Vandaag ben ik met mijn vrouw en kinderen naar de Ebbasa Boerboel keuring in Belgie geweest.
De boerboel is een hond die op mijn lijstje staat. Na alle verhalen en (voors en tegens) hier op het forum gehoord te hebben. Na een goede emailwisseling met een fokker was de nieuwsgierigheid en de twijfel en de verwarring vreselijk toegeslagen. zoveel positieve en negatieve opmerkingen en varhalen.
Je kan je voorstellen dat we met gemengde gevoelens gingen kijken... Eerst een 2 uur durende reis met 2 kinderen om een evenzo lang tijdje met mensen te praten in een manege met al die enorme honden om vervolgens weer 2 uur terug te rijden.
Honden waarvan "uitvallend" gedrag 'normaal' zou zijn.
Het idee van 'veel blaffende honden' dwarelde door mijn hoofd... Is het wel verstandig? Zijn we er aan toe? Dit alleen omdat ik 'nieuwsgierig' ben geworden. We weten niet of we al toe zijn aan een volgende hond. Dit is nog maar 'voorselectie'?
Ik ben sinds mijn vertrek terug naar Nederland zwaar in gedachten verzonken. Met m'n vrouw gesproken over wat zei er nu van vond. De indrukken waren overweldigend. Ik heb zoveel geleerd. Ik was altijd in de veronderstelling dat ik veel van honden wist... Maar alles wat ik vandaag heb mee gemaakt doet me zo op een andere voet staan... Ongelofelijk. Ik heb er geen andere worden voor.
De rust die deze honden uitstraalde. De blijheid als er iemand opaf kwam (op een normale manier) om even aangehaald te worden. En wat een kracht hebben deze honden. Ik kreeg even de riem van een 11 maanden jonge hond in mijn handen. Het baasje liep 3 meter weg... "Kom maar" en het 'kleine' beestje van 50 kilo trok me gewoon mee alsof ik er niet was... Wat een ontzag wekkende honden.
Ja, er was idd een enkele hond die zich niet gedroeg zoals de rest dat deed. Het uitvallen van deze was idd aanwezig. Het risico van zo'n hond is me meer dan duidelijk geworden. Maar het respect groeide met de minuut voor deze beesten.
Ook toen er een hond een uitval deed, waren de ogen van iedereen gevestigd op deze hond. Afkeurend, want dit gedrag past niet bij de boerboel. Het mag niet. Als je met zoveel mensen praat en in aanraking komt met deze honden, en met je eigen ogen ziet hoe dat nu inelkaar steekt, en hoe er door de mede Boerboel eigenaren gereageerd wordt, dan zie je, dan voel je maar 1 ding: "RESPECT!" Niet alleen voor de hond, maar ook voor de eigenaar(s).
De kennis die in deze manege heerste was overwegend zeer hoog. Men had zich verdiept in hun hond, ver voordat ze besloten tot dit ras over te gaan. En dan voel je "Unity", ik ben net zo...
Dit wilde ik kwijt... Ik kan nog mijn gevoel en mijn idee niet goed onder woorden brengen. Het 'zweemt' nog allemaal wat na.
Het advies was iig zeer goed overgekomen: Als jij boven zit en er wordt ingebroken, bel dan eerst de ambulance...