Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe ziet een dag van de gemiddelde barfer eruit?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Hoe ziet een dag van de gemiddelde barfer eruit?

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ben wel eens benieuwd wat een hond krijgt per dag aan barf spullen.

Hoe zit een menu, per dag o.b.v. 1 week eruit :mrgreen:
Charlotte*
Zeer actief

Re: Hoe ziet een dag van de gemiddelde barfer eruit?

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Tamara en Bowie schreef:Ben wel eens benieuwd wat een hond krijgt per dag aan barf spullen.

Hoe zit een menu, per dag o.b.v. 1 week eruit :mrgreen:
Ik ga binnenkort weer beginnen met barfen en ben druk bezig een nieuw menu te maken :mrgreen: Ik ga overstappen naar 1x voeren per dag.
Tot nu toe heb ik dit (maar dat kan zo veranderen hoor....het is nog een probeersel)

Sandro, 28 kg, hoeveelheid voer per 2 weken: 20 kilo (= ongeveer 2,5% lichaamsgewicht)

Maandag: 680 gram kipnek
Dinsdag : 1 kilo orgaan (kan vanalles zijn)
Woensdag: 680 gram geitrib
Donderdag: 680 gram pens (rund of schaap)
Vrijdag: 680 gram kalkoen nek
Zaterdag: 680 gram spiervlees (kan vanalles zijn)
Zondag: 500 gram groentenmix met vis

Maandag: 680 gram kipkarkas
Dinsdag: 1 kilo orgaan (kan vanalles zijn)
Woensdag: 680 gram pens
Donderdag: 680 gram kopvlees + rundbot
Vrijdag: 680 gram kipnek
Zaterdag: 680 gram geitennek
Zondag: 680 Schaaprib

Ik bedenk me net dat ik een vastendag vergeten ben......**gaat weer overnieuw rekenen** :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Weekmenu is afhankelijk van wat je kunt vinden/krijgen/kopen/ruilen in jouw omgeving - en van je portemonnee en hoe ver je wilt gaan. En tot slot - belangrijk - van je hond! :ok:

Als ik je een weekmenu zou geven, zou het een momentopname zijn - geen vaststaand iets waar je wat mee kan. Elke week is anders, elke maand is anders, elk seizoen is anders. Elk jaar is ook anders...

Kijken naar hoe anderen voeden heeft alleen zin als je begrijpt hoe barf in elkaar zit. :ok:
Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl
Tamara.
Zeer actief

ignit schreef:Kijken naar hoe anderen voeden heeft alleen zin als je begrijpt hoe barf in elkaar zit. :ok:
Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl
Ik heb dit topic ook niet geopend met de intentie om kant en klare dingen voorgeschoteld te krijgen hoor :wink:

Meer nieuwsgierigheid hoe anderen het doen en ideeen opdoen voor mezelf en voor anderen natuurlijk :wink:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik volg dit topic ook, vind het wel interessant om te lezen.
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Het menu van vorige week:

Maandag:
’s Ochtends: 250 gr geitenvlees met bot
’s Avonds: 250 gr schapenpens

Dinsdag:
's Ochtends: 250 gr schapenpens
’s Middags of ’s avonds: hele makreel

Woensdag:
’s Ochtends: groentemix met schapenhart en yoghurt
’s Avonds: 250 gr gemengd spiervlees (geit, schaap, rund) met kalfsrib

Donderdag:
’s Ochtends: 250 gr kuikenbout
’s Avonds: runderstrot

Vrijdag:
Eendenkarkas met veel vlees + lamsschouderblad

Zaterdag:
’s Ochtends: groentemix met runderlever en Hüttenkäse
’s Avonds: 250 gr kopvlees

Zondag: 250 gr kopvlees en een lamsrib

Verder wisselt het redelijk per week: de diersoorten en de orgaansoorten.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Jee...eigenlijk wisselt dat nogal. Gedurende een a twee weken krijgen ze, mits ik het kan krijgen:

haaskarkas
duifkarkas
patrijskarkas
Lamsribben
runderstaart
kwartels
kuikens
kip (heel)
penslap
runderlap
lamslap
kopvlees
iets organerigs, lever, hart etc. van kip, lam of rund
vis (sardine of makreel)

En af en toe een eitje, wat joghurt of wat groente... Ik heb geen idee hoeveel ze krijgen, ik weeg eigenlijk nooit. Ted krijgt een beetje en Sophie...eh...iets meer :mrgreen:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Heel verschillend. Vandaag bv, vanochtend 2 frolicjes. Toen Pieter vanmiddag terug kwam van de wandeling een bakje karnemelk en ieder een kalkoennek. Da's weer zat voor vandaag :mrgreen:

Gisteren ieder een lap pens.

Zaterdagochtend elk een kalkoennek, en 's avonds ieder 100 gram groenteprut met een beetje hondengehakt.

Vrijdag.... dag dat we terugkwamen van vakantie. 's Ochtends dus al het broodbeleg wat over was (was niet zoveel). 's Avonds ieder een half bakje lamshart van Smuldier.

En van maandag t/m donderdag: ieder 2 tonijnsteaks, ieder een zalmfilet, Miep 3 kippepoten en Saar 1. Ieder een zakje pensstaafjes en een zak Frolic van 1 kg samen. Maar goed, die week was een vakantieweek, dan is het altijd wat behelpen. Want ik ga ze op een camping niet uitgebreid een lap pens geven ofzo, alleen maar 'nette' dingen.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Hier kan ik het ook niet precies zeggen, ik kijk in de vriezer en bedenk wat ze al even niet gehad hebben. Vanochtend brok (vergeten wat uit te leggen :roll: ). Vanavond pens, gister geitenribben met lamshart, dag ervoor kopvlees met kipkarkassen. Ik voer ook zo nu en dan nog kvv, AHV, energique of Duck. FritZ krijgt nog evne 3 keer per dag, en meestal 1 pak AHV tussendoor. Hij lust nog niet alles en weet ook niet wat hij met bevleesde botten aan moet.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Zal wel een domme reactie zijn :mrgreen: , maar is er niet wat weinig groente?
En wat doe je met de vitaminen en mineralen en zo?
Zit dat allemaal in die kippennekken en orgaanvlees?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ranetje schreef:Zal wel een domme reactie zijn :mrgreen: , maar is er niet wat weinig groente?
In principe geef ik geen groente. Wel vuile pens en kvv, als ze het nodig hebben halen ze het daar wel uit. Soms geef ik een potje olvarit fruitprut erbij omdat ze het zo lekker vinden. Vitaminen en mieralen halen ze wel uit vlees en bot.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Hutsje schreef:
ranetje schreef:Zal wel een domme reactie zijn :mrgreen: , maar is er niet wat weinig groente?
In principe geef ik geen groente. Wel vuile pens en kvv, als ze het nodig hebben halen ze het daar wel uit. Soms geef ik een potje olvarit fruitprut erbij omdat ze het zo lekker vinden. Vitaminen en mieralen halen ze wel uit vlees en bot.
Dank je voor het antwoord :ok:
Ik snap het geloof ik nog niet helemaal.
Vroeger (in de grijze oudheid :mrgreen: ) maakte ik altijd zelf eten voor mijn hond. Vlees, groente (even gekookt) en Gistocal. Dat laatste is dus niet meer nodig?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Ik heb geen vast weekmenu, ik heb dat wel een tijd geprobeerd, leek me handig maar ik houd me er niet aan. Eens in de zoveel tijd houd ik een week bij en bekijk dan achteraf of ik niet teveel van het een of het ander geef. Meestal klopt het heel aardig.
Een voorbeeld van zo'n week:

Bolke is 12 jaar en weegt 9 kilo, hij krijgt per dag ca. 250-350 gr. per dag
Barousse is 9 jaar, weegt 38 kilo en krijgt ca. 750-1000 gr. per dag
Rein is 2 jaar, weegt 32 kilo en krijgt ca. 1000-1400 gr. per dag

Maandag 12 juni '06 t/m zondag 18 juni '06

Maandag
Ochtend: Kipkarkas
Avond: Carnibest

Dinsdag
Ochtend: Zalmkop
Avond: Yoghurt met fruitmix

Woensdag
Ochtend: Paardenvlees met gekookte bietjes en snijbonen (Bolke en Barousse)
Ochtend: Geitenvlees met gekookte bietjes en snijbonen (Rein)
Avond: Eendenbout (Barousse)
Avond: Eendennek (Bolke en Rein)

Donderdag
Ochtend: Eendenbout (Barousse)
Ochtend: Eendennek (Bolke en Rein)
Avond: Runderkopvlees

Vrijdag
Ochtend: Pens en groentenmix
Avond: Pens, groentenmix en kipkarkas

Zaterdag
Ochtend: Over de datum biefstuk en blikje tonijn
Avond: Lamshart, runderlever en kalfswervel (Barousse en Rein)
Avond: Lamshart, runderlever en lamssparerib (Bolke)

Zondag
Ochtend: Kipkarkas
Avond: Runderkopvlees
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Hutsje schreef:In principe geef ik geen groente. Wel vuile pens en kvv, als ze het nodig hebben halen ze het daar wel uit. Soms geef ik een potje olvarit fruitprut erbij omdat ze het zo lekker vinden. Vitaminen en mieralen halen ze wel uit vlees en bot.
Zo doe ik het ook. De potjes Olvarit doen het hier ook goed op de camping :mrgreen:
En daarnaast bak ik zelf meestal de koekjes, daar gaat ook groente in. Als ik zie dat ze erg veel gras gaan eten, dan krijgen ze weer een miniem portie groenteprut.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

ik heb ook geen vast menu.
ik pak wat bovenaan ligt in de vriezer of wat er op dat moment met fikse korting bij de supermarkt ligt..op de datum vlees
als ik een menu zal moeten maken moet ik mijn vriezer ook zo inrichten dat alles keurig op orde ligt
Het enige wat een beetje in zicht ligt zijn de organen.
De rest raad ik maar wat het is.

Groente geef ik nu weer regelmatig.
Ik heb zoveel verse groente en fruit in mijn volkstuintje en alles is van deze jaargetijde dat ze daar weer wat van krijgen
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Marion. schreef:
Hutsje schreef:In principe geef ik geen groente. Wel vuile pens en kvv, als ze het nodig hebben halen ze het daar wel uit. Soms geef ik een potje olvarit fruitprut erbij omdat ze het zo lekker vinden. Vitaminen en mieralen halen ze wel uit vlees en bot.
Zo doe ik het ook. De potjes Olvarit doen het hier ook goed op de camping :mrgreen:
En daarnaast bak ik zelf meestal de koekjes, daar gaat ook groente in. Als ik zie dat ze erg veel gras gaan eten, dan krijgen ze weer een miniem portie groenteprut.

Dat Olvarit vind ik ook wel een goeie :ok: Eigenlijk voer ik al een beetje op de manier zoals Jessica het doet. 's morgens en 's middags KVV en 's avonds wat ik uit de vriezer heb gehaald. En dat verschilt per keer. Ene keer kippenkarkas of een halve kip, soms met een ander soort vlees erbij. Vanavond lekker iets wat leek op hart :roll: Andere keer kalfsstaart met iets anders erbij. Van de week heeft ze lamsribben gehad en vuile pens.

Als basis kvv, dit ook om haar wel complete voeding te geven en ik zelf geen zin heb in groenteprut dingetjes, en verder een beetje los spul :wink:

Maar Olvarit is in ieder geval een goed idee!
chuckie
Zeer actief

Ongelezen bericht door chuckie »

hier is het ook wisselend.bijna iedere maand is het weer anders.de ene keer halen we het verder weg en heb ik veel verschillende botsoorten liggen,de andere maand moet ie het met alleen kip doen.

dit krijgt hij op het moment:

Zo 2 kipnek/125 rundpens/125 fytomix
Ma 1 eendnek/60 lever/100 kalkoen
Di 2 kipnek/125 vis
Wo 1 eendnek/125 rundpens
Do 2 kipnek/60 hart/150 geitenvlees
Vr 1 eendnek/150 rundvlees
Za 1kipnek/1 eendnek/100 lamsvlees
+1x per week een heel rauw ei (met schil),en 2x per week een beetje zeewier,en heeeeel af en toe wat zuivel.
Laatst gewijzigd door chuckie op 17 jul 2006 23:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

ignit schreef:Weekmenu is afhankelijk van wat je kunt vinden/krijgen/kopen/ruilen in jouw omgeving - en van je portemonnee en hoe ver je wilt gaan. En tot slot - belangrijk - van je hond! :ok:

Als ik je een weekmenu zou geven, zou het een momentopname zijn - geen vaststaand iets waar je wat mee kan. Elke week is anders, elke maand is anders, elk seizoen is anders. Elk jaar is ook anders...

Kijken naar hoe anderen voeden heeft alleen zin als je begrijpt hoe barf in elkaar zit. :ok:
Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl
Hier kan ik me in vinden. Ik heb een tijd niet gebarft en om weer even "in" te komen vind ik het prettig als ik een houvast heb. Na een tijdje, als ik weer gewend ben, dan gaat het weer uit de losse hand.
Het is eigelijk meer een zekerheid voor mijzelf.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Dit is mijn 3 weken menu wat een uitgangspunt is van hoe ik mijn honden graag zou willen voeren. Dat lukt echter niet altijd, door het gebrek aan verschillende soorten vlees met botten.
Dus kip staat hier momenteel iets vaker op het menu dan rund. En rund wordt ook wel vervangen door lam.
(alhoewel ik nu weer even voort kan na de boodschapjes van dit weekend :mrgreen: )
En er staat behoorlijk veel orgaanvlees in en dat probeer ik iets lager te houden.

1 Rund RMB
2 Kip orgaan
3 Vis + GF mix
4 Kip RMB
5 Rund vlees
6 Rund of lam pens
7 Kip orgaan

1 Rund RMB
2 Kip vlees + GF mix
3 Rund orgaan
4 Kip RMB
5 Rund Pens
6 Vis + GF mix
7 Kip RMB

1 Rund vlees + GF mix
2 Kip RMB
3 Rund orgaan
4 Kip orgaan + GF mix
5 Rund of lam pens
6 Kip RMB
7 Vis + GF mix

Wat ik er niet bij gezet heb, is de extraatjes zoals rauw eitje, karnemelk, extra visolie, kelp etc, wat ik aan de GF mix toevoeg.

Dus dit is puur mijn richtlijn, maar over het algemeen kijk ik per dag in de vriezer en ga dan uit van wat ze de dagen ervoor gehad hebben.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Ik geef de honden hier CB en af en toe een kippenek/penslap. Veel meer heb ik nog niet gedaan. Omdat ik het niet durf :19:
Maar waar kan ik bijv. het beste mee beginnen? De kippennekken houdt ik zelfs nog vast omdat ik bang ben dat ze niet goed kauwen :denken:

Maar hoeveel "vlees" moet ik rekenen per hond? Twee wegen er hier 6 kilo, 1 van zeven kilo en een van 8 kilo. :wink:
Het lijkt me ook zo onhandig om de boel klein te maken voor die kleine honden of niet? :denken:
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Marieke* schreef:Ik geef de honden hier CB en af en toe een kippenek/penslap. Veel meer heb ik nog niet gedaan. Omdat ik het niet durf :19:
Maar waar kan ik bijv. het beste mee beginnen? De kippennekken houdt ik zelfs nog vast omdat ik bang ben dat ze niet goed kauwen :denken:

Maar hoeveel "vlees" moet ik rekenen per hond? Twee wegen er hier 6 kilo, 1 van zeven kilo en een van 8 kilo. :wink:
Het lijkt me ook zo onhandig om de boel klein te maken voor die kleine honden of niet? :denken:
Kippenekken zijn prima om mee te beginnen, Marieke. Je zou straks bv. ook lamsribben kunnen proberen. In het begin gaf ik vooral wat zachtere botten van jonge dieren, en na een aantal dagen ging ik weer iets nieuws toevoegen. Overigens, Chulo kauwt ook niet op kippenekken, maar slikt ze in zijn geheel door. Dat is schrikken de eerste keer, maar het gaat hier nog steeds goed.
Ik heb dus ook twee kabouters, Baloe weegt 6,5 kilo en Chulo weegt 10 kilo. Beiden zijn gecastreerde reutjes, maar ze krijgen behoorlijke porties voer, omdat ze erg actief zijn en redelijk schraal blijven. Baloe krijgt ongeveer 180 gram voer per dag en Chulo tussen de 250 en 300 gram. Dit zijn alleen de maaltijden, extraatjes als pensstaafjes (krijgen ze elke dag wel een keer), een eitje, wat yoghurt of een gevulde kong reken ik dan niet mee. Af en toe geef ik ook nog wat dagen KVV, als ik weinig tijd heb of geen barfmateriaal.
Het is inderdaad een beetje werk om alles in porties te verdelen met kleine honden, maar als je wat langer bezig bent, gaat het wel makkelijker. Ik haal nu bv. een pond van iets uit de vriezer, en wat niet op gaat, vul ik de volgende dag aan met een ander stuk bot/vlees/pens of GF met yoghurt. Zo krijgen ze hier dus vaak maaltijden die uit verschillende soorten vlees opgebouwd zijn en ik voer op barfdagen maar 1 keer per dag.
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

Ik voer geen groentes :cheer:

Nu voer ik op gevoel; ook voer ik om de dag

Ik voer een menu bestaande uit:

vuile pens
kip (heel)
kwartel (heel)
fazant (rug)
parelhoen (heel)
hert (bevleesde ribben,snijsels*)
geit (kop,ribben,organen,poten)
lam/schaap (kop,ribben,organen,poten,pens)
konijn (heel,koppen)
haas (heel,koppen)
paard (snijsels)
vis (zalm,wijting,sardines)
rund/kalf (snijsels,pens,orgaan.staart)
struisvogel (snijsels)

* Snijsels: spiervlees, zo groot mogelijk)

Al dan niet aangevuld met:

yoghurt,kefir,rauwe eieren,zeewier

Ik voer orgaanpakketten,dus op 1 dag in de 2 weken krijgt ze zo'n kilo orgaan bestaande uit hart,lever,nieren,longen.

Verder hele prooidieren of echte RMB'S. Ik voer nooit botten die kaal zijn of klein
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ik voer wel groente en fruit vanwege de extra vitaminen, antioxidanten en vezels. Ik kan helaas niet altijd biologisch of scharrelvlees kopen
(dat laat de portemonnee niet toe), maar om het eventuele gebrek aan vitaminen en dergelijke uit dit 'mindere' vlees te compenseren, geef ik wel wat groente.
Afbeelding
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Ik geef ook groente en fruit, Baloe vindt dat ook echt lekker. Chulo nog niet echt, maar sommige dingen eet hij al wel een stuk beter dan in het begin.
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Senna en Ruby vinden het ook heerlijk. Ruby eet het zelfs als ik het niet met iets anders vermeng. Voor Senna doe ik er altijd wat huttenkase of yoghurt doorheen.
Afbeelding
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

Sennaruby schreef:Ik voer wel groente en fruit vanwege de extra vitaminen, antioxidanten en vezels. Ik kan helaas niet altijd biologisch of scharrelvlees kopen
(dat laat de portemonnee niet toe), maar om het eventuele gebrek aan vitaminen en dergelijke uit dit 'mindere' vlees te compenseren, geef ik wel wat groente.
Ja, dit roepen wel meer mensen dat het zou kunnen dienen als anti oxydant.
Maar zoals Lonsdale ook heeft gezegd: daar is geen enkel bewijs voor, en dit is puur op het gevoel van mensen inwerken :wink:

En ook Juliette de Bairacli Levy zegt het

"Rauw vlees bevat de plantaardige cellulose voedingsstoffen - die de hond in hun oorspronkelijke toestand slechts met moeite en in zeer beperkte hoeveelheden verteren kan - omgezet in proteine, omgezet in spier, en voor de hond makkelijk opneembaar gemaakt"

Maargoed iedereen moet doen wat hij zelf wi. Zolang het grootste gedeelte maar uit RMB'S,spiervlees en orgaanvlees bestaat

Dat wel/geen groente is toch te verwaarlozen
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Ester&Lara schreef:[Maar zoals Lonsdale ook heeft gezegd: daar is geen enkel bewijs voor, en dit is puur op het gevoel van mensen inwerken :wink:

En ook Juliette de Bairacli Levy zegt het

"Rauw vlees bevat de plantaardige cellulose voedingsstoffen - die de hond in hun oorspronkelijke toestand slechts met moeite en in zeer beperkte hoeveelheden verteren kan - omgezet in proteine, omgezet in spier, en voor de hond makkelijk opneembaar gemaakt"
dat is wel zo, maar als je naar je hond kijkt als hij de gelegenheid krijgt om in vrijheid zijn kossie bij elkaar te halen hij wel degelijk rietstengels en happen gras en bramen enz van struiken plukt.
een hond dit dit niet voor zijn "lol" maar wel degelijk met een reden.

mijn honden zijn het bewijs..dat ze dat willen eten, ik merk het ook als ik ze meeneem naar mijn volkstuin!!

alles is per hond verschillend..maar basis is gewoon botten en rauwe voeiding
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Roelfien schreef:Dit is mijn 3 weken menu wat een uitgangspunt is van hoe ik mijn honden graag zou willen voeren. Dat lukt echter niet altijd, door het gebrek aan verschillende soorten vlees met botten.
Dus kip staat hier momenteel iets vaker op het menu dan rund. En rund wordt ook wel vervangen door lam.
(alhoewel ik nu weer even voort kan na de boodschapjes van dit weekend :mrgreen: )
En er staat behoorlijk veel orgaanvlees in en dat probeer ik iets lager te houden.

1 Rund RMB
2 Kip orgaan
3 Vis + GF mix
4 Kip RMB
5 Rund vlees
6 Rund of lam pens
7 Kip orgaan

1 Rund RMB
2 Kip vlees + GF mix
3 Rund orgaan
4 Kip RMB
5 Rund Pens
6 Vis + GF mix
7 Kip RMB

1 Rund vlees + GF mix
2 Kip RMB
3 Rund orgaan
4 Kip orgaan + GF mix
5 Rund of lam pens
6 Kip RMB
7 Vis + GF mix

Wat ik er niet bij gezet heb, is de extraatjes zoals rauw eitje, karnemelk, extra visolie, kelp etc, wat ik aan de GF mix toevoeg.

Dus dit is puur mijn richtlijn, maar over het algemeen kijk ik per dag in de vriezer en ga dan uit van wat ze de dagen ervoor gehad hebben.
Onze menuutjes komen ongeveer overeen, ik heb alleen iets minder orgaanvlees en iets meer vlees met bot. :ok:

Vandaag hebben ze pens gehad en morgen is staat er kopvlees op het menu. Daarna is het als ik me goed herinner weer groentenprutje dag met vis en kip. :wink:
Ik vind het zalig, zo alles in de vriezer en een dag van te voren haal ik er een mooi pakketje uit met alles erin voor die dag! :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Roelfien schreef:Dit is mijn 3 weken menu wat een uitgangspunt is van hoe ik mijn honden graag zou willen voeren. Dat lukt echter niet altijd, door het gebrek aan verschillende soorten vlees met botten.

1 Rund RMB
2 Kip orgaan
3 Vis + GF mix
4 Kip RMB
5 Rund vlees
6 Rund of lam pens
7 Kip orgaan

1 Rund RMB
2 Kip vlees + GF mix
3 Rund orgaan
4 Kip RMB
5 Rund Pens
6 Vis + GF mix
7 Kip RMB

1 Rund vlees + GF mix
2 Kip RMB
3 Rund orgaan
4 Kip orgaan + GF mix
5 Rund of lam pens
6 Kip RMB
7 Vis + GF mix

Hoeveel eiwit percentage geef je nou tov het vet percentage?
En welk orgaan geef je dan?Long is ook orgaan maar is inferieur aan lever, dus hoe bereken je dan ze vitamine en mineralen balans?
En hoeveel gram geef je van alles wat je nu neerzet, als je kip geeft is dat dat 100 of 300 of 600 gram?is het met bot hoeveel eiwit geef je dan en bereken je dat naar gewicht en leeftijd?
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Nou, Rob, ik heb er geen exacte wetenschap van gemaakt als het gaat om eiwitgehaltes. :mrgreen:
Orgaan is altijd een combi van hart/lever en nog iets (long, maagjes, wat er te krijgen is)
Toby krijgt tussen de 550 en 600 gram per dag en Yentie tussen 175 en 200 gram.
Als je de verhoudingen tussen vlees met bot, orgaanvlees en overigen gewoon redelijk goed in de gaten houdt, zit je met alle belangrijke voedingstoffen ook behoorlijk goed.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”