Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat mag een hond nou NIET hebben aan groente en fruit

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Wat mag een hond nou NIET hebben aan groente en fruit

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey vindt eigenlijk alles wel lekker wat we haar geven, maar we weten niet echt wat nou precies wel en niet mag...

Ik zag net in een ander topic dat druiven en ui niet goed zijn, zijn er nog andere dingen die ze absoluut niet mag hebben?
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Rauwe aardappel, prei, tomaat.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Tomaten kan volgens mij afgedaan worden als internetmythe, Roelfien.

Prof. Dr. Donath op blz. 139 in "Wat moet mijn hond eten?":
Goede, rijpe tomaten met hun hoog gehalte aan vitamines worden door de meeste honden met graagte gegeten."

Dit is ook mijn ervaring - een paar van mijn honden eten ze zo, als lekkernij. ;-)

Ignit.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Mooi, dan hoef ik het niet langer illegaal te geven, maar mag ik er gewoon voor uit komen. :smile:

Bij deze rectificatie: tomaat mag wel!!! :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
p@tty
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door p@tty »

Ik meen ergens gelezen te hebben dat honden geen tomaten of andere nachtschade soorten mogen als ze een voedselallergie hebben, maarja dan heb je toch al een hond met een appart dieet

Oh en ooit eens iets gelezen over een advocado, maar of dat nou de hele vrucht was of alleen de schil en pit :denken: Pit lijkt me sterk dat je die geeft, als dat gladde ding achter in die strot vliegt :eek:
Groetjes Patty
Bowowow Thirza
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Roelfien, meen je dat nou! :smile: :smile: :smile:
---------------------------------
Ian Billinghurst raadt aan om groente te voeren met een lage glycemische waarde aan diabetische honden en katten. Een uitleg van wat dit precies is en waarom het belangrijk is om met name deze groentes te voeren, volgt hierna.

Wanneer je googelt met "Glycemische waarde" of "Glycemische index" is er nog veel meer info te vinden.

http://www.food-info.net/dutch/qanda/qa.php?c=nu&id=458
De glycemische index geeft het effect aan dat een voedingsmiddel heeft op de bloedglucose waarde (bloedsuikerspiegel), twee of drie uur na consumptie. Met deze index kunnen voedingsmiddelen die veel koolhydraten bevatten in gedeeld worden naar het fysiologische effect dat ze op het bloedglucose niveau hebben.

Voedingsmiddelen met een hoge eiwit- of vetgehalte, veroorzaken geen grote stijging in bloedglucose niveau. Niet alle koolhydraten hebben hetzelfde effect. Sommige koolhydraten worden snel afgebroken en geabsorbeerd in de darmen, waardoor het bloedglucose snel zal stijgen. Deze koolhydraten hebben een hoge glycemische index. De index geeft alleen aan hoe snel koolhydraten worden omgezet in suikers, het zegt niks over de portiegrootte.

Een aantal voedingsmiddelen die een hoog suikergehalte hebben, zoals siroop, honing en snoepgoed, evenals zetmeelrijke producten (zoals wortelen en aardappelen) hebben een hoge glycemische index. Deze producten hebben een hoge glycemische index vanwege de snelle bloedglucose stijging die deze producten na consumptie veroorzaken. Andere producten, vooral vezelrijke producten zoals volkorenbrood, hebben een lage glycemische index omdat deze na consumptie geen snelle stijging van de bloedsuikerspiegel veroorzaken.

Het gebruik van de glycemische index bij het bereiden van maaltijden kan helpen om de bloedsuikerspiegel te reguleren. Hierbij moeten producten met hoge glycemische index zo veel mogelijk gemeden worden en gebruik van laag glycemische producten verhogen. Daarnaast is het aanbevolen om meer te bewegen, meer vezels te consumeren en de consumptie van verzadigde en transvetten zo veel mogelijk te beperken. Tevens is het aanbevolen om een koolhydratenarm dieet te volgen, aangezien koolhydraten de bloedsuikerspiegel kunnen doen rijzen tot gevaarlijke hoogtes.

http://www.glycemische-index.com/
Overzicht van de glycemische waarde van allerlei voedingsmiddelen.
Bron: forum van barf-natuurlijk.

Ian Billinghurst raadt ook af om veel leden van de familie kool tegelijk en lang achtereen te voeren, omdat ze de schildklier kunnen onderdrukken. Dit betekent niet, dat je geen kool mag voeren - paar blaadjes kan geen kwaad, maar een halve kool elke dag en weken achter elkaar wel! :ok:

Meer info over groente en fruit en het kiemen van zaden en granen is te vinden in de barf-faq op http://www.barf-natuurlijk.nl/html/gf.php

Enjoy!
Ignit.

Ignit.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”