Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'Maag laten krimpen'

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Assie
Zeer actief
Contacteer:

'Maag laten krimpen'

Ongelezen bericht door Assie »

Ik lees hier nu al een tijdje mee en ik zie vrij vaak de opmerking: 'zijn maag moet krimpen' langskomen.

Ik vraag me af wat hier mee bedoeld wordt, want voor zover ik weet kán een maag niet letterlijk krimpen. Een maag heeft een bepaald volume en that's it.
Als ik dit doortrek naar mensen; die krijgen ook soms een maagband als ze af willen vallen, maar het niet lukt. Dat is niet omdat ze hun maag eventueel zouden laten kunnen krimpen, neem ik aan.

Nogmaals, voor zover ik weet kán een maag niet krimpen maar heeft hij gewoon een bepaald volume en dat is het. Kan iemand mij uitleggen wat er met 'de maag laten krimpen' wordt bedoeld en hoe dat dan werkt?
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ben ik ook heel benieuwd naar, want de maag van een hond werkt niet zoals de maag van een mens. De maag van de hond is leeg een opgevouwen, door plooien in elkaar zittend orgaan. Terwijl de maag van een mens leeg niet minder groot wordt.
Een hond eet en als hij voldoende eet, zet de maag zich helemaal uit. Dat is ook goed, want dan pas gaat de maag goed werken. Als het eten verteerd is en/of naar de darmen gaat, dan neemt het volume van de maag weer af en wordt de boel weer geplooid.
Een mens kan door constant teveel te eten inderdaad zijn maag oprekken en kan je dus door de maag te verkleinen zorgen dat je niet zoveel kan eten. Maar bij een hond werkt dat helemaal niet zo.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Marion.

Re: 'Maag laten krimpen'

Ongelezen bericht door Marion. »

Assie schreef:Nogmaals, voor zover ik weet kán een maag niet krimpen maar heeft hij gewoon een bepaald volume en dat is het. Kan iemand mij uitleggen wat er met 'de maag laten krimpen' wordt bedoeld en hoe dat dan werkt?
Of de maag ervan krimpt weet ik niet. Maar ik ben zelf dus zo iemand voor wie eten noodzaak is. Liever doe ik het niet. En de laatste weken heb ik gewoon amper gegeten. Geen tijd, geen zin, ik kon me er niet toe zetten (ik vind eten vermoeiend).
En nu moét ik van mezelf gewoon weer fatsoenlijk eten. En ik merk toch echt dat ik het weer op moet bouwen. Ik zit normaal al snel vol, maar nu ècht snel. Als ik normaal eet, dan eet ik normale hoeveelheden (voor bouwvakkers misschien muizehapjes, maar ik eet normaal). En nu zit ik al vol na 3 vorken vol groente, en 2 happen vlees.

Ik kan dus minder eten aan dan een paar weken geleden. Of daarmee mijn maag gekrompen is... denk het niet. Maar goed is het in mijn geval niet. Saar krijgt ook minder eten dan ze gewend was. Bij haar doet het wel goed :19:
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Roelfien schreef:Ben ik ook heel benieuwd naar, want de maag van een hond werkt niet zoals de maag van een mens. De maag van de hond is leeg een opgevouwen, door plooien in elkaar zittend orgaan. .
Is het niet vergelijkbaar als een elastiek??
een maag die goed gebruikt wordt zijn functie qwa rekbaarheid behoud en een maag die niet goed gebruikt wordt een slappe[zak]wordt??
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

ja, daar heb je gelijk in.
Maar krimpen doet het dus niet. :denken:
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Roelfien schreef:ja, daar heb je gelijk in.
Maar krimpen doet het dus niet. :denken:
ik zelf denk van niet, volgens mij blijft een maag altijd dezelfde grote houden alleen de vorm veranderd tijdens voedsel opname
misschien heb ik het mis maar kan mij niet voorstellen dat een orgaan zo maar kleiner kan worden, [op verschrompelen na dan :19: ]
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

ien schreef:misschien heb ik het mis maar kan mij niet voorstellen dat een orgaan zo maar kleiner kan worden, [op verschrompelen na dan :19: ]
Misschien is het bij mensen anders?
Ik merk dat ik "de boel" weer langzaamaan moet gaan wennen aan eten. Of het gekrompen is weet ik niet, dat het minder behoefte aan eten heeft weet ik wel :19:
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Mja, dat is gewenning denk ik. Ik ben ook zo'n moeizame eter en ik merk dat het dan een gewoonte wordt om maar minder te eten.
Als ik dan echter weer een dagje op de kinderboerderij heb gewerkt, heb ik 's avonds honger als een paard en eet ik rustig een 3 dubbele portie :19:

Maar ik ben het wel met ien eens, ik denk niet dat een orgaan kan verschrompelen. Nu zijn we daar ook wel mee bezig tijdens studie. En de maag is gewoon een ding, een soort vaatje waar zuur producerende klieren inzitten met een paar delen. Een deel voor opslag en een deel voor de daadwerkelijke vertering.
Ik denk dat er bij een soort van gewenning al het voedsel meteen wordt doorgesluisd naar het verteringsgedeelte en dat het opslagdeel dan dus niet of minder wordt gebruikt. Maar krimpen? Nee. (dit laatste is overigens ook alleen maar de puur hypothetische gedachte van een beginnend diergeneeskunde studentje dat ongelofelijk slecht oplet tijdens de colleges hoor, dus geen feiten of dingen die letterlijk zo tijdens de opleiding verteld worden)

Dus vraag ik me af hoe de mensen die overal roepen dat de maag moet krimpen het bedoelen?
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

:idea: Ik heb ooit ergens een klok horen luiden... :mrgreen:

Iets met afscheiding van maagsappen (meer eten = meer maagsappen = meer hongergevoel)
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Roelfien
Zeer actief

Hier ook nog een stukje van de klepel, maar ik weet ook niet precies waar die hangt. :mrgreen:

De maag raakt door eten geprikkeld en maakt dan sappen aan.
Dus door vaak kleine hoeveelheden eten te geven, worden er telkens sappen aangemaakt, terwijl er niet voldoende voedsel is om te verteren.
En dat schaadt de maag. In ieder geval bij de mens.
Bij de hond, heb ik begrepen, werken kleine hoeveelheden voedsel meerdere keren per dag tot het lui maken van de maag. De maag gaat nooit volledig "open" en de klieren die het zuur produceren zitten nou juist in de plooien, waardoor ze nooit echt optimaal werken.
Daarom wordt er door bijvoorbeeld Mogens Eliassen gepromoot dat je de hond maximaal 1 keer per dag en liefst maar een paar keer per week eten geeft en dan zodanig veel dat de maag volledig gevuld is en optimaal zijn werk kan doen.
Om terug te komen bij mensen: vaak zie je bij mensen die willen afvallen, dat ze hele kleine beetjes meerdere keren per dag eten.
En ze vallen amper af. Doktoren zeggen nu dus dat je juist om af te vallen 3 keer per dag flink (maar gezond) moet eten. Dan krijgt de maag flink wat te doen en wordt het verteringsproces en dus ook de energieverbranding in het lichaam echt goed aan het werk gezet. En dat leidt tot afvallen.(natuurlijk wel in combinatie met beweging) Ik denk dat je in beide gevallen wel kan spreken van een luie maag of niet goed functionerende maag, maar niet van een krimpende of vergrotende maag.
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ja, daar kan ik me behoorlijk in vinden Roelfien. Ook met in mijn achterhoofd de dingen die ik heb gezien tijdens de practica en in de boeken heb gelezen.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Zou het ook niet te maken hebben met de stofwisseling die economischer gaat werken? Dat is toch ook de oorzaak van het jo-jo effect. Doordat je lichaam went aan minder eten, heeft het ook steeds minder nodig, niet omdat je maag krimpt, maar omdat je lichaam meer energie weet te halen uit minder voeding.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Belle schreef:Zou het ook niet te maken hebben met de stofwisseling die economischer gaat werken? Dat is toch ook de oorzaak van het jo-jo effect. Doordat je lichaam went aan minder eten, heeft het ook steeds minder nodig, niet omdat je maag krimpt, maar omdat je lichaam meer energie weet te halen uit minder voeding.
Precies :wink: Plus bij mensen wordt er dan een maagband geplaatst, waardoor je niet grote hoeveelheden voedsel kunt opnemen, volgensmij alleen maar vloeibaar of heel licht verterend in hele kleine beetjes, ik heb dus een collega die hier door 60 kilo is afgevallen! Vind het echt super!
Ze eet nu normaal, na een jaar (in het begin alleen maar vloeibaar) en nu dus wel normaal maar ik hele kleine beetjes 6x op een dag.
Dus het volume van de maag, wordt niet minder, maar wel het opnemen van het voedsel en dus ook de maagsappen incl. werking darmen etc :wink:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
cattystyle
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door cattystyle »

Roelfien schreef:Hier ook nog een stukje van de klepel, maar ik weet ook niet precies waar die hangt. :mrgreen:

De maag raakt door eten geprikkeld en maakt dan sappen aan.
Dus door vaak kleine hoeveelheden eten te geven, worden er telkens sappen aangemaakt, terwijl er niet voldoende voedsel is om te verteren.
En dat schaadt de maag. In ieder geval bij de mens.
Bij de hond, heb ik begrepen, werken kleine hoeveelheden voedsel meerdere keren per dag tot het lui maken van de maag. De maag gaat nooit volledig "open" en de klieren die het zuur produceren zitten nou juist in de plooien, waardoor ze nooit echt optimaal werken.
Daarom wordt er door bijvoorbeeld Mogens Eliassen gepromoot dat je de hond maximaal 1 keer per dag en liefst maar een paar keer per week eten geeft en dan zodanig veel dat de maag volledig gevuld is en optimaal zijn werk kan doen.
Om terug te komen bij mensen: vaak zie je bij mensen die willen afvallen, dat ze hele kleine beetjes meerdere keren per dag eten.
En ze vallen amper af. Doktoren zeggen nu dus dat je juist om af te vallen 3 keer per dag flink (maar gezond) moet eten. Dan krijgt de maag flink wat te doen en wordt het verteringsproces en dus ook de energieverbranding in het lichaam echt goed aan het werk gezet. En dat leidt tot afvallen.(natuurlijk wel in combinatie met beweging) Ik denk dat je in beide gevallen wel kan spreken van een luie maag of niet goed functionerende maag, maar niet van een krimpende of vergrotende maag.
Ik denk dat jij inderdaad een heel eind bent. :mrgreen:

De maag van de hond is fundamenteel anders dan die van de mens. Een mens kan ook niet vasten (zo legde Mogens Eliassen uit bij zijn lezing in februari, die je kunt lezen in de bibliotheek rauw van het forum van VoerNatuurlijk, hij legt alles hierin heel duidelijk uit, ik heb het verslag gemaakt van de lezing).

De maag van de hond kan en moet zo ver mogelijk worden gevuld. Dan doen de maagsappen goed hun werk en gaat de gespierde zak aan het werk (want dat is de maag!).

De hond kun je dan na de volledig vullende maaltijd laten vasten. Dit is het meest natuurlijk en komt de hond ten goede. Een hond kun je laten aankomen of afvallen als je op deze wijze voert. Klinkt tegenstrijdig, maar dat is het niet. Tevens werkt het tegen een maagtorsie, omdat de maag niet halfgevuld is steeds en dus de spieren niet gebruikt. Daarnaast helpt deze methode tegen galbraken.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”