Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar barf te halen? en nog meer vraagjes

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Waar barf te halen? en nog meer vraagjes

Ongelezen bericht door Ianthe »

Wij zitten eraan te denken om eens een keertje BARF te proberen :mrgreen:.

(ja, denk maar meteen aan die brokkenfanaat van 2 maanden geleden :wink:)

(fulltime Barf is geen optie, ik heb school en mijn ouders werken, dus geen tijd om 3 uur per dag in de keuken te staan.)

Maar nu kwamen we dus bij de vraag uit: Waar haal je barf? Vooral omdat we in een kleine stad wonen. Weten jullie een adresje in de buurt van steenbergen(ligt dicht bij bergen op zoom en roosendaal, West brabant dus :wink:)

En wat kan je aan een kleine pup van 15 weken geven, ze weegt 3 kg en krijgt 3x per dag te eten. Nu willen we dus graag weten wat zo'n puppy nou mag hebben op 1 dag. En waar het het dus kan halen

Oja, en tips voor de beginnende barfer zijn ook welkom :idea:

PS: sites als www.barf-natuurlijk.nl al doorgelezen :wink:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: Waar barf te halen? en nog meer vraagjes

Ongelezen bericht door starfleet »

Pink0Pink schreef:
(fulltime Barf is geen optie, ik heb school en mijn ouders werken, dus geen tijd om 3 uur per dag in de keuken te staan.)
:

Daar hoef je toch geen drie uur per dag voor in de keuken te staan? Je kan eens af en toe iets van rauw geven: beginnen met een platgeslagen kippevleugeltje o.i.d. Voor de rest is het best ingewikkeld voor een meisje van 11 i.v.m. de verdeling en wat je precies geeft, dus ik zou er niet aan beginnen, zeker niet als je ouders er niet achter staan. Dan zou ik het mooi bij Rodi laten en af en toe een kippendeel, later lam o.i.d.

Anne
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Re: Waar barf te halen? en nog meer vraagjes

starfleet schreef:
Pink0Pink schreef:
:

Daar hoef je toch geen drie uur per dag voor in de keuken te staan? Je kan eens af en toe iets van rauw geven: beginnen met een platgeslagen kippevleugeltje o.i.d. Voor de rest is het best ingewikkeld voor een meisje van 11 i.v.m. de verdeling en wat je precies geeft, dus ik zou er niet aan beginnen, zeker niet als je ouders er niet achter staan. Dan zou ik het mooi bij Rodi laten en af en toe een kippendeel, later lam o.i.d.

Anne
Uhh, 12 maar goed daar gaat het niet om

Mijn ouders staan achter me hoor, ze willen het ook wel eens proberen. Maar mijn vader wil haar minstends op 2 soorten voeding laten staan.
en misschien heb je het verkeerd begrepen, maar ik hoef het niet zelf klaar te maken. DAt wil mijn moeder doen, maar dan wel in het weekend :wink:.

Kan je dan niet barfen als je een beginner bent. En die adresjes zitten we nog het meest mee. Als we het kunnen vinden en bereiden. Dan is er nog maar 1 opstakel: lust Xena het? En dat opstakel kan je alleen overwinnen door het te proberen. Toch?
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Als je hond volledig op rauw vlees staat, zoals Rodi of Smuldier of Carnibest, of wat voor merk dan ook, dan kan je rust aan opbouwen met "zachte botten' zoals kippennekken en dergelijke. Maar je kan niet twee soorten voeding geven als je je hond volledig zelf samengestelde maaltijden wilt geven. Zo van: smorgens brokjes en 's avonds een barfmaaltijdje. Dan zou ik gewoon lekker rauw vers vlees blijven geven.
Het gaat gewoon niet zo goed samen, brokken en rauw zelf samengestelde maaltijden.
Maar wat je wel kan doen is af en toe je hond een lekker recreatiebot geven: gewoon rauwe koeienribben of een stevig lamsrib. Kan ie toch lekker knagen.
Maar dat moeten dus botten zijn die je hond niet zomaar kan opeten, waar ie echt op moet knagen.
Lees ook het bottendocument hier als eerste topic in deze rubriek.

Maar je hoeft voor zelf samengestelde maaltijden echt geen 3 uur in de keuken te staan. Het enige wat een beetje werk vereist is een Groente/Fruit mix, omdat je dat moet pureren. Maar daar kan je in 1 keer een flinke hoeveelheid van maken en dan in kleine porties in de vriezer doen en dan telkens een klein beetje ontdooien als je dat wilt toevoegen aan het eten van de hond.
Voor de rest heb je er geen werk aan, het kopen is meestal het meeste werk, want je gooit hele stukken vlees, orgaanvlees en bot in zijn bak, dus dat mag ie zelf fijnmalen tussen zijn kiezen. :wink:
Hoef je verder niets aan te doen. :mrgreen:

Ga gewoon eerst goed lezen op een aantal barf fora. Daarvan kan je er zat vinden als je bij google barf forum intikt. :wink:
Meestal hebben ze veel informatie over hoe te beginnen met rauw voeren, hoe over te zetten en welke dingen je mee kan beginnen.

En als je dan denkt: ja, hier wil ik mee door gaan. Dan ga je naar de slager of de islamitische slager (die hebben vaak meer botten en orgaanvlees) Ook op de markt bij de visboer of de kippenboer kan je vaak prima dingen krijgen. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:Als je hond volledig op rauw vlees staat, zoals Rodi of Smuldier of Carnibest, of wat voor merk dan ook, dan kan je rust aan opbouwen met "zachte botten' zoals kippennekken en dergelijke. Maar je kan niet twee soorten voeding geven als je je hond volledig zelf samengestelde maaltijden wilt geven. Zo van: smorgens brokjes en 's avonds een barfmaaltijdje. Dan zou ik gewoon lekker rauw vers vlees blijven geven.
Het gaat gewoon niet zo goed samen, brokken en rauw zelf samengestelde maaltijden.
Xena staat nu (bijna) volledig op rodi. We wilden haar dan in het weekend miss. volledig op barf zetten. En dan bijvoorbeeld doordeweeks 4 dagen rodi en 1 dagje brokjes.

Die brokken moeten vanwege het probleem dat ze wel eens naar een opvang adres gaat, daar krijgt ze geen rodi en al helemaal geen barf

Ze moet dus nog steeds brokjes accepteren.

Kan dat voedinsschema van 2 dagen barf 4 dagen rodi en 1 dag brokken?
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ja, ik denk dat dat geen kwaad kan. :wink:
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

ok :ok:

Dan gaan we opzoek naar wat geschikte kippennekken. Maar als ik het goed begrijp kan je dus het best naar een (islamitische) slager gaan of naar de markt.

Hoeveel gram mag ze hebben, ik denk zelf aan zo'n 150 gram per dag

ze is nogal een klein etertje, ze eet meestal 2 plakken rodi per dag op, terwijl ze er drie mag.

Voor als je naar de groote moet kijken
19 cm schofthoogte
30 cm lange rug (vader is kruising york)
3kg
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Als ze nu 200 gram (= 2 plakken ) Rodi eet, zou ik voorlopig ook het gewicht aan vlees en botten op 200 gram houden. Wordt ze te mager, kan je altijd iets meer voeren.
En dan begin je met een kippennekje, die je beet houdt als je haar laat bijten (als ze dat toelaat) en dan kijk je of ze goed kauwt. Als blijkt dat ze de nekjes goed in stukken knaagt, kan je het gewoon geven. Maar begin met 1 nekje en dan geef je daarna wat vlees of nog 1,5 schijfje rodi.
Heeft ze de volgende dag nergens last van, dan weet je dat haar lijf het goed verwerkt. En zo bouw je dat op. Maar lees goed op de barf fora, want dan lees je ook hoe je haar die twee dagen goed eten kan geven zodat ze er voldoende vitamines en dergelijke van krijgt.
Maar je kan haar ook een keertje een rauw eitje geven of groente/fruit mix met wat vis uit blik erdoor. Of je doet er wat kwark door.
Allemaal leuke manieren om haar lekker afwisselend eten te geven zonder dat je bang hoeft te zijn dat het fout gaat. Altijd eerst met een klein beetje beginnen en kijken hoe haar lijf erop reageert. Kan je daarna een hele maaltijd geven.
Pens kan je haar ook geven, gewoon een stukje pens van ongeveer 200 gram, mag ze daar lekker op kluiven en knagen. Stinkt wel, dus buiten geven.
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt :ok:

Maar Xena is nu een beetje ziekjes http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=97407

Kunnen we dan toch beginnen met barf (zoeken)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”