Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat is gehoorzamen?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat is gehoorzamen?
Wat is voor jou gehoorzamen?
Moet je hond dan echt vreselijk strak luisteren, en geen seconde dralen en alles wat je vraagt helemaal perfekt doen, precies op het juiste plekje lopen, zitten, en in de door jou gewenste houding afliggen, etc.?
Of vindt je het allang best als hij min of meer doet wat je wilt, als hij/zij daar zin in heeft?
Welke kommando´s vindt jij echt belangrijk?
Moet je hond dan echt vreselijk strak luisteren, en geen seconde dralen en alles wat je vraagt helemaal perfekt doen, precies op het juiste plekje lopen, zitten, en in de door jou gewenste houding afliggen, etc.?
Of vindt je het allang best als hij min of meer doet wat je wilt, als hij/zij daar zin in heeft?
Welke kommando´s vindt jij echt belangrijk?
Gehoorzaam is voor mij dat mijn honden terug te roepen zijn. Ik hoef geen drilmachine's die keurig links naast me lopen. En poot geven of dansen hoeven ze niet te kunnen.
Af en blijf vind ik wel eens handig, maar "wacht!" is (buiten "hier" natuurlijk) essentieel voor mij. Ik denk dat ik wacht ook vaker gebruik, dan hier. Ik vind het ook belangrijker dat ik ze kan stoppen met waar ze mee bezig zijn, dan dat ze helemaal naar me toe komen lopen...
Af en blijf vind ik wel eens handig, maar "wacht!" is (buiten "hier" natuurlijk) essentieel voor mij. Ik denk dat ik wacht ook vaker gebruik, dan hier. Ik vind het ook belangrijker dat ik ze kan stoppen met waar ze mee bezig zijn, dan dat ze helemaal naar me toe komen lopen...
- Gerd@
- Vaste gebruiker
Mijn hond hoeft niet perfect te luisteren deed ik ook nooit (nog niet eigenlijk
) Maar als ik in een bepaalde toon spreek weet hij wel dat hij echt moet luisteren. Hij moet wat mij betreft wel hond blijven dus met streken. Al heb ik wel een bepaalde periode in de maand dat hij dus wel moet luisteren anders schiet ik uit mijn slof

Groetjes Gerd@
en een poot van Spikey & Kastor

en een poot van Spikey & Kastor
- Zoie
- Zeer actief
Na "kom hier "moet de hond iig ophouden waarmee hij bezig is en attentie voor mij hebben . Eventueel een tweede keer roepen vind ik nog acceptabel onder omstandigheden . Wacht moet onmiddelijk opgevolgd worden . Dan heb ik een gehoorzame hond voor mijn eigen gevoel .
Voor de rest hangt het van de hond af wat ik eventueel belangrijk vind en wat ik er voor wil doen het te bereiken .
Voor de rest hangt het van de hond af wat ik eventueel belangrijk vind en wat ik er voor wil doen het te bereiken .

-
- Zeer actief
- majelle
- Zeer actief
Hierkomen is iets wat moet en het woordje wacht. Met wacht ben ik heel streng en moet direct gedaan worden. Ook het woordje stoep. Het woord nee, dat is stoppen met wat je doet of van plan was.
Ik geef zelden een opdracht maar als ik hem geef moet het eigenlijk wel altijd opgevolgd worden anders zeg ik het niet maar bij bijv. af verwacht ik niet dat ie zich direct op de grond laat vallen. Strak volgen ed hoeft ie ook niet maar wat hem geleerd is moet ie doen als ik het vraag.
Ze zijn eigenlijk behoorlijk vrij in hun doen en laten maar dat kan eigenlijk alleen omdat ik weet dat ie doet wat ik hem vraag zodat het nooit gevaarlijk voor hem of een ander is.
Ik geef zelden een opdracht maar als ik hem geef moet het eigenlijk wel altijd opgevolgd worden anders zeg ik het niet maar bij bijv. af verwacht ik niet dat ie zich direct op de grond laat vallen. Strak volgen ed hoeft ie ook niet maar wat hem geleerd is moet ie doen als ik het vraag.
Ze zijn eigenlijk behoorlijk vrij in hun doen en laten maar dat kan eigenlijk alleen omdat ik weet dat ie doet wat ik hem vraag zodat het nooit gevaarlijk voor hem of een ander is.
Laatst gewijzigd door majelle op 29 aug 2004 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Kom hier vind ik belangrijk en hou daar mee op
Ja ik zat me dat pas nog af te vragen omdat Obelix het allemaal nog moet leren wat ik belangrijk vind. Niet veel: Plaats, kom hier, hou daar mee op.
Af, zit en blijf tja dan heb ik het wel gehad

Ja ik zat me dat pas nog af te vragen omdat Obelix het allemaal nog moet leren wat ik belangrijk vind. Niet veel: Plaats, kom hier, hou daar mee op.
Af, zit en blijf tja dan heb ik het wel gehad

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hier hangt het af van de hond:
Kaya moet vrij strak luisteren. Als ik zeg 'af' dan moet ze direct afgaan en niet 2 seconde later na een hoop getreuzel. Ik weet dat ze het kan, dus niet doen betekent gewoon tegen de draad in zijn en dat mag niet.
Doet ze het niet direct, dan wordt het commando op harde dwingende toon herhaald, maar dat hoeft maar zelden.
Moritz (
), hahahaha ik begin meteen te lachen. Nee Moritz hoeft dat niet, die kan dat niet en dat is ook een heel ander type hond.
Hij moet wel degelijk luisteren hoor, alleen krijgt hier langer de tijd voor, zeker ook omdat hij gewoon nog in het leerproces zit.
Beide honden luisteren uitstekend naar het commando 'hier',
ze kunnen beiden op commando 'zitten' (Moritz iets treuzelachtig soms), beiden kennen ook het commando 'wachten'. Het woord 'nee' kennen ze ook beiden, al reageert Kaya ook hier weer beter op dan Moritz.
Verder kan Kaya op commando afgaan, volgen (nee, niet strak tegen de knie, dat vind ik niet nodig), blijven, los, vies (niet iets oppakken), lief (niet je lip optrekken of snauwen), terug (achteruit lopen) en voet.
O ja, voor de lol ook pootje geven
Belangrijkste commando's vind ik hierkomen en wachten.
Kaya moet vrij strak luisteren. Als ik zeg 'af' dan moet ze direct afgaan en niet 2 seconde later na een hoop getreuzel. Ik weet dat ze het kan, dus niet doen betekent gewoon tegen de draad in zijn en dat mag niet.
Doet ze het niet direct, dan wordt het commando op harde dwingende toon herhaald, maar dat hoeft maar zelden.
Moritz (

Hij moet wel degelijk luisteren hoor, alleen krijgt hier langer de tijd voor, zeker ook omdat hij gewoon nog in het leerproces zit.
Beide honden luisteren uitstekend naar het commando 'hier',
ze kunnen beiden op commando 'zitten' (Moritz iets treuzelachtig soms), beiden kennen ook het commando 'wachten'. Het woord 'nee' kennen ze ook beiden, al reageert Kaya ook hier weer beter op dan Moritz.
Verder kan Kaya op commando afgaan, volgen (nee, niet strak tegen de knie, dat vind ik niet nodig), blijven, los, vies (niet iets oppakken), lief (niet je lip optrekken of snauwen), terug (achteruit lopen) en voet.
O ja, voor de lol ook pootje geven

Belangrijkste commando's vind ik hierkomen en wachten.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Tijdens de vrije tijd versta ik onder gehoorzaamheid gewoon hierkomen als ik roep en niet als een achterlijke aan de lijn trekken. Verder mag eigenlijk alles en ben ik vrij soepel.
Tijdens de training is dat anders. Dan "eis" ik gehoorzaamheid in die zin dat een commando dan ook direct moet worden opgevolgd, en niet 3 seconden later. Natuurlijk aangepast aan het niveau van de hond.
Bij een nieuw commando of een commando wat nog niet helemaal beheerst wordt is de "eis tot gehoorzamen" natuurlijk minder strikt als bij een commando wat wel al beheerst wordt.
Tijdens de training is dat anders. Dan "eis" ik gehoorzaamheid in die zin dat een commando dan ook direct moet worden opgevolgd, en niet 3 seconden later. Natuurlijk aangepast aan het niveau van de hond.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
voor mijn vier honden is het allemaal verschillend maar ze moeten wel allemaal luisteren.Tash onze oude mastino doet wat langer over hierkomen maar dat vind ik dan weer geen probleem als ze maar wel aanstalten maakt.
Orson kent het commando hierkomen perfect en zal dan altijd alles laten vallen en komen in zeer korte tijd.
Verder kan hij ook keurig aan de riem lopen en loslaten als ik het zeg in dit geval de bal.
Beau onze boxer is het meest eigenwijs en wou in het verleden weleens niet komen als hij los was dat hebben we toen met veel trainen (en brokjes en stukjes kaas)verbeterd.
Rio kent de meeste oefeningen want hij heeft eg1 en eg2 goed doorlopen.
Verder kennen ze het commando doorlopen allemaal en dat betekent niet naar mensen of dieren toe maar gewoon doorlopen dus.
Orson kent het commando hierkomen perfect en zal dan altijd alles laten vallen en komen in zeer korte tijd.
Verder kan hij ook keurig aan de riem lopen en loslaten als ik het zeg in dit geval de bal.
Beau onze boxer is het meest eigenwijs en wou in het verleden weleens niet komen als hij los was dat hebben we toen met veel trainen (en brokjes en stukjes kaas)verbeterd.
Rio kent de meeste oefeningen want hij heeft eg1 en eg2 goed doorlopen.
Verder kennen ze het commando doorlopen allemaal en dat betekent niet naar mensen of dieren toe maar gewoon doorlopen dus.
- rosie
- Actief
perfect luisteren? wat is dat?? bij de ene ligt het niveau veel hoger dan bij de andere denk ik!
ikzelf vind dat als arco komt als ik hem roep, als ik " gedaan " zeg, hij stopt met wat hij bezig is ( ondeugende dingen) en zijn standen bv. als hij netjes moet liggen dat hij dit ook doet, al méér dan genoeg.
ook al is bolleke een pakske kleiner, van hem wordt net hetzelfde verlangt, want vele baasjes van kleine honden vinden het niet nodig dat hun hondje een beetje manieren heeft. opspringen, keffen tegen de sterren op, lekker loslopen maar niet terugkomen, zulke dingen, dat vind ik heel vervelend OOK bij een klein hondje!
ikzelf vind dat als arco komt als ik hem roep, als ik " gedaan " zeg, hij stopt met wat hij bezig is ( ondeugende dingen) en zijn standen bv. als hij netjes moet liggen dat hij dit ook doet, al méér dan genoeg.
ook al is bolleke een pakske kleiner, van hem wordt net hetzelfde verlangt, want vele baasjes van kleine honden vinden het niet nodig dat hun hondje een beetje manieren heeft. opspringen, keffen tegen de sterren op, lekker loslopen maar niet terugkomen, zulke dingen, dat vind ik heel vervelend OOK bij een klein hondje!
groetjes rosie
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik merk dat er bij onze honden, en dan m.n. Tagor, een behoorlijk verschil is tussen luisteren als ze onder appèl staan of als ze gewoon uitgelaten worden.
Tagor is tot op G&G 3 niveau getraind (Jari had niet de aanleg en zin om tot daar door te gaan) en kan perfect gehoorzamen als ie onder appèl staat. Dan moet ie ook alles direct doen en hij vond het altijd heerlijk om te mogen 'werken' voor de baas (m.n. mijn moeder).
Maar lopen we buiten dan moeten ze gewoon 'goed' luisteren zodat hun veiligheid geen gevaar loopt. Wat trager komen of een extra commando maakt dan niet uit.
Tagor is tot op G&G 3 niveau getraind (Jari had niet de aanleg en zin om tot daar door te gaan) en kan perfect gehoorzamen als ie onder appèl staat. Dan moet ie ook alles direct doen en hij vond het altijd heerlijk om te mogen 'werken' voor de baas (m.n. mijn moeder).
Maar lopen we buiten dan moeten ze gewoon 'goed' luisteren zodat hun veiligheid geen gevaar loopt. Wat trager komen of een extra commando maakt dan niet uit.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Het valt me op dat sommigen wel erg weinig nodig hebben als het om gehoorzaamheid gaat.
Als ik voor mezelf eens op een rijtje zet welke kommando´s (wat een maf woord trouwens) mijn honden kennen zijn dat er toch wel aardig wat. Elk van deze woorden vind ik belangrijk genoeg om mezelf en mijn honden er mee lastig te vallen.
- Kom hier
- Volg (Rustig naast me lopen)
- Wacht (=blijf stil staan)
- Zit
- Af en Blijf
- Pak Het
- Los
- Nee
- Weg Daar (=als ik wil dat ze ergens vandaan gaan)
- Op je Plek
- Opzij (=maak mijn plek vrij door weg te gaan)
- Godverredomme (=kom als de bliksem hier, hoe haal je het in je hoofd om niet te luisteren als ik Kom Hier zeg)
- Geef Poot (niet belangrijk, maar kon het niet laten om dit aan te leren, het lijkt me ook dat ze het leuk vinden, dit kontakt. Gebruik dit maar zelden, anders wordt het vervelend)
- Stil (=bek dicht)
- Kom Kijken (=ik heb iets leuks gezien, kom kijken of jij het ook ziet)
- Zoek
- Verder wil ik dat er niet als een debiel aan de riem getrokken wordt.
- En uiteraard vind ik het normaal dat mijn honden op me reageren met aandacht als ik tegen ze praat. Moet er niet aan denken dat één van mijn honden me stug negeert als ik me tot hem/haar richt, lijkt me vreselijk, genegeerd worden door mijn hond.
Een aardig lijstje, maar denk nou niet dat ik veel train met mijn honden. Dat doe ik eigenlijk helemaal niet. Dit zijn gewoon de woorden die er tijdens de dagelijkse gang van zaken ingesleten zijn, simpelweg omdat al deze woorden zijn nut hebben in de dagelijkse omgang en ik blijf doorgaan met uitleggen en herhalen van wat de bedoeling is tot ze iets goed genoeg beheersen.
Het is ook niet zo dat ze hier als voorbeeldige honden perfekt op reageren altijd. Dit reageren hangt hoofdzakelijk af van mij, als ik serieus ben, of erger nog, boos, dan reageren ze goed. Ook is het niet zo dat ik deze woorden vaak gebruik, integendeel.
Als ik voor mezelf eens op een rijtje zet welke kommando´s (wat een maf woord trouwens) mijn honden kennen zijn dat er toch wel aardig wat. Elk van deze woorden vind ik belangrijk genoeg om mezelf en mijn honden er mee lastig te vallen.
- Kom hier
- Volg (Rustig naast me lopen)
- Wacht (=blijf stil staan)
- Zit
- Af en Blijf
- Pak Het
- Los
- Nee
- Weg Daar (=als ik wil dat ze ergens vandaan gaan)
- Op je Plek
- Opzij (=maak mijn plek vrij door weg te gaan)
- Godverredomme (=kom als de bliksem hier, hoe haal je het in je hoofd om niet te luisteren als ik Kom Hier zeg)
- Geef Poot (niet belangrijk, maar kon het niet laten om dit aan te leren, het lijkt me ook dat ze het leuk vinden, dit kontakt. Gebruik dit maar zelden, anders wordt het vervelend)
- Stil (=bek dicht)
- Kom Kijken (=ik heb iets leuks gezien, kom kijken of jij het ook ziet)
- Zoek
- Verder wil ik dat er niet als een debiel aan de riem getrokken wordt.
- En uiteraard vind ik het normaal dat mijn honden op me reageren met aandacht als ik tegen ze praat. Moet er niet aan denken dat één van mijn honden me stug negeert als ik me tot hem/haar richt, lijkt me vreselijk, genegeerd worden door mijn hond.
Een aardig lijstje, maar denk nou niet dat ik veel train met mijn honden. Dat doe ik eigenlijk helemaal niet. Dit zijn gewoon de woorden die er tijdens de dagelijkse gang van zaken ingesleten zijn, simpelweg omdat al deze woorden zijn nut hebben in de dagelijkse omgang en ik blijf doorgaan met uitleggen en herhalen van wat de bedoeling is tot ze iets goed genoeg beheersen.
Het is ook niet zo dat ze hier als voorbeeldige honden perfekt op reageren altijd. Dit reageren hangt hoofdzakelijk af van mij, als ik serieus ben, of erger nog, boos, dan reageren ze goed. Ook is het niet zo dat ik deze woorden vaak gebruik, integendeel.
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Tja Wil, een heel bekent lijstje. De meeste commando's worden hier ook gebruikt, soms wat anders.
Een handige die wij er ook in hebben getraind is 'stoep'. De heren weten dan dat ze dus echt op de stoep of langs de slootkant moeten lopen en niet op de straat. Wel zo veilig met alle langsrazende brommers op het fietspad (ondanks verbod).
Overigens is het bij ons niet 'godverredomme' maar een heel pinnig 'now!/nou!' om de heren duidelijk te maken dat het toch echt menes is. Dat hebben ze dan ook heel goed door dat ze echt moeten gaan luisteren omdat we anders flink neidig worden.
Een handige die wij er ook in hebben getraind is 'stoep'. De heren weten dan dat ze dus echt op de stoep of langs de slootkant moeten lopen en niet op de straat. Wel zo veilig met alle langsrazende brommers op het fietspad (ondanks verbod).
Overigens is het bij ons niet 'godverredomme' maar een heel pinnig 'now!/nou!' om de heren duidelijk te maken dat het toch echt menes is. Dat hebben ze dan ook heel goed door dat ze echt moeten gaan luisteren omdat we anders flink neidig worden.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb begrepen dat Grote Zwitsers niet echt voorbeeldige gehoorzamers zijn.bram en thijs schreef:Ze "moeten" niet vaak iets maar als ik van mening ben dat het moet, dan moet het ook echt en mag er niet gezeurd worden.
Op zijn Grote Zwitsers duurt het dan nog altijd even voor het gedaan wordt trouwens.
Prettig toch dat de jouwe in ieder geval doen wat jouw bedoeling is?
- Roelfien
- Zeer actief
"Hier" is voor mij en mijn honden het belangrijkste commando, want zodra ze bij me zijn heb ik de (mogelijk vervelende) situatie in de hand.
Dus dat moet gewoon direct. Niet dat dat altijd gebeurt overigens. Beertje heeft zijn hele leven al een patent op het zinnetje: doei baas.
Toop doet dat wel heel goed, gelukkig.
Natuurlijk kennen ze heel veel commando's, zeker Toby waarmee ik behendigheid doe en dat is gewoon leuk en handig.
Beertje is doof aan het worden en nu reageert hij gelukkig heel goed op mijn gebaren, dus dat scheelt ook. Gehoorzaam vind ik buiten dus wel belangrijk, maar ze hoeven niet constant als schaduwtjes achter me aan te sjokken. En verder zijn ze best wel ondeugend moet ik eerlijk zeggen.
Dus dat moet gewoon direct. Niet dat dat altijd gebeurt overigens. Beertje heeft zijn hele leven al een patent op het zinnetje: doei baas.

Toop doet dat wel heel goed, gelukkig.
Natuurlijk kennen ze heel veel commando's, zeker Toby waarmee ik behendigheid doe en dat is gewoon leuk en handig.
Beertje is doof aan het worden en nu reageert hij gelukkig heel goed op mijn gebaren, dus dat scheelt ook. Gehoorzaam vind ik buiten dus wel belangrijk, maar ze hoeven niet constant als schaduwtjes achter me aan te sjokken. En verder zijn ze best wel ondeugend moet ik eerlijk zeggen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Ik vindt het uitstekend zo. Voor een Grote Zwitser luisteren ze allebei nog uitzonderlijk goed en mijn voorkeur gaat zowiezo uit naar hondse honden.Wil de hond schreef:Ik heb begrepen dat Grote Zwitsers niet echt voorbeeldige gehoorzamers zijn.bram en thijs schreef:Ze "moeten" niet vaak iets maar als ik van mening ben dat het moet, dan moet het ook echt en mag er niet gezeurd worden.
Op zijn Grote Zwitsers duurt het dan nog altijd even voor het gedaan wordt trouwens.
Prettig toch dat de jouwe in ieder geval doen wat jouw bedoeling is?
Kwaad worden heeft bovendien weinig zin, pisnijdig maakt wat meer indruk maar het allerbeste werkt een soort opperste verbazing. Een verbaasd: "hé, hé, hé, wat doe je nouuhh???" haalt het best de stopverf uit de oren.
En ze zijn bovenal gewoon hartstikke lief.
Laatst gewijzigd door bram en thijs op 31 aug 2004 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Nu je het zegt Branka,
Stoep gebruikte ik in Nederlan ook, en dat werkte perfekt. Betekende letterlijk op de stoep gaan lopen, ofwel op dezelfde ondergrond gaan lopen als ik. In Nederland liepen mijn honden eigenlijk haast altijd los. Hier in Spanje gebruik ik dit woord niet meer, omdat ik ze hier uit veiligheidsoverwegingen aan de riem heb daar waar dit woord gebruikt zou kunnen worden. Simpelweg omdat het hier te link is, ik vertrouw veel minder op het respekt wat mede-weggebruikers voor honden hebben.
En Godverredomme, tsja, dat gebruik ik alleen hier in Spanje, bij één hond, toen hij klein was en niet op Kom Hier reageerde heb ik allerlei andere woorden gebruikt, totdat in een kwade bui er een hartelijk godverredomme uitflatste, waarop hij meteen kwam, en sindsdien is hij dat blijven doen. Van de nood heb ik dus een deugd gemaakt.
Stoep gebruikte ik in Nederlan ook, en dat werkte perfekt. Betekende letterlijk op de stoep gaan lopen, ofwel op dezelfde ondergrond gaan lopen als ik. In Nederland liepen mijn honden eigenlijk haast altijd los. Hier in Spanje gebruik ik dit woord niet meer, omdat ik ze hier uit veiligheidsoverwegingen aan de riem heb daar waar dit woord gebruikt zou kunnen worden. Simpelweg omdat het hier te link is, ik vertrouw veel minder op het respekt wat mede-weggebruikers voor honden hebben.
En Godverredomme, tsja, dat gebruik ik alleen hier in Spanje, bij één hond, toen hij klein was en niet op Kom Hier reageerde heb ik allerlei andere woorden gebruikt, totdat in een kwade bui er een hartelijk godverredomme uitflatste, waarop hij meteen kwam, en sindsdien is hij dat blijven doen. Van de nood heb ik dus een deugd gemaakt.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zei ik dus ook. Dat ik dat voldoende vind. Maar dat is eigenlijk niet waar. "Nee" vind ik ook een hele belangrijke. Als er kinderen hier binnenkomen en ze zijn wat al te enthousiast bv. Doorlopen moeten ze ook, als ze ergens zitten te snuffelen wat me niet helemaal zint.Wil de hond schreef:Omdat er mensen zijn die zeggen dat ze het al voldoende vinden als hun hond komt als ze hem roepen gaf ik even aan wat ikzelf vind dat mijn honden moeten kunnen.
Onbewust moeten ze van mij heel wat meer kunnen dan hierkomen

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Zie je wel, als je er eens even over nadenkt kennen ze veel meer woorden dan je in eerste instantie denkt.
Voor mij is het voor het eerst dat ik alles op een rijtje heb gezet, en kijk eigenlijk best wel op van de "waslijst". Ik sta er eigenlijk ook nooit zo bij stil, al die dingen leren ze gewoon, gaandeweg en al doende. Omdat al die dingen gewoon nodig zijn. En ze luisteren goed, omdat dat ook gewoon nodig is, anders heb je toch geen leven?
Voor mij is het voor het eerst dat ik alles op een rijtje heb gezet, en kijk eigenlijk best wel op van de "waslijst". Ik sta er eigenlijk ook nooit zo bij stil, al die dingen leren ze gewoon, gaandeweg en al doende. Omdat al die dingen gewoon nodig zijn. En ze luisteren goed, omdat dat ook gewoon nodig is, anders heb je toch geen leven?
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Gehoorzamen staat voor mij gelijk aan luisteren en dan wel graag meteen. Het hoeft niet netjes of zo, maar wel gewoon direct als ik het vraag.
Waar moeten ze in gehoorzamen? Nou, Nelson heb ik niet zoveel geleerd, mede omdat het een makkelijke hond is waarbij niet luisteren toch wat minder consequentie's heeft. Hij kan hierkomen, zitten, wachten en zijn kop houden als ik het vraag. Af kan hij ook, maar dat gebruik ik niet zo vaak.
Verder heb ik hem niet echt commando's geleerd, maar middels mijn lichaamstaal en het werken met voer als beloning kan ik hem over het algemeen wel goed duidelijk maken wat ik van hem wil. Hij kan zonder probleem een lange poos volgen, al kent hij daar geen gesproken commando voor.
Laika is een ander verhaal..die is me iets te lastig om haar er maar wat op los te laten fietsen en die kent dus eigenlijk bijna alle commando's en volgt ze in de regel ook onmiddelijk op. Het is ook een hond, die dat erg leuk vindt om te doen. Je ziet haar ogen glimmen als je iets van haar vraagt.
Waar moeten ze in gehoorzamen? Nou, Nelson heb ik niet zoveel geleerd, mede omdat het een makkelijke hond is waarbij niet luisteren toch wat minder consequentie's heeft. Hij kan hierkomen, zitten, wachten en zijn kop houden als ik het vraag. Af kan hij ook, maar dat gebruik ik niet zo vaak.
Verder heb ik hem niet echt commando's geleerd, maar middels mijn lichaamstaal en het werken met voer als beloning kan ik hem over het algemeen wel goed duidelijk maken wat ik van hem wil. Hij kan zonder probleem een lange poos volgen, al kent hij daar geen gesproken commando voor.
Laika is een ander verhaal..die is me iets te lastig om haar er maar wat op los te laten fietsen en die kent dus eigenlijk bijna alle commando's en volgt ze in de regel ook onmiddelijk op. Het is ook een hond, die dat erg leuk vindt om te doen. Je ziet haar ogen glimmen als je iets van haar vraagt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Ik vind het heel erg prettig dat ik erop kan vertrouwen dat ze doen wat ik wil ja. Een logé-hond van mij die luistert voor geen meter, en dat vind ik erg vermoeiend. Loopt ook niet lekker ontspannen...Wil de hond schreef:En ze luisteren goed, omdat dat ook gewoon nodig is, anders heb je toch geen leven?
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
In het asiel werkte ik een keertje met een enorme bouvier maar die kreeg ik gewoon niet "af". Het zijn allemaal vreemde honden dus je gebruikt ook wel eens een ander commando down, lig dat soort dingen. Maar meneer ging niet liggen
en keek mij met zijn grote kop aan
Toen kwam toevallig een andere vrijwilliger langs en die zei. Joh, ga nou eens leggen
en verdomd hij ging
leggen dus

Toen kwam toevallig een andere vrijwilliger langs en die zei. Joh, ga nou eens leggen

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Was zeker een Rotterdammer?Rataplan schreef:In het asiel werkte ik een keertje met een enorme bouvier maar die kreeg ik gewoon niet "af". Het zijn allemaal vreemde honden dus je gebruikt ook wel eens een ander commando down, lig dat soort dingen. Maar meneer ging niet liggenen keek mij met zijn grote kop aan
![]()
Toen kwam toevallig een andere vrijwilliger langs en die zei. Joh, ga nou eens leggenen verdomd hij ging
leggen dus
- Zoie
- Zeer actief
Hier wil ik nog iets op zeggen , ik zeg niet dat het bij jou zo is , maar er zit ook een risico aan dingen op deze manier aanleren . . Zelf ga ik met veel commando's ook zo te werk , en net als Eline werk ik ook veel met lichaamstaal en als ik erop let , zeg ik ook niet altijd dezelfde dingen . B.v. met aanlijnen . De essentie is dat ik de lijn laat zien .Wil de hond schreef:
Als het werkt , geen probleem , maar er zijn ook commando's die bij deze hond er gewoon goed in moeten zitten en die je beter bewust kunt aanleren , d.w.z. middels belonen en de weg der geleidelijkheid , dus met opklimmende moeilijkheidsgraad .
Want als je een commando als "los " og "hier" niet goed aanleert , en de hond moet lossen of hier komen maar wil dat niet , dan werkt het misschien als je ff een grote muil opzet , maar ik zie toch ook veel bazen een grote muil opzetten , inclusief mijzelf , en het werkt nog niet . En als je dan niet oppast ben je al snel in je frustratie contraproduktief bezig .
Niet boos worden , denk ik dan , gewoon opnieuw beginnen en het commando correct aanleren zonder gebrul en geschreeuw . Pas als een conmando echt goed is aangeleerd , en het zit goed met de rangorde , mag je echte eisen stellen aan je hond , vind ik .