Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vizsla
Moderator: moderatorteam
-
Drossie
- Actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Border Collie - Aantal honden: 3
Vizsla
Mijn vriendin en en denken eraan binnen een aantal maanden opnieuw een puppy in huis te nemen. Nu hebben we een Border Collie van een jaartje.
Mijn vriendin zou erg graag een Vizsla hebben, vooral gebaseerd op uiterlijk dan...
Ik zou me toch graag baseren op heel wat meer dan uiterlijk alleen. Ik heb al heel wat opgezocht en eigenlijk staat heel het rasprofiel me wel aan. Maar toch had ik graag wat info over mensen met een Vizsla.
Het enige waar ik aan twijfel is het feit dat het een jachthond is. Ik heb nog nooit en jachthond gehad, maar wat ik me er steeds bij voorstel, is een hond die zijn neus volgt als je hem loslaat... Klopt dit? Is dit goed trainbaar?
Mijn vriendin zou erg graag een Vizsla hebben, vooral gebaseerd op uiterlijk dan...
Ik zou me toch graag baseren op heel wat meer dan uiterlijk alleen. Ik heb al heel wat opgezocht en eigenlijk staat heel het rasprofiel me wel aan. Maar toch had ik graag wat info over mensen met een Vizsla.
Het enige waar ik aan twijfel is het feit dat het een jachthond is. Ik heb nog nooit en jachthond gehad, maar wat ik me er steeds bij voorstel, is een hond die zijn neus volgt als je hem loslaat... Klopt dit? Is dit goed trainbaar?
-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
niet alleen op het uiterlijk af gaan! het zijn hele mooie honden maar met karakter,vooral de ruw haar vindt ik wat hard en stug.de staande honden hebben even iets meer een eigen willetje en een viszla zal dan ook in een konijnrijk gebied jou heel graag willer vertellen waar deze beestjes zitten en ook al ben jij daar dan niet van gediend,het zit nou eenmaal in dat soort hond dat zelfstandig zijn.het zijn hele leuke honden om mee te gaan werken in de jacht of andere sporten maar alleen wandelen en thuis liggen hebben ze niet genoeg aan en gaan ze zelf wel aan de slag. het is dus een totaal ander type hond als een BC of een retriever zoals die van mij maar als je er iets mee wilt gaan doen zijn het leuke werkers.

jemble 5 maanden
-
Drossie
- Actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Border Collie - Aantal honden: 3
In de jacht gaan zal wat moeilijk zijn, maar sporten zal hij zeker doen.fabienne s schreef:niet alleen op het uiterlijk af gaan! het zijn hele mooie honden maar met karakter,vooral de ruw haar vindt ik wat hard en stug.de staande honden hebben even iets meer een eigen willetje en een viszla zal dan ook in een konijnrijk gebied jou heel graag willer vertellen waar deze beestjes zitten en ook al ben jij daar dan niet van gediend,het zit nou eenmaal in dat soort hond dat zelfstandig zijn.het zijn hele leuke honden om mee te gaan werken in de jacht of andere sporten maar alleen wandelen en thuis liggen hebben ze niet genoeg aan en gaan ze zelf wel aan de slag. het is dus een totaal ander type hond als een BC of een retriever zoals die van mij maar als je er iets mee wilt gaan doen zijn het leuke werkers.
Wat recreatief flyballen, canicross, fietsen,... Aan beweging zal hij geen tekort hebben.
-
fabienne s
- Zeer actief
ook prima maar net als jou BC moet er dus wel wat mee gedaan worden.en dat los lopen is ze prima te leren.weet je een hond die weinig te doen heeft en waarbij de hond baas verhouding vaak ver te zoeken is die gaan juist vaak hun eigen gang en hun neus achterna.als jij tijdens de puppen tijd al duidelijk laat merken dat bij jou komen leuker is als dan voor jezelf werken kunnen ze prima loslopen.mijn retrievers gaan ook wel is hun neus achterna maar zijn altijd weer terug te roepen gewoon weg omdat ik veel leuker ben als dan het konijnenspoortje,het kost wat moeite maar ook een viszla kan prima loslopen.

jemble 5 maanden
- Youp
- Zeer actief
Mijn schoonzus heeft ook een Vizsla. Ontzettend leuke hond en heel goed opgevoed. In zijn jonge jaren ging hij nog wel eens een weiland in om achter koeien aan te jagen. Hij deed ze niets maar rende er alleen achteraan. Dat kan natuurlijk niet. Ze hebben dit er prima uitgekregen.
Als ik zo lees wat ja allemaal van plan bent te gaan doen met de hond zou het een prima ras voor je zijn. Ik vind het hele open en vrolijke honden.
Als ik zo lees wat ja allemaal van plan bent te gaan doen met de hond zou het een prima ras voor je zijn. Ik vind het hele open en vrolijke honden.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Het zijn wel Staande jachthonden.
Ze hebben net zoveel beweging en "werk"nodig als een BC, maar je zal als "herdermens"
je ogen uitkijken wat een verschil dat is.
Ze zijn wel goed trainbaar en kunnen als je dat goed doet ook prima loslopen.
Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk goed bezighouden dan gaat het prima
Ze hebben net zoveel beweging en "werk"nodig als een BC, maar je zal als "herdermens"
Ze zijn wel goed trainbaar en kunnen als je dat goed doet ook prima loslopen.
Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk goed bezighouden dan gaat het prima
-
fabienne s
- Zeer actief
ja de korthaar is zachter van karakter dan de draadhaar,ik ken 2draadharen en dat zijn rotbeesten maar dat had meer met de eigenaren als dan met de honden te maken. vindt het zelf geweldige honden om te zien maar mijn voorkeur zou dan naar de korthaar gaan,te eerst omdat een korthaar zachter en wat makkelijker is en ten 2de omdat ik niet van honden met een baard hou
. inderdaad veel oefenen en belonen op het hier komen en lekker samen bezig zijn dan heb je er denk een heerlijke hond aan.

jemble 5 maanden
-
Josee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): weimaraners
- Contacteer:
Hou err wel rekening mee dat een vizsla korthaar idd wat zachter is dan de draadhaar zoals je zelf al aangeeft maar dat het ook vrij drukke soms wat nerveuzere karaktertjes zijn.....fabienne s schreef:ja de korthaar is zachter van karakter dan de draadhaar,ik ken 2draadharen en dat zijn rotbeesten maar dat had meer met de eigenaren als dan met de honden te maken. vindt het zelf geweldige honden om te zien maar mijn voorkeur zou dan naar de korthaar gaan,te eerst omdat een korthaar zachter en wat makkelijker is en ten 2de omdat ik niet van honden met een baard hou. inderdaad veel oefenen en belonen op het hier komen en lekker samen bezig zijn dan heb je er denk een heerlijke hond aan.
Met betrekking tot jachtinstinct heeft het heel veel te maken met jouw opvoeding.... Toen ik onze eerste weimaraner kocht vond ik het heel belangrijk dat hij goed luisterde, daar dus het eerste jaar heel veel nadruk opgelegd... met als gevolg dat hij tijdens de jacht minder initiatief neeft omdat hij gewend is om op commando te werken....
Dus het jachtinstinct is dus wel heel goed te sturen in de richting die jij wenst.....
- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
De ouders van een vriendin hebben een vizlav. (mijn verhaal is ook gebasseerd op 1 ervaring)
Ik moet zeggen dat deze hond in de bossen los goed luisterd. (gaat niet haar neus achterna)
Ik verbaas me wel altijd over haar energie. Aangezien ik een drukke border collie heb dacht ik wat gewend te zijn maar deze hond is net een graatje erger.
Mocht je voor zo'n hond kiezen zou ik er wel iets van sport mee gaan doen.
Ik moet zeggen dat deze hond in de bossen los goed luisterd. (gaat niet haar neus achterna)
Ik verbaas me wel altijd over haar energie. Aangezien ik een drukke border collie heb dacht ik wat gewend te zijn maar deze hond is net een graatje erger.
Mocht je voor zo'n hond kiezen zou ik er wel iets van sport mee gaan doen.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

-
Golden Stanley
Ik denk dat als je besluit geen jacht met een Viszla te doen, dat je hem drastisch tekort doet. Deze hond moet doen waar hij voor gefokt is.Drossie schreef:In de jacht gaan zal wat moeilijk zijn, maar sporten zal hij zeker doen.fabienne s schreef:niet alleen op het uiterlijk af gaan! het zijn hele mooie honden maar met karakter,vooral de ruw haar vindt ik wat hard en stug.de staande honden hebben even iets meer een eigen willetje en een viszla zal dan ook in een konijnrijk gebied jou heel graag willer vertellen waar deze beestjes zitten en ook al ben jij daar dan niet van gediend,het zit nou eenmaal in dat soort hond dat zelfstandig zijn.het zijn hele leuke honden om mee te gaan werken in de jacht of andere sporten maar alleen wandelen en thuis liggen hebben ze niet genoeg aan en gaan ze zelf wel aan de slag. het is dus een totaal ander type hond als een BC of een retriever zoals die van mij maar als je er iets mee wilt gaan doen zijn het leuke werkers.
Wat recreatief flyballen, canicross, fietsen,... Aan beweging zal hij geen tekort hebben.
In mijn jachttrainingsgroep zit een Viszla-reu van nu 19 mnd. jong.
Prachtige hond waar heel veel mee gedaan wordt.
Voordat de eigenaar de training ingaat, heeft hij 's ochtends al een fikse fietstocht of boswandeling achter de rug. Deze honden zijn onverzadigbaar aan energie en moeten gestimuleerd worden door het laten werken met de neus. Dan heb je er een perfecte hond aan en is hij in de thuissituatie een leuke gezellige knuffelhond.
-
Fietje
- Actief
Bij mij in de buurt woont een man met 3 ruwharen en een ruwhaar teckel en alle 4 luisteren ze supergoed de vizla's zijn heel zacht van karakter ,en altijd vrolijk ze lopen altijd los aan de voet van de man en bij het park gekomen geeft ie ze vrij en sjezen ze weg , maar in één commando zijn ze alle 4 weer bij hem , echt heel mooi om te zien , het is trouwens de enige teckel die ik ken die super luistert , ik denk niet dat vizla's zo makkelijk luisteren ,als het er bij deze meneer uitziet , maar trainbaar zijn ze dus zeker wel
-
fabienne s
- Zeer actief
Ik denk dat als je besluit geen jacht met een Viszla te doen, dat je hem drastisch tekort doet. Deze hond moet doen waar hij voor gefokt is.
daar ben ik het niet helemaal mee eens,hoe veel honden doen NIET dat gene waarvoor ze ooit bedoelt waren?ik denk een hoop,gewoonweg omdat het niet meer kan of mag en vaak ook omdat de eigenaren daar geen zin in hebben.met deze toekomstige viszla wordt er dus uitgekeken naar andere sporten en bezigheden en denk dat dat belangrijker is als dan dat hij per se moet jagen.bezig zijn met en voor de hond en dan maakt mij het niet zo erg uit wat het is,ik ben wel van mening dat je een werkhond tekort doet met niks maar zoals ik het lees zal deze viszla niks tekort komen.
daar ben ik het niet helemaal mee eens,hoe veel honden doen NIET dat gene waarvoor ze ooit bedoelt waren?ik denk een hoop,gewoonweg omdat het niet meer kan of mag en vaak ook omdat de eigenaren daar geen zin in hebben.met deze toekomstige viszla wordt er dus uitgekeken naar andere sporten en bezigheden en denk dat dat belangrijker is als dan dat hij per se moet jagen.bezig zijn met en voor de hond en dan maakt mij het niet zo erg uit wat het is,ik ben wel van mening dat je een werkhond tekort doet met niks maar zoals ik het lees zal deze viszla niks tekort komen.

jemble 5 maanden
-
Golden Stanley
Kan of mag??? Ben je niet helemaal op de hoogte wat jachttraining inhoudt. Daar komt niet altijd wild aan te pas en er zijn zoveel leuke elementen om een Viszla met zijn neus te laten werken en wordt echt overal gegeven.fabienne s schreef:Ik denk dat als je besluit geen jacht met een Viszla te doen, dat je hem drastisch tekort doet. Deze hond moet doen waar hij voor gefokt is.
Natuurlijk zijn er allerhande takken van sport waar iedere hond geschikt voor zal zijn. Maar dat is echt niet te vergelijken om hem aan het werk te zien in iets waar hij uiteindelijk voor gefokt is. Daar leeft zo'n dier voor.
Is overigens niet helemaal mijn stelling, maar ook na gesprekken met de eigenaar van de Viszla in mijn groep. Dat is op en top jachthond en vreselijk leergierig. Stel dat de topicopener besluit een Viszla aan te schaffen, dan zou ik me stevig verdiepen in showhond en werkhond en kiezen voor een showhond. Die heeft op zich al werklust zat en lijkt mij geschikter voor andere takken van sport.
-
fabienne s
- Zeer actief
jawel ben erg thuis in de jachthonden sport,heb het jaren met leuk resultaat gedaan. tuurlijk zal een jachthond zich erg thuis voelen in die sport maar hoeveel mensen doen er jachttraining met hun 'jachthond'?ik zie hier in de buurt veel 'jachthonden'maar ben hier 1 van de weinige die ook echt dat gene heeft gedaan met mijn flat's waarvoor ze bedoelt zijn.natuurlijk zal een viszla graag dat gene doen waarvoor hij bedoelt is maar als je er een andere soort van sport mee wilt gaan doen vindt ik niet dat je hem daar erg in te kort doet,zal wel een verstandige keus zijn om uit te wijken naar showlijnen i.p.v werklijnen.maar wees eerlijk hoeveel honden doen nou echt dat gene waar voor ze gefokt zijn?naar mijn idee te weinig.

jemble 5 maanden
-
Golden Stanley
Ja, ik ben eerlijk. Er zijn echt veel te weinig jachthonden die gebruikt worden voor het oorspronkelijke doel. Absoluut waar. Dat is bij onze showlijnen niet anders.fabienne s schreef:jawel ben erg thuis in de jachthonden sport,heb het jaren met leuk resultaat gedaan. tuurlijk zal een jachthond zich erg thuis voelen in die sport maar hoeveel mensen doen er jachttraining met hun 'jachthond'?ik zie hier in de buurt veel 'jachthonden'maar ben hier 1 van de weinige die ook echt dat gene heeft gedaan met mijn flat's waarvoor ze bedoelt zijn.natuurlijk zal een viszla graag dat gene doen waarvoor hij bedoelt is maar als je er een andere soort van sport mee wilt gaan doen vindt ik niet dat je hem daar erg in te kort doet,zal wel een verstandige keus zijn om uit te wijken naar showlijnen i.p.v werklijnen.maar wees eerlijk hoeveel honden doen nou echt dat gene waar voor ze gefokt zijn?naar mijn idee te weinig.
Maar een Viszla is een type hond wat niet voor iedere eigenaar geschikt is, juist omdat hij zo'n enorme verzadiging nodig heeft aan de behoeftes eerder omschreven. Zelfs in showlijnen zit enorm veel werklijn, omdat het ras nog maar zo kort erkend is. Ik vind dat wel iets om rekening mee te houden. Overigens kom ik de betreffende hond dagelijks tegen in de losloopgebieden waar ik loop. Het is een gigantische wervelwind, onstuimig, lomp maar een ontzettend lief en open karakter naar mensen en andere honden toe en echt veel werkdrift. Altijd alert om te leren.
Beweging; minimaal 4 uur per dag vertelde de beste man. In de ochtend en tegen de avond, zeker 1,5 tot 2 uur uitrennen/fietsen, apporteren etc.
Thuis is het geen sloper en een rustige huishond.
-
Flinn
-
fabienne s
- Zeer actief
ja een viszla is ook gelukkig niet een hond voor iedereen maar ik denk dat deze topic starter met een border collie zich ook daar goed heeft ingelezen wat betrefd bezigheden en beweging van de hond,denk dat dat bij de vizsla ook wel goed komt.een viszla is inderdaad wat lomp en onbehouwen,ken een korthaar die iedere keer als een idioot op me af komt gestormt en lekker met ze zwiep staart in de rondte staat te zwaaien ik ken deze hond al van pup af aan en het is een hele goeie en heerlijke werker(ook bij mij in de jacht gezeten)lief voor kinderen en andere honden en altijd even vrolijk.vindt het zelf plaatjes van honden maar ben niet het juiste type voor een staande hond denk ik.

jemble 5 maanden
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Als je echt geïnteresseerd bent in een Vizsla ga dan verder informeren dan alleen op het hondenforum (was jullie plan misschien al?
). Ik ken een Vizsla vrij goed; dit is Dante's aller, allerbeste vriendje. Ik pas geregeld op hem en laat hem ook geregeld uit. Dit is er echter een met gebruiksaanwijzing. Komt van een goede fokker, daar niet van maar valt vlgs mij een beetje buiten de rasstandaard. Hij is wat angstig-agressief naar mensen en andere honden. De GT die zijn eigenaars hebben geraadpleegd gaf aan dat ze de laatste tijd meer Vizsla's tegen kwam met problemen. Vooral hyper-gedrag. Het kan natuurlijk toeval zijn en ik zeg helemaal niet dat de Vizsla zo is maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, denk ik.
Dante's vriendje werd trouwens erg hyper en nerveus van behendigheid; de GT raadde aan om 'neuswerk' met hem te gaan doen. Zij doen nu 'tracking'; soort spoorzoekertje dus
. Hen werd ook aangeraden om de beweging juist niet te overdrijven. Dit zou de onrust juist kunnen versterken
. Deze hond heeft (ook weer toeval?) weinig tot geen jachtpassie.
Heb trouwens nog nooit gehoord van een onderscheid tussen werkhonden en showhonden bij staande honden?! Weer wat geleerd
Bij de Bracco is er geen onderscheid.
Als je echt geïnteresseerd bent in de Vizsla zou ik naar shows gaan, kennis maken met eigenaars en fokkers, op bezoek bij hen gaan en bijv. ook gaan wandelen ermee. Ook is er een rasvereniging met een forum (dacht ik).
Succes met de zoektocht!
Gr. Marijke
Dante's vriendje werd trouwens erg hyper en nerveus van behendigheid; de GT raadde aan om 'neuswerk' met hem te gaan doen. Zij doen nu 'tracking'; soort spoorzoekertje dus
Heb trouwens nog nooit gehoord van een onderscheid tussen werkhonden en showhonden bij staande honden?! Weer wat geleerd
Als je echt geïnteresseerd bent in de Vizsla zou ik naar shows gaan, kennis maken met eigenaars en fokkers, op bezoek bij hen gaan en bijv. ook gaan wandelen ermee. Ook is er een rasvereniging met een forum (dacht ik).
Succes met de zoektocht!
Gr. Marijke
Gr. Marijke

-
Golden Stanley
Ik moet je zeggen dat ik daar niet het fijne van weet van dit ras.Inge O schreef:ik denk eerlijk gezegd dat er bij de meeste staande honden (behalve dan bij bv. de setters) nog weinig tot geen verschil is (gelukkig!).Moon schreef:Heb trouwens nog nooit gehoord van een onderscheid tussen werkhonden en showhonden bij staande honden?! Weer wat geleerd![]()
Hij had het erover dat er al kruisingen zijn puur op karakter en minder op werklijn. Dan ben je wat mij betreft al een showhond aan het creëren.
Ik zal dat zondag is navragen of daar echt 2 aparte groepen van zijn.
Hij showt ook met zijn reu en is al kampioen jeugdklasse en nog iets van dat gedoe.
-
Golden Stanley
Ja, als je alle erfelijke eigenschappen van karakter meepakt wel.Inge O schreef:als je op karakter fokt, fok je toch juÃst op werkhond?Golden Stanley schreef:Ik moet je zeggen dat ik daar niet het fijne van weet van dit ras.Inge O schreef:ik denk eerlijk gezegd dat er bij de meeste staande honden (behalve dan bij bv. de setters) nog weinig tot geen verschil is (gelukkig!).Moon schreef:Heb trouwens nog nooit gehoord van een onderscheid tussen werkhonden en showhonden bij staande honden?! Weer wat geleerd![]()
Hij had het erover dat er al kruisingen zijn puur op karakter en minder op werklijn. Dan ben je wat mij betreft al een showhond aan het creëren.
Ik zal dat zondag is navragen of daar echt 2 aparte groepen van zijn.
Hij showt ook met zijn reu en is al kampioen jeugdklasse en nog iets van dat gedoe.
nu, iig, vóór een ras zichtbaar in twee types uiteen valt moeten er al heel wat meer fokgeneraties zijn overheen gegaan, en gezien de viszla tot voor kort nog een gewone werkende staander was, waarbij er een minderheid in niet-jagende handen belandde, denk ik dat het nog wel heel erg meevalt met dit verschil (letterlijk ook).
Maar hij had het over zachtaardigheid kruisen met zachtaardigheid en minder werklust. Dan krijg je wat rustiger honden met misschien iets minder werkaanleg, iets in die trant. Denk ook wel dat het meevalt, want er lopen hier aan de Lek een paar en dat zijn ook flinke wervelwinden.
Ben daar zelf ook in geïnteresseerd, want ik vind dit kanjers van honden.
-
MoniqueDM
- Zeer actief
-
Golden Stanley
-
MoniqueDM
- Zeer actief
OverloopsterGolden Stanley schreef:Hihi, grapjas.......de Viszla staat op mijn verlanglijstje, meid.MoniqueDM schreef:San, jij zit in het verkeerde topic. Je hoort in het topic Golden Retrievers te zitten.
Dit zijn echt kanjers van honden.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

-
Golden Stanley
MoniqueDM schreef:OverloopsterGolden Stanley schreef:Hihi, grapjas.......de Viszla staat op mijn verlanglijstje, meid.MoniqueDM schreef:San, jij zit in het verkeerde topic. Je hoort in het topic Golden Retrievers te zitten.
Dit zijn echt kanjers van honden.![]()
!
- LindaS
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Zie onderschrift..
Hoi allemaal,

voorstellen: Olaf onze draadhaar vizsla!
Met veel plezier las ik jullie berichtjes..... Ik weet niet in hoeverre jullie je verdiept hebben in de vizsla, maar ten eerste staat de draadhaar bekend als zijnde rustiger van karakter dan de korthaar
. Allesbehalve stug en ruw. Ten tweede, voor zover ik op de hoogte ben, is er in de wereld van de vizsla geen verschil tussen show- en werkhonden, gelukkig maar! Ons draadje is een vreselijke lieve, rustige, gehoorzame hond, waarmee geen jacht gedaan wordt. Hij hoeft niet geestelijk te worden uitgedaagd, hij geniet van de aandacht die hij binnen- en buitenshuis krijgt van ons. Maar ja, er zijn natuurlijk vizsla's die dat wel nodig hebben, ligt ongetwijfeld aan het karakter. Onze draad komt van niet echt bejaagde ouders, daar hebben we dan ook bewust voor gekozen. En: vizsla's zijn geen nerveuze honden (uitzonderingen daargelaten), hoewel ze de naam hebben.
Ik zou zeggen, kijk eens op www.vizsla-xperience.nl, voor meer info over dit superrrrrrrrr ras. En ik kan het weten!!
Groet, Linda
p.s. ik loop echt niet 4 uur per dag met hem hoor, wat een kul, heb ook nog hobby's

voorstellen: Olaf onze draadhaar vizsla!
Met veel plezier las ik jullie berichtjes..... Ik weet niet in hoeverre jullie je verdiept hebben in de vizsla, maar ten eerste staat de draadhaar bekend als zijnde rustiger van karakter dan de korthaar
Ik zou zeggen, kijk eens op www.vizsla-xperience.nl, voor meer info over dit superrrrrrrrr ras. En ik kan het weten!!
Groet, Linda
p.s. ik loop echt niet 4 uur per dag met hem hoor, wat een kul, heb ook nog hobby's
-
Josee
- Zeer actief
- Contacteer:
Hi LindaS:
Ik baseer mijn verhaal dan ook alleen op de (meerdere) vizsla's (korthaar) die ik persoonlijk ken. Het zijn geweldige honden!!
Maar ik vindt ze persoonlijk wat nerveuzer van karakter dan de weimaraners (we hebben ons in beide rassen verdiept en tenslotte voor de weim gegaan). Zonder een discussie op te starten wat iik nu precies versta onder nerveus... kan je ook wat drukker lezen.
GoldenStanley: dat wil dus zeggen dat elke jachthond 4 uur per dag los moet....?????
Nou wandel ze, onzin natuurlijk. Een fikse wandeling per dag ( ruim uurtje los rennen ) is voldoende hoor (naast de 3/4 andere wandelingen).
Hoe meer beweging je een hond geeft hoe meer je het omhoog moet schroeven om aan de behoefte te voldoen, de hond krijgt een steeds betere conditie..
En mijn honden zitten in topconditie!!! Als je dit maar elke dag doet.
Daarnaast hoeft een jachthond niet perse voor het oorspronkelijke werk ingezet worden, behendigheid of gehoorzaamheid vinden ze ook geweldig, als ze maar iets mogen doen voor je, al is het je teenslippers apporteren....
Ik baseer mijn verhaal dan ook alleen op de (meerdere) vizsla's (korthaar) die ik persoonlijk ken. Het zijn geweldige honden!!
Maar ik vindt ze persoonlijk wat nerveuzer van karakter dan de weimaraners (we hebben ons in beide rassen verdiept en tenslotte voor de weim gegaan). Zonder een discussie op te starten wat iik nu precies versta onder nerveus... kan je ook wat drukker lezen.
GoldenStanley: dat wil dus zeggen dat elke jachthond 4 uur per dag los moet....?????
Nou wandel ze, onzin natuurlijk. Een fikse wandeling per dag ( ruim uurtje los rennen ) is voldoende hoor (naast de 3/4 andere wandelingen).
Hoe meer beweging je een hond geeft hoe meer je het omhoog moet schroeven om aan de behoefte te voldoen, de hond krijgt een steeds betere conditie..
Daarnaast hoeft een jachthond niet perse voor het oorspronkelijke werk ingezet worden, behendigheid of gehoorzaamheid vinden ze ook geweldig, als ze maar iets mogen doen voor je, al is het je teenslippers apporteren....
- LindaS
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Zie onderschrift..
Tja, wij hebben 3 jaar geleden voor de vizsla gekozen i.p.v. een weimaraner! De weimaraner is pittiger dan de vizsla, ze worden niet voor niks gebruikt in Duitsland als politiehond.... Aangezien wij twee jonge meiden hebben vonden we, voor ons, de vizsla een betere keus!
Josee, je zou eens kennis moeten maken met een draadhaar (jammer dat er geen draadhaar-weimaraners bestaan
), je ziet ze echter niet veel (houwen zo)..... 
Josee, je zou eens kennis moeten maken met een draadhaar (jammer dat er geen draadhaar-weimaraners bestaan
-
Golden Stanley
Ik zeg alleen wat de beste man met die hond doet. Dat het niet bij elke Viszla zo is, is karakter afhankelijk. Dit is een keiharde werker en geniet van zijn lange wandeltochten. De man zelf ook, die heeft nl. vrije tijd zat en woont naast een groot losloopgebied.Josee schreef:Hi LindaS:
Dat is wel een leuk contrast. Bij mij in de groep zitten 2 Weimaraners van 1 eigenaar en die nemen als volgende jachthond de Viszla, juist om zijn zachtaardige karakter. Het is maar waar je voorkeur naar uitgaat.
-
Josee
- Zeer actief
- Contacteer:
hihi, leuk om te lezen dit
Ook ik ga net als jij (Golden Stanley) af op de honden die ik ken...
Bij de weimaraners heb je een heel duidelijk type/ karakter verschil. Wij hebben nl heel bewust voor het amerikaanse type gekozen (meer showgericht maar echt nog wel een stapel werklust hoor!!!). Deze zijn van karakter wat zachter en vriendelijker (lees minder dominant aanwezig) en makkelijker vormbaar dan de weimaraner uit een jachtlijn (duits/engels).
En nog steeds geen druppel spijt!!! Erger nog.... het werkt verslavend.
Leuke is dat onze reu meer een GG hond is en de teef meer plezier heeft in apporteerwerk....
En beiden doen het geweldig op de show, reu bijna nederlands kampioen en teefje is jeugdkampioen....
Enneuh... met kids zijn beiden geweldig , kinderen zijn gezellig, maar ze zijn er heel voorzichtig mee. Leuk om te zien
Van een vizsla draadhaar weet ik echt niks, mijn vriend vond ze wel leuk, maar ik vond korthaar mooier... (steeds zo'n natte drinkbaard op je schoot leek me niet wat,
). En idd in het voordeel van het ras als je ze niet veel ziet!!
Enne er bestaat een soort weimaraner draadhaar, nl de Slovakian Rough Haired Pointer.....2 x gezien
Ach ja, en zo kiest iedereen voor de hond die uiteindelijke het beste bij hem/haar past, toch....
Ook ik ga net als jij (Golden Stanley) af op de honden die ik ken...
Bij de weimaraners heb je een heel duidelijk type/ karakter verschil. Wij hebben nl heel bewust voor het amerikaanse type gekozen (meer showgericht maar echt nog wel een stapel werklust hoor!!!). Deze zijn van karakter wat zachter en vriendelijker (lees minder dominant aanwezig) en makkelijker vormbaar dan de weimaraner uit een jachtlijn (duits/engels).
En nog steeds geen druppel spijt!!! Erger nog.... het werkt verslavend.
Leuke is dat onze reu meer een GG hond is en de teef meer plezier heeft in apporteerwerk....
En beiden doen het geweldig op de show, reu bijna nederlands kampioen en teefje is jeugdkampioen....
Enneuh... met kids zijn beiden geweldig , kinderen zijn gezellig, maar ze zijn er heel voorzichtig mee. Leuk om te zien
Van een vizsla draadhaar weet ik echt niks, mijn vriend vond ze wel leuk, maar ik vond korthaar mooier... (steeds zo'n natte drinkbaard op je schoot leek me niet wat,
Enne er bestaat een soort weimaraner draadhaar, nl de Slovakian Rough Haired Pointer.....2 x gezien
Ach ja, en zo kiest iedereen voor de hond die uiteindelijke het beste bij hem/haar past, toch....
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Bij ons zijn ook beide rassen (o.a.) de revue gepasseerd en wij zijn terecht gekomen bij de Bracco ItalianoJosee schreef: Ach ja, en zo kiest iedereen voor de hond die uiteindelijke het beste bij hem/haar past, toch....
Tot grote tevredenheid moet ik zeggen
Ben het van harte met bovenstaande eens!
Gr. Marijke
Gr. Marijke