Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pens vraag

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gerda16
Vaste gebruiker

Pens vraag

Ongelezen bericht door Gerda16 »

Van het weekend wil ik mijn pup (4 maanden en 18 kilo) een echte pens geven. Ze krijgt al pens van smuldier (400gr op een dag), maar nu wil ik graag een hele geven :mrgreen:

Hoeveel mag ik hier eigenlijk van geven? Dit kan ik dan het beste 's ochtens geven? Moet ik het over 3 of 3 keer verdelen? Kan ik later op de dag dan ook nog wat brok geven?

Kortom veel vragen :mrgreen:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Qua hoeveelheid kan je dezelfde hoeveelheid aanhouden die je ook gemalen geeft. Iets meer is overigens ook niet zo erg.
Je kan, denk ik, het beste de maaltijden van de dag allemaal vervangen door pens. Dus groot stuk in 3 stukken knippen en in plaats van brokjes pens geven. Maar op zich kan je ook best 1 maaltijdje vervangen door een pens maaltijd. Hoe doe je dat nu met smuldier, dan? Want eigenlijk maakt het geen verschil. Dus als je hond goed gaat op de manier waarop je nu smuldier voert, voer je dan de pens. Maar goed, een hele dag pens in plaats van brokjes is ook perfect. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Gerda16
Vaste gebruiker

Ik ben nu fout bezig, voer namelijk brokjes en pens tegelijke tijd :N: (ze krijgt 400gr smuldier en nog 450gr Bosch per dag). De smuldier is de ene keer pens, dan weer hart of de vlees versie. Van de kip raakt ze een beetje aan de dunne.
Ik weet dat het voor de vertering beter is om versvlees en brokjes apart te voeren (met een bepaalde tijd tussen). De reden dat ik het doe? Ben bang dat ze anders voedingsstoffen te kort komt als ik haar alleen pens geef......

In het weekend probeer ik het wel alleen vers te houden. Meestal krijgt ze er dan ook wat brood bij of een prutje van ei, komkommer, bloemkool en nog meer van wat ik in huis heb.......
Of ze krijgt alleen de prins complete maaltijd in het weekend.

De hele pens wil ik graag buiten geven lijkt me niet handig binnen in haar voerbak.

Ik ben nogal een miepje als het op vers aankomt. Wil pup zoveel mogelijk vers geven, maar ben daar niet in thuis (lees wel heel veel erover). Ben erg "bang"om fouten te maken en dat ze voedingstoffen te kort komt.
Vandaar mijn vragen over een simpele pens voeren :pffff:
Roelfien
Zeer actief

Oh, heel herkenbaar hoor.
Had je me moeten horen miepen toen ik voor het eerst een rauw kippenbotje wilde voeren , maar het niet durfde. En ik had ook het idee dat ik nooit kon zorgen voor een volwaardige voeding als ik het zelf zou samenstellen. Dus maak je geen zorgen, stapje voor stapje, indien je dat wilt. En wil je het niet? Ook goed, af en toe een dagje vers is geen enkel probleem.

Maar goed, de pens: pens is een volwaardige voeding en absoluut niet eenzijdig. Je hoeft er niets bij te voeren, alles zit erin. (niet als je de rest van je hond zijn leven alleen maar pens zou geven, maar wel als gewoon een dag voeding) Dat is nou juist het mooie van pens.

En natuurlijk voer je dat buiten, doe ik ook, ik moet die lappen pens niet door mijn hele huis (1 hond eet het binnen, maar die houdt het op dezelfde plek :mrgreen: )

Maar niet mengen met de brokken.
Op de pens gaat je hond lekker kauwen en trekken en daar moet je geen hapklare brokken bij gooien. Dus vervang gewoon 1 maaltijd of een hele dag door hele pens. Geen probleem.
Ik durf te beweren dat er in een lap pens meer gezondheid zit dan in brokken. :mrgreen:

Zonder reclame te willen maken, wil ik je aanraden om het boek van Mogens Eliassen te kopen (is een E-book, dus alleen op je computer, niet gebonden) en of het boek van Tom Lonsdale. Ze zijn beiden in het nederlands en ze geven goede handleiding om het rauwvoeren aan jonge honden, pups, zwangere honden en gewoon volwassen honden op te bouwen.
Al zou je niet volledig over gaan op barf, rauwvoeren of hoe iedereen het maar wil noemen, het geeft je in ieder geval houvast bij je zoektocht hoe je je hond wilt voeren. :ok:
Gerda16
Vaste gebruiker

Ik wil op den duur wel steeds meer vers gaan geven!

Ik vind het alleen zo ingewikkeld om uit te rekenen hoeveel ze op een dag mag/moet hebben aan groenten/spieren/botten/fruit. Juist omdat ze nog in de groei zit.

Ik vind smuldier erg makkelijk, want het zit al afgewogen in een bakje. Alleen ontdooien en klaar. Alleen is het geen complete maaltijd. Plus zo'n bakje van 400 gr lijkt zo weinig.......

Bij de pens die ik het weekend wil geven doe ik ook geen brokken bij. Gewoon lekker achterin de tuin.

In het weekend heb ik ook de meeste tijd om lekkere groente/fruit prakjes te maken.
Ik weet dat ze dan in iedergeval door de weeks wel al haar voedingstoffen binnen krijgt (ben echt een miepje....). Daarom krijgt ze doorde weeks wel haar brokken.....

Als het met de pens lekker gaat wil ik er ook op uit voor een kippennekje, kijken wat ze daar mee doet. :mrgreen:

Dank je wel voor de tip voor het boek!! Ga er meteen naar kijken!!
Gerda16
Vaste gebruiker

Roelfien schreef: Zonder reclame te willen maken, wil ik je aanraden om het boek van Mogens Eliassen te kopen (is een E-book, dus alleen op je computer, niet gebonden) en of het boek van Tom Lonsdale. Ze zijn beiden in het nederlands en ze geven goede handleiding om het rauwvoeren aan jonge honden, pups, zwangere honden en gewoon volwassen honden op te bouwen.
Weet iemand waar de nederlandse versie van Tom Lonsdale te bestellen is? Kan het ISBN nergens vinden.....
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Gerda16 schreef:Ik wil op den duur wel steeds meer vers gaan geven!

Ik vind het alleen zo ingewikkeld om uit te rekenen hoeveel ze op een dag mag/moet hebben aan groenten/spieren/botten/fruit. Juist omdat ze nog in de groei zit.

Ik vind smuldier erg makkelijk, want het zit al afgewogen in een bakje. Alleen ontdooien en klaar. Alleen is het geen complete maaltijd. Plus zo'n bakje van 400 gr lijkt zo weinig.......

Bij de pens die ik het weekend wil geven doe ik ook geen brokken bij. Gewoon lekker achterin de tuin.

In het weekend heb ik ook de meeste tijd om lekkere groente/fruit prakjes te maken.
Ik weet dat ze dan in iedergeval door de weeks wel al haar voedingstoffen binnen krijgt (ben echt een miepje....). Daarom krijgt ze doorde weeks wel haar brokken.....

Als het met de pens lekker gaat wil ik er ook op uit voor een kippennekje, kijken wat ze daar mee doet. :mrgreen:

Dank je wel voor de tip voor het boek!! Ga er meteen naar kijken!!
Smuldier heeft wel complete versies hoor, de pens compleet en de vleescompleet :wink: .
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Gerda16 schreef:
Roelfien schreef: Zonder reclame te willen maken, wil ik je aanraden om het boek van Mogens Eliassen te kopen (is een E-book, dus alleen op je computer, niet gebonden) en of het boek van Tom Lonsdale. Ze zijn beiden in het nederlands en ze geven goede handleiding om het rauwvoeren aan jonge honden, pups, zwangere honden en gewoon volwassen honden op te bouwen.
Weet iemand waar de nederlandse versie van Tom Lonsdale te bestellen is? Kan het ISBN nergens vinden.....
http://www.rawmeatybones.com/
Of rechtstreeks naar het pdf bestand met de gratis vertaling:
http://www.rawmeatybones.com/translatio ... %20Ned.pdf
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Roelfien schreef:Maar goed, de pens: pens is een volwaardige voeding
Hoi Roelfien,

Ik heb toch altijd begrepen dat pens een bijvoer is en geen volwaardig hoofdvoer?
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Scooby schreef:
Hoi Roelfien,

Ik heb toch altijd begrepen dat pens een bijvoer is en geen volwaardig hoofdvoer?
is volwaardig voer. :wink:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ien schreef:
Scooby schreef:
Hoi Roelfien,

ook de bakjes smuldier bv?
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Ik noem pens geen volwaardige voeding. Ik ga mijn hond niet dag in dag uit alleen pens voeren. Ik weet dat Mogens ermee wegloopt, maar om het een volwaardige voeding te noemen, vind ik iets te... Ik voer het wel veel, maar niet uitsluitend, maar dat doet natuurlijk niemand neem ik aan. Dit even om te voorkomen dat iemand dadelijk alleen maar pens aan zijn hond gaat geven omdat dit een volwaardig voer is. :N:

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Daarom schreef ik ook dit:
Maar goed, de pens: pens is een volwaardige voeding en absoluut niet eenzijdig. Je hoeft er niets bij te voeren, alles zit erin. (niet als je de rest van je hond zijn leven alleen maar pens zou geven, maar wel als gewoon een dag voeding) Dat is nou juist het mooie van pens.
:wink:
ien
Erelid
Contacteer:

yamie schreef:
ien schreef:
Scooby schreef:
Hoi Roelfien,

ook de bakjes smuldier bv?
ik weet niet wat daar precies allemaal inzit of niet inzit :19:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Sennaruby schreef:Ik noem pens geen volwaardige voeding. Ik ga mijn hond niet dag in dag uit alleen pens voeren. Groetjes,

Fieke
nee..maar dat is met geen enkel materiaal goed..
als maaltijd is het gewoon een volwaardige maaltijd!!!
zoals Roelfien ook schreef :wink:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Grappig eigenlijk. Ik zit te bedenken, waar hang ik het woord compleet/volwaardige maaltijd op af. En dat is dus een brokje waar alles tegelijkertijd in zit (zeggen ze :mrgreen: ) of kvv wat zich compleet noemt, maar waarvan je dus ook niet precies weet wat er in zit.
Dus als je zelf maaltijden samenstelt, is niets volwaardig. Elk onderdeel uit de voeding heeft iets anders / meerdere onderdelen nodig om het compleet/volwaardig te maken.
:idea:
Gut, wat ben ik weer helder. :mrgreen:
Roelfien
Zeer actief

Hm, Ien is me al voor. :boos:
:smile:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Ga je lekker :smile:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

ien schreef:
Sennaruby schreef:Ik noem pens geen volwaardige voeding. Ik ga mijn hond niet dag in dag uit alleen pens voeren. Groetjes,

Fieke
nee..maar dat is met geen enkel materiaal goed..
als maaltijd is het gewoon een volwaardige maaltijd!!!
zoals Roelfien ook schreef :wink:
Een volwaardige maaltijd vind ik iets anders dan iets volwaardig voer te noemen. Brokken of KVV zou ik volwaardig voer willen noemen, maar pens vind ik dan een bijvoer (wat je als volwaardige maaltijd kunt geven :wink: ).
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef: Dus als je zelf maaltijden samenstelt, is niets volwaardig. Elk onderdeel uit de voeding heeft iets anders / meerdere onderdelen nodig om het compleet/volwaardig te maken.
Hoi Roelfien,

Om verwarring te voorkomen, zou ik het inderdaad wel zo benoemen. :wink:
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

volgens mij moet je je niet te druk maken of je hond wel elke dag alle voedingsstoffen binnen krijgt. de gemiddelde mens eet ook niet elke dag braaf volgens de schijf van 5. ik in ieder geval niet en ik denk dat ik redelijk gezond ben
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

kiki78 schreef:volgens mij moet je je niet te druk maken of je hond wel elke dag alle voedingsstoffen binnen krijgt. de gemiddelde mens eet ook niet elke dag braaf volgens de schijf van 5. ik in ieder geval niet en ik denk dat ik redelijk gezond ben
IK maak me daar ook niet druk om. Onze dogjes krijgen wekelijks een complete pensdag en verder niets. Het gaat mij er meer om dat mensen een verkeerde indruk van pens kunnen krijgen als je het volwaardig voer noemt. Het zou de indruk kunnen wekken dat je je hond ook alleen maar pens kunt voeren, want het is toch 'volwaardig'?!
Gerda16
Vaste gebruiker

Ik weet dat je van smuldier ook complete versie's hebt, alleen daar kan ik niet aankomen (voor zover is weet staat dat nl op de verpakking).

De enigste compleetversie waar ik aan kan komen is van prins.

Ga morgen een shoppen voor de hond :ok: .

Ik had uit het berichtje van Roelfien al begrepen dat je het geen weken (bij wijze van spreken dan) achter elkaar pens moet voeren omdat je hond dan voedingsstoffen tekort komt :wink:

Bedankt voor de antwoorden :ok: :ok:

Vraagje tussendoor: Ik lees overal dat kippennekjes prima is om met botten te beginnen, alleen ik lees ook dat kippenbotjes splinteren..........
Kan dit kwaad?
Zijn er nog meer "beginners" botten?
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Gerda16 schreef:Vraagje tussendoor: Ik lees overal dat kippennekjes prima is om met botten te beginnen, alleen ik lees ook dat kippenbotjes splinteren..........
Kan dit kwaad?
Zie Bottendocument bovenaan en alles wat je maar wilt weten over rauwe botten met vlees staat op http://www.barf-natuurlijk.nl/html/bottenfaq.php

Poten en vlerken kunnen splinteren, daarom zijn ze niet zo geschikt om mee te beginnen.

Succes! :ok:
Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl
Gerda16
Vaste gebruiker

ignit schreef:
Gerda16 schreef:Vraagje tussendoor: Ik lees overal dat kippennekjes prima is om met botten te beginnen, alleen ik lees ook dat kippenbotjes splinteren..........
Kan dit kwaad?
Zie Bottendocument bovenaan en alles wat je maar wilt weten over rauwe botten met vlees staat op http://www.barf-natuurlijk.nl/html/bottenfaq.php

Poten en vlerken kunnen splinteren, daarom zijn ze niet zo geschikt om mee te beginnen.

Succes! :ok:
Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl
Dank je wel!! Ga een boodschappenlijstje maken :mrgreen:
ien
Erelid
Contacteer:

o..dan eet je hond dus dagelijks bijvoer :mrgreen:als die barft
Afbeelding
Gerda16
Vaste gebruiker

ien schreef:o..dan eet je hond dus dagelijks bijvoer :mrgreen:als die barft
:19: Dat denk ik wel..... Ze krijgt iederedag vers vlees te eten met brokje's.....
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ja, maar een heleboel bijvoer maakt uiteraard ook een volwaardige voeding, toch? :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Gerda16 schreef:
:19: Dat denk ik wel..... Ze krijgt iederedag vers vlees te eten met brokje's.....
Dat Barf je toch niet? :denken:
Gerda16
Vaste gebruiker

Scooby schreef:
Gerda16 schreef:
Dat Barf je toch niet? :denken:
Klopt brokjes met vers vlees, ik heb de zin van Scooby verkeerd begrepen....

Vandaag oppad geweest. De meeste stonden me aan te kijken of ze water zagen branden.
Tot ik bij de laatste slager kwam. Man is wegens vakantie gesloten (had het bordje niet gelezen en liep naar binnen), maar wilden mij toch helpen. Hij slacht zelf, dus ik kan bestellen wat ik wil :ok: . Zodra zijn vakantie over is geeft hij mij een belletje wanneer ik de pens kan komen ophalen.

Ik las op dit forum dat je ook boekmaag, longen, strot, kopstuk en dergelijk kan geven. Kan ik dit ook al voeren?

Kippen nekjes is nog lastig, niemand heeft dat, of kan er nu aankomen. Morgen anders maar eens naar Culemborg gaan, misschien kan ik er dan wel aankomen.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”