Ik zou hier graag een vraag neer willen leggen over hoe ik het beste mijn schoonmoeder van 92 nou toch echt eens kan af leren mijn (en haar eigen) honden zo vol te stoppen met van alles en nog wat.
Mijn honden zijn al jaren veels te dik en dat doet me verdriet. Ik zelf voer ze helemaal niet meer. Ik leg de situatie even uit.
Mijn schoonmoeder woont bij ons aan het kantoor. Zelf heeft ze twee grote honden (kruizing labrador). Wij nemen onze drie honden ook altijd mee naar kantoor waardoor onze honden uiteraard bij moeders belanden. Ik probeer al jaren tevergeefs mijn schoonmoeder duidelijk te maken dat ze ze niet zo veel moet geven. Brood, kaas, bakken vol met brok waar ze dan ook nog blik doorheen gooit zodat dat dan lekkerder smaakt en de honden dan ook de hele bak naar binnen werken. Zelf gebakken cake, taart, koek etc etc etc krijgen ze binnen. Ze weet dat ik het echt niet wil want ze voelt zich betrapt als ik het haar zie geven.
De honden niet mee nemen is geen optie. We hebben ze graag om ons heen en we zijn meer op kantoor dan thuis.
Moeders is echt een goed mensie. Ze is nog fit en goed te been. Liefde gaat door de maag bij zowel mens als dier en dat krijgen we er dus niet uit.
Nu wil ik het eens op een andere manier proberen om te kijken of het bij haar werkt.
Door haar steeds maar te vertellen wat ze niet mag doen, heb ik het idee dat ze het juist doet. Ik wil nu eens proberen te vertellen wat ze juist wel mag. Het is voor haar belangrijk de hele dag door dingetjes aan de beesten te geven. Zeker wanneer ze zelf eet, dan gaat meer dan de helft van haar eten naar de honden.
Gisteren heb ik 5 nieuwe hondenbakken gekocht. Deze zijn een stuk kleiner als wat ze nu hebben. Ik weet nog niet hoeveel gram daar in past. De bakken gaan bij haar nl altijd helemaal vol. Ik heb ook een klein bakje gekocht waarvan ik vermoed (ik moet nog wegen) dat daar ongeveer 200 gram brok in past. Dat mag ze dan twee keer per dag geven. (of zou dat ook al te veel zijn?)
Ze heeft hondenkoekjes die ze graag geeft. Ook stokjes en varkensoren...
Wat voor een schema zouden jullie opstellen voor haar waar ze de dag mee kan vullen?
De honden zijn grote honden. 4 van hen zouden ongeveer 38 kilo moeten wegen (nu zijn ze tussen de 42 en 52...) en eentje zo'n 30 (nu 37).
Ik ben heel benieuwd of we moeders kunnen veranderen!