Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reden geen varkensvlees

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Reden geen varkensvlees

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Wat is de reden dat honden geen varkensvlees (ham) mogen hebben?
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

Vanwege de ziekte van Aujeszky. In Nederland komt het niet meer voor, maar in veel andere landen nog wel en aangezien we ook vlees importeren......

site Ministerie LNV

De ziekte van Aujeszky
De ziekte van Aujeszky is een virusziekte die zeer besmettelijk is voor alle varkensachtigen, waaronder hangbuikzwijnen. Ook andere dieren kunnen besmet raken, zoals runderen, schapen, honden en katten. De ziekte is ongevaarlijk voor de mens.

Symptomen
De ziekte van Aujezsky is lastig te herkennen bij dieren die tegen de ziekte zijn ingeënt, omdat de dieren nauwelijks ziekteverschijnselen hebben. Varkens die niet zijn gevaccineerd, kunnen van verschillende symptomen last hebben. Koorts, hoesten en problemen met de longen (kortom: verschijnselen van griep) komen het meeste voor. Hoe jonger de dieren, des te erger de verschijnselen. Heel jonge biggen kunnen stuipen hebben. Over het algemeen gaan alleen heel jonge biggen aan de ziekte dood. Drachtige zeugen kunnen een abortus krijgen.

Andere dieren dan varkens (zoals runderen, schapen, honden en katten) sterven aan een besmetting met de ziekte van Aujeszky. De verschijnselen bij deze diersoorten lijken op rabiës (hondsdolheid). Daarom wordt de ziekte in Engelstalige landen ook wel pseudorabies of mad itch genoemd.

Besmetting
De ziekte verspreidt zich gemakkelijk als de dieren met elkaar in aanraking komen (bijvoorbeeld als de besmette dieren worden vervoerd). Ook kan de ziekte overgedragen worden via indirecte contacten, dus door vuile vervoermiddelen, door personen, dieren of voorwerpen die met besmette dieren in aanraking zijn gekomen en daarna met niet besmette dieren. Tenslotte verspreidt de ziekte van Aujeszky zich op korte afstanden, zelfs via de lucht.

Verspreiding

Aujeszky komt sinds enkele jaren niet meer in Nederland voor. De ziekte wordt bestreden met een verplicht vaccinatieprogramma (bij verordening van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren).
Afbeelding
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Een plakje ham kan toch niet zoveel kwaad. Krijgen ze hier weleens in ieder geval..
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Je weet toch wat voor vlees je koopt? :denken:
Er zijn ook veel BARFers die al jaren rauwe botten met vlees van varkens voeren... pas nog heeft iemand stukken wild zwijn (eerst laten keuren) gegeven. :ok: Er zijn wel gebieden in Belgie waar de ziekte nog heerst onder de wilde zwijnen.
Ignit Bekken
www.barf-natuurlijk.nl
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

ignit schreef:Je weet toch wat voor vlees je koopt? :denken:
Er zijn ook veel BARFers die al jaren rauwe botten met vlees van varkens voeren... pas nog heeft iemand stukken wild zwijn (eerst laten keuren) gegeven. :ok: Er zijn wel gebieden in Belgie waar de ziekte nog heerst onder de wilde zwijnen.
Ignit Bekken
www.barf-natuurlijk.nl

en stel je nou eens voor dat je hondje ziek wordt en een andere hond besmet?wat leuk als mensen het risico nemen terwijl je zoveel keuze hebt aan vers vlees.
peerle
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door peerle »

Rob* schreef:
Ignit Bekken
www.barf-natuurlijk.nl

en stel je nou eens voor dat je hondje ziek wordt en een andere hond besmet?wat leuk als mensen het risico nemen terwijl je zoveel keuze hebt aan vers vlees.
misschien wel zoveel keuze, maar de portemonnee is ook niet altijd even dik en varkensvlees is nu eenmaal goedkoper. Ikzelf ben nog net iets te huiverig om varkensvlees zomaar te geven (zou het eerst laten keuren idd), maar een vriendin van mij koopt varkensgehakt omdat ze vindt dat ze het BARFen anders niet kan betalen. Ik zeg dus niet dat ik het met haar eens ben, maar er zijn dus wel mensen die het risico nemen...

Kun je overigens niet gewoon je hond laten inenten tegen Aujesky ? Dan zou je hem onbezorgd varkensvlees kunnen geven ...
Groetjes van Veerle en een lek van Lucy en Seya !
Kleine schuurtongetjes van Isis en Anubis...

http://www.barf-vlaanderen.be/forum
Rob*
Zeer actief

peerle schreef:
Rob* schreef:
Ignit Bekken
www.barf-natuurlijk.nl

misschien wel zoveel keuze, maar de portemonnee is ook niet altijd even dik en varkensvlees is nu eenmaal goedkoper. Ikzelf ben nog net iets te huiverig om varkensvlees zomaar te geven (zou het eerst laten keuren idd), maar een vriendin van mij koopt varkensgehakt omdat ze vindt dat ze het BARFen anders niet kan betalen. Ik zeg dus niet dat ik het met haar eens ben, maar er zijn dus wel mensen die het risico nemen...

Kun je overigens niet gewoon je hond laten inenten tegen Aujesky ? Dan zou je hem onbezorgd varkensvlees kunnen geven ...

Als ze het voer al te duur vind moet ze niet eens een hond nemen, als dat beestje dan ziek word kan ze niet eens een dierenarts betalen, vind dit echt een slappe reden, want zo duur is hondenvoer nou ook weer niet als je een beetje goed zoekt.
Dus je vriendin wil barfen maar vind het te duur en dan maar varkensvlees met alle risico van dien, sorry dan snap ik niet meer waarom ze barft??omdat het beter en gezonder is?
Op die manier kun je beter gewoon brokken gaan voeren.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

mijn baas heeft een bruine lab van inmiddels een maand of 4 a 5 en die kopen elke week een ring worst die ze door zijn brokken doen.
ik zei al dat het niet goed zou zijn maar ja.

ik vind eenhele ring worst wel heel veel.

diesel krijgt als de kids boterham wordt op brood doen een klein hoekje en heeft ook wel een sleverpastei gehad. maar die heb ik vervangen voor kalfspastei.
Groetjes Silvia en Diesel
peerle
Vaste gebruiker
Contacteer:

Rob* schreef:
peerle schreef:
Rob* schreef:
Ignit Bekken
www.barf-natuurlijk.nl

Als ze het voer al te duur vind moet ze niet eens een hond nemen, als dat beestje dan ziek word kan ze niet eens een dierenarts betalen, vind dit echt een slappe reden, want zo duur is hondenvoer nou ook weer niet als je een beetje goed zoekt.
Dus je vriendin wil barfen maar vind het te duur en dan maar varkensvlees met alle risico van dien, sorry dan snap ik niet meer waarom ze barft??omdat het beter en gezonder is?
Ik weet het, met alle risico vandien, en ik ben hier ook niet om haar gedrag goed te praten of haar kant te kiezen (even voor de duidelijkheid). Maar er zijn nog een paar dingen die het misschien duidelijker kunnen maken. 1) Ze heeft geen hond, maar een kat. 2) De kat is niet aangekocht, maar als doodziek klein scharminkeltje bij hun in de tuin beland. Ze heeft er dus niet zelf voor gekozen een carnivoor in huis te hebben. 3) Aangezien ik toen net enkele maanden was overgestapt op BARF, heb ik haar overtuigd ook vers te voeren en samen een eetschema opgesteld (mogelijkheid tot KVV heb ik nog niet gevonden in de buurt).

Ik wind me weleens op over dat varkensvlees of over dat ze te mutsig is om eendagskuikens of muizen te voeren, maar ik kan haar beslissingen niet in haar plaats nemen, nietwaar ?
Ja kijk ik kan die financiële redenering ook niet helemaal volgen, eten vind ik iets waar best wat geld in mag kruipen, maar ja, ik kan haar beslissingen dus niet in haar plaats gaan nemen...het is ook niet zo alsof ze niets dan varkensvlees voert natuurlijk.
Het laatste wat je zegt, daar kan ik me wel niet helemaal in vinden. Van brokken ben je wel zeker dat er allerlei smaakversterkers, giftige stoffen en diermeel ( :N: ) inzit, van varkensvlees ben je allesbehalve 100% zeker dat je Aujesky voert (het zal meer tegen het andere uiteinde liggen...).

Maar nogmaals, dat betekent niet dat ik varkensvlees zou voeren of het aanraden te voeren, want het is in allebei de gevallen (brokken en varkensvlees) "vragen om problemen". Al is het dan een "berekend risico" (zoals blijven roken, zelfs al besef je dat de kans op allerlei soorten ziektes en kanker verhoogt), het blijft een risico.
Ik vind dat, als je op de hoogte bent van bepaalde gevaren, én je weet een weg errond die volgens jou veiliger is, dan moet je die nemen. En nu ga ik maar stoppen met typen want ik heb mijn standpunt (vs. vriendin haar standpunt) denk ik al wel adequaat uitgelegd. :blah: :wink: Mocht je toch nog extra uitleg willen dan gil je maar, ik kan haar altijd ook eens vragen wat zij vindt van dit onderwerp en de punten die je naar boven haalt.
Groetjes,
Peerle

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

twinmamasilvia schreef:mijn baas heeft een bruine lab van inmiddels een maand of 4 a 5 en die kopen elke week een ring worst die ze door zijn brokken doen.

diesel krijgt als de kids boterham wordt op brood doen een klein hoekje en heeft ook wel een sleverpastei gehad. maar die heb ik vervangen voor kalfspastei.
Het gaat om rauw varkensvlees. Niet om verwerkt vlees.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
peerle
Vaste gebruiker
Contacteer:

sirene schreef:
twinmamasilvia schreef:mijn baas heeft een bruine lab van inmiddels een maand of 4 a 5 en die kopen elke week een ring worst die ze door zijn brokken doen.

Het gaat om rauw varkensvlees. Niet om verwerkt vlees.
Dat is iets wat ik me al langer afvraag: zit er nog Aujezky in gekookt vlees ? (lees: als er aujesky in een stuk varkensvlees zit (zeker) en je kookt het, is het virus er dan uit ?) Niet dat ik iets van plan ben, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar.

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Het virus wordt inderdaad onschadelijk gemaakt door verhitting.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

peerle schreef:[ maar een vriendin van mij koopt varkensgehakt omdat ze vindt dat ze het BARFen anders niet kan betalen. Ik zeg dus niet dat ik het met haar eens ben, maar er zijn dus wel mensen die het risico nemen...

...
iedereen die vlees of gehakt koopt bij een gewone slager, loopt risico om restanten varkensgehaktof vlees bij zijn vlees te hebben.
verschillendvlees wat op 1 plank gehakt wordt, vleesmolens die nog restanten varkensvlees bevatten.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

ien schreef:
peerle schreef:[ maar een vriendin van mij koopt varkensgehakt omdat ze vindt dat ze het BARFen anders niet kan betalen. Ik zeg dus niet dat ik het met haar eens ben, maar er zijn dus wel mensen die het risico nemen...

...
iedereen die vlees of gehakt koopt bij een gewone slager, loopt risico om restanten varkensgehaktof vlees bij zijn vlees te hebben.
verschillendvlees wat op 1 plank gehakt wordt, vleesmolens die nog restanten varkensvlees bevatten.

en poepbacterien :N:
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Rob* schreef:
ien schreef:

en poepbacterien :N:
maar daar kunnen mijn honden wel tegen :mrgreen:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik geef ze liever ieder een hele ringworst, dan ieder 1 hand frolic :roll:
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

Marion. schreef:

Ik geef ze liever ieder een hele ringworst, dan ieder 1 hand frolic :roll:
ja zijn die zo slecht dan?
ik heb het eigenlijk nog nooit gekocht omdat ik altijd van die kleine zalm of lams kluifjes koop en de voerkast van diesel puilt bijna uit.
oh ja en ze poepen er ook oranje van he? haha
Groetjes Silvia en Diesel
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ignit Bekken
www.barf-natuurlijk.nl
Er heeft net een artikel gestaan in "de Nederlandse Jager" over Trichinella.
Wat precies de klachten zijn bij Trichinellose weet ik niet, maar het is voor de mens besmettelijk en kennelijk bepaald niet gezond.
Het komt voor in de wilde zwijnen populatie óók in Nederland.
Als het voor mensen niet gezond is (het is een larf, een parasiet), kan het voor honden toch ook niet gezond zijn?
Groetjes
Nettie
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

twinmamasilvia schreef:ja zijn die zo slecht dan?
ik heb het eigenlijk nog nooit gekocht omdat ik altijd van die kleine zalm of lams kluifjes koop en de voerkast van diesel puilt bijna uit.
oh ja en ze poepen er ook oranje van he? haha
Leuk die oranje drollen :roll: Pure kleurstof, heerlijk! Frolic is zo ongeveer de grootste bende die er bestaat: kleurstoffen, smaakstoffen en zout, veel meer is het niet... Dus ook maar niet kopen zou ik zeggen!

Groetjes,

Fieke

een kennis van ons fokt biologische varkens die hij van kleins af aan houdt. Daar zou ik wel vlees van durven te geven aan mijn honden. Maar ander varkensvlees geef ik niet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”