Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pupkopers kiezen een fokker
Moderator: moderatorteam
Pupkopers kiezen een fokker
Hoe zoek je nou in vredesnaam een betrouwbare fokker uit???
Naar aanleiding van het verhaal van memo, werd ik ongerust en heb gelijk een mailtje naar mijn fokker gestuurd. Amper had ik op de Send-knop gedrukt, of de telefoon ging. De fokster dus. Zij kent het hele verhaal, heeft me het in grote lijnen verteld, en heeft me gerust kunnen stellen. Er waren ook vragen van mij waar ze bewust geen antwoord op wilde geven, en daar heb ik respect voor.
Maar ik hoor dan dus wel dat een teef een nest van 7 heeft gehad, waarvan 5 pupjes al heel snel epilepsie ontwikkelden. En terwijl dat bekend was, deze teef alsnòg een nestje heeft gehad :N:
Dat het fokwereldje een eng wereldje is, waar heil en schijnheil regeren, dat weet ik. Maar hoe is het nu toch mogelijk voor een pupkoper om daar een goeie fokker uit te selecteren???
Broodfok en grootfok, da's niet moeilijk. Maar als alles nou normaal lijkt, je alle onderzoeksuitslagen onder je neus krijgt die maar denkbaar zijn, hoe haal je dan als onwetende pupeigenaar de fokker eruit die bewust verzwijgt dat er in het vorige nestje bijna 75% van de puppen dezelfde aandoening bleek te hebben?
Naar aanleiding van het verhaal van memo, werd ik ongerust en heb gelijk een mailtje naar mijn fokker gestuurd. Amper had ik op de Send-knop gedrukt, of de telefoon ging. De fokster dus. Zij kent het hele verhaal, heeft me het in grote lijnen verteld, en heeft me gerust kunnen stellen. Er waren ook vragen van mij waar ze bewust geen antwoord op wilde geven, en daar heb ik respect voor.
Maar ik hoor dan dus wel dat een teef een nest van 7 heeft gehad, waarvan 5 pupjes al heel snel epilepsie ontwikkelden. En terwijl dat bekend was, deze teef alsnòg een nestje heeft gehad :N:
Dat het fokwereldje een eng wereldje is, waar heil en schijnheil regeren, dat weet ik. Maar hoe is het nu toch mogelijk voor een pupkoper om daar een goeie fokker uit te selecteren???
Broodfok en grootfok, da's niet moeilijk. Maar als alles nou normaal lijkt, je alle onderzoeksuitslagen onder je neus krijgt die maar denkbaar zijn, hoe haal je dan als onwetende pupeigenaar de fokker eruit die bewust verzwijgt dat er in het vorige nestje bijna 75% van de puppen dezelfde aandoening bleek te hebben?
Niemand???
Ik snap best dat fokkers ook "codes" naar elkaar toe hebben hoor, dat respecteer ik ook.
Maar van pupkopers wordt verwacht dat ze zich in nestjes verdiepen. Hoever is verdiepen dan? Lid van een rasvereniging is geen garantie. Garantie heb je sowieso niet, maar moet je dan alleen op mensenkennis af gaan?
Iets verzwijgen is niet hetzelfde als liegen. Hoe scheidt je nu in hemelsnaam het kaf van het koren???
(ik heb het - heel per ongeluk - wel goed gedaan denk ik hoor; ik heb beide hondjes van een fokker van waar ik nu ook zo weer een pup zou nemen; mede omdat ze me direct opbelde toen bleek dat ik met een grote vraag zat; maar ik zat per ongeluk goed, denk ik?)
Ik snap best dat fokkers ook "codes" naar elkaar toe hebben hoor, dat respecteer ik ook.
Maar van pupkopers wordt verwacht dat ze zich in nestjes verdiepen. Hoever is verdiepen dan? Lid van een rasvereniging is geen garantie. Garantie heb je sowieso niet, maar moet je dan alleen op mensenkennis af gaan?
Iets verzwijgen is niet hetzelfde als liegen. Hoe scheidt je nu in hemelsnaam het kaf van het koren???
(ik heb het - heel per ongeluk - wel goed gedaan denk ik hoor; ik heb beide hondjes van een fokker van waar ik nu ook zo weer een pup zou nemen; mede omdat ze me direct opbelde toen bleek dat ik met een grote vraag zat; maar ik zat per ongeluk goed, denk ik?)
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Pas toen ik al een hond van een bepaald ras had kon ik beter selecteren. Ik weet nu waar ik een Bordeaux Dog zou kopen en waar niet.
Het is vooral hoor en wederhoor. Hoe presenteert een fokker zich op de show en dan bedoel ik niet in de ring maar buiten de ring. Bij de Engelse Bulldoggen is er een die zijn honden op de show zeer 'honds' behandelt. Fokkers die nauwelijks interesse hebben voor het publiek dat langs de benches loopt. Waarvoor elke vraag te vermoeiend is, die vallen bij mij ook af.
Ik ga altijd bij de fokker thuis kijken en ga erg op mijn gevoel af. Een keer wezen kijken naar Franse Bulldoggen. Die fokker had vaderhond op een van zijn dochters gezet, dus die ging ook meteen via de zijdeur naar buiten.
Het is vooral hoor en wederhoor. Hoe presenteert een fokker zich op de show en dan bedoel ik niet in de ring maar buiten de ring. Bij de Engelse Bulldoggen is er een die zijn honden op de show zeer 'honds' behandelt. Fokkers die nauwelijks interesse hebben voor het publiek dat langs de benches loopt. Waarvoor elke vraag te vermoeiend is, die vallen bij mij ook af.
Ik ga altijd bij de fokker thuis kijken en ga erg op mijn gevoel af. Een keer wezen kijken naar Franse Bulldoggen. Die fokker had vaderhond op een van zijn dochters gezet, dus die ging ook meteen via de zijdeur naar buiten.
Groetjes van Charlotte

Shows vind ik dus echt 'shows'. Daar kan ik niks mee. Ik kan de fokkers niet in de kost nemen, die op de shows leuk en honds doen hoor. Dan ga ik failliet. Tuurlijk, een Golden die half met zijn staart tussen zijn poten het rondje afdraait... die fokker valt af. Da's makkelijk.Sjalot schreef:Het is vooral hoor en wederhoor. Hoe presenteert een fokker zich op de show en dan bedoel ik niet in de ring maar buiten de ring. Bij de Engelse Bulldoggen is er een die zijn honden op de show zeer 'honds' behandelt. Fokkers die nauwelijks interesse hebben voor het publiek dat langs de benches loopt. Waarvoor elke vraag te vermoeiend is, die vallen bij mij ook af.
Shows zeggen mij werkelijk helemaal niets.
En zelfs de situatie bij de mensen thuis zegt mij niets. Ze weten dat ik kom. Ze kunnen mij zoooooooo makkelijk een loer draaien. Hoe weet ik dat ik een 'goeie' fokker voor me heb???
- Amaranthas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shih Tzu
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
dat weet je niet, altans dat kan je nooit voor de volle 100% weten. Ik denk dat dat een kwestie is van informatie opzoeken van verschillende fokkers, en gaan kijken. Ook moet je naar je gevoel luisteren. Vaak zat lijkt alles goed maar zegt je gevoel wat anders. persoonlijk vind ik dat dat ook meespeelt.
Dus gewoon een kwestie van een hoop informeren, rondkijken en je kennis gebruiken.
Ailena
Dus gewoon een kwestie van een hoop informeren, rondkijken en je kennis gebruiken.
Ailena
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.

- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Dan blijft het toch gevoel. Op de show ben ik wel de fokker van mijn bd's tegen het lijf gelopen. Zij had alle tijd voor ons om onze vragen te beantwoorden. Ik zag aan haar hoeveel ze van haar honden hield. Niks was teveel, een andere fokker begon gelijk te zeuren over hoe duur het show lopen was. Hij leek nauwelijks een band met zijn honden te hebben. Mijn gevoelens werden waarheid toen ik wat langer in de BD-wereld rondliep. Die zeurpiet bleek de grootste broodfokker onder de BD-fokkers te zijn.
De fokker van mijn BD heeft onze Ramyra teruggehaald bij de vorige eigenaar toen ze hoorde dat ze verwaarloosd werd. Als ik bel met een vraag neemt ze alle tijd. Dat is voor mij een goede fokker.
De fokker van mijn BD heeft onze Ramyra teruggehaald bij de vorige eigenaar toen ze hoorde dat ze verwaarloosd werd. Als ik bel met een vraag neemt ze alle tijd. Dat is voor mij een goede fokker.
Groetjes van Charlotte

Je moet als pupkoper vertrouwen in de fokster krijgen? Ik denk namelijk ook dat dat het is. Maar hoe fout kun je zitten, als die fokker vertelt dat er in voorgaande nestjes geen problemen waren. En pas later blijkt dat de teef epilepsie vererft. Had de fokker dat kunnen weten? In hoeverre vertellen ze de pupkopers dat?Ailena schreef:dat weet je niet, altans dat kan je nooit voor de volle 100% weten. Ik denk dat dat een kwestie is van informatie opzoeken van verschillende fokkers, en gaan kijken. Ook moet je naar je gevoel luisteren. Vaak zat lijkt alles goed maar zegt je gevoel wat anders. persoonlijk vind ik dat dat ook meespeelt.
Hoe kunnen de pupkopers weten dat ze een hondje op een vertrouwd adres kopen???
Pfffffffffff, Martijn. Ben blij dat je even reageert.Martijn schreef:Hoe weet je of je fokker goed is?
Simpel, gewoon je eerst in het ras verdiepen en weten wat voor pup uit welke lijn je zou willen hebben. Meerdere fokkers over een langere periode volgen.
Niet pas iets gaan doen als de pup volgende maand in huis moet zijn.
Niet alleen maar met de fokker zelf praten.
Zorgen dat je voldoende geinformeerd bent, je eigen meningen hebt gevormd. Dan klan niemand je een oor aannaaien.
Ja, ik heb me erin verdiept. 5,5 jaar geleden wist ik dat ik een pupje van deze fokster wilde. Vier jaar geleden werd Saar geboren.
En ik denk dat ik er goed aan heb gedaan (Miep komt ook van haar vandaan).
Maar ik weet het niet zeker. Maar toen ik vanmiddag even met vragen zat, belde ze me gelijk op. Dat is een goed teken. Maar ze kan me ook god weet wat op mijn borst spelden.
Ik vertrouw er wel op, dat wat ze me zegt waar is hoor. Maar ze kan wel heel goed dingen voor me verzwijgen. Da's ook goed. Dat is fokker's afspraak onderling misschien.
Het enige wat ik van haar eis, is dat ze eerlijk is op de vragen die ik haar stel. En er zijn een paar dingen gebeurd in het verleden, dat ik daar dus nu vraagtekens bij stel.
En als ik al, zoooooo vol vertrouwen op die fokster af ging, hoe vergaat het dan anderen? Wat vragen zij, en wat krijgen zij te horen?
Hoe betrouwbaar is een fokster?
Ik lees het terug, en het klinkt alllemaal weer erg melodramatisch.
Dat is het niet.
Ik heb mijn puppen heel bewust uitgezocht. Nee, de puppen niet, de nesten wel. En ik ben heel erg blij met de puppen die de fokster voor ons uitverkoren had. Beter kon het niet.
Ik maak me wel zorgen over de Golden-nesten...
Dat is het niet.
Ik heb mijn puppen heel bewust uitgezocht. Nee, de puppen niet, de nesten wel. En ik ben heel erg blij met de puppen die de fokster voor ons uitverkoren had. Beter kon het niet.
Ik maak me wel zorgen over de Golden-nesten...
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ten eerste...fokken is ook voor een fokker gokken.....je kunt zo je best doen om iets goeds en gezonds op te zetten, maar dan toch later een klap krijgen...dus soms is het geen loer draaien maar gewoon werkelijkheid op dat moment...denk dat het belangrijk is dat je , als je bij een fokker komt, je "angsten: hierover uit kan spreken en dat een fokker je daar ook serieus in neemt, ik zelf zeg altijd tegen pupkopers, ik doe wat ik kan om dingen uit te sluiten, mochten er toch problemen zijn zal ik ze op wat voor manier dan ook bij staan en ook daar erg eerlijk over zijn...
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Contacteer:
kan me eigenlijk alleen maar bij Martijn aansluiten,Martijn schreef:Hoe weet je of je fokker goed is?
Simpel, gewoon je eerst in het ras verdiepen en weten wat voor pup uit welke lijn je zou willen hebben. Meerdere fokkers over een langere periode volgen.
Niet pas iets gaan doen als de pup volgende maand in huis moet zijn.
Niet alleen maar met de fokker zelf praten.
Zorgen dat je voldoende geinformeerd bent, je eigen meningen hebt gevormd. Dan klan niemand je een oor aannaaien.
verdiep je eerst in de lijnen (niet iedere fokker gebruikt dezelfde lijn natuurlijk, maar je kan wel de lijnen in grote lijnen bij verschillende fokkers bekijken) kijk dan naar de gezondheid van de honden uit die lijnen (ook honden uit lijnen die gecombineerd zijn met de lijn die op dat moment jouw voorkeur heeft)
en kies pas een fokker als je weet uit welke lijnen je een hond wilt,
op deze manier weet je ZELF wat er grotendeels achter zit en waarom je juist een hond uit die lijnen wilt waardoor een fokker je veel minder kan overdonderen of je iets wijs kan maken
- mechelaar_fan
- Zeer actief
Het is duidelijk, heel wat stamboomfokkers zijn broodfokkers.
Iemand die een hondje wil in huis halen, moet nu niet alleen iets van honden en van het ras kennen, maar ook al van de 'lijnen' binnen een ras... gewoon te gek om los te lopen. Dat een fokker iets moet kennen van die lijnen, daarmee heb ik geen problemen.
Iedereen weet dat inteelt en lijnteelt de vitaliteit van de nakomelingen vermindert. Ik denk dat je daar reeds moet naar kijken, of er niet teveel dezelfde namen voorkomen op de papieren.
Met uw miserie wordt aangetoond hoe ethisch lijnteelt wel is. Met het versmallen van de genetische basis komen verborgen gebreken naar voor. Het zal je pup maar wezen...
De erfelijkheidsleer van slaplantjes en fruitvliegjes kan niet zondermeer op honden toegepast worden.
Iemand die een hondje wil in huis halen, moet nu niet alleen iets van honden en van het ras kennen, maar ook al van de 'lijnen' binnen een ras... gewoon te gek om los te lopen. Dat een fokker iets moet kennen van die lijnen, daarmee heb ik geen problemen.
Iedereen weet dat inteelt en lijnteelt de vitaliteit van de nakomelingen vermindert. Ik denk dat je daar reeds moet naar kijken, of er niet teveel dezelfde namen voorkomen op de papieren.
Met uw miserie wordt aangetoond hoe ethisch lijnteelt wel is. Met het versmallen van de genetische basis komen verborgen gebreken naar voor. Het zal je pup maar wezen...
De erfelijkheidsleer van slaplantjes en fruitvliegjes kan niet zondermeer op honden toegepast worden.
- Xhrista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik denk dat het voor heel veel mensen moeilijk is om lijnen te gaan volgen,zeker van rassen waarvan er niet zoveel zijn.
Zeker met de tegenwoordige privacy wet,kan je niet eens aan adressen komen of het zou toevallig moeten zijn op bijeenkomsten en mensen met zieke honden komen daar niet.
Gelukkig kan je tegenwoordig veel op internet weghalen,maar ik denk dat het gevoel nog steeds een hele grote rol moet spelen.
Wat ik wel vreemd vind dat er wordt gesproken over primaire epilepsie bij Goldens en dat het dan gaat om honden die heel jong zijn en ook nog meerdere uit 1 nest.Wat ik weet van de epilepsie,dan lijkt het mij toch ergens anders van te komen.Je hoort het trouwens steeds vaker van epilepsie bij hele jonge honden en dan ook nog heel heftig en de DA's maar meteen voldouwen met medicijnen zonder verder onderzoek.
Is de RV al met onderzoek bezig naar die epilepsie?
Gr. Christa
Zeker met de tegenwoordige privacy wet,kan je niet eens aan adressen komen of het zou toevallig moeten zijn op bijeenkomsten en mensen met zieke honden komen daar niet.
Gelukkig kan je tegenwoordig veel op internet weghalen,maar ik denk dat het gevoel nog steeds een hele grote rol moet spelen.
Wat ik wel vreemd vind dat er wordt gesproken over primaire epilepsie bij Goldens en dat het dan gaat om honden die heel jong zijn en ook nog meerdere uit 1 nest.Wat ik weet van de epilepsie,dan lijkt het mij toch ergens anders van te komen.Je hoort het trouwens steeds vaker van epilepsie bij hele jonge honden en dan ook nog heel heftig en de DA's maar meteen voldouwen met medicijnen zonder verder onderzoek.
Gr. Christa
Ik vind ook niet dat een pupkoper zich daar bezig mee moet houden. Een pupkoper mag selecteren op leukigheid van een teef, of knuffelgehalte ofzo. De fokker moet zich bezig houden met gezondheid, en als pupkoper moet je kunnen verwachten dat je een hondje meekrijgt die zorgvuldig is gefokt.Xhrista schreef:Ik denk dat het voor heel veel mensen moeilijk is om lijnen te gaan volgen,zeker van rassen waarvan er niet zoveel zijn.
Dat weet ik niet, maar ik denk het wel. In elk geval is de eigenaar van de reu er wel mee bezig. Maar voor een goed onderzoek moeten geloof ik de puppen ook naar Utrecht, en die doen dat niet. Dus houdt het op, denk ik?Xhrista schreef:Wat ik wel vreemd vind dat er wordt gesproken over primaire epilepsie bij Goldens en dat het dan gaat om honden die heel jong zijn en ook nog meerdere uit 1 nest.Wat ik weet van de epilepsie,dan lijkt het mij toch ergens anders van te komen.Je hoort het trouwens steeds vaker van epilepsie bij hele jonge honden en dan ook nog heel heftig en de DA's maar meteen voldouwen met medicijnen zonder verder onderzoek.
- memo
- Actief
Als het aan mij lag, zou de pup van deze reu wel naar Utrecht gaan, maar hij woont in Frankrijk en mijn ouders willen het niet. Hun dierenarts heeft hun wijs gemaakt dat het heel normaal is dat pups rond hun 10e maand primaire epilepsie ontwikkelen, net als de fokker, die zei ook dat het bij de andere pups primaire epilepsie was...maar ja, ik vind haar niet super-eerlijk overkomen, ookal doet ze heel beschermend en voorzichtig met haar pups (hoge selectie-criteria)... bij mij en mijn zus ( dierenarts in opleiding) knaagt wel wat, maar wat kan je doen? Maar wat zou het anders kunnen zijn? Hij heeft in elk geval geen hersenbeschadiging en is de enige uit zijn nest met epilepsie (volgens de fokker...).
Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

- Xhrista
- Zeer actief
- Contacteer:
Om dat te weten te komen zal een mailtje toch wel genoeg zijn?Marion. schreef: Dat weet ik niet, maar ik denk het wel. In elk geval is de eigenaar van de reu er wel mee bezig. Maar voor een goed onderzoek moeten geloof ik de puppen ook naar Utrecht, en die doen dat niet. Dus houdt het op, denk ik?
En wat betrefd de pupeigenaren,ja die willen vaak niet meewerken,wij hebben dat ook meegemaakt met de PRA,ze steken liever hun kop in het zand.
Toch proberen informatie te verzamelen,met desnoods wat gerichte vragen over hoe en wat het zich uit dan kom je misschien al een heel eind.
Gr. Christa
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
tuurlijk is dat eigenlijk iets waar een puppy koper zich niet mee bezig hoeft te houdenMarion. schreef:Ik vind ook niet dat een pupkoper zich daar bezig mee moet houden. Een pupkoper mag selecteren op leukigheid van een teef, of knuffelgehalte ofzo. De fokker moet zich bezig houden met gezondheid, en als pupkoper moet je kunnen verwachten dat je een hondje meekrijgt die zorgvuldig is gefokt.Xhrista schreef:Ik denk dat het voor heel veel mensen moeilijk is om lijnen te gaan volgen,zeker van rassen waarvan er niet zoveel zijn.

je vraag was tenslotte "wat kan een puppy koper doen om een goede fokker uit te zoeken" (ff kort geformuleerd) nou daar hoort in mijn ogen t goed uitzoeken van de lijnen bij........
dat is in elkgeval positief van de reu eigenaar, maar wat een struisvogel politiek van de puppy eigenaren......Dat weet ik niet, maar ik denk het wel. In elk geval is de eigenaar van de reu er wel mee bezig. Maar voor een goed onderzoek moeten geloof ik de puppen ook naar Utrecht, en die doen dat niet. Dus houdt het op, denk ik?Xhrista schreef:Wat ik wel vreemd vind dat er wordt gesproken over primaire epilepsie bij Goldens en dat het dan gaat om honden die heel jong zijn en ook nog meerdere uit 1 nest.Wat ik weet van de epilepsie,dan lijkt het mij toch ergens anders van te komen.Je hoort het trouwens steeds vaker van epilepsie bij hele jonge honden en dan ook nog heel heftig en de DA's maar meteen voldouwen met medicijnen zonder verder onderzoek.
Ik ga naar een fokker waar ik een goed gevoel bij heb. Waarvan ik denk dat die weet waar hij mee bezig is. Dus geen broodfokker.crutz schreef:tuurlijk is dat eigenlijk iets waar een puppy koper zich niet mee bezig hoeft te houdenleukigheid en knuffelgehalte kan een "broodfokker" ook aan voldoen denk ik...........................
je vraag was tenslotte "wat kan een puppy koper doen om een goede fokker uit te zoeken" (ff kort geformuleerd) nou daar hoort in mijn ogen t goed uitzoeken van de lijnen bij........
Moet ik dan - die gewoon een leuke huishond zoekt - me bezig gaan houden met de bloedlijnen

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
als je antwoord op deze vraag:Marion. schreef:Ik ga naar een fokker waar ik een goed gevoel bij heb. Waarvan ik denk dat die weet waar hij mee bezig is. Dus geen broodfokker.crutz schreef:tuurlijk is dat eigenlijk iets waar een puppy koper zich niet mee bezig hoeft te houdenleukigheid en knuffelgehalte kan een "broodfokker" ook aan voldoen denk ik...........................
Moet ik dan - die gewoon een leuke huishond zoekt - me bezig gaan houden met de bloedlijnen![]()
Maar hoe is het nu toch mogelijk voor een pupkoper om daar een goeie fokker uit te selecteren???
wilt wel ja................................
- Xhrista
- Zeer actief
- Contacteer:
Ligt er een beetje aan waarvoor je de hond koopt.Als je hem alleen als huishond en knuffelbeest wil(in de goede zin des woords)dan vind ik zelf dat je alleen maar hoeft te vragen naar de testen die bij de ouderdieren zijn afgenomen.Marion. schreef:Ja, ik denk dat je gelijk hebt ja.crutz schreef:als je antwoord op deze vraag:
Maar hoe is het nu toch mogelijk voor een pupkoper om daar een goeie fokker uit te selecteren???
wilt wel ja................................
Pffffffffff, het leven wordt steeds ingewikkelder
Ga je voor een showhond of zelfs voor een fokdier dan zal je inderdaad meer moeten ondernemen.
En al doe je nog zo je best om alles uit te zoeken en kom je bij een goede fokker terecht,het kan altijd gebeuren dat er ineens iets naar boven komt en dan houd alles op.
Gr. Christa
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Nope, lijkt me ook een lastige bezigheid aangezien je toch als leek niet komt te weten wat er zich allemaal binnen het ras openbaart en in welk perspectief je dat moet plaatsen.Marion. schreef:Ik ga naar een fokker waar ik een goed gevoel bij heb. Waarvan ik denk dat die weet waar hij mee bezig is. Dus geen broodfokker.crutz schreef:tuurlijk is dat eigenlijk iets waar een puppy koper zich niet mee bezig hoeft te houdenleukigheid en knuffelgehalte kan een "broodfokker" ook aan voldoen denk ik...........................
Moet ik dan - die gewoon een leuke huishond zoekt - me bezig gaan houden met de bloedlijnen![]()
Een goed gevoel bij iemand hebben is wel belangrijk. Ook dat je eerlijke antwoorden op je vragen krijgt. Wederzijds vertrouwens is dus het toverwoord. Dat je als fokker niet direkt alle ins en outs gaat bespreken met je puppykopers lijkt me logisch. Van een mug is zo een olifant gemaakt. Anders is het altijd als er om welke reden ook direkt om gevraagt wordt.
Dat jouw fokker zich nu niet helemaal open gooit wat betreft het epiverhaal kan ik me wel voorstellen. Zo te lezen is er heel wat gaande binnen de Rv momenteel en in veel gevallen kun je dan beter zwijgen dan 2 woorden teveel zeggen die je misschien later in verdraaide vorm weer op je bord krijgt.
Lastige materie blijft het.
Precies. En ik verwacht dat ik eerlijk antwoord op mijn vragen krijg. Maar als ik nou per ongeluk geen vragen stel over het vorige nest van de teef, dat er in haar vorige nestje 75% van de puppen epilepsie heeft lijkt me dermate belangrijke informatie dat je dat als fokker gewoon hoort te vertellen. Waarschijnlijk wil dan niemand van deze teef meer een pup, maar dat hoort natuurlijk ook zoAngelique25 schreef:Een goed gevoel bij iemand hebben is wel belangrijk. Ook dat je eerlijke antwoorden op je vragen krijgt. Wederzijds vertrouwens is dus het toverwoord. Dat je als fokker niet direkt alle ins en outs gaat bespreken met je puppykopers lijkt me logisch. Van een mug is zo een olifant gemaakt. Anders is het altijd als er om welke reden ook direkt om gevraagt wordt.

Vind ik ook hoor. Maar ik waardeer het wel enorm dat ze mij gelijk terug belt, als ik haar een ongerust mailtje stuur. En dat ze mij het verhaal grofweg uit de doeken doet, en ook vertelt wat er allemaal nog langs heen is gebeurd.Angelique25 schreef:Dat jouw fokker zich nu niet helemaal open gooit wat betreft het epiverhaal kan ik me wel voorstellen. Zo te lezen is er heel wat gaande binnen de Rv momenteel en in veel gevallen kun je dan beter zwijgen dan 2 woorden teveel zeggen die je misschien later in verdraaide vorm weer op je bord krijgt.
- Amaranthas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shih Tzu
- Contacteer:
yamie schreef:ten eerste...fokken is ook voor een fokker gokken.....je kunt zo je best doen om iets goeds en gezonds op te zetten, maar dan toch later een klap krijgen...dus soms is het geen loer draaien maar gewoon werkelijkheid op dat moment...denk dat het belangrijk is dat je , als je bij een fokker komt, je "angsten: hierover uit kan spreken en dat een fokker je daar ook serieus in neemt, ik zelf zeg altijd tegen pupkopers, ik doe wat ik kan om dingen uit te sluiten, mochten er toch problemen zijn zal ik ze op wat voor manier dan ook bij staan en ook daar erg eerlijk over zijn...
idd, hoe goed je als fokker ook bent, en hoeveel ervaring je ook hebt er kan altijd wel iets tussen zitten wat "niet goed is"
Ik ben dan wel zo, dat ALS ik een pup heb die wat heeft, hoe klein het ook is, ik de pup niet verkoop totdat ik zeker weet dat alles goed is. Heeft de pup een kwaal of wat dan ook, dan blijftie gewoon bij mij en word er niet mee gefokt. Ik ga een ander niet met "problemen" opzadelen die van mij afkomstig zijn en waarvan ik ze weet.
Maar zoals yamie al zei, als fokker probeer je natuurlijk alles uit te sluiten aan problemen.
ailena.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.

Het uitkiezen van een goede fokker is niet zo simpel. Maar persoonlijk vind ik dat het in ieder geval moet klikken tussen een fokker en een toekomstige pupeigenaar. De manier waarop de fokker met zijn hond omgaat, hoe de moederhond en eventueel andere honden eruit zien moet je aanstaan. Vooraf ga je natuurlijk al selecteren, de fokker uitzoeken die het ras, type, kleur en eigenschappen in zijn fokkerij heeft die jou aanstaan. Als je lid bent van de rasvereniging van het ras van jou voorkeur dan kun je ook al heel veel informatie uit het cluborgaan halen.
Sam (die nu haar eerste reactie op dit forum geeft......)
Sam (die nu haar eerste reactie op dit forum geeft......)
-
- Vaste gebruiker
Jaren geleden heb ik zelf ook gefokt, en als het voorkwam dat er pups met gezondheidsproblemen waren, wat altijd kan voorkomen, dan werden deze gewoon niet verkocht, maar zelf gehouden, of weggegeven en dat laatste dan aan mensen die wisten waar ze aan begonnen. Dat laatste is overigens één keer gebeurd, het betrof een Cavaliertje met pl. Toen ik ruim 11 jaar geleden mijn eerste witte herder heb gekocht, ben ik naast mijn eigen fokervaring, vooral af gegaan op mijn gevoel. Over het ras wist ik nog niet zoveel, dat kon ook niet, want het ras stond hier nog in de kinderschoenen, was nog nier erkend als ras enz. Dat mijn gevoel destijds goed was, bewijst het feit dat de fokster en ik, nu na ruim 11 jaar nog altijd een goede band hebben en zelfs samen bij de dezelfde fokster een nieuwe pup hebben besteld! Zij een teefje en ik een reu! Leuk hè!