Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bij trekken, harder lopen.
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief
Bij trekken, harder lopen.
Ik hoor van verschillende mensen die last hebben van een hond die trekt dat er op cursus gezegd is dat ze dan, naast alle andere standaard "anti-trek regeltjes", harder moeten gaan lopen.
Dat sommige honden gewoon van zichzelf een flink looptempo hebben, met name jonge honden, en dat je als baas dus in flink tempo mee moet lopen en zo het trekken afleren.
Eerlijik gezegd verbaasd mij deze manier elke keer weer een beetje. Ik snap dat sommige, met name jonge, honden er graag flink de pas in zetten, en ik snap ook dat je dan niet als baas in de afleer-periode een slenter-slakkengangetje erin moet zetten, maar ik ga toch echt niet lopen alsof ik bezig ben aan de halve Marathon omdat mijn lieve hondje anders zo trekt.
Hoe denken jullie hierover? En heeft iemand vaker gehoord van dit idee?
Dat sommige honden gewoon van zichzelf een flink looptempo hebben, met name jonge honden, en dat je als baas dus in flink tempo mee moet lopen en zo het trekken afleren.
Eerlijik gezegd verbaasd mij deze manier elke keer weer een beetje. Ik snap dat sommige, met name jonge, honden er graag flink de pas in zetten, en ik snap ook dat je dan niet als baas in de afleer-periode een slenter-slakkengangetje erin moet zetten, maar ik ga toch echt niet lopen alsof ik bezig ben aan de halve Marathon omdat mijn lieve hondje anders zo trekt.
Hoe denken jullie hierover? En heeft iemand vaker gehoord van dit idee?

- Moos
- Zeer actief
Oke, daar zit wat in, en ik gok inderdaad dat ze het zoals jij nu zegt op cursus ook bedoelen.Martijn schreef:Ik ben het er mee eens.
Je kunt niet verwachten dat een fitte jonge, wat grotere hond voetje voor voetje gaat lopen.
Als je het goed doet is een hond zo'n 2,5 uur per dag buiten. Dat is ontzettend weinig eigenlijk. Niet zielig..maar weinig.
Als je dan uiteindelijk bent dan wil je ook wat en niet heel langzaam slenteren.
Verder is mijn ervaring dat aangelijnde honden veel minder probleemgedrag vertonen als je er zelf een zelfverzekerde, stevige pas in zet.
Zoals het mij gedemonstreerd werd door mensen was zodaning snel lopen dat de baasjes zelf na een kwartier eigenlijk een drink-pauze nodig hadden. Er moest dan een vrijwel ren-tempo aangehouden worden omdat de hond bij een tandje langzamer lopen weer ontzettend trok. En als de hond harder ging lopen, ging de baas nog maar harder lopen, want anders zou de hond aan het trekken zijn.
Dat vond ik wel erg ver gaan.

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik loop van nature behoorlijk stevig door, maar Marouck wil nog harder.
Als ik voor mijn gevoel juist wat vertraagd ga lopen, dus minder hard, let ze wel veel beter op en trekt ze minder.

Als ik voor mijn gevoel juist wat vertraagd ga lopen, dus minder hard, let ze wel veel beter op en trekt ze minder.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- Moos
- Zeer actief
Nou, dat vond ik dus ook nogal vreemdInge O schreef:daaromyamie schreef:ik loop wel flink door, meestal, maar dan nogik kan heel hard gaan rennen wil ik dan het lijntje slap houden ( en dat red ik dus niet
)
. voor heel veel honden is hun voorkeursgang een soort sukkeldrafje - moet je als mens al half gaan rennen om het je hond zo comfortabel mogelijk te maken
.

Ik snap echt wel dat als je hond trekt het wel erg pushen is om dan ook nog eens op een sukkeldrafje te gaan lopen. Maar om nou zelf uitgeput in de duinen aan te moeten komen van het kwartiertje daarnaartoe omdat je hond anders zo trekt...

-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Jeannettebo
- Zeer actief
als je hond trekt als je normaal doorloopt kan het natuurlijk ook zijn dat hij wil bepalen waar je heen gaat. wij moesten juist stil staan of de andere kant op lopen als de hond trekt, dan leert hij dat hij met trekken niet zijn zin krijgt. Bo loopt overigens ook veel los hoor. en trekt alleen als hij heel enthoushiast is, zoals wanneer we gaan speuren, waterwerken of ieder avond zijn speeluur buiten.

-
- Erelid
Ik doe dat wel hoor, nou jaaaaaaaa ik loop dan ook nietInge O schreef:daaromyamie schreef:ik loop wel flink door, meestal, maar dan nogik kan heel hard gaan rennen wil ik dan het lijntje slap houden ( en dat red ik dus niet
)
. voor heel veel honden is hun voorkeursgang een soort sukkeldrafje - moet je als mens al half gaan rennen om het je hond zo comfortabel mogelijk te maken
.

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
je moet ook niet op een sukkeldrafje lopen, maar slenteren is ook weer niet handig.Marion. schreef:Wij lopen aardig door. En hebben eigenlijk nooit trekkende honden gehad.
Ik denk trouwens dat je wel trekkende honden creëert als je op een sukkeldrafje loopt. Vooral als het herkenbaar wordt voor de pup ('oooo, we gaan dáár heen, dat is leukkkkkkkk).
wat ik merk, bij pups , jonge honden, is zodra er druk komt op de riem en ze dus geen naast, volg oid kennen waarop ze gecorigeerd kunnen worden, is dat ze die druk alleen maar vergroten, zich zelf ook zelfverzekerder voelen met gevoel van baas aan de lijn, dus dan versnel ik wel eens mee, om de spanning van de lijn af te halen, en 9 van de 10 keer zie je ze dan opkijken naar mij, van oh.. waar ben je , wat doe je? en dan zeg ik knapperd en gaat er een lekkertje in

- Anne
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik ben het er niet mee eens.
Jonge honden moeten dit toch ook afleren?
Oké, een beetje harder mag wel.
Tibbie is nu 6 jaar, ze trekt echt heel erg. Volgens mij als je gaat rennen trekt ze nog. Dus hier heeft dat geen enkel nut
Wij lopen hier (vindt ik) goed door, dus dan moet Tibbie maar eens wat rustiger aan doen.
Jonge honden moeten dit toch ook afleren?
Oké, een beetje harder mag wel.
Tibbie is nu 6 jaar, ze trekt echt heel erg. Volgens mij als je gaat rennen trekt ze nog. Dus hier heeft dat geen enkel nut

Wij lopen hier (vindt ik) goed door, dus dan moet Tibbie maar eens wat rustiger aan doen.
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Contacteer:
ik loop op een vrij stevig tempo, reden is Ivan, Ivan moet en zal vooraan lopen en Odin loopt naast me. Op cursus zeiden ze ook steeds, je moet je aanpassen aan de hond, ik doe dat ook wel een beetje, maar als het aan hem ligt ren ik het hele stuk, hoe harder ik loop, hoe harder hij loopt. Heeft geen enkele zin. Als het weer te erg wordt ga ik weer apart met hem oefenen met koekjes en bij de tijd houden.

Odin 2001-2013
Ivan 2001
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Natuurlijk moet een hond weten dat trekken niet hoort, en zelfs dat "Volgen" soms verplicht is, maar ik vind wel dat je met je hond op stap gaat voor zijn plezier en voor jouw plezier. Aangezien het normale looptempo van een hoond gemiddeld hoger is dan het normale looptempo van een mens vind ik dan ook dat je je eigen tempo aan hoort te passen aan dat van je hond, binnen zekere grenzen natuurlijk. 40 Binnen de bebouwde kom is wat overdreven. Maar lekker stevig doorstappen is eigenlijk een vereiste, zeker als je wilt dat je hond geniet van het samen lopen met jou, ipv. dat hij balend en/of zich vervelend bezig is met het doen wat er bij een slap sukkeltempootje mogelijk is, zich bezig houden met zijn omgeving.
Als je eenmaal gewend bent aan het stevig doorstappen doe je dat gewoon zonder er problemen mee te hebben, integendeel, het is nog gezond ook.
Eigenlijk moet je zo snel lopen dat "normale" mensen (lees: "mensen zonder honden") veel moeite hebben om je bij te houden en jij om met hun samen met je honden te wandelen omdat ze te langzaam gaan.
Hoe zou jij het als kind gevonden hebben om aan de hand van je ontzettend traag rondschuifelende ouders de Efteling of bvb. Disneyland bezocht te hebben?
Als je eenmaal gewend bent aan het stevig doorstappen doe je dat gewoon zonder er problemen mee te hebben, integendeel, het is nog gezond ook.
Eigenlijk moet je zo snel lopen dat "normale" mensen (lees: "mensen zonder honden") veel moeite hebben om je bij te houden en jij om met hun samen met je honden te wandelen omdat ze te langzaam gaan.
Hoe zou jij het als kind gevonden hebben om aan de hand van je ontzettend traag rondschuifelende ouders de Efteling of bvb. Disneyland bezocht te hebben?
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik pas mijn tempo wel aan aan de honden, mijn normale slentertempo is echt te langzaam voor ze. Ik loop niet te renen, maar ik stap iets steviger door en neem wat grotere passen. Maar ik heb ze ook geleerd om te volgen als ik juist super langzaam loop. Vooral Belle kan zich heel goed aanpassen aan mijn tempo en vindt het ook reuze interessant als ik steeds van tempo wissel.
Ik denk dat het op cursussen vooral gezegd wordt tegen mensen die de aandacht van de hond niet krijgen en bij een te laag tempo heeft een hond ook heel veel tijd om te snuffelen en zich met alles en nog wat in de omgeving bezig te houden.
Ik denk dat het op cursussen vooral gezegd wordt tegen mensen die de aandacht van de hond niet krijgen en bij een te laag tempo heeft een hond ook heel veel tijd om te snuffelen en zich met alles en nog wat in de omgeving bezig te houden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ze lopen hier bijna altijd los, maar als ze aan de riem moeten, dan stap ik flink door.
Doorstappen betekent minder afleiding voor ze, het is minder saai, dus moeten ze automatisch beter opletten en heb je dus minder geklier aan de riem.
Kijk alleen al eens naar het verschil als je rustig slentert (aan de lijn dus), let dan eens op je hond; z'n lichaamshouding, z'n manier van doen. En zet dan de pas erin en zie het verschil; ineens een alerte hond
Doorstappen betekent minder afleiding voor ze, het is minder saai, dus moeten ze automatisch beter opletten en heb je dus minder geklier aan de riem.
Kijk alleen al eens naar het verschil als je rustig slentert (aan de lijn dus), let dan eens op je hond; z'n lichaamshouding, z'n manier van doen. En zet dan de pas erin en zie het verschil; ineens een alerte hond

- Moos
- Zeer actief
Het is voor mij een beetje lastig praten ook denk ik omdat Moos en Saar dus geen 'snel-wandelaars' zijn. Deels omdat ze gewoon kleine korte pootjes hebbenStang schreef:Ze lopen hier bijna altijd los, maar als ze aan de riem moeten, dan stap ik flink door.

Als ik echt in flinke looppas ga lopen (doe ik weleens als ik echt haast heb en we snel ergens moeten zijn) dan heb ik juist wat sneue hondjes, omdat Moos ontzettend graag snuffelt, en dat dan dus niet meer kan, en Saar hangt dan wat achterop, staart uit de krul, met zo'n blik van "baaaasje, niet zo snehelll, ik ben toch braafffff???".
Als het aan Moos ligt slenter ik juist wel, want hij vind niets leuker dan bij elk polletje stil staan om uitgebreid te snuffen

Alleen ik hou zelf niet van slenteren, dus heeft hij mooi pech.
Ligt het er trouwens ook niet een beetje aan hoeveel ze verder loslopen?
Ik snap dat een hond vaak meer actie wil dan een slentergangetje, maar als ze van de 2.5 uur buiten, zo'n 20 minuten aan de riem lopen, dan hoeven ze alle actie toch niet uit die 20 min. te halen?

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee natuurlijk nietMoos schreef:Het is voor mij een beetje lastig praten ook denk ik omdat Moos en Saar dus geen 'snel-wandelaars' zijn. Deels omdat ze gewoon kleine korte pootjes hebbenStang schreef:Ze lopen hier bijna altijd los, maar als ze aan de riem moeten, dan stap ik flink door.
Kijk alleen al eens naar het verschil als je rustig slentert (aan de lijn dus), let dan eens op je hond; z'n lichaamshouding, z'n manier van doen. En zet dan de pas erin en zie het verschil; ineens een alerte hond, deels gewoon door hun karakter denk ik. Ik slenter trouwens niet, maar loop ook niet in flinke looppas. Gewoon gemiddeld loop ik met ze aan de riem.
Als ik echt in flinke looppas ga lopen (doe ik weleens als ik echt haast heb en we snel ergens moeten zijn) dan heb ik juist wat sneue hondjes, omdat Moos ontzettend graag snuffelt, en dat dan dus niet meer kan, en Saar hangt dan wat achterop, staart uit de krul, met zo'n blik van "baaaasje, niet zo snehelll, ik ben toch braafffff???".
Als het aan Moos ligt slenter ik juist wel, want hij vind niets leuker dan bij elk polletje stil staan om uitgebreid te snuffen![]()
Alleen ik hou zelf niet van slenteren, dus heeft hij mooi pech.
Ligt het er trouwens ook niet een beetje aan hoeveel ze verder loslopen?
Ik snap dat een hond vaak meer actie wil dan een slentergangetje, maar als ze van de 2.5 uur buiten, zo'n 20 minuten aan de riem lopen, dan hoeven ze alle actie toch niet uit die 20 min. te halen?

Het gaat erom, dat sommige honden klieren aan de lijn; trekken, snuffelen, kortom etteren.
Als je dat een stuk wilt tegengaan, dan moet je dus sneller lopen zodat de hond meer aandacht voor jou krijgt. Meestal gaat dat automatisch: loopt de baas sneller, dan is de hond attenter en veel minder geneigd om afleiding te zoeken.
Zo bedoelde ik het.
Hier lopen ze altijd los, behalve één klein stukje langs een weg. Dat is pakweg 100 meter en dan gaan ze aan de lijn.
Wandel ik op m'n gemakje, dan zie je ze afleiding zoeken. Zet ik de pas erin, dan heb ik twee attente honden naast me lopen.
- Gonny
- Zeer actief
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Contacteer:
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Zo gaat het bij mij ook met Bram. Als ik niet vlot genoeg doorloop, gaat hij andere dingen doen. En dat mag dan ook. Als ik de vlotte pas in zet, loopt hij netjes met me mee.Stang schreef:
Het gaat erom, dat sommige honden klieren aan de lijn; trekken, snuffelen, kortom etteren.
Als je dat een stuk wilt tegengaan, dan moet je dus sneller lopen zodat de hond meer aandacht voor jou krijgt. Meestal gaat dat automatisch: loopt de baas sneller, dan is de hond attenter en veel minder geneigd om afleiding te zoeken.
Zo bedoelde ik het.
Hier lopen ze altijd los, behalve één klein stukje langs een weg. Dat is pakweg 100 meter en dan gaan ze aan de lijn.
Wandel ik op m'n gemakje, dan zie je ze afleiding zoeken. Zet ik de pas erin, dan heb ik twee attente honden naast me lopen.
Tijdens training loop ik dus ook altijd behoorlijk snel.

Linda, Izzie en Bram
- Zoie
- Zeer actief
ik liet me door Luna ook altijd zo'n beetje op sleeptouw nemen, en nu nog het eerste stukje als ze vol energie zit. Het is wel opvallend dat ze er bij mij althans geen trekkende hond door is geworden, aan de lijn lopen gaat nu verder prima (zolang we geen kat zien. )
Met spok en sien is deze taktiek wat moeilijker toe te passen daar ze een nogal verschillend loopttempo c.q. snuffelgedrag hebben.
Dus ik zie wel wat in de theorie.
Met spok en sien is deze taktiek wat moeilijker toe te passen daar ze een nogal verschillend loopttempo c.q. snuffelgedrag hebben.
Dus ik zie wel wat in de theorie.

-
- Zeer actief
zo hebben wij het ook geleerdJEANNETTEBO schreef:als je hond trekt als je normaal doorloopt kan het natuurlijk ook zijn dat hij wil bepalen waar je heen gaat. wij moesten juist stil staan of de andere kant op lopen als de hond trekt, dan leert hij dat hij met trekken niet zijn zin krijgt.

Anneke, Dylan en Ozzy
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja tuurlijk, als je hond je schouder uit de kom trekt, heeft het weinig nut om nog een stuk harder te gaan lopen want je hond wint het toch wel met hardlopenmecheltjes schreef:zo hebben wij het ook geleerdJEANNETTEBO schreef:als je hond trekt als je normaal doorloopt kan het natuurlijk ook zijn dat hij wil bepalen waar je heen gaat. wij moesten juist stil staan of de andere kant op lopen als de hond trekt, dan leert hij dat hij met trekken niet zijn zin krijgt.![]()

Het gaat er gewoon om, dan als je met een slakkegangetje loopt, de hond afleiding gaat zoeken. Loop je met een wat stevigere pas, dan heeft de hond in principe meer aandacht voor je. En dan ga je natuurlijk ook lekker die aandacht vasthouden.
Dan hebben we het dus over gewone 'normale' honden, en niet over uitermate trekmonsters

- Belle
- Zeer actief
Voorop willen lopen heb ik ook geen probleem mee. Maar mij ergens heen willen sleuren is weer wat anders, dat mag natuurlijk niet.Martijn schreef:Cleo maakt het niet uit waar we heen gaan. Die wil gewoon per se voorop lopen.mecheltjes schreef:zo hebben wij het ook geleerdJEANNETTEBO schreef:als je hond trekt als je normaal doorloopt kan het natuurlijk ook zijn dat hij wil bepalen waar je heen gaat. wij moesten juist stil staan of de andere kant op lopen als de hond trekt, dan leert hij dat hij met trekken niet zijn zin krijgt.![]()
Omdraaien heeft dan ook geen enkele zin. Dan trekt ze gewoon de andere kant op.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het nut er niet van zie om elk initiatief de kop in te drukken zonder daar iets anders bij aan te bieden.
Waarom zou een hond niet iets mogen willen?
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Ik geloof niet dat je daar het trekken mee afleert al heb ik ook altijd gehoord dat je stevig door moet lopen.Ik denk dat het eerder omgekeerd is; dat je een gezonde jonge hond het trekken juist aanleert door te langzaam te lopen.
Het loopt voor mens en hond ook een stuk prettiger als je er flink de pas in hebt al moet je geen mensen bij je hebben die dat niet gewend zijn
Ik merk wel dat, als ik hardloop met de honden los bij me, ze veel beter bij me blijven.
Het loopt voor mens en hond ook een stuk prettiger als je er flink de pas in hebt al moet je geen mensen bij je hebben die dat niet gewend zijn

- Jeannettebo
- Zeer actief
En zodra je weer verderloopt, trekt de hond weerJEANNETTEBO schreef:bij trekken wil de hond dus bepalen wat er gebeurt, maar dat hoort de baas te bepalen. en ik had het ook over normaal lopen. en als hij alle kanten op zou trekken, dan zou ik stil blijven staan. dan bepaal jij wat er gebeurt en niet de hond

Hier lopen ze altijd met zijn 2en voorop. Is handiger, kan je ook niet over ze struikelen als ze opeens een kat zien :N:
- Belle
- Zeer actief
Heeft hier uitstekend gewerkt hoor. Als je maar wel ook beloont voor het lopen zonder trekken.jidde schreef:En zodra je weer verderloopt, trekt de hond weerJEANNETTEBO schreef:bij trekken wil de hond dus bepalen wat er gebeurt, maar dat hoort de baas te bepalen. en ik had het ook over normaal lopen. en als hij alle kanten op zou trekken, dan zou ik stil blijven staan. dan bepaal jij wat er gebeurt en niet de hondDus dat werkt dan niet.
Laatst gewijzigd door Belle op 10 aug 2006 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Zoie
- Zeer actief
JEANNETTEBO schreef:bij trekken wil de hond dus bepalen wat er gebeurt
Hoeft niet zo te zijn, hoor, trekken zegt volgens mij alleen iets over tempo waarin de hond wil lopen. Luna trok als een tierelier, maar was, na wat training heel goed te sturen. Spok trok niet, of nauwelijks, maar was buitengewoon koppig in de richting die hij wilde kiezen.