Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grasaar of niet?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Grasaar of niet?

Ongelezen bericht door Caro. »

:oeps: Kaya heeft een ieniemiene wondje aan haar voetzooltje (zoals ze ontzettend vaak heeft), maar loopt zo enorm mank alsof ze minstens een gebroken teen heeft.
Ik snap het dus niet :19:
Het lijkt alsof het tussen de twee tenen in ook enorm zeer doet, maar ik kan daar op het zicht echt totaal niets aan ontdekken, alleen als ik eraan komt dan merk ik duidelijk dat het echt pijn doet.
Het is ook niet verdikt of niks.
Er zit dus op het voetzooltje van die teen een heel klein beschadigingetje, maar daar kan ze nooit zo mank van lopen.

Dus dacht ik ineens of het mogelijk een grasaartje kon zijn? Ik heb daar totaal geen ervaring mee: zou dit kunnen? Of zou ik dan iets moeten zien uitsteken of zou de teen verdikt moeten zijn?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik deze week hetzelfde gehad bij Déesse. ik heb toen van die trekzalf aan haar voet gesmeerd en haar voetverbonden. Daar is toen een klein groen grasaartje (?) uitgekomen.

het was ook zo een belachelijk klein wondje en heeft er ook de hele week op gemankt. dus misschien is het bij jou ook dit? :19:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hmmm, trekzalf..... eens even kijken of ik dat heb :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

kim bloemen
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kim bloemen »

van een grasaartje wordt het ook meestal rood, warm en dik. Het kan natuurlijk ook een wondje zijn wat een beetje is gaan ontsteken of iets heel anders. Het kan denk ik nooit kwaad om er wat zelf op doen. Hopelijk gaat het snel weer over
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Volgens mij 'kruipen' grasaren toch vooral tussen de tenen en niet zozeer in het voetzooltje.
Een grasaar komt namelijk eerst vast te zitten in de haartjes tussen de tenen en werkt zich dan pas naar binnen.
Billy heeft tot drie keer toe een hele vervelende ontsteking (en zelfs een fistel) gehad van een grasaar maar sinds ik de haren tussen zijn tenen weg knip is het niet meer voorgekomen.

Misschien moet je toch maar even een paar keer met de poot van Kaya in een bakje met Biotex. Misschien is het een doorn of een stukje glas dat een beetje aan het ontsteken is.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Met een zaklamp erbij bekeken, maar ik zie echt niks vreemd, behalve dat het voetzooltje een beetje (echt maar een beetje) stuk is :19:
Tussen de tenen in, zie ik al helemaal niks bijzonders.
Maar af en toe staat ze er niet eens meer op en zo vreselijk mank, terwijl ze alles behalve een aanstelster is :19:
Heeeeel erg maf dit.
Ik kijk het nog eventjes aan of het toch misschien alleen dat voetzooltje is, wat natuurlijk heel gevoelig kan zijn als dit stuk is, maar nogmaals dit heeft ze veel vaker gehad en nog nooit zo'n last ervan.
En anders maar richting da.....
Afbeelding
A good dog never dies...

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Klinkt hetzelfde als hoe het bij Saar begon. Ik vermoed bij haar dus wel dat het een grasaar is geweest (eerst likken, daarna manklopen, daarna echt niet meer op die poot lopen, en daarna dik worden)
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... sc&start=0

Ik heb vanaf de tweede dag geweekt in de Biotex. Op dag 4 ben ik alsnog naar de da gegaan, maar toen was was het al open en eruit dus.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:Klinkt hetzelfde als hoe het bij Saar begon. Ik vermoed bij haar dus wel dat het een grasaar is geweest (eerst likken, daarna manklopen, daarna echt niet meer op die poot lopen, en daarna dik worden)
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... sc&start=0

Ik heb vanaf de tweede dag geweekt in de Biotex. Op dag 4 ben ik alsnog naar de da gegaan, maar toen was was het al open en eruit dus.
Ja inderdaad, nu je het zegt herinner ik het me weer.
Klinkt inderdaad precies hetzelfde :denken:
Ik kan ook echt totaal niets vinden, behalve dat het voetzooltje een heel klein beetje stuk is, maar absoluut niet 'door en door'. Dus dat dit zo pijnlijk is, dat kan haast niet.
Het lijkt tussen de tenen te zitten, daar likt ze ook continu. Maar ook met zaklamp totaal niks te vinden, maar wel zeer pijnlijk als ik eraan kom.

Ships..... ik kan morgen dus niet naar de dierenarts :boos: Owww, alles komt ook altijd tegelijk.

Weken in de soda doe ik ook al een paar keer per dag, maar niks verder. Ze houdt haar pootje ook steeds vaker omhoog dat ze er echt niet op wil staan. En ik weet 100% zeker dat het om het voetzooltje gaat en niet om iets van d'r gewrichten.
Afbeelding
A good dog never dies...

Rami
Zeer actief

Als een grasaar zich tussen de tenen naar binnen heeft gewerkt dan 'sluit' de huid zich en zie je met het blote oog niets. Het probleem zich dan echt onder de huid. Het kapotte voetzooltje hoeft er niets mee te maken te hebben.

Door het weken in de Biotex (echt een paar keer per dag) wordt de huid tussen de tenen zacht en als je geluk hebt gaat de huid weer open en komt de aar weer naar buiten zetten, zoals bij Saar van Marion.
Als je geen geluk hebt 'vreet' zo'n aar zich echt door de poot heen (fistel). Dat was bij Billy het geval.

Overigens liep Bill nauwelijks mank, hoewel zijn poot op een gegeven moment echt dik en warm was. Maar goed, dat is misschien toch wel weer per hond verschillend.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:Als een grasaar zich tussen de tenen naar binnen heeft gewerkt dan 'sluit' de huid zich en zie je met het blote oog niets. Het probleem zich dan echt onder de huid. Het kapotte voetzooltje hoeft er niets mee te maken te hebben.

Door het weken in de Biotex (echt een paar keer per dag) wordt de huid tussen de tenen zacht en als je geluk hebt gaat de huid weer open en komt de aar weer naar buiten zetten, zoals bij Saar van Marion.
Als je geen geluk hebt 'vreet' zo'n aar zich echt door de poot heen (fistel). Dat was bij Billy het geval.

Overigens liep Bill nauwelijks mank, hoewel zijn poot op een gegeven moment echt dik en warm was. Maar goed, dat is misschien toch wel weer per hond verschillend.
En hoe kan een dierenarts dan zien of er eventueel een grasaar in zit?
Afbeelding
A good dog never dies...

Rami
Zeer actief

Stang schreef:
En hoe kan een dierenarts dan zien of er eventueel een grasaar in zit?
Tja, volgens mij kunnen ze dat niet zien.... Bij Billy wilde ze zijn poot 'open maken', daar waar de bult/verdikking zat (dat was inmiddels aan de bovenkant van zijn poot). Ik had de afspraak al gemaakt toen die bult open ging en ik de aar er zo uit kon trekken (was heel smerig :N: ).

En bij Kaya zit niet eens een bult, toch? Dat maakt het natuurlijk helemaal lastig qua diagnose...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”