Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn schoonmoeder

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Roady
Vaste gebruiker

Mijn schoonmoeder

Ongelezen bericht door Roady »

Hallo,

Ik zou hier graag een vraag neer willen leggen over hoe ik het beste mijn schoonmoeder van 92 nou toch echt eens kan af leren mijn (en haar eigen) honden zo vol te stoppen met van alles en nog wat.

Mijn honden zijn al jaren veels te dik en dat doet me verdriet. Ik zelf voer ze helemaal niet meer. Ik leg de situatie even uit.

Mijn schoonmoeder woont bij ons aan het kantoor. Zelf heeft ze twee grote honden (kruizing labrador). Wij nemen onze drie honden ook altijd mee naar kantoor waardoor onze honden uiteraard bij moeders belanden. Ik probeer al jaren tevergeefs mijn schoonmoeder duidelijk te maken dat ze ze niet zo veel moet geven. Brood, kaas, bakken vol met brok waar ze dan ook nog blik doorheen gooit zodat dat dan lekkerder smaakt en de honden dan ook de hele bak naar binnen werken. Zelf gebakken cake, taart, koek etc etc etc krijgen ze binnen. Ze weet dat ik het echt niet wil want ze voelt zich betrapt als ik het haar zie geven.

De honden niet mee nemen is geen optie. We hebben ze graag om ons heen en we zijn meer op kantoor dan thuis.

Moeders is echt een goed mensie. Ze is nog fit en goed te been. Liefde gaat door de maag bij zowel mens als dier en dat krijgen we er dus niet uit.

Nu wil ik het eens op een andere manier proberen om te kijken of het bij haar werkt.

Door haar steeds maar te vertellen wat ze niet mag doen, heb ik het idee dat ze het juist doet. Ik wil nu eens proberen te vertellen wat ze juist wel mag. Het is voor haar belangrijk de hele dag door dingetjes aan de beesten te geven. Zeker wanneer ze zelf eet, dan gaat meer dan de helft van haar eten naar de honden.

Gisteren heb ik 5 nieuwe hondenbakken gekocht. Deze zijn een stuk kleiner als wat ze nu hebben. Ik weet nog niet hoeveel gram daar in past. De bakken gaan bij haar nl altijd helemaal vol. Ik heb ook een klein bakje gekocht waarvan ik vermoed (ik moet nog wegen) dat daar ongeveer 200 gram brok in past. Dat mag ze dan twee keer per dag geven. (of zou dat ook al te veel zijn?)

Ze heeft hondenkoekjes die ze graag geeft. Ook stokjes en varkensoren...

Wat voor een schema zouden jullie opstellen voor haar waar ze de dag mee kan vullen?

De honden zijn grote honden. 4 van hen zouden ongeveer 38 kilo moeten wegen (nu zijn ze tussen de 42 en 52...) en eentje zo'n 30 (nu 37).

Ik ben heel benieuwd of we moeders kunnen veranderen! :cheer:
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

ik vind je erg aardig voor je schoonmoeder :wink:

Wat ze met haar eigen honden doet moet ze zelf weten, maar kun je haar niet vragen om jullie honden niet te voeren? Ik bedoel zo'n moeilijke vraag is het niet.

Daarbij..misschien kun je haar uitleggen dat ze de honden aan het vermoorden is met al dat overgewicht. Dat helpt misschien wel.

En ...met zoveel overgewicht..een beetje brokken of kvv en geen snoepgoed meer. Dat is de enige manier om ze te laten afvallen. Plus veel beweging natuurlijk.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik vind het wel een goed idee om alternatieven te bieden, maar van varkensoren etc. worden ze ook dik, dan zou ik eerder kiezen voor Kongen die dan gevuld kunnen worden met Rodi o.i.d. Uiteraard wel op de brokken in mindering brengen. Of wat verse botten geven om te knagen. Helpt het niet haar een keer mee naar de dierenarts te nemen of laat ze die ook maar praten?

Ik zou wel zo ver gaan om iets te verzinnen waarom een van je honden alleen nog maar beperkt zijn eigen brok mag hebben en het is natuurlijk zielig als de andere dan wel van alles krijgen. Dan voert ze haar honden maar 's avonds en in het weekend flink bij.

Anne
Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

Mijn oma is precies zo!!! Whaha, kan je je honden afleren uit de hand te eten, of buiten de bench te eten? Kan je je honden in de bench laten als je op het werk bent? Als je schoonmoeder dan vraagt waarom dat is kan je mooi zeggen dat het is omdat ze anders te dik worden.

Of wat vrienden van ons gedaan hebben: Die hadden een york en hun moeder gaf ook van alles steeds ook stiekum, die hebben een briefje opgesteld dat het heel erg slecht is voor een hond om allerlei voedsel te krijgen bestemd voor menselijke consumptie (of je kan erin zetten wat je wilt natuurlijk) en dat meenemen naar de dierenarts en laten ondertekenen!
Roady
Vaste gebruiker

Dank jullie wel voor je reacties!

Ik heb haar al zo vaak verteld dat de beestjes echt eerder dood gaan, dat het niet goed is voor hun hart en alle andere organen, dat het niet fijn is voor hun zelf om zo dik te zijn etc etc. Verschillende dierenartsen hebben het haar al proberen uit te leggen maar het boeit haar niet.
Dan gaan ze maar eerder dood, maar dan zijn ze wel gelukkig geweest is haar motto. (wanneer je haar vraagt of het gezellig is geweest wanneer ze visite heeft gehad, zegt ze altijd, ja was heel gezellig, alles is op! Dit even om aan te geven dat eten geluk betekent...)

Moeders zucht en steunt altijd zodra het voer probleem weer omhoog komt. Ze wordt er een beetje boos om.

Nou was ik afgelopen dinsdag weer bij de dierenarts met 1 van haar honden. Ik kreeg enorm op mijn kop omdat ze zo dik is. Toen ik thuis kwam vertelde ik haar dat ze zo boos op mij waren geworden en dat er minstens 10 kilo af moet. Nu is het moment om dingen te proberen te veranderen denk ik, want er is weer een aanleiding voor.

We hebben het eigenlijk altijd zo gedaan dat zij onze honden niet hun brokken geeft. Ik heb er alleen geen zicht op wat ze wel geeft de hele dag met als gevolg dat ik helemaal niks meer aan ze voerde en ik niet echt weet wat ze binnen hebben gekregen. Eigenlijk zou ik dus willen proberen dat ze ze wel mag voeren, maar dat ze precies weet hoeveel en wanneer... Doodeng hoor, maar beter dan dat het nu gaat. Ik ben nl niet altijd aanwezig op het moment dat ze haar eigen honden voert en onze honden dan dus mee eten.

Bestaan er koekjes o.i.d waar echt geen calorieen in zitten? En wat zijn kongen gevuld met Rodi starfleet? Hoe vet is een varkensoor?
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Ik begrijp dat je schoonmoeder een lief vrouwtje is maar als je hond 10 kilo overgewicht heeft :eek: :eek: :eek: Dat is echt heel erg VEEL!!!Je werkt hier artrose,hartfalen etc.etc.mee in de hand.Deze levenstijl word fataal op lange termijn,je zult je grenzen moeten gaan bepalen.Dus duidelijke afspraken en zeggen dat jullie voortaan ZELF voeren en dat schoonma hooguit een koekje per dag mag geven als extraatje.Als het om 10 kilo overgwicht bij mijn honden zou gaan dan zou ik niet meer vriendelijk kunnen blijven.Zoveel voeren is nl geen liefde,dat neigt naar mishandeling.Ook al bedoelt ze het nog zo lief en ziet ze er geen kwaad in het kan echt niet langer als je hond je lief is.
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

Misschien ben ik nu wel ontzettend onaardig, maar als mijn moeder MIJN honden zou voeren wat ik niet wil, dan zou ze de wind van voren krijgen. Ik zou echt uit mijn slof schieten of mijn honden niet meer meenemen
Zeker als je het al zo vaak aardig hebt gevraagd! Je moet niet bezig blijven vind ik.
Respect dat je nog zoveel geduld kan opbrengen!
Roady
Vaste gebruiker

Het geduld is alleen maar omdat het mensie ondertussen 92 is....
Ik ben vaak uit mijn slof geschoten, don't get me wrong :boos: maar dat werkt dus niet.

Ze was laatst 2 weken naar Tenerife (jawel, 92!) en hadden wij de zorg over haar honden. Je zag ze afvallen en fitter worden. Ik weet dat 1 van mijn honden 2 kilo lichter was (een kilo per week!). Iedereen zei het ook... Het eerste wat ze vroeg toen ze thuis kwam en op de bank ging zitten, hebben de honden al eten gehad? MOEDERS!!!!! :M:

Ik probeer nu een oplossing te vinden hoe het anders kan. Vertellen wat ze niet mag doen werkt dus niet, ik zou haar graag willen vertellen wat ze dan wel mag doen en alleen maar 1 koekje geven gaat niet werken.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik ben Starfleet dan wel niet, maar Rodi is kompleet vers vlees. Dat is verkrijgbaar in het vriesvak van bijvoorbeeld de Albert Heijn.
In dit vlees zit alles wat de hond nodig heeft en hiermee vervang je dus de brokken.

Een kong is een rubberen "bal" met een gat erin. Daar kun je de rodi inproppen met als gevolg dat je hond de nodige tijd nodig heeft om het vlees eruit te pulken.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Krijg iedere keer hele rare gedachten bij 'Schoonmoeder' bij het kopje 'Voeding' :mrgreen:

Maar wel rot, wat moet je met zoiets. Duidelijk maken helpt niet dus....
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Daisy@ schreef:Krijg iedere keer hele rare gedachten bij 'Schoonmoeder' bij het kopje 'Voeding' :mrgreen:

:smile: Zo had ik 't nog helemaal niet gelezen!
Daisy@
Zeer actief

Nee, is ook vást niet de bedoeling.

Maar iedere keer als ik het zie staan krijg ik ideeën :smile: :smile: :smile:

Ach, maakt het uit. T'is duidelijk hoor! Ligt aan mij :wink:
Roady
Vaste gebruiker

Daisy@ schreef:Krijg iedere keer hele rare gedachten bij 'Schoonmoeder' bij het kopje 'Voeding' :mrgreen:

Hahaha grappig! :smile: :smile:

(er zit alleen niet zo heel veel vlees meer aan....)
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Roady schreef:

Hahaha grappig! :smile: :smile:

(er zit alleen niet zo heel veel vlees meer aan....)
Oho laat 'r maar niet lezen, dan voert ze straks jou aan je eigen honden :mrgreen:
Daisy@
Zeer actief

Dan hebben ze wel voor een jaar genoeg hoor, met z'n drietjes. T'is alleen wat vettig denk ik :mrgreen:
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Daisy@ schreef:Nee, is ook vást niet de bedoeling.

Ik had het ook :smile:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Rataplan schreef:
Daisy@ schreef:Nee, is ook vást niet de bedoeling.

Ik had het ook :smile:
Ik ook :mrgreen:
En ik had bedacht dat ik genoeg ruimte in de vriezer kon vrijmaken. Moet ik alleen niet volgende week naar de barfontmoetingsplek gaan :mrgreen:
Roady
Vaste gebruiker

Daisy@ schreef:Dan hebben ze wel voor een jaar genoeg hoor, met z'n drietjes. T'is alleen wat vettig denk ik :mrgreen:

Heee heee heee je hebt het toch niet over mij he met mijn goddelijke lichaam??? :mrgreen:

Moeders past makkie in de vriezer hoor..... (wel heel erg dit)
Daisy@
Zeer actief

Roady schreef:
Daisy@ schreef:Dan hebben ze wel voor een jaar genoeg hoor, met z'n drietjes. T'is alleen wat vettig denk ik :mrgreen:

Heee heee heee je hebt het toch niet over mij he met mijn goddelijke lichaam??? :mrgreen:

Moeders past makkie in de vriezer hoor..... (wel heel erg dit)
Nee hoor, heb het over mezelf!!! :mrgreen:

Enne.... ben dus gelukkig niet alleen die zo denkt. Wel erg hé, arme vrouw :mrgreen:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Roady schreef:Het geduld is alleen maar omdat het mensie ondertussen 92 is....
Ik neem aan dat ze zelf geen 30 procent overgewicht heeft zoals die ene hond, anders was ze waarschijnlijk geen actieve 92-jarige geworden.

Je honden gaan mee naar kantoor, en je schoonmoeder woont daar. Kan je je honden niet bij je in het kantoorgedeelte houden?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Roady
Vaste gebruiker

tekkel schreef:
Roady schreef:Het geduld is alleen maar omdat het mensie ondertussen 92 is....
Ik neem aan dat ze zelf geen 30 procent overgewicht heeft zoals die ene hond, anders was ze waarschijnlijk geen actieve 92-jarige geworden.
Nou als je naar haar kijkt zijn we allemaal verkeerd bezig (althans ik, ik eet geen dieren). Ze eet geen groenten en geen fruit. Zij lust alleen maar vettige dingen. Vlees en aardappels. Door haar ouderdom is ze niet te dik. Al haar kinderen hebben wel een eet issue. De mannen hebben allemaal een overgewicht (behalve mijn vriend, maar dat kost hem heel veel moeite) en de vrouwen hebben of een over gewicht, of ze zijn veels te dun.

Zij zelf heeft een Alaska Mallamoet gehad die echt gruwelijk dik was (je weet niet wat je zag). Het beestje is 14 jaar geworden... Moeders ziet het pobleem dus niet... Deze honden zijn ondertussen 10 en still going strong...
tekkel schreef:Je honden gaan mee naar kantoor, en je schoonmoeder woont daar. Kan je je honden niet bij je in het kantoorgedeelte houden?
Daar zijn ze voor het grootste deel van de dag, zeker als wij er zijn. Alleen zij is te bereiken via een deur in de hal. Dus daar gaan ze af en toe neusen....
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Lusten de honden geen fruit en komkommer? Heeft je schoonmoeder toch iets om uit te delen, zonder dat de honden daar direct te dik van worden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

mijn schoonmoeder deed dat met de kids.
ik ben best recht voor de raap en heb gezegd dat ze onmiddelijk moet stoppen en anders kom ik niet meer. en geeft de kids nu stiekem snoep enzo (dat verklikken de kids aan mij hihi)

maar dat is voor jou schoonmoeders hond geen optie.
maar misschien dreigen met een nep dierenarts bezoek die een eetshema adviseerd.l
lekker standaard 2x daagd brokken en om 10 en 15 uur iets lekkers net zoals wij mensen dat doen
Groetjes Silvia en Diesel
Roady
Vaste gebruiker

twinmamasilvia schreef: lekker standaard 2x daagd brokken en om 10 en 15 uur iets lekkers net zoals wij mensen dat doen
Ik vind die gezette tijden wel een goed plan!
Om 9 uur de eerste 200 gram brok. Om 11 uur iets lekkers. Dan om 15 uur iets lekkers en om 18 uur de tweede 200 gram brok bijvoorbeeld.

Ik heb net gekeken hoeveel 200 gram is.... Wat gaat moeders schrikken!!! :eek:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Als onderhoudsdosering (dus niet om af te vallen) mag een hond gemiddeld 10 gram brokjes per kilo gewénst lichaamsgewicht per dag.

400 gram brokjes is dus voldoende om een hond van 40 kilo op gewicht te houden, zónder extraatjes.

Laat oma maar fijne fruit- en groentehapjes voor de honden maken. Dan heeft ze wat te doen en de honden nemen er niet teveel van op.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”