Murphy's Place schreef:Tuurlijk kun je je pup commando's aanleren in combinatie met (hand)gebaren.
Dat heb ik zelf in het verleden ook gedaan...
Is erg makkelijk als je met iemand staat te praten en je wilt bijv. dat je hond netjes naast je gaat zitten e.d.
Ik heb daar dan ook niets op tegen, maar voor zover ik ik het heb begrepen, is dat er bij stapkontakt veel meer met lichaamshouding en oogcontact en passieve handelingen wordt gewerkt.
Met passieve handelingen doel ik dan op bijv. bij binnekomst komt de hond direct op je af om je te begroeten, je negeert dit en later als de rust weer in huis is begroet je pas je hond....
Zo om dus de rangordesituatie in een roedel duidelijker te maken...
Lees maar eens over Amichien Bonding (Jan Fennel the dog listener)
Of ik moet nu het één en ander door elkaar halen.
Ik vindt namelijk een pup nog wat te jong voor Amichien Bonding..
Ik heb het boek gelezen van Jan Fennell. de Amichien Bonding is toch iets heel anders dan de Stapcontact methode. Stapcontact is niet passief maar een bepaalde aanpak om je hond dingen bij te brengen, met gebaren en de hond ruimte te geven om zelf de oplossing te vinden naar wat er verlangt wordt.
Hier weer een stukje uit het boek uit het boek van Klaas Wijnberg
"Omdat de hond veel naar u kijkt, kunt steeds neiuwe gebaren introduceren. Om verwarring te voorkomen is het belangrijk dat de gebaren niet op elkaar lijken. Als u bijvoorbeeld kijkt naar de commandogebaren 'zitten' en 'liggen', dan is het 'zitten' een verticaal gebaar (van onderen naar boven) en het 'liggen' een horizontaal gebaar (van links naar rchts). Darr zit een duidelijk verschil tussen dat ook op afstnd goed te onderscheiiden is.
Houd daar rekening mee. Overdrijf in het begtin de gebaren; later kunt ze heel terloops gebruiken zonde dat ze aan zeggingskracht verliezen.
De hond kan echter ook prima begrijpen dat een gebaar meerdere betekenissen heeft. Ik gebruik mijn wijswinger niet alleen als aanwijsstok, maar ook voor het 'let op' -gebaar en, zoals u gezien heeft, als targestick.............
De zognaamde click and targe-training sluit naadloos aan op de stapcontact-methode"
Hier de 4 regels van de Amichien Bonding van Jan Fennel
-Voordat de hond zijn eten krijgt zelf eerst een klein hapje, die je van tevoren in de nabijheid van zijn etensbak heb gelegd, eten terwijl hij toekijkt (de roedelleider eet eerst)
-Met uitlaten mag de hond niet voorop lopen (roedel leider leidt de jacht)
-Wanneer er bezoek komt, ben jij diegene die hen eerste begroet (taak van de roedel leider)
-Wanneer je weg bent geweest al is het maar voor even en je komt terug, hem de eerste minuten negeren
Ik vind het toch twee verschillende dingen. Wat ze wel gemeen hebben is dat ze allebei als hondenfluisteraars gezien willen worden
Roosje