomen in het definitieve stamboomregister. Zodra er voldoende honden in het register zijn wordt het stamboek gesloten en kunnen dus geen stamboomloze honden meer ingeschreven worden in dat voorlopige register.
Dat heeft echter weinig te maken met nieuwe lijnen fokken binnen een bestaand ras.

In België is het wel mogelijk om "stamboomloze" honden dmv aankeuring (een aantal shows onder een raskeurmeester en een bepaalde score) in een bijlage-stamboek in te schrijven, voor die honden geldt eveneens dat pas een paar generaties erna de nakomelingen een officiële stamboom krijgen. Maar daar heb je als Nederlander dus ook weinig aan. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
marian*
Erelid
Contacteer:

hoe kan ik een stamboom starten
Als je het hierover hebt is de link met fokken snel gelegd toch? Maar goed , zoals Inge het uitlegt klopt het; je kunt niet zomaar een stamboom aanvragen/krijgen bij een stamboomloze hond.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Een stamboom is een afstammingsbewijs, als je niet weet wie de voorouders zijn, hoe zou je deze hond dan een stamboom willen geven?!
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

jsb.007 schreef:Nu heb ik een rasechte hond maar zonder stamboom, hoe kan ik een stamboom starten met een dergelijke rasechte hond. Wie heeft hier ervaring mee? Vader en moeder zijn wel bekend maar beschikken ook niet over een stamboom. :idea: Wie gaat mij helpen? :denken:
Heehee! Niet zo boos jij. :neenee: Jij zegt hier hoe kan IK een stamboom starten en wie gaat MIJ helpen. Dat mensen daarop dan reageren is logisch, wil je dat niet, dan moet je je vraag wat algemener stellen.

Van jouw hondje is niks bekend. Hoe zijn de erfelijke oogziektes om maar wat te noemen dat van toepassing is op een cocker? Of de karakters van de overgrootouders? Wie zijn dat uberhaubt? Misschien zit er wel een springer doorgekruist? Of is de oma blind van PRA? Wie is de oma uberhaubt? Zaten er in het nest van de oma mismaakte hondjes? Is een hele tak van de familie neurotisch zoals dat bij cockers voorkomt? Vandaar dat fokken met stamboomloze rashonden eigenlijk not done is. Wat je krijgt ga je nooit weten en je weet niet eens of de gebruikte reu niet een neefje van je hond is.

Er zijn genoeg cockers met een mooie goede stamboom en alleen daar moet mee gefokt worden. Stamboomloze honden zijn honden waarvan niks bekend is, ze brengen ziektes in de rassen en vervuilen de stambomen van goede honden met troep zonder dat daar enig zicht op is. Ik zie het al voor me, cocker A uit een zeer mooie lijn is gekruist met "cocker B" waarvan niks bekend is, niet eens of hij wel raszuiver is, voegt duidelijk helemaal niets toe aan het ras :ok:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

MARC_S schreef:[
Er zijn genoeg cockers met een mooie goede stamboom en alleen daar moet mee gefokt worden. Stamboomloze honden zijn honden waarvan niks bekend is, ze brengen ziektes in de rassen en vervuilen de stambomen van goede honden met troep zonder dat daar enig zicht op is. Ik zie het al voor me, cocker A uit een zeer mooie lijn is gekruist met "cocker B" waarvan niks bekend is, niet eens of hij wel raszuiver is, voegt duidelijk helemaal niets toe aan het ras :ok:
Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens , Marc.
Als ik als voorbeeld de Drentsche Patrijshond neem: dat is een heel oud ras dat pas in 1943 erkend is. Toen waren er dus nog geen Drenten met stamboom ; tot de zestiger of zeventiger jaren stonden ze in een bijlage van het NHSB.
Toch werd er druk mee gefokt en zijn alle huidige Drenten met stamboom terug te voeren op 1 van de honden die in 1943 goed genoeg werd bevonden om het predikaat "Drentsche Patrijshond" te voeren.
In het geheel waren dat er toen naar ik meen 14 , en van die 14 zijn er maar een paar geweest die ook nog eens goed vererfden. Maar die paar zijn dus wel zo ongeveer de stamhonden van het hele huidige Drentenbestand.
Waarmee ik dus wil zeggen dat niet alle stamboomloze honden van een bepaald ras per definitie rotzooi in het ras brengen. Dat doen ook honden MET stamboom waarvan pas na een paar generaties bekend raakt dat ze een of ander verervend defekt hadden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Tuurlijk brengen niet alle stamboomloze honden bagger in de lijnen, er zijn kerngezonde exemplaren. Maar de cocker is een groot ras itt de Drent. Bij de Drent heb je trouwens ook een probleem met de ogen en ik ken persoonlijk twee blinde Drenten om maar wat te noemen. Met stamboom. Ik wil ook helemaal niet beweren dat een stamboom een garantie is voor een gezonde hond, maar de enige mogelijkheid om een ras gezond te maken is gebruik te maken van kennis van de ouders, overgrootouders en verder. Weet je daar niks over dan kan je de grootste erfelijke bagger infokken zonder dat je dat weet.

Van de Drenten is overigens een natuurlijke selectie geweest. Goed werkende jagende honden zijn gebruikt om de stamboeken op te bouwen. Geen stamboomloze gelegenheidshondjes uit een partikulier hobby-nest.

Voor de cocker is er geen enkele noodzaak een stamboomloze hond in te fokken. Cockers vindt je over de hele wereld en de lijnen zijn voldoende onverwant om altijd aan goede dieren te kunnen komen.
Afbeelding
jsb.007
geregistreerd lid

Inge schreef:Bij nieuwe rassen wordt eerst een lange weg afgelegd voor er überhaupt stambomen komen.
Na een voorlopige registratie van een nieuw ras wordt een voorlopig register van de honden bijgehouden door de Raad van Beheer. Het stamboek wordt geopend. Honden die aan de raskenmerken voldoen worden dan aangekeurd en er wordt een bijlage-stamboek opgesteld. Pas de 3e generatie (als ik het goed heb) geboren uit ouders met een bijlage-stamboom worden opgenomen in het definitieve stamboomregister. Zodra er voldoende honden in het register zijn wordt het stamboek gesloten en kunnen dus geen stamboomloze honden meer ingeschreven worden in dat voorlopige register.
Dat heeft echter weinig te maken met nieuwe lijnen fokken binnen een bestaand ras.

In België is het wel mogelijk om "stamboomloze" honden dmv aankeuring (een aantal shows onder een raskeurmeester en een bepaalde score) in een bijlage-stamboek in te schrijven, voor die honden geldt eveneens dat pas een paar generaties erna de nakomelingen een officiële stamboom krijgen. Maar daar heb je als Nederlander dus ook weinig aan. :wink:
Kijk aan zo'n antwoord heb ik wat! Heel erg bedankt.
jsb.007
geregistreerd lid

maxcola schreef:
hoe kan ik een stamboom starten
Als je het hierover hebt is de link met fokken snel gelegd toch? Maar goed , zoals Inge het uitlegt klopt het; je kunt niet zomaar een stamboom aanvragen/krijgen bij een stamboomloze hond.
Dank je voor je reactie en aan het antwoord van Inge daar heb ik wat aan en kan ik wat van leren.

Groetjes Jeroen
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

jsb.007 schreef:
Inge schreef:Bij nieuwe rassen wordt eerst een lange weg afgelegd voor er überhaupt stambomen komen.

Kijk aan zo'n antwoord heb ik wat! Heel erg bedankt.
De cocker is geen nieuw ras en je woont in Nederland. Je hebt gewoon een stamboomloze cocker waar je nooit een stamboom bij zult krijgen, klaar.
jsb.007
geregistreerd lid

Renske schreef:Een stamboom is een afstammingsbewijs, als je niet weet wie de voorouders zijn, hoe zou je deze hond dan een stamboom willen geven?!
Hoe zal dat gegaan zijn bij de eerste hond van een stamboom? Eens zal er een hond zijn geweest waar mee de stamboom is gestart, waarom zou je dat nu dan niet meer kunnen? Als een hond rasecht is en je zou door middel van een keuring (die heel streng moet en mag zijn) een nieuwe stamboom kunnen starten dan zou dat toch mooi zijn en wat is daar verkeerd aan? Maar bedankt voor je reactie.
jsb.007
geregistreerd lid

MARC_S schreef:
Heehee! Niet zo boos jij. :neenee: Jij zegt hier hoe kan IK een stamboom starten en wie gaat MIJ helpen. Dat mensen daarop dan reageren is logisch, wil je dat niet, dan moet je je vraag wat algemener stellen.

Van jouw hondje is niks bekend. Hoe zijn de erfelijke oogziektes om maar wat te noemen dat van toepassing is op een cocker? Of de karakters van de overgrootouders? Wie zijn dat uberhaubt? Misschien zit er wel een springer doorgekruist? Of is de oma blind van PRA? Wie is de oma uberhaubt? Zaten er in het nest van de oma mismaakte hondjes? Is een hele tak van de familie neurotisch zoals dat bij cockers voorkomt? Vandaar dat fokken met stamboomloze rashonden eigenlijk not done is. Wat je krijgt ga je nooit weten en je weet niet eens of de gebruikte reu niet een neefje van je hond is.

Prima argumenten om geen stamboom te verstrekken. Maar nu heb je een hele mooie hond die laat je keuren op al de door jou genoemde punten en blijkt hij "rasecht" te zijn, waarom zou er dan geen stamboom voor deze hond afgegeven mogen worden? De afwijkingen die jij opgeeft komen namelijk ook bij honden voor die wel een stamboom hebben. Het hebben van een stamboom is niet een garantie dat je een, laat maar zeggen, probleem vrije hond hebt. Want ook een stamboom hond wordt niet verplicht gekeurd. Verder bedankt voor je reactie en ik was inderdaad een klein beetje boos, maar dat was omdat ik verkeerd werd begrepen en antwoorden kreeg die nergens op sloegen!
jsb.007
geregistreerd lid

Martijn schreef:Je kunt geen stamboom krijgen als de hond die niet meteen gekregen heeft. Je hebt dan namelijk geen bewijs dat de hond inderdaad raszuiver is. Technisch gezien is een stamboomloze hond eigenlijk niet eens een rashond want dat kun je niet altijd aan de buitenkant zien.

Wel kun je via de fokker achterhalen wie de ouders waren en dan een verwante pup met stamboom zoeken.

Maar laat je niet verleiden door theorietjes over nieuwe lijnen. Jouw hond komt uit de zelfde lijnen als rascollega's met stamboom dus je voegt niets toe door ermee te gaan fokken.
Verder klinkt "nieuwe lijn" interessanter dan het is. Het is veel beter om met al bestaande lijnen te werken.

Waarom heeft je rashond eigenlijk geen stamboom?
Ja...... daar heb ik nog niet over nagedacht maar ik ga dat vragen! Iedereen heeft het over fokken met een hond, is dat het belangrijkste als je een hond met een stamboom hebt. Ik heb een boxer gehad met stamboom die zelfs de eerste prijs weghaalde op een wedstrijd waar we aan mee hebben gedaan omdat de fokker dat vroeg maar we hebben er nooit over nagedacht om met deze hond te fokken en nu ook niet.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

jsb.007 schreef:
Renske schreef:Een stamboom is een afstammingsbewijs, als je niet weet wie de voorouders zijn, hoe zou je deze hond dan een stamboom willen geven?!
Hoe zal dat gegaan zijn bij de eerste hond van een stamboom? Eens zal er een hond zijn geweest waar mee de stamboom is gestart, waarom zou je dat nu dan niet meer kunnen? Als een hond rasecht is en je zou door middel van een keuring (die heel streng moet en mag zijn) een nieuwe stamboom kunnen starten dan zou dat toch mooi zijn en wat is daar verkeerd aan? Maar bedankt voor je reactie.
het gaat in dit geval over een cocker, een gevestigd ras....jij kunt nooit zeggen dat jou hond 100% raszuiver is, dus zit niemand te wachten (in de cocker fok wereld dus) op een hond waar niks van bekend is, dan kan jou hond misschien rastypisch ziijn, en gezond zijn, dat zegt nog niks over zijn genen en wat hij wel of niet aan "rotzooi"heeft meegekregen van de onbekende voor ouders...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

jsb.007 schreef:
Martijn schreef:Je kunt geen stamboom krijgen als de hond die niet meteen gekregen heeft. Je hebt dan namelijk geen bewijs dat de hond inderdaad raszuiver is. Technisch gezien is een stamboomloze hond eigenlijk niet eens een rashond want dat kun je niet altijd aan de buitenkant zien.

Wel kun je via de fokker achterhalen wie de ouders waren en dan een verwante pup met stamboom zoeken.

Maar laat je niet verleiden door theorietjes over nieuwe lijnen. Jouw hond komt uit de zelfde lijnen als rascollega's met stamboom dus je voegt niets toe door ermee te gaan fokken.
Verder klinkt "nieuwe lijn" interessanter dan het is. Het is veel beter om met al bestaande lijnen te werken.

Ja...... daar heb ik nog niet over nagedacht maar ik ga dat vragen! Iedereen heeft het over fokken met een hond, is dat het belangrijkste als je een hond met een stamboom hebt. Ik heb een boxer gehad met stamboom die zelfs de eerste prijs weghaalde op een wedstrijd waar we aan mee hebben gedaan omdat de fokker dat vroeg maar we hebben er nooit over nagedacht om met deze hond te fokken en nu ook niet.
zodra iemand roept, een lijn starten, is het niet raar dat er de link met fokken gelegd word.... dan had je jezelf anders moeten uitdrukken
jsb.007
geregistreerd lid

yamie schreef:
jsb.007 schreef:
het gaat in dit geval over een cocker, een gevestigd ras....jij kunt nooit zeggen dat jou hond 100% raszuiver is, dus zit niemand te wachten (in de cocker fok wereld dus) op een hond waar niks van bekend is, dan kan jou hond misschien rastypisch ziijn, en gezond zijn, dat zegt nog niks over zijn genen en wat hij wel of niet aan "rotzooi"heeft meegekregen van de onbekende voor ouders...
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je niet kunt zien wat een stamboom loze hond voor rotzooi heeft meegekregen van zijn voorouders. Maar wil je beweren dat dit ook niet zo is met honden met een stamboom. Waarom worden honden met een stamboom gemiddeld minder oud als zeg maar een vuilnisbak hondjes? Waarom hebben honden met een stamboom ook aangeboren afwijkingen? Worden honden met een stamboom anders gekeurd dan een hond zonder stamboom. Het woord rotzooi wat een hond heeft meegekregen van zijn voorouders is een mooi praatje van fokkers maar op een stamboom staat buiten HD geen andere eventueel aangeboren afwijkingen of geestelijke storingen die ook een rashond kan hebben. Ik wrijf nu een hoop fokkers tegen hun haren in, dat is niet de bedoeling maar ik wel de discussie levendig houden. Ik ben geen ervaren hondenbezitter en kijk er natuurlijk heel anders tegen aan dan wel ervaren honden bezitters en die gaan vast reageren!
yamie
Zeer actief
Contacteer:

jsb.007 schreef:
yamie schreef:
jsb.007 schreef:
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je niet kunt zien wat een stamboom loze hond voor rotzooi heeft meegekregen van zijn voorouders. Maar wil je beweren dat dit ook niet zo is met honden met een stamboom. Waarom worden honden met een stamboom gemiddeld minder oud als zeg maar een vuilnisbak hondjes? Waarom hebben honden met een stamboom ook aangeboren afwijkingen? Worden honden met een stamboom anders gekeurd dan een hond zonder stamboom. Het woord rotzooi wat een hond heeft meegekregen van zijn voorouders is een mooi praatje van fokkers maar op een stamboom staat buiten HD geen andere eventueel aangeboren afwijkingen of geestelijke storingen die ook een rashond kan hebben. Ik wrijf nu een hoop fokkers tegen hun haren in, dat is niet de bedoeling maar ik wel de discussie levendig houden. Ik ben geen ervaren hondenbezitter en kijk er natuurlijk heel anders tegen aan dan wel ervaren honden bezitters en die gaan vast reageren!
mij strijk je niet tegen de haren in hoor, en natuurlijk hebben ook honden met papieren hun problemen, maar dat is juist zaak van een goede fokker om die risico's zo klein mogelijk te maken en dieren die dragers zijn uit te sluiten van de fok... tja en de discussie dat een bastaard gezonder of ouder is/word dan een rashond, die is al vaker geweest, en daar lopen de meningen ook over uiteen, een rashond heeft een kleinere genen basis als een kruising, een kruising is geen foklijn, hoe kleiner een basis hoe eerder dingen aan het licht komen, sterke en zwakke punten

en het is niet een mooi praatje van fokkers, het is een eerlijk praatje van mensen die weten waar ze mee bezig zijn
laeken
Zeer actief

Een stamboom is een papiertje met daarop namen van de ouders en grootouders en daar weer de ouders van. Omdat het bij jouw hondje niet opgeschreven is door de raad van beheer is dat niet bekend. Je hondje heeft dus gewoon geen stamboom, die kun je ook niet aanvragen want je hondje bestaat niet officieel als rashond :wink: Een stamboom zou je moeten verzinnen omdat je de ouders niet kent.

Wat jij bedoeld is aankeuren en in het ras bijgeschreven worden, maar dat is nooit een stamboom. Hij/zij wordt dan officeel alleen rashond.

Verder is je hondje ook gewoon een rashond, waarschijnlijk hebben haar opa en oma een stamboom, of misschien wel haar ouders. maar omdat ze dat zelf niet heeft officieel krijgt ze er ook nooit meer een.
Afbeelding
annicka
Zeer actief

Ongelezen bericht door annicka »

jsb.007 schreef:
MARC_S schreef:

Prima argumenten om geen stamboom te verstrekken. Maar nu heb je een hele mooie hond die laat je keuren op al de door jou genoemde punten en blijkt hij "rasecht" te zijn, waarom zou er dan geen stamboom voor deze hond afgegeven mogen worden? De afwijkingen die jij opgeeft komen namelijk ook bij honden voor die wel een stamboom hebben. Het hebben van een stamboom is niet een garantie dat je een, laat maar zeggen, probleem vrije hond hebt. Want ook een stamboom hond wordt niet verplicht gekeurd. Verder bedankt voor je reactie en ik was inderdaad een klein beetje boos, maar dat was omdat ik verkeerd werd begrepen en antwoorden kreeg die nergens op sloegen!

Als je fokt volgens de reglementen van de Nederlandse Spanielclub (en de meeste fokkers doen dat, ook al is het om je tegen het een en ander in te dekken) Laat je je cockers zowiezo spiegelen op PRA en Cataract en worden er HD foto's gemaakt. Alleen met honden met goede resultaten wordt dan gefokt.
Ik geef je weinig, tot geen kans om een stamboom voor je hond te verkrijgen. De Engelse Cockerspaniel is een ras wat hier in Nederland vrij veel voorkomt, en er is dus geen behoefte aan nieuw genetisch materiaal.
Dit ras is het bijlage-stamboomtijdperk al ver voorbij en bovendien is er ook in het buitenland genoeg vreemd bloed om ook in ons land een aanvoer daarvan te verzekeren. Maar een stomme vraag misschien, waarom heb je geen cockertje MET stamboom gekocht als je dat graag wil??

Groeten, Ellen
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

jsb.007 schreef:

Waarschijnlijk heeft iedereen het hier gelijk over fokken omdat jij in het begin schreef dat je een nieuwe lijn wilde opstarten. En om een nieuwe lijn op te starten, zul je dus moeten fokken want een lijn bestaat nu eenmaal uit meerdere honden.

Wat betreft de stamboom, aangezien de familie van jouw hondje geen stamboom heeft, heb jij dus geen bewijs van de voorouders van je hond. En dat betekent dat niemand officieel weet of jouw hond wel echt rasecht is. Met een keuring zou je uiterlijk kunnen beoordelen op het cockerprofiel, maar daar mee heb je nog steeds geen garantie dat er echt in al die generaties alleen maar cocker gefokt is. Een nieuw ras onstaat ook niet van de ene op de andere dag, daar zijn mensen heel lang mee bezig om een ras erkend te krijgen. Het plan om een stamboom te krijgen, zou ik dus maar laten varen.
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”