Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschillende stromingen???

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Verschillende stromingen???

Ongelezen bericht door Tamara. »

Kan iemand mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen de verschillende voeding forums? En waarom er zoveel "haat en nijd" is? Het gaat er toch om wat het beste is voor de hond? En dat is naar mijn idee rauwe voeding, en dat is toch waar iedereen voor staat? Ok, dat daar kleine verschillen inzitten kan ik me wel iets bij voorstellen. De één voelt zich beter bij het ene, de ander weer op een andere manier van voeren. Maar waarom niet de krachten bundelen en er 1 volledig forum van maken waarin de verschillende mogelijkheden staan die er allemaal zijn?

Juist door dit soort gekissebis, krijg ik als nieuweling, een hele nare bijsmaak bij het voeren van rauw. Als je rauw voert, hoor je bij een sekte, of bij iets anders raars.... Het is voor veel mensen al raar en moeilijk, en door dit soort situaties wordt het er voor veel mensen niet makkelijker op hoor.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Helemaal mee eens
Afbeelding
Rovanna
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rovanna »

Ik kan me jouw ergernis goed voorstellen. Wellicht komt het omdat veel rauwvoerders giga ego's hebben :wink: Per slot van rekening waren ze ooit allemaal zo eigenwijs om NIET de fokker, NIET de dierenarts en NIET de brokkenfabrikant te volgen maar hun eigen weg te gaan.
Het is ook enorm lastig als je beginner bent en je wordt geconfronteerd met discussies die feitelijk niet om voeding gaan. Je moet je voorstellen dat de harde kern van rauwvoerders elkaar allemaal kent. Vaak persoonlijk en ook al wat jaren... Dan krijg je dat soort dingen vanzelf.

Feitelijk is er niet zoveel verschil en zijn er niet zoveel stromingen. De basis van rauwvoeren (of je het nu BARF of NRV noemt of wat dan ook; ik noem het zelf samenstellen) is spiervlees, botten en orgaanvlees. In bepaalde percentages. Daar verschillen mensen over van mening. Ook verschillen ze over de grootte van te geven stukken vlees. NRV (de term is bedacht door het VoerNatuurljk-forum) spreekt over zo groot mogelijke stukken; liefst hele dieren met weinig tot geen toevoegingen zoals groenten of fruit. De BARF-methode (Bones And Raw Food) is voorstander van toevoeging van tafelresten en groenten/fruit. Dan zijn er natuurlijk nog de fabrikanten van kant-en-klaar-versvoedingen (kvv). Die hebben alles gemalen en verpakt. Direct klaar om te geven. Meer hierover lees je op www.barfplaats.nl.

Echter, het principe blijft hetzelfde: je koopt niets kant-en-klaar maar maakt zelf de maaltijden klaar. Voor sommigen is dat een hert in de tuin gooien, voor anderen is dat een groentenmix maken aangevuld met rauw eitje, knoflook en een geitenrib bijvoorbeeld.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Je vertelt mij wat nieuws. Slaan ze elkaar de hersenen met geitenribben in? (spreekwoordelijk bedoeld) Omdat de 1 een ander percentage groenten geeft dan de ander? :denken:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rovanna
Vaste gebruiker
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Je vertelt mij wat nieuws. Slaan ze elkaar de hersenen met geitenribben in? (spreekwoordelijk bedoeld) Omdat de 1 een ander percentage groenten geeft dan de ander? :denken:
Nou dat is wat kort door de bocht (maar je kunt beter slaan met een geitenrib dan met een pens volgens mij :smile: ), je moet het ff relativeren.
Tamara.
Zeer actief

Rovanna schreef:Ik kan me jouw ergernis goed voorstellen. Wellicht komt het omdat veel rauwvoerders giga ego's hebben :wink: Per slot van rekening waren ze ooit allemaal zo eigenwijs om NIET de fokker, NIET de dierenarts en NIET de brokkenfabrikant te volgen maar hun eigen weg te gaan.
Het is ook enorm lastig als je beginner bent en je wordt geconfronteerd met discussies die feitelijk niet om voeding gaan. Je moet je voorstellen dat de harde kern van rauwvoerders elkaar allemaal kent. Vaak persoonlijk en ook al wat jaren... Dan krijg je dat soort dingen vanzelf.

Het welzijn en het beste voor de hond staat toch voorop? Dan kunnen die ego's ook wel iets aan de kant gezet worden :pffff: :mrgreen:

Ik kan me in ieder geval héél goed voorstellen, dat dit soort dingen heel veel mensen afschrikt en er geen zin in hebben. Ze willen wel de hond een andere voeding geven, of in ieder geval overwegen, maar het voelt meteen zo sekte achtig als je je hierin aan het verdiepen bent. En je "moet" ergens voor kiezen, voor een bepaalde groep of persoon die je aan wilt hangen... En door al die onderlinge issues wordt het er echt niet beter op.
Rovanna schreef: Feitelijk is er niet zoveel verschil en zijn er niet zoveel stromingen. De basis van rauwvoeren (of je het nu BARF of NRV noemt of wat dan ook; ik noem het zelf samenstellen) is spiervlees, botten en orgaanvlees. In bepaalde percentages. Daar verschillen mensen over van mening. Ook verschillen ze over de grootte van te geven stukken vlees. NRV (de term is bedacht door het VoerNatuurljk-forum) spreekt over zo groot mogelijke stukken; liefst hele dieren met weinig tot geen toevoegingen zoals groenten of fruit. De BARF-methode (Bones And Raw Food) is voorstander van toevoeging van tafelresten en groenten/fruit. Dan zijn er natuurlijk nog de fabrikanten van kant-en-klaar-versvoedingen (kvv). Die hebben alles gemalen en verpakt. Direct klaar om te geven. Meer hierover lees je op www.barfplaats.nl.

Echter, het principe blijft hetzelfde: je koopt niets kant-en-klaar maar maakt zelf de maaltijden klaar. Voor sommigen is dat een hert in de tuin gooien, voor anderen is dat een groentenmix maken aangevuld met rauw eitje, knoflook en een geitenrib bijvoorbeeld.
Over het algemeen komt het gewoon op hetzelfde neer dus :19:
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Je vertelt mij wat nieuws. Slaan ze elkaar de hersenen met geitenribben in? (spreekwoordelijk bedoeld) Omdat de 1 een ander percentage groenten geeft dan de ander? :denken:

Als ik lees hoe het er hier soms aan toe gaat in de voedingstopics... :19: :piew:

Je kan niet een normaal topic openen of er komen mensen van verschillende forums elkaar beschuldigen van weet ik veel wat. :roll:

Dan vraag ik me echt af, WAAR HEBBEN WE HET NOU EIGENLIJK OVER :19: Het gaat over voer voor onze honden... Er wordt soms over gesproken alsof er een oplossing bedacht moet worden om het einde van de wereld tegen te gaan..
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:

Als ik lees hoe het er hier soms aan toe gaat in de voedingstopics... :19: :piew:

Je kan niet een normaal topic openen of er komen mensen van verschillende forums elkaar beschuldigen van weet ik veel wat. :roll:

Dan vraag ik me echt af, WAAR HEBBEN WE HET NOU EIGENLIJK OVER :19: Het gaat over voer voor onze honden... Er wordt soms over gesproken alsof er een oplossing bedacht moet worden om het einde van de wereld tegen te gaan..
Ja dat viel me al wel op ja, dat er in voedingtopics hier van alles speelt van andere forums.

Is het niet altijd zo dat als mensen ergens heel erg van overtuigd zijn, dat ze mensen die er anders over denken dan naar het leven staan?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Is het niet altijd zo dat als mensen ergens heel erg van overtuigd zijn, dat ze mensen die er anders over denken dan naar het leven staan?
Dat zou zo maar kunnen... Maar dan sla je de plank wel volledig mis... Je wilt toch dat meer mensen deze manier van voeren ontdekken, en zelf zien en ervaren hoe dat is voor je hond?
Dit is nou net niet de manier om het te promoten, en blijft het een klein wereldje :wink:
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Er zijn geen stromingen en als er stromingen zijn behoor ik tot:
1. de stroming, die goede informatie wil geven om mensen op weg te helpen, zodat ze zelf leren om de voeding samen te stellen op een verantwoorde manier. Wat ze voeren, hoe ze het doen, hoe ver ze kunnen of willen gaan - afhankelijk van hun financiële mogelijkheden en wat er in hun omgeving te vinden is. Uiteindelijk bepaalt iedereen zelf hoe en wat hij aan zijn hond voert. :wink:
2. de stroming die vindt dat het tijd wordt om de krachten te bundelen en te werken aan de toekomst.

Ik behoor tot de heel kleine groep, die in 98/99 de basis gelegd hebben voor een alles-rauw beweging in NL/BE. We hebben strijd moeten leveren, omdat de versvlees producenten een mogelijkheid zagen om via onze rug (onze inspanningen) hun omzet te vergroten en dat deden door hun producten aan te bieden als barf. :boos: Ze zochten ook naar allerlei mogelijkheden om te infiltreren en reclame te maken – dat was reden om allerlei voorzorgsmaatregelen te treffen, zodat er niet weer ineens allerlei haatmails of reclamemails in de mailbox van iedereen belandden. Het was ook reden om veel te schrijven over het verschil tussen zelf maken en kant en klaar kopen. Nu kan ik daar hartelijk om lachen, toen was het nodig om de voet strak te houden - het was de enige mogelijkheid om een eigen plek binnen het voergebeuren te krijgen . :smile: :smile:

Die eigen plek is er en ik behoorde ook tot het heel kleine groepje dat vorig jaar besloten heeft, dat we er in geslaagd zijn om veel bekendheid te geven aan rauwe voeding. Kijk bijvoorbeeld maar naar alle forums met "barf" en "natuurlijk" in hun naam, kijk maar hoe gewoon het nu is om op hondenforum vragen te stellen over rauwe voeding. We vonden dat het tijd geworden was om te werken aan de toekomst. Stichting alles-rauw werd opgericht en nadat we elkaar gefeliciteerd hadden en het bestuur alle succes toegewenst hadden, gingen we onze eigen weg weer.

Nu is het tijd geworden om aandacht te schenken aan de overeenkomsten tussen de verschillende manieren om rauw te voeren qua samenstelling – en dat het echt belangrijk is om daar even bij stil te staan ipv zomaar na te roepen en na te doen wat iemand zegt en doet. Dat is de enige manier om iedereen bewust te maken van het feit dat het gaat om de informatie en niet om ego’s.

Alles-rauw heeft begin van dit jaar geprobeerd om tot een vorm van samenwerking te komen met anderen die zich ook bezig houden met rauwe voeding en natuurlijke gezondheid. Dat werd afgewimpeld, het kon niet – laten we hopen dat ze binnenkort komen met: "Dat kon toen nog niet."

Wat er allemaal speelt tussen mensen privé weet ik niet – ik woon aan de andere kant van de wereld. Ik ken maar een handjevol mensen persoonlijk en we zijn het wel eens heel erg oneens met elkaar, maar dit is tot nu toe nooit reden geweest voor knallende ruzies en ander gedoe.

Dit is mijn visie en ik wil Tamara hartelijk bedanken voor deze topic.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
http://barf-natuurlijk.nl
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
Zoek stok! schreef: Is het niet altijd zo dat als mensen ergens heel erg van overtuigd zijn, dat ze mensen die er anders over denken dan naar het leven staan?
Dat zou zo maar kunnen... Maar dan sla je de plank wel volledig mis... Je wilt toch dat meer mensen deze manier van voeren ontdekken, en zelf zien en ervaren hoe dat is voor je hond?
Dit is nou net niet de manier om het te promoten, en blijft het een klein wereldje :wink:
Misschien willen 'ze' dat juist wel. Als iedereen het gaat doen, zijn 'ze' niet meer bijzonder :wink:
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 23 jul 2006 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik behoor niet tot een stroming. Maak mijn eigen keuzes in de manier hoe ik mijn honden voer en laat mij niet leiden door een ander.
De info die ik tot me neem, haal ik van de 3 fora's die er zijn. Discussies ga ik graag aan op 1 forum, gewoon om meer te weten te komen over bepaalde denkwijzes etc. En die ruimte voor discussies is er echt, hoor. Dat ene forum beschikt over kennis van zaken en staat barstensvol goede info. Zou zonde zijn om dat als een bepaalde stroming te onderschrijven. Wat er speelt van voorgaande jaren interesseert me geen lor, maar het is wel doodzonde dat nieuwkomers daar wel enige hinder van ondervinden. Dat is denk ik echt niet de bedoeling geweest van degenen die dat forum opgezet hebben. :denken:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

ignit schreef:Ik behoor tot de heel kleine groep, die in 98/99 de basis gelegd hebben voor een alles-rauw beweging in NL/BE. We hebben strijd moeten leveren, omdat de versvlees producenten een mogelijkheid zagen om via onze rug (onze inspanningen) hun omzet te vergroten en dat deden door hun producten aan te bieden als barf. :boos: Ze zochten ook naar allerlei mogelijkheden om te infiltreren en reclame te maken – dat was reden om allerlei voorzorgsmaatregelen te treffen, zodat er niet weer ineens allerlei haatmails of reclamemails in de mailbox van iedereen belandden. Het was ook reden om veel te schrijven over het verschil tussen zelf maken en kant en klaar kopen. Nu kan ik daar hartelijk om lachen, toen was het nodig om de voet strak te houden - het was de enige mogelijkheid om een eigen plek binnen het voergebeuren te krijgen . :smile: :smile:

Die eigen plek is er en ik behoorde ook tot het heel kleine groepje dat vorig jaar besloten heeft, dat we er in geslaagd zijn om veel bekendheid te geven aan rauwe voeding. Kijk bijvoorbeeld maar naar alle forums met "barf" en "natuurlijk" in hun naam, kijk maar hoe gewoon het nu is om op hondenforum vragen te stellen over rauwe voeding. We vonden dat het tijd geworden was om te werken aan de toekomst. Stichting alles-rauw werd opgericht en nadat we elkaar gefeliciteerd hadden en het bestuur alle succes toegewenst hadden, gingen we onze eigen weg weer.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
Hier heb je wel het punt denk ik. Ik dank God nog steeds op mijn blote knietjes dat ik "jullie" toen ontdekte. Jij, over het algemeen, en Ien in Nederland hebben een weg gebaand. Later zijn daar heel veel fora uit ontstaan, die van jullie geprofiteerd hebben. Prima, hoe meer fora over vers, hoe beter. Maar wel credits aan wie credits verdienen.

En wat mij betreft dus alleen naar Ignit en Ien :wink:
Dank meiden. Duizend maal dank. Ook namens Saar en Miep :ok:
Tamara.
Zeer actief

ignit schreef:Er zijn geen stromingen en als er stromingen zijn behoor ik tot:
1. de stroming, die goede informatie wil geven om mensen op weg te helpen, zodat ze zelf leren om de voeding samen te stellen op een verantwoorde manier. Wat ze voeren, hoe ze het doen, hoe ver ze kunnen of willen gaan - afhankelijk van hun financiële mogelijkheden en wat er in hun omgeving te vinden is. Uiteindelijk bepaalt iedereen zelf hoe en wat hij aan zijn hond voert. :wink:
2. de stroming die vindt dat het tijd wordt om de krachten te bundelen en te werken aan de toekomst.

Ik behoor tot de heel kleine groep, die in 98/99 de basis gelegd hebben voor een alles-rauw beweging in NL/BE. We hebben strijd moeten leveren, omdat de versvlees producenten een mogelijkheid zagen om via onze rug (onze inspanningen) hun omzet te vergroten en dat deden door hun producten aan te bieden als barf. :boos: Ze zochten ook naar allerlei mogelijkheden om te infiltreren en reclame te maken – dat was reden om allerlei voorzorgsmaatregelen te treffen, zodat er niet weer ineens allerlei haatmails of reclamemails in de mailbox van iedereen belandden. Het was ook reden om veel te schrijven over het verschil tussen zelf maken en kant en klaar kopen. Nu kan ik daar hartelijk om lachen, toen was het nodig om de voet strak te houden - het was de enige mogelijkheid om een eigen plek binnen het voergebeuren te krijgen . :smile: :smile:

Nu is het tijd geworden om aandacht te schenken aan de overeenkomsten tussen de verschillende manieren om rauw te voeren qua samenstelling – en dat het echt belangrijk is om daar even bij stil te staan ipv zomaar na te roepen en na te doen wat iemand zegt en doet. Dat is de enige manier om iedereen bewust te maken van het feit dat het gaat om de informatie en niet om ego’s.

Alles-rauw heeft begin van dit jaar geprobeerd om tot een vorm van samenwerking te komen met anderen die zich ook bezig houden met rauwe voeding en natuurlijke gezondheid. Dat werd afgewimpeld, het kon niet – laten we hopen dat ze binnenkort komen met: "Dat kon toen nog niet."

Wat er allemaal speelt tussen mensen privé weet ik niet – ik woon aan de andere kant van de wereld. Ik ken maar een handjevol mensen persoonlijk en we zijn het wel eens heel erg oneens met elkaar, maar dit is tot nu toe nooit reden geweest voor knallende ruzies en ander gedoe.

Dit is mijn visie en ik wil Tamara hartelijk bedanken voor deze topic.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.

Bedankt voor deze heldere uitleg :ok:
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

rovanna schreef:NRV (de term is bedacht door het VoerNatuurljk-forum) spreekt over zo groot mogelijke stukken; liefst hele dieren met weinig tot geen toevoegingen zoals groenten of fruit.
Het omvat iets meer, maar dat is niet erg. :wink:

Het is een manier van denken, de dingen op een bepaalde manier zien. De een hecht daar meer belang aan dan de ander.

Op hondenforum.nl is de discussie vaak grimmig en onprettig als het over voeding gaat. Is het niet tussen rauw-voerders onderling dan wel tussen brokkenvoerders en rauw-voerders.

Als je op de meerdere forums zèlf gaat kijken zul je zien dat het daar vaak heel gezellig is. Wij zijn dan ook van mening dat iedereen zelf moet besluiten op welk forum hij of zij zich het prettigst voelt en welke methode hem of haar het meeste aanspreekt. De adviezen zijn in ieder geval op elk forum zeer verschillend te noemen, ook al weten sommige mensen dat niet.

Het is hetzelfde als aan een hondeneigenaar vragen welke hond je zou moeten nemen. :mrgreen: Krijg je vaak het ras aangeraden dat die eigenaar zelf heeft. :mrgreen:

Doe wat jou zelf het beste lijkt, dat geldt voor alles. :wink:

Het forum van VoerNatuurlijk! is nooit geheel gesloten geweest, voor de mensen die dat niet wisten. :wink: Diverse rubrieken zijn volledig openbaar, om mensen een indruk te geven van ons forum. Iedereen kan hier lezen. Als je wilt reageren, dien je een account aan te maken door je te registreren. Dit is bij duizenden forums een normale procedure.

Deze topics zijn informatief en voor iedereen te lezen.

linken naar forum is niet toegestaan, zie regelement(kijk m.n. naar het 2e bericht voor uitleg over onze doelstellingen)

en voor wie de hele discussie wil lezen over het verschil tussen Natuurlijke Rauwe Voeding (NRV) en BARF:

linken naar forum is niet toegestaan, zie regelement
Gompie
Actief

Ongelezen bericht door Gompie »

Ik ben naar dit forum gevlucht, omdat er op een ander forum een harde kern zat die hun mening keihard naar voren bracht. :blah:
Anders denkenden - in hun ogen - worden daar zeer onvriendelijk benaderd. :boos: Ook zijn daar diverse personen die er hun "privé-barf-winkeltjes" promoten, waarin ze gratis verkregen barfprodukten verkopen. :denken: En dan de verkooppunten van fabrieksversvoer die ook een grote lepel in de versvoerpap hebben. :denken:
Vreemd. Het is toch de bedoeling dat we van elkaar kunnen leren? :U:
Ik zie altijd en overal de humor van in en benader alles en iedereen positief. Ik respecteer anderen in hun mening, want wie zal zeggen dat ik de juiste methode - eigen methode- volg ? :U:
Mensen zijn verschillend en zo ook de honden. Wat ik juist acht en voor mijn hond goed werkt, wil niet zeggen dat het ook voor iedere hond goed werkt. En dat zijn nu net de punten die we als een uitdaging moeten zien en niet als een versvoeroorlog. :S: :blauwoog:
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Re: Verschillende stromingen???

Ongelezen bericht door Natas. »

Tamara en Bowie schreef: Juist door dit soort gekissebis, krijg ik als nieuweling, een hele nare bijsmaak bij het voeren van rauw.
Tamara en Bowie schreef: Als ik lees hoe het er hier soms aan toe gaat in de voedingstopics... :19: :piew:

Dan vraag ik me echt af, WAAR HEBBEN WE HET NOU EIGENLIJK OVER :19:
Juist.......... dat probeerde ik in het andere topic ook te zeggen. :wink:
Lukt mij alleen geloof ik wat minder goed :mrgreen:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Nee..tot voor kort waren er geen verschillende stromingen, alleen verschil van meningen :wink:

Dat is gezond, maar wat nu gebeurd dat een groep door een nieuwe benaming van iets wat gelijk is aan wat al bestaat,en hier extreem over gaat doen en schrijven en handelen..is niet zo gezond.
Afbeelding
Ester&Lara

NRV© hebben wij als admins verzonnen op het forum van VoerNatuurlijk! Het staat voor Natuurlijke Rauwe Voeding, of Natuurlijk Rauw Voeren. Zie onderstaande tekst waarom de term BARF in het Engels niet meer wordt gebruikt. Wij zochten naar een goed alternatief in het Nederlands en hebben deze term bedacht. We zullen deze term dus ook veelvuldig gebruiken en zeker in de plaats van BARF.

Voor wie het nog niet duidelijk is geworden door het lezen op het forum: aan het woord BARF kleven ettelijke betekenissen. BARF is nu gedeponeerd als merknaam door Ian Billinghurst, met de toevoeging: TM. Hij produceert een voeder dat gemalen is, compleet genoemd wordt en een voor ons onbekende inhoud heeft. Zie verder in de diverse topics over KVV op dit forum waarom wij géén voorstander zijn van het gebruik van KVV.

NRV onderscheidt zich door de volgende zaken:

1. Natuurlijk Rauw Voeren is simpel.
Is het moeilijk voor je, vraag dan om hulp. Er zijn diverse mogelijkheden het antwoord te vinden op wat je zoekt op dit forum, of het nu gaat om percentages, samenstelling, wel of geen supplementen (of welke), waar haal je materiaal, hoe bereken je het (Ordell zorgt voor de berekening van menu's), ga zo maar door. Het forum van VoerNatuurlijk! heeft honderden malen aangetoond voor nieuwe bezoekers dat Natuurlijk Rauw Voeren simpel is. Dat is het grootste verschil.

2. Groenten en onnatuurlijke supplementen zijn niet nodig voor een gezonde hond.

3. De voeding mag niet gemalen worden voor een gezonde hond.

4. Het hoofdbestanddeel van de voeding moet spiervlees, orgaan en bot uitmaken, tot ongeveer 80%.

5. Wat je er zelf bijdoet voor de laatste 20% is onbelangrijk, als het maar gezond is.

6. NRV houdt in dat je zo natuurlijk mogelijk voert.
Dus wij adviseren te kiezen voor de dingen die in zijn natuurlijke vorm voorkomen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan vis in plaats van visoliecapsules, rauw, vers schapenvet, in tegenstelling tot commercieel schapenvet dat vloeibaar gemaakt is. Uiteraard groeit yoghurt niet aan een boom en wellicht zal een wolf ook geen toegang hebben tot vis, zeewier of kefir. Dat bedoelen we dus met de 20% gezonde supplementen die je zelf mag uitkiezen/toevoegen op basis van wat jij belangrijk vindt voor je hond.

7. Mensen die Natuurlijk Rauw Voeren proberen hele prooidieren te geven.
Dus een compleet prooidier, met kop, ingewanden, huid en haar. Dit is niet voor iedereen mogelijk. Om die reden adviseren wij het hele prooidier na te bootsen, in de zo natuurlijk mogelijke verhoudingen. Als huid, haren, hoeven, veren, etc. kun je andere onverteerbare, gezonde materialen gebruiken. Ook hierin geven we je advies, zowel voor een gezonde hond als voor een hond met een allergie voor granen.

Waarom gebruiken wij het woord BARF niet?

BARF is de afkorting voor Bones and Raw Food of Biologically Appropriate Raw Food. Deze laatste term kreeg bekendheid doordat de Australische dierenarts Ian Billinghurst deze ging gebruiken. Inmiddels is deze term vrij ingeburgerd in Nederland voor het zelf samenstellen van rauwe voeding voor de hond, kat en fret, bestaande uit rauw vlees, rauwe organen, rauwe botten, al dan niet aangevuld met tafelresten, zuivel, groenten, fruit, granen, etc. De Engelstalige mensen die de theorie aanhangen van Billinghurst noemen vaak de term BARF, Engelstalige mensen die de theorie van Lonsdale aanhouden noemen zich Raw Feeders. In Nederland is BARF de meest gebruikte term.

Raw feeding / Rauwe voeding
Dit stukje komt van een Engelstalige Yahoolijst, die de term BARF helemaal uitgebannen hebben.
Feeding a dog or cat an appropriate natural diet is now known as "raw feeding".

Some people used to call it "barf" and a small number of people still do.

On this list, we only use the term "raw feeding". It's a simple generic term, and we don't have to then spend a lot of time explaining an acronym that most people find distasteful and associated with vomit. It is also a term that has been legalized and commercialized.

Increasingly the filters that organizations apply to website access (and many people do access the internet at work), are increasingly blocking sites using the "b" term, which is just another reason we don't use the term on this list, or in any general conversation.
Bron: www.voernatuurlijk.nl
Rovanna
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ester&Lara schreef:
Als je op de meerdere forums zèlf gaat kijken zul je zien dat het daar vaak heel gezellig is.
Nee want daar ben jij dan weer voor om het haarfijn uit te leggen :wink:
Nou ik kom regelmatig op het forum voor sledehonden maar daar word ik niet altijd met open armen ontvangen als ik 'weer' over natuurlijke voeding begin :eek:
Ester&Lara

Rovanna schreef:
Ester&Lara schreef:
Als je op de meerdere forums zèlf gaat kijken zul je zien dat het daar vaak heel gezellig is.
Nou ik kom regelmatig op het forum voor sledehonden maar daar word ik niet altijd met open armen ontvangen als ik 'weer' over natuurlijke voeding begin :eek:
Ik doelde op de 3 rauwvoerfora

Gr.
Ester
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Is allemaal oude koek over naam barf...

Ian Billinghurst heeft destijds gevraagd aan degene die de grote barflijst draaide om de naam te veranderen. Hij had goede redenen om dat te doen - hij heeft later ook nog eens uitgelegd in een openbare brief, dat niemand eigendomsrechten heeft op de naam barf en dat groepen met barf in hun naam gewoon door kunnen gaan met die naam en dat hij redenen had om die Australische mevrouw te vragen om de naam te veranderen.

Dat zijn dingen die de nieuwe generatie barfers misschien niet weten. Dat die myhte nog steeds verkondigd wordt, bewijst maar weer eens hoe belangrijk het is om goede informatie te krijgen - en waar eenzijdige, ego-gerichte informatie toe kan leiden.

Ignit.
Tamara.
Zeer actief

Ester&Lara schreef: Voor wie het nog niet duidelijk is geworden door het lezen op het forum: aan het woord BARF kleven ettelijke betekenissen. BARF is nu gedeponeerd als merknaam door Ian Billinghurst, met de toevoeging: TM. Hij produceert een voeder dat gemalen is, compleet genoemd wordt en een voor ons onbekende inhoud heeft. Zie verder in de diverse topics over KVV op dit forum waarom wij géén voorstander zijn van het gebruik van KVV.
Dus als ik het goed begrijp heeft Ian Bilinghurst een patent op de naam BARF en onder deze naam verkoopt hij nu KVV? :denken: En de hoeveelheden in deze KVV wordt niet bekendgemaakt?
Ester&Lara schreef: NRV onderscheidt zich door de volgende zaken:

2. Groenten en onnatuurlijke supplementen zijn niet nodig voor een gezonde hond.

3. De voeding mag niet gemalen worden voor een gezonde hond.

4. Het hoofdbestanddeel van de voeding moet spiervlees, orgaan en bot uitmaken, tot ongeveer 80%.

5. Wat je er zelf bijdoet voor de laatste 20% is onbelangrijk, als het maar gezond is.

De bovenstaande verschillen zijn toch minimaal met degene die een andere mening hebben? Of het nou 70% is of 80% :19: Als je hele prooidieren voert, dan weet je al helemaal niet wat de percentages zijn, dat is zo minimaal :19:

Of je wel of geen groenten geeft, tsja... Is ook geen wezenlijk verschil. En dan wordt er wel aangegeven, de overige 20% mag je zelf invullen, als het maar gezond is. Nah ja, dan kan het in ieder geval groente zijn, dat is gezond :wink:

7. Mensen die Natuurlijk Rauw Voeren proberen hele prooidieren te geven.
Dus een compleet prooidier, met kop, ingewanden, huid en haar. Dit is niet voor iedereen mogelijk. Om die reden adviseren wij het hele prooidier na te bootsen, in de zo natuurlijk mogelijke verhoudingen. Als huid, haren, hoeven, veren, etc. kun je andere onverteerbare, gezonde materialen gebruiken. Ook hierin geven we je advies, zowel voor een gezonde hond als voor een hond met een allergie voor granen.

:N: :N: :N: Rustig, rustig aan. HELE prooidieren?

Dit bedoel ik dus een beetje te zeggen.. Er wordt meteen aangegeven waarom KVV slecht is... Dat dat meteen wordt gezegd vind ik al best fout... ALLES is toch beter dan brokken? Je kan van de meeste mensen toch niet verwachten dat ze van een brok meteen overstappen naar een halve koe in de tuin met alles er nog aan? Dat gaat geleidelijk, stapje voor stapje :wink:

Waarom gebruiken wij het woord BARF niet?

BARF is de afkorting voor Bones and Raw Food of Biologically Appropriate Raw Food. Deze laatste term kreeg bekendheid doordat de Australische dierenarts Ian Billinghurst deze ging gebruiken. Inmiddels is deze term vrij ingeburgerd in Nederland voor het zelf samenstellen van rauwe voeding voor de hond, kat en fret, bestaande uit rauw vlees, rauwe organen, rauwe botten, al dan niet aangevuld met tafelresten, zuivel, groenten, fruit, granen, etc. De Engelstalige mensen die de theorie aanhangen van Billinghurst noemen vaak de term BARF, Engelstalige mensen die de theorie van Lonsdale aanhouden noemen zich Raw Feeders. In Nederland is BARF de meest gebruikte term.

Raw feeding / Rauwe voeding
Dit stukje komt van een Engelstalige Yahoolijst, die de term BARF helemaal uitgebannen hebben.
Feeding a dog or cat an appropriate natural diet is now known as "raw feeding".

Some people used to call it "barf" and a small number of people still do.

On this list, we only use the term "raw feeding". It's a simple generic term, and we don't have to then spend a lot of time explaining an acronym that most people find distasteful and associated with vomit. It is also a term that has been legalized and commercialized.

Increasingly the filters that organizations apply to website access (and many people do access the internet at work), are increasingly blocking sites using the "b" term, which is just another reason we don't use the term on this list, or in any general conversation.
Bron: www.voernatuurlijk.nl
Eigenlijk best zonde... Is er zoveel aan gedaan om een bepaalde naam bekendheid te geven, wordt het weer teniet gedaan :19:

Het komt toch allemaal op hetzelfde neer? Rauw vlees voeren, in wat voor vorm dan ook? Of dat nou kant en klaar is wat KVV wordt genoemd of je gooit een heel arsenaal aan kadavers in je tuin?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

iedereen bewust te maken van het feit dat het gaat om de informatie en niet om ego’s.
schreef Ignit..........

:smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:

mijn nacht is begonnen met een schaterlach. Dankjewel!
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

in een ander topic schreef Geer dit:
Geer schreef:Voor mij zegt het genoeg dat wolven eeuwen en eeuwenlang op vlees zijn geëvolueerd. Als brokjes of groenten een natuurlijker dieet was geweest, dan had de natuur er ooit wel voor gezorgd dat wolven eeuwen en eeuwenlang op worteltjes waren geëvolueerd. Dan hadden ze een ander spijsverteringssysteem gekregen dan ze nu hebben, dan was ik volledig met je mee gegaan. Maar een hond, of het nu een Dog of een Chihuahua is, is gewoon van kop tot kont een carnivoor, gelijk aan een wolf, en daar kan je niet over twisten, ook de brokkenmakers niet. Alleen kunnen ook carnivoren wel eens een beetje groenten eten als het voorhande is, of als er geen vlees is. Maakt niet uit, blijft het nog steeds een carnivoor. Maar het is een misvatting (of misleiding) om dan maar direct te stellen dat een hond een omni- of herbivoor is. En dat is wat er gebeurt. En ja, het argument dat jij noemt.... Mijn schoonopa en oma houden van een flinke borrel, roken, zijn bijna 90 en blaken van gezondheid. Mijn eigen opa en oma sportten, rookten en dronken niet... Ze zijn allebei allang dood. Dus ja...
Ik vind het eigenlijk vrij simpel: kijk naar de spijsvertering van de hond, bedenk waar hij vandaan komt en pas daar de voeding zo goed als je kunt aan aan. En als je dat niet wilt, of kunt...dan doe je het niet. Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen, maar ik zou het niet meer anders willen en kunnen.

En de rauwvoerwereld...ach, ’t is eigenlijk exact gelijk aan het geloof en de kerk. Zie de brokken als de ontkerkelijking :smile: . Het geloof is wel hetzelfde: ‘rauw is het beste’; alleen geeft iedereen zijn eigen interpretatie daaraan. Verschillende lezingen van de bijbel dus. Er ontstaan schisma’s, er ontstaat verzuiling...er ontstaan fundamentalistische splintergroeperingen die ‘binnen het eigen geloof’ minder praktiserend gelovigen als huichelaars en afvalligen zien en mildere stromingen die zelfs diegene die alleen met kerst naar de kerk gaan in hun armen sluiten. En ieder heeft een andere pastoor waar hij het liefst naar luistert en zijn eigen gemeenschap waar hij zich het beste bij voelt. Dat gaat niet alleen over de inhoud van de boodschap, maar ook over het soort mensen waar je je prettig bij voelt. En ja...het geloof is nu eenmaal de grootste oorzaak van oorlogen :19: .

Ikzelf zou liever iets meer geloofstolerantie zien. Natuurlijk ben je vrij om te geloven wat je wilt, maar gun anderen ook die vrijheid. Probeer je eigen geloof niet boven dat van een ander te stellen en als een Jehova je voet tussen de deur te steken waar je maar de kans krijgt. Probeer te zoeken naar de overeenkomsten, in plaats van telkens de nadruk te leggen op de verschillen.

Sjeeeejjjjj wat een metafoor :pffff: :mrgreen:
Ik vond het heel duidelijk zo :ok: Alle kerken vinden zichzelf ook de enige echte toch?
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Rovanna schreef:
Ester&Lara schreef:
ja..ik ben heel blij met haar uitleg
hierin staat dus exact wat ik bedoel :mrgreen:

dit is een stroming die het woord "BARf verbannen heeft
dit kan je dus lezen in het Engelse stukje van die yhaoogroep
waar je afgemieterd wordt als je je aanmeld en vertelt dat je BARFT.

Deze groep gaat en doet al hetzelfde als je aangeeft dat woorden over hoe het heet niet belangrijk zijn.
Roelfien heeft het al mogen ondervinden

Voeg dit samen met mensen die daar lid mogen zijn en blijven, mensen die op geen enkel forum meer worden toegelaten ]door hun uitlatingen over ras,geaardheid van mensen dan heb je gewoon een groepering waar je rustig extremisten en nog wel meer tegen kan zeggen.
Inge heeft daar kunnen lezen wat ik bedoel, topics die daar nu weggehaald zijn maar die ik nog wel heb!

Het is grappig om te zien dat ik niet de enige ben die dit herkent en denk ook dat dit de reden is dat er zo heftig gereageerd wordt.[door mensen van alle lijsten :mrgreen: ]
als je nml in Nederland zo'n groepering krijgt zoals die in Engeland denk ik ook niet dat wij - iedereen die rauw voert daar zo blij mee moeten zijn
ik niet in iedergeval
en zelfs mensen die volgens de methode van Tom voeren beginnen zich te roeren tegen deze groep!!
Dat zegt toch al genoeg!

en als antwoord op de vele vragen, waarom alleen op deze lijst??
de hele groep is op geen enkel voedingsfroum meer welkom
daarom infaltreren ze via emails die ze van forums plukken..heb daar bewijs van, van mensen die daar niet staan ingeschreven, alleen hier en barf-natuurlijk met enge oproepen en die bestookt worden met hun mails en oproepen!
en hier op dit forum, waar het zo gastvrij is om iedereen aan het woord te laten :mrgreen:
en tja..als ze alleen op deze plek te bereiken zijn, dan zullen hier ook de reacties komen.
:wink:

Dat geldt overigens voor alle topics op dit forum :wink:
Afbeelding
Gompie
Actief

Ongelezen bericht door Gompie »

:oohja:
Toch handig al deze achtergrond informatie.
:idea:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

edit: bericht prive verzonden aan Martijn
ignit
Zeer actief
Contacteer:

ien schreef:en als antwoord op de vele vragen, waarom alleen op deze lijst??
de hele groep is op geen enkel voedingsfroum meer welkom
daarom infaltreren ze via emails die ze van forums plukken..heb daar bewijs van, van mensen die daar niet staan ingeschreven, alleen hier en barf-natuurlijk met enge oproepen en die bestookt worden met hun mails en oproepen!
Fokkers met website en gastenboek hebben ook bezoek gehad…
ien schreef:en zelfs mensen die volgens de methode van Tom voeren beginnen zich te roeren tegen deze groep!!
Dat zegt toch al genoeg!
Tom Lonsdale heeft ze ook gewaarschuwd dat ze zich isoleren door hun extremisme en dat dit niet goed is.

Ik vind het prima als mensen een extreme filosofie uitdragen – daar kan iedereen het zijne van meepikken zonder mee te hoeven doen aan verdere extremiteiten. Maar als de filosoof achter de filosofie de definitie van bepaalde basisbegrippen niet eens kent waardoor zijn volgelingen zaken als karkassen en hele dieren door elkaar halen, ziet hij er net zo uit als de keizer in dat bekende sprookje… dan hou ik het liever bij wat Ian Billinghurst, Tom Lonsdale en Mogens Eliasen schrijven.

Dr. Ian Billinghurst bijvoorbeeld schreef al in 1993 in Give Your Dog a Bone:

"Een heel konijn is natuurlijke, complete voeding voor de hond. Alles wat hij nodig heeft, ook essentiële vetzuren, zit er in. Wij geven hele konijnen aan onze honden, met en zonder vacht. Onze honden zijn vooral dol op de koppen, die een goede voedingswaarde hebben door de ogen en de hersenen."

Met de info van alle schrijvers en wat inzicht in de voeding van de wolf en de wilde hondachtige kun je zelf verder en weet je dat doodgeboren hele lammetjes, kalveren, biggetjes en dode kippen ook gevoerd kunnen worden als onderdeel van barf. Niets nieuws onder de zon… wordt al duizenden jaren gedaan. Als je zover wilt gaan tenminste – het is geen verplichting en ook geen regel of wet. Gelukkig kan en mag iedereen zelf beslissen wat en hoe hij aan zijn hond voert en zijn er veel wegen die naar Rome leiden als het om de voeding van honden gaat.

Ignit Bekken
www.barf-natuurlijk.nl
ikke24
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door ikke24 »

Ik voel me ook niet op het gemak bij de voedingsforums. Ieder doet wat hij/zij goed denkt te doen.
Ik voer dus geen rauw omdat het voor mij geen optie is. Ik heb geen vriezer (ja 1 vakje bovenin de ijskast). Misschien als ik straks een grotere vriezer heb, ik het zeker zal doen.
Maar waar ik me aan erger is dat er dan meteen geroepen wordt dat ik niet goed ben voor mijn hond, omdat rauw of barf of hoe je het ook noemt gewoonweg het beste voer van de wereld is, daar kan ik niet tegen.
Het zal best hoor! maar als iemand er bewust voor kiest om het niet te geven, is dit toch ook hun goed recht????
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”