Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vis vraag.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Milou85
Zeer actief

vis vraag.

Ongelezen bericht door Milou85 »

Ik wil mijn hondjes naast vlees ook af en toe vis geven.
Ik voer dus brok en daarnaast regelmatig vlees of vis.
Nou was ik dus bij de visboer en vroeg daar om vis zonder kruiden (peper zout en andere rommel).
Dat kon ik alleen kiezen uit kibbeling en lekkerbekje :denken:
Deze meneer legte mij uit dat als er vis gevangen wordt dat alles dan meteen gezouten wordt. Dus alle vis is eigenlijk gezouten behalve kibbeling en lekkerbekje.
Ik eet zelf helemaal nooit vis :ugh: bah! Maar de doggies lusten het wel.

Kan iemand mij vertellen waar ik gewoon 'kale' (ongekruid en ongezouten) vis kan krijgen? Of kan dat niet en maakt dat niet zo veel uit?

Zoals ik al zei ik heb helemaal geen verstand van vis dus ik zou wel graag willen weten welke vis ik van de visboer of uit de supermarkt aan mijn hondjes kan geven. Voor de afwisseling.
Ik heb wel gehoord dat je eigenlijk vis moet hebben met alles er nog op en aan (maar ja ik ga niet iedere dag de noordzee op om voor hele vissen te zorgen zonder zout e.d. :wink: :mrgreen: )
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Raar hoor :denken: .
Als ik hier bij de visboer ga kijken (winkel en markt) dan vind ik voornamelijk ongekruide vis. Juist de kibbeling en lekkerbek zijn gekruid. En ik woon nou niet bepaald aan zee (Veluwe).

In de super is allerlei diepviesvis te krijgen en op de markt kijk je vaak je ogen uit mbt het aanbod van vis.
Mijn hond vreet het niet en wij zijn nou ook niet echt vis-eters, maar ik verbaas me iedere keer weer over de verscheidenheid van verse vissoorten hier op de markt.

Die visboer van jou, is die niet bezig om minder goede vis te kruiden zodat je niet in de gaten hebt dat het ietwat aan de oude kant is :19: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

je hebt w.s bij een VISKAR je vraag gedaan
dan kan dat kloppen
de o.a Volendammers met een rijdende viskar hebben bijna nooit geen onbewerkte vis.
Een visstal, gewoon op de markt heeft bijna alleen rauwe vis! idem een viswinkel
Afbeelding
Milou85
Zeer actief

Nou hij had het over dat de vis die op zee gevangen wordt meteen aan boort gezouten (gepekeld?) wordt. Verder zitten daar ook geen kruiden op en ik weet ook niet hoeveel zout daar dan op zit. :19:
Ik weet dus ook niet of er ongezouten vis te verkrijgen is of dat ik de honden deze vis wel gewoon kan geven. :19:
Afbeelding
Milou85
Zeer actief

ien schreef:je hebt w.s bij een VISKAR je vraag gedaan
dan kan dat kloppen
de o.a Volendammers met een rijdende viskar hebben bijna nooit geen onbewerkte vis.
Een visstal, gewoon op de markt heeft bijna alleen rauwe vis! idem een viswinkel
Ja je hebt gelijkt. Ik wist niet dat er verschil zat in zo'n vis kar en die kramen op de markt. :19: Oeps.
Dus ik moet eens op de markt gaan vragen. Daar kan ik dan wel gewoon vis krijgen zonder kilo's zout :roll:
Welke vis raden jullie me aan?
Afbeelding
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

pasja85 schreef:
ien schreef:je hebt w.s bij een VISKAR je vraag gedaan
dan kan dat kloppen
Ja je hebt gelijkt. Ik wist niet dat er verschil zat in zo'n vis kar en die kramen op de markt. :19: Oeps.
Dus ik moet eens op de markt gaan vragen. Daar kan ik dan wel gewoon vis krijgen zonder kilo's zout :roll:
Welke vis raden jullie me aan?
Ik zou rauwe sardines, of rauwe makreel kiezen.
gucci
Zeer actief

Ongelezen bericht door gucci »

ik heb net bij onze viskar rauwe sardientjes gehaald, 40 eurocent, dacht dat ze veel duurder waren, ze liggen nu te ontdooien dus morgenochtend kijken of ze het lusten.

groetjes,
Groetjes,

Afbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

In rauwe vis zit overigens een stofje waar je hond een vreselijk beroerde vacht van krijgt. Als de vis gekookt is, is dat stofje niet meer werkzaam en maakt het niet uit.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Essy schreef:In rauwe vis zit overigens een stofje waar je hond een vreselijk beroerde vacht van krijgt. Als de vis gekookt is, is dat stofje niet meer werkzaam en maakt het niet uit.
Vreemd, dat dan rauwe vette vis wordt geadviseerd juist voor honden met een slechte vacht...?!
Vis is rijk aan eiwit. Pool- en eskimohonden leven vrijwel geheel van rauwe vis. Uit de darmen halen zij koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Zij hebben juist een goede vacht nodig, toch?
Ik denk dat je in de war bent met zoetwatervis? In zoetwatervis zit thiaminase, dat het thiamine (Vitamine B1) vernietigt. Daarom zou je zoetwatervis misschien beter kunnen koken?
Laatst gewijzigd door Scooby op 24 mei 2006 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Cocochanel

Ongelezen bericht door Cocochanel »

Daarom ...ik roep niet voor niks...altijd eerst stomen of koken...en dan alles ,dus niks rauw of gebakken geven aan je hond(en).
Is mijn theorie...
Diesel73
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Diesel73 »

Cocochanel schreef:Daarom ...ik roep niet voor niks...altijd eerst stomen of koken...en dan alles ,dus niks rauw of gebakken geven aan je hond(en).
Is mijn theorie...
Altijd rauw, kunnen ze hele vissen met kop, graat en al mee op eten. Gekookt enkel zonder de graten of het moeten kleine visjes zoals sardientjes zijn. Maar dan wel heel goed koken zodat graten helemaal zacht zijn.

Diesel
Afbeelding
Oh yeah, right.....'ram, would you mind please being sweet & diplomatic for a moment?'
Gimme a break!
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Cocochanel schreef:Daarom ...ik roep niet voor niks...altijd eerst stomen of koken...en dan alles ,dus niks rauw of gebakken geven aan je hond(en).
Is mijn theorie...
Juist rauw, als je het kookt, gaan alle vitaminen eruit.
Hier krijgen ze rauwe sardientjes, even ontdooien, en daarna krijgen ze de vis, ze vinden het heerlijk.
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Gebakken dingen niet geven aan honden idd.............. maar over dat geen rauw geven roep je toch voor niks :wink:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Is mijn theorie...
:denken: En waar baseer je je theorie dan op? Op welk wetenschappelijk onderzoek? Op wat voor informatie?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Essy schreef:In rauwe vis zit overigens een stofje waar je hond een vreselijk beroerde vacht van krijgt. Als de vis gekookt is, is dat stofje niet meer werkzaam en maakt het niet uit.
Als je thiamine bedoelt, dat breekt vit. B (in kleine hoeveelheden) af.
Het is dan ook niet aan te raden vis met ander waardevol voedsel te combineren. Rauwe vette vis in zijn kwaliteit als 'hele prooi' is erg waardevol. Het zit boordenvol met essentiële vetzuren, mineralen, vitamines en calcium/fosfor, voorkomt diverse ziektes als bv. kanker en remt arthritus. Rauwe vis is niet weg te denken in natuurlijke voeding voor honden en zeker brokkenhonden hebben er baat bij. Een goed functionerend immuunsysteem zie je terug in huid en vacht en JUIST vette vis zorgt hiervoor.

Verder zijn honden carnivoren die een hogere PH-waarde hebben dan de mens. Eventuele parasieten die een vis zou kunnen hebben, worden in de maag meteen afgebroken.

Het is waar dat rauwe vis thiaminase bevat, en dat wanneer je dat stuk rauwe vis opeet, de dan ‘vrijkomende’ thiaminase de vitamine B1 afbreekt die ook in dat stuk vis in je mond aanwezig is. De hoeveelheid vitamine B1 die dan verloren gaat is echter maar klein; door slechts 1 stuk fruit te eten heb je dat verlies al weer goed gemaakt (en bij dit dieet is er aan fruit geen tekort).

http://www.sashimi.nl/makreel.htm
http://www.sashimi.nl/zalm.htm
http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/ ... ht.3i.html

Ik ben het met de eerdere opmerking dan ook niet eens, aangezien het hele immuunsysteem van een hond draait op de juiste werking van enzymen en bacteriën uit rauwe voeding en vis hoort daar gewoon bij. :wink:
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Thiamine= Vitamine B. Het antivitamine thiaminase zit in zoetwatervis EN in rauwe haring en vernietigt vitamine B. Koken vernietigt dit antivitamine.
In het algemeen levert een tekort aan vitamine B-complex storingen op in de bloedvorming, vachtkwaliteit en het zenuwstelsel (nervositeit).
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Mijn honden eten niet graag rauwe vis dus kook ik het altijd eventjes.Het is echt niet zo dat als je vis kookt dat het dan een waardeloos product is geworden wat niets meer bevat.In licht gekookte vis zit nog genoeg vitamine.Alleen kun je als het gekookt is het niet meer in zijn geheel voeren omdat de graten hard worden door verhitting.Dus barfers voeren het liefst een rauwe hele vis zodat deze voldoet als volledige maaltijd.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Essy schreef:Thiamine= Vitamine B. Het antivitamine thiaminase zit in zoetwatervis EN in rauwe haring en vernietigt vitamine B. Koken vernietigt dit antivitamine.
In het algemeen levert een tekort aan vitamine B-complex storingen op in de bloedvorming, vachtkwaliteit en het zenuwstelsel (nervositeit).
Van zoetwatervis is dat bekend, ja. Van zoetwatervis krijgen ze af en toe forel, maar niet teveel en alleen forel met niets erbij. Dat is de enige zoetwatervis overigens wat ze af en toe krijgen. De rest is vette zeevis. Ik heb een vrij zieke hond gehad die enorm is aangesterkt met verse vette vis als makreel, zalm en sardien. Als je compleet rauw voert met regelmatig vette vis, heb je geen vit. B-storingen en komt het de vachtkwaliteit alleen maar ten goede. Mijn beide honden zitten erg goed in hun vacht en zijn kerngezond. Dat weet ik, want mijn honden laat ik regelmatig bloedtesten. Zeker Stanley heeft de afgelopen 2,5 jaar zowel bloed- als urinebepalingen gehad en er zijn geen tekorten van vitamines en mineralen te vinden. De waardes zijn zelfs beter als toen op brok. :denken: Daarom heb ik wat moeite met jouw bewering, want mijn ervaring is het tegenovergestelde. :wink: Koken vernietigt nog veel meer dan alleen maar die antivitamine. De natuurlijke afweer door enzymen en bacteriën wordt verstoord door het doodkoken/stomen van voedsel.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Golden Stanley schreef:
Essy schreef:Thiamine= Vitamine B. Het antivitamine thiaminase zit in zoetwatervis EN in rauwe haring en vernietigt vitamine B. Koken vernietigt dit antivitamine.
Van zoetwatervis is dat bekend, ja. Van zoetwatervis krijgen ze af en toe forel, maar niet teveel en alleen forel met niets erbij. Dat is de enige zoetwatervis overigens wat ze af en toe krijgen. De rest is vette zeevis. Ik heb een vrij zieke hond gehad die enorm is aangesterkt met verse vette vis als makreel, zalm en sardien. Als je compleet rauw voert met regelmatig vette vis, heb je geen vit. B-storingen en komt het de vachtkwaliteit alleen maar ten goede. Mijn beide honden zitten erg goed in hun vacht en zijn kerngezond. Dat weet ik, want mijn honden laat ik regelmatig bloedtesten. Zeker Stanley heeft de afgelopen 2,5 jaar zowel bloed- als urinebepalingen gehad en er zijn geen tekorten van vitamines en mineralen te vinden. De waardes zijn zelfs beter als toen op brok. :denken: Daarom heb ik wat moeite met jouw bewering, want mijn ervaring is het tegenovergestelde. :wink: Koken vernietigt nog veel meer dan alleen maar die antivitamine. De natuurlijke afweer door enzymen en bacteriën wordt verstoord door het doodkoken/stomen van voedsel.
Het stukje van Essy komt denk uit het boek van vd Molen. Dat boek is erg summier en ouderwets op voedingsgebied. Mensen die rauw voeren zullen idd geen probleem hebben met vit B tekort. Vit. B zit nl in vlees.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Diesel73
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Diesel73 »

Daarom ...ik roep niet voor niks...altijd eerst stomen of koken...en dan alles ,dus niks rauw of gebakken geven aan je hond(en).
Is mijn theorie...
Mijn theorie is; ooit al eens een wilde hond of wolf in een kookpot zien zien roeren? :idea:

Diesel
Afbeelding
Oh yeah, right.....'ram, would you mind please being sweet & diplomatic for a moment?'
Gimme a break!
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

Ik vang weleens haring en mijn dog krijgt het altijd rauw en je zou zijn vacht eens moeten zien :wink:
Voor de mens moet je haring zoiezo 48 uur onder -20 hebben gehad voor de eventuele haringworm.
Is mijn theorie...
Denderende theorie is dat :roll:
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Is mijn theorie...
Mijn honden krijgen regelmatig rauw vlees en hebben daar nog nooit iets aan overgehouden :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

marian* schreef:
Mijn honden krijgen regelmatig rauw vlees en hebben daar nog nooit iets aan overgehouden :wink:
De mijne ook niet. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”