Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Over de datum
Moderator: moderatorteam
- DogDalton
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Galgo Espagnol
- Aantal honden: 5
Over de datum
Kan het kwaad als brokken over de datum zijn?Ik heb vandaag van iemand die farmfood verkoopt 2 grote dozen farmfood gekregen (proefpakketjes van 200 gr per stuk) die 3 dagen over de datum zijn.Als het geen kwaad kan hoe lang zou ik ze dan nog kunnen gebruiken?

Tamara, Jada, Viento, Kid, Tanja, Evita en Rosa
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Over de datum
Ik zou het aan FF zelf vragen of een Pb sturen aan Gerrit de Weerd.DogDalton schreef:Kan het kwaad als brokken over de datum zijn?Ik heb vandaag van iemand die farmfood verkoopt 2 grote dozen farmfood gekregen (proefpakketjes van 200 gr per stuk) die 3 dagen over de datum zijn.Als het geen kwaad kan hoe lang zou ik ze dan nog kunnen gebruiken?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- DogDalton
- Zeer actief
-
estelle
-
Mauyak
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
-
sylvia*
- Actief
- Contacteer:
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Hoezoien schreef:niet andersom??Branka schreef:Meestal is het een 'ten minste houdbaar tot' datum die erop staat. En bij bewerkte voeding denk ik dat 3 dagen geen drama zijn. Bij verse voeding (zoals vlees) zou ik scherper de houdbaarheidsdatum aanhouden.
- starfleet
- Erelid
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Dan is het juist lekkerderAngelique25 schreef:Hoezoien schreef:niet andersom??Branka schreef:Meestal is het een 'ten minste houdbaar tot' datum die erop staat. En bij bewerkte voeding denk ik dat 3 dagen geen drama zijn. Bij verse voeding (zoals vlees) zou ik scherper de houdbaarheidsdatum aanhouden.ik zie maar zelden zakken met brokken weglopen, terwijl we elders kunnen lezen dat "onze" pakjes wel gaan stappen met een dagje of drie :N:

- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
-
bianca83
- Zeer actief
Ik denk dat je die brokken nog best kunt geven hoor. Het is ten ministe houdbaar tot en na die datum is het best nog wel even goed.
En vlees wat over de datum is kun je ook gewoon geven hoor. Het ligt toch in de vriezer. Goh hoevaak de honden hier vlees krijgen dat volgens de verpakking over de datum zou zijn. En wij eten het zelf ook nog gewoon hoor, het is toch ingevroren.
En vlees wat over de datum is kun je ook gewoon geven hoor. Het ligt toch in de vriezer. Goh hoevaak de honden hier vlees krijgen dat volgens de verpakking over de datum zou zijn. En wij eten het zelf ook nog gewoon hoor, het is toch ingevroren.

-
sylvia*
- Actief
- Contacteer:
Ik heb wel eens brokken weg zien lopen , of in iedergeval dat ze niet meer om te eten waren omdat ze ranzig waren, als ik een versvoer heb zeker als het ingevroren is dan wordt dat minder snel ranzig, als het ontdooit is dan kan het ook best even wat langer liggen en ik heb er geen probleem mee om rijp vlees te voeren maar ranzige brokken zou ik dus niet geven ( "verse"brokken ook niet maar dat is weer wat anders)Angelique25 schreef:Hoezoien schreef:niet andersom??Branka schreef:Meestal is het een 'ten minste houdbaar tot' datum die erop staat. En bij bewerkte voeding denk ik dat 3 dagen geen drama zijn. Bij verse voeding (zoals vlees) zou ik scherper de houdbaarheidsdatum aanhouden.ik zie maar zelden zakken met brokken weglopen, terwijl we elders kunnen lezen dat "onze" pakjes wel gaan stappen met een dagje of drie :N:

- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ja, nee zolang ons prakkie in de vries ligt is het natuurlijk geen probleem.sylvia* schreef:Ik heb wel eens brokken weg zien lopen , of in iedergeval dat ze niet meer om te eten waren omdat ze ranzig waren, als ik een versvoer heb zeker als het ingevroren is dan wordt dat minder snel ranzig, als het ontdooit is dan kan het ook best even wat langer liggen en ik heb er geen probleem mee om rijp vlees te voeren maar ranzige brokken zou ik dus niet geven ( "verse"brokken ook niet maar dat is weer wat anders)Angelique25 schreef:Hoezoien schreef:niet andersom??Branka schreef:Meestal is het een 'ten minste houdbaar tot' datum die erop staat. En bij bewerkte voeding denk ik dat 3 dagen geen drama zijn. Bij verse voeding (zoals vlees) zou ik scherper de houdbaarheidsdatum aanhouden.ik zie maar zelden zakken met brokken weglopen, terwijl we elders kunnen lezen dat "onze" pakjes wel gaan stappen met een dagje of drie :N:
Ik heb ook wel eens brokken weg zien lopen, maar dat was dan al vóór de datum, gewoon foutje brokken, maar als ze op de datum nog goed zijn dan zal drie dagen na de datum ook wel geen drama zijn.
En neuhhh, rijp vlees vinden ze niet errug :N:
-
Suzan
- Zeer actief
- DogDalton
- Zeer actief
Dit is het antwoord dat ik terug kreeg van FarmFood
Goedemiddag Tamara,
Als het nog hetzelfde ruikt als normaal dan kunt u het wel geven.
De maatbekers worden hier gevuld met Farm Food die minstens nog 4 tot 5 maanden houdbaar is. De houdbaarheidsdatum die we op de maatbekers zetten is anderhalf tot 2 maanden na het vullen. Een korte periode omdat de Farm Food in plastic luchtdicht verpakt is. Hierdoor kan door warmte verschillen wat condens vorming optreden. Door dat vocht kan het gaan schimmelen of ranzig worden. Vandaar dat Farm Food in een papieren verpakking zit. Dus als het voer in de maatbeker nog normaal ruikt dan kunt u het aan de hond geven. ( maar wel op eigen risico).
De bakjes brokken zien er nog goed uit en stinken ook niet ofzo dus ik kan ze nog geven gelukkig.
Nu meteen mijn volgende vraag...
Is er iemand geinteresseerd in een doos?
Ik heb er namelijk 2 en er zitten ongeveer 36 bakjes in een doos.Ik wil toch ook niet te lang wachten met het opmaken en met 2 duurt het wat langer.
Dus als iemand een doos wil dan geef maar een gil
Goedemiddag Tamara,
Als het nog hetzelfde ruikt als normaal dan kunt u het wel geven.
De maatbekers worden hier gevuld met Farm Food die minstens nog 4 tot 5 maanden houdbaar is. De houdbaarheidsdatum die we op de maatbekers zetten is anderhalf tot 2 maanden na het vullen. Een korte periode omdat de Farm Food in plastic luchtdicht verpakt is. Hierdoor kan door warmte verschillen wat condens vorming optreden. Door dat vocht kan het gaan schimmelen of ranzig worden. Vandaar dat Farm Food in een papieren verpakking zit. Dus als het voer in de maatbeker nog normaal ruikt dan kunt u het aan de hond geven. ( maar wel op eigen risico).
De bakjes brokken zien er nog goed uit en stinken ook niet ofzo dus ik kan ze nog geven gelukkig.
Nu meteen mijn volgende vraag...
Is er iemand geinteresseerd in een doos?
Dus als iemand een doos wil dan geef maar een gil

Tamara, Jada, Viento, Kid, Tanja, Evita en Rosa
-
sylvia*
- Actief
- Contacteer:
Angelique25 schreef:Ja, nee zolang ons prakkie in de vries ligt is het natuurlijk geen probleem.sylvia* schreef:Ik heb wel eens brokken weg zien lopen , of in iedergeval dat ze niet meer om te eten waren omdat ze ranzig waren, als ik een versvoer heb zeker als het ingevroren is dan wordt dat minder snel ranzig, als het ontdooit is dan kan het ook best even wat langer liggen en ik heb er geen probleem mee om rijp vlees te voeren maar ranzige brokken zou ik dus niet geven ( "verse"brokken ook niet maar dat is weer wat anders)Angelique25 schreef:Hoezoien schreef:niet andersom??ik zie maar zelden zakken met brokken weglopen, terwijl we elders kunnen lezen dat "onze" pakjes wel gaan stappen met een dagje of drie :N:
Ik heb ook wel eens brokken weg zien lopen, maar dat was dan al vóór de datum, gewoon foutje brokken, maar als ze op de datum nog goed zijn dan zal drie dagen na de datum ook wel geen drama zijn.
En neuhhh, rijp vlees vinden ze niet errug :N:
Neuu die brokken staan zo stijf van de zooi dat ze de uiterste datum vaak zonder al te veel moeite overschrijden.

-
Marion.
Ah joh, doe niet zo gekDogDalton schreef:Is er iemand geinteresseerd in een doos?Ik heb er namelijk 2 en er zitten ongeveer 36 bakjes in een doos.Ik wil toch ook niet te lang wachten met het opmaken en met 2 duurt het wat langer.
Ik ruk ook rustig een potje kersen open dat 1,5 jaar over datum is. Effe ruiken, en smakelijk eten (ikzelf dan he).
Met brokken zou ik helemaal niet moeilijk doen. Doe ik ook niet met vlees trouwens. Alles wat stinkt, en wat IK dus niet meer wil eten geef ik aan de honden.
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
yes..en dat is dus ook een vraagSuzan schreef:Er is mij eens verteld dat dergelijke brokken nog wel een paar maanden gebruikt kunnen worden, alleen de vitamines ed gaan wat achteruit in kwaliteit. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe de brokken bewaard zijn.
was laatst in een tuincentrum met dure merk brokken die in de aanbieding waren.
Tuincentrum stond stijf van de vocht..ik rook de brokken door de verpakking..en verkocht werd het...aanbieding he

-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
De houdbaarheidsdatum van brokken geeft aan wat de uiterlijke datum is, dat alle voedingstoffen er gegarandeerd in zitten... Vitamines vervliegen en voedingstoffen verdwijnen elke keer als je de zak opent om er iets uit te halen. Daarnaast kunnen ook chemische stoffen op elkaar beginnen te reageren, zoals stoffen in de verpakking en stoffen in het voer. Dat laatste kun je niet zien of ruiken...
Als het warm is, kun je de zak met brokken het beste in de koelkast of diepvries bewaren - warmte versnelt dit proces aanzienlijk. Brokken die bijvoorbeeld nog een jaar goed zijn, zijn bij ons in de tropen al na een half jaar ranzig geworden en als het vochtig is nog sneller. Dat geldt ook voor ingeblikt spul.
Een pakje met vlees dat wegloopt na drie dagen buiten de vriezer zou wel eens een delicatesse kunnen zijn voor een hond. Net als een dood konijn dat al een tijdje weg ligt te rotten.
Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl
Als het warm is, kun je de zak met brokken het beste in de koelkast of diepvries bewaren - warmte versnelt dit proces aanzienlijk. Brokken die bijvoorbeeld nog een jaar goed zijn, zijn bij ons in de tropen al na een half jaar ranzig geworden en als het vochtig is nog sneller. Dat geldt ook voor ingeblikt spul.
Een pakje met vlees dat wegloopt na drie dagen buiten de vriezer zou wel eens een delicatesse kunnen zijn voor een hond. Net als een dood konijn dat al een tijdje weg ligt te rotten.
Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl