Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Carnibest buiten de koelkast
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Carnibest buiten de koelkast
Bram slaat regelmatig een maaltijd, of zelfs 2, over. Hij krijgt drie keer per dag eten. Ik doe de Carnibest in z'n bak en laat het een uur liggen. Dan doe ik het weer in de koelkast.
Vandaag heeft hij nog geen maaltijd gehad en ik geef hem normaal gesproken 's avonds dan gewoon weer wat ik 's ochtends al gegeven heb. Maar kan dat eigenlijk nog wel? Omdat het al twee uur buiten de koelkast heeft gelegen....
Hij is er nog nooit ziek van geworden, maar ik vraag het toch maar even.
Vandaag heeft hij nog geen maaltijd gehad en ik geef hem normaal gesproken 's avonds dan gewoon weer wat ik 's ochtends al gegeven heb. Maar kan dat eigenlijk nog wel? Omdat het al twee uur buiten de koelkast heeft gelegen....
Hij is er nog nooit ziek van geworden, maar ik vraag het toch maar even.
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 28 apr 2006 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Linda, Izzie en Bram
-
astrid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
- starfleet
- Erelid
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik twijfel daar nog over. Er zit af en toe een dag tussen dat hij slecht eet, maar hij kan ook zo een week achter elkaar wel alles opeten. En dan vind ik 250 gram per keer wel veel in z'n buik (want hij krijgt 500 gram per dag).starfleet schreef:Dat kan best voor een hond. Niet met 30 graden, maar nu wel. Waarom krijgt Bram eigenlijk drie keer per dag eten. Als hij regelmatig laat staan kan je toch beter over op twee keer?
Anne

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Ik denk dat dat opzich wel meevaltZoek stok! schreef:Ik twijfel daar nog over. Er zit af en toe een dag tussen dat hij slecht eet, maar hij kan ook zo een week achter elkaar wel alles opeten. En dan vind ik 250 gram per keer wel veel in z'n buik (want hij krijgt 500 gram per dag).starfleet schreef:Dat kan best voor een hond. Niet met 30 graden, maar nu wel. Waarom krijgt Bram eigenlijk drie keer per dag eten. Als hij regelmatig laat staan kan je toch beter over op twee keer?
Anne
Even van gewichten uitgegaan; pupje Bram weegt ongeveer 3.5 kilo. Hij krijgt nu 2 keer op een dag eten (drie keer was lastig omdat ik hem dan vaak wakker moest maken voor zijn 'middag-eten'). Per dag krijgt hij ruim 200 gram Rodi, dus hij krijgt dan per keer ruim 100 gram.
Als een hondje van 3.5 kilo met gemak 100 gram per keer kan verwerken, moet een hondje van zo'n 11 kilo toch ook wel 250 gram per keer aankunnen denk ik

-
Marion.
Re: Carnibest buiten de koelkast
Welnee. Hier ligt wel eens eten een dag lag in de stralende zon met 30 graden te broeien. "Besterft" het een beetje. Vinden ze veel lekkerder.Zoek stok! schreef:Hij is er nog nooit ziek van geworden, maar ik vraag het toch maar even.
Overigens zou ik ook naar 2x per dag gaan. En anders niet een uur zijn eten laten staan. Geen honger? Ok, dan krijg je het straks
- Zoek stok!
- Zeer actief
Maar is het dan niet slecht dat Bram daarna gaat rondspringen? Als ik hem gedwongen wil laten rusten, dan moet ik hem gaan vastbinden ofzo (ik doe nooit naar je mand e.d.).Moos schreef: Als een hondje van 3.5 kilo met gemak 100 gram per keer kan verwerken, moet een hondje van zo'n 11 kilo toch ook wel 250 gram per keer aankunnen denk ik

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Volgens mij zijn de meningen daarover verdeelt. Hier springen ze ook rond na het eten. Mijn honden zijn niet maagtorsie-gevoelig (Kooikers ook niet toch?), en net wat jij zegt; ik kan ze moeilijk allemaal met riemen vast aan de kachel leggen ofzoZoek stok! schreef:Maar is het dan niet slecht dat Bram daarna gaat rondspringen? Als ik hem gedwongen wil laten rusten, dan moet ik hem gaan vastbinden ofzo (ik doe nooit naar je mand e.d.).Moos schreef: Als een hondje van 3.5 kilo met gemak 100 gram per keer kan verwerken, moet een hondje van zo'n 11 kilo toch ook wel 250 gram per keer aankunnen denk ik
En naar mijn idee is 250 gram in 1 keer voor Bram geen enorm grote hoeveelheid. Als het nou een kilo zou zijn, dan zou ik me ook wel zorgen maken over rondspringen daarna

- Zoek stok!
- Zeer actief
Okay. Nou, ik ga er nog eens even over nadenken en het met Bram besprekenMoos schreef:Volgens mij zijn de meningen daarover verdeelt. Hier springen ze ook rond na het eten. Mijn honden zijn niet maagtorsie-gevoelig (Kooikers ook niet toch?), en net wat jij zegt; ik kan ze moeilijk allemaal met riemen vast aan de kachel leggen ofzoZoek stok! schreef:Maar is het dan niet slecht dat Bram daarna gaat rondspringen? Als ik hem gedwongen wil laten rusten, dan moet ik hem gaan vastbinden ofzo (ik doe nooit naar je mand e.d.).Moos schreef: Als een hondje van 3.5 kilo met gemak 100 gram per keer kan verwerken, moet een hondje van zo'n 11 kilo toch ook wel 250 gram per keer aankunnen denk ik![]()
![]()
En naar mijn idee is 250 gram in 1 keer voor Bram geen enorm grote hoeveelheid. Als het nou een kilo zou zijn, dan zou ik me ook wel zorgen maken over rondspringen daarna

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
hahaha, ben benieuwd wat Brams voorkeur isZoek stok! schreef:Okay. Nou, ik ga er nog eens even over nadenken en het met Bram besprekenMoos schreef:Volgens mij zijn de meningen daarover verdeelt. Hier springen ze ook rond na het eten. Mijn honden zijn niet maagtorsie-gevoelig (Kooikers ook niet toch?), en net wat jij zegt; ik kan ze moeilijk allemaal met riemen vast aan de kachel leggen ofzoZoek stok! schreef:Maar is het dan niet slecht dat Bram daarna gaat rondspringen? Als ik hem gedwongen wil laten rusten, dan moet ik hem gaan vastbinden ofzo (ik doe nooit naar je mand e.d.).Moos schreef: Als een hondje van 3.5 kilo met gemak 100 gram per keer kan verwerken, moet een hondje van zo'n 11 kilo toch ook wel 250 gram per keer aankunnen denk ik![]()
![]()

-
Mauyak
Ik vind 500 gram KVV voor een hond van 11 kilo echt heel erg veel.En Bram vind dit waarschijnlijk ook ,want anders liet hij het niet staan.Een hond die echt een dubbele portie(want dat is 500 gram wel)nodig heeft omdat hij zo energiek is,die eet echt zijn bordje wel leeg.Je hond heeft waarschijnlijk aan 250 gram meer dan genoeg.
- stefanie
- Zeer actief
Ik moet ook zeggen dat ik het wel erg veel vind hoor. Ik geef Bibi, niet helemaal hetzelfde maar komt toch op hetzelfde neer ongeveer.Mauyak schreef:Ik vind 500 gram KVV voor een hond van 11 kilo echt heel erg veel.En Bram vind dit waarschijnlijk ook ,want anders liet hij het niet staan.Een hond die echt een dubbele portie(want dat is 500 gram wel)nodig heeft omdat hij zo energiek is,die eet echt zijn bordje wel leeg.Je hond heeft waarschijnlijk aan 250 gram meer dan genoeg.
Indy is ongeveer 14 kilo en krijgt 250 gram. Mykos van 28 kilo krijgt 550 gram.
Het ligt natuurlijk ook wel aan de hond maar als Bram zoveel nodig zou hebben, zou hij het ook wel opeten. Ik zou dus 2 keer per dag eten geven en dan de hoeveelheid een heel stuk verminderen/halveren.
- Sam&Teun
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Nederlandse Schapendoes
- Contacteer:
Ik heb gelezen dat honden vlees kunnen eten waar de maden uit kruipen. Sindsdien maak ik me geen zorgen over of het eten bedorven is of niet
Teun laat soms een restje staan 's morgens. Dat zet ik dan op het bakje waarin ik de Bibi in ontdooi. Blijft het toch een klein beetje koel. Wel met een deksel erop. Ik ontdooi het buiten de koelkast.
Teun laat soms een restje staan 's morgens. Dat zet ik dan op het bakje waarin ik de Bibi in ontdooi. Blijft het toch een klein beetje koel. Wel met een deksel erop. Ik ontdooi het buiten de koelkast.
Groetjes, Cecilia

-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad, 500 gr. voor een hondje van 11 kilo lijkt mij ook heel veel. Met de richtlijn van 20 gr. per kilo lichaamsgewicht zou 250 gr. ruim voldoende moeten zijn.
Goed vergelijkingsmateriaal heb ik niet, want Rais krijgt met haar 20 kilo maar 250/280 gr. per dag. Maar dat komt omdat ze niet zo beweeglijk is en snel dik wordt waarschijnlijk (nog) door de langzame schildklier.
Maar vaak eet hij het dus wel gewoon allemaal op? Ik heb Bram een keer gezien en hij is absoluut niet dik, zou hij het dan toch vaak nodig hebben maar soms niet?
Ik denk dat ik iets zou minderen, es kijken hoe hij het bijvoorbeeld doet op 400 gr. en dan 2x per dag voeren. Eet hij het dan nog niet op, dan nog meer minderen en kijken hoe dat gaat.
Goed vergelijkingsmateriaal heb ik niet, want Rais krijgt met haar 20 kilo maar 250/280 gr. per dag. Maar dat komt omdat ze niet zo beweeglijk is en snel dik wordt waarschijnlijk (nog) door de langzame schildklier.
Maar vaak eet hij het dus wel gewoon allemaal op? Ik heb Bram een keer gezien en hij is absoluut niet dik, zou hij het dan toch vaak nodig hebben maar soms niet?
Ik denk dat ik iets zou minderen, es kijken hoe hij het bijvoorbeeld doet op 400 gr. en dan 2x per dag voeren. Eet hij het dan nog niet op, dan nog meer minderen en kijken hoe dat gaat.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Bedankt voor jullie zorgen, maar de hoeveelheid ga ik niet aanpassen. Bram is verre van dik, ik heb zelfs een tijd zorgen gehad dat hij te dun is. Met 250 gram per dag wordt hij zeker te dun.
Hij slaat inderdaad af en toe een maaltijd (of twee) over. Maar zoals ik al zei is dat af en toe (max. eens per week).
Bram is altijd een rare eter geweest (hij lust ook heeeeel veel niet) en hij is ook nog eens hyperactief. Overdag slaapt hij nauwelijks, maar is hij constant aan het rondspringen. Dat kost veel energie
Er zijn richtlijnen hoeveel je je hond moet voeren, maar het is veel belangrijker om naar de hond zelf te kijken!
Hij slaat inderdaad af en toe een maaltijd (of twee) over. Maar zoals ik al zei is dat af en toe (max. eens per week).
Bram is altijd een rare eter geweest (hij lust ook heeeeel veel niet) en hij is ook nog eens hyperactief. Overdag slaapt hij nauwelijks, maar is hij constant aan het rondspringen. Dat kost veel energie
Er zijn richtlijnen hoeveel je je hond moet voeren, maar het is veel belangrijker om naar de hond zelf te kijken!

Linda, Izzie en Bram
-
Rob*
- Zeer actief
Blis vrat zelfs verrotte eenden op, nu neem ik soms ook een eend mee die langs de weg ligt, die beesten worden nu volop aangereden en is perfect voor Bisje , maar die zijn ook niet zo vers meer hoor, het is een algemeen iets dat je je niet druk hoeft te maken of vlees een dagje of wat te oud is, gewoon voeren en je hondje wordt er echt niet ziek van.
- starfleet
- Erelid
Dat gaat bij Buffy ook niet, maar ik zorg wel dat ik haar na de ochtendwandeling pas eten geef en 's avonds gaat ze pas een half uurtje daarna uit. Ik zou niet direkt na het eten gaan ballen gooien, maar een trekspelletje of even vechten, dat moet toch kunnen. Op de crechedagen zou je kunnen afspreken dat hij voor de rusttijd 's middags pas zijn eertse maaltijd krijgt.Zoek stok! schreef: Maar is het dan niet slecht dat Bram daarna gaat rondspringen? Als ik hem gedwongen wil laten rusten, dan moet ik hem gaan vastbinden ofzo (ik doe nooit naar je mand e.d.).
Qua hoeveelheid, Buffy at als pup anderhalve plak Rodi (150 gram) bij de maaltijd, dat ging prima, dan moet Bram 250 gram ook aankunnen.
Anne
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ja zo doe ik het ook hoor! Hij krijgt altijd pas na de wandeling eten en we gaan niet ballen ofzo vlak na die tijd. Meestal gaat hij een uurtje buiten snuffelen als hij heeft gegeten. Maar hij gaat dus niet liggen ofzo.starfleet schreef:Dat gaat bij Buffy ook niet, maar ik zorg wel dat ik haar na de ochtendwandeling pas eten geef en 's avonds gaat ze pas een half uurtje daarna uit. Ik zou niet direkt na het eten gaan ballen gooien, maar een trekspelletje of even vechten, dat moet toch kunnen. Op de crechedagen zou je kunnen afspreken dat hij voor de rusttijd 's middags pas zijn eertse maaltijd krijgt.Zoek stok! schreef: Maar is het dan niet slecht dat Bram daarna gaat rondspringen? Als ik hem gedwongen wil laten rusten, dan moet ik hem gaan vastbinden ofzo (ik doe nooit naar je mand e.d.).
Qua hoeveelheid, Buffy at als pup anderhalve plak Rodi (150 gram) bij de maaltijd, dat ging prima, dan moet Bram 250 gram ook aankunnen.
Anne
Op crechedagen krijgt hij 's ochtends van mij eten. Dan zitten we een half uur in de auto en daarna gaat hij even alleen naar buiten (de honden lopen van 7-8.30 uur buiten en ik ben er meestal om 8.30 uur). Hij pakt dan de tweede ochtendsessie samen met de andere honden mee. Voor de tussen-de-middag-pauze krijgt hij z'n tweede maaltijd en als hij weer thuis is z'n derde.

Linda, Izzie en Bram
-
Nina
- Zeer actief
- Contacteer:
Ben het helemaal met je eens, Linda. Baloe krijgt ook redelijk wat eten voor zijn gewicht (180 gram voor een gecasteerd reutje van 6,3 kilo), maar blijft wat schraal. Ik doe geen moeite om hem vet te mesten, want hij is zo gezond als een vis, maar heb zijn porties wel wat opgeschroefd en hij krijgt wat meer extra om hem op gewicht te houden. Ik denk dat wij kabouters hebben met een snelle spijsvertering, ook al is die van mij niet hyper.Zoek stok! schreef:Bedankt voor jullie zorgen, maar de hoeveelheid ga ik niet aanpassen. Bram is verre van dik, ik heb zelfs een tijd zorgen gehad dat hij te dun is. Met 250 gram per dag wordt hij zeker te dun.
Ik denk wel dat ik als ik jou was naar twee keer per dag voeren zou overstappen, maar dat is gevoelsmatig.
Groetjes, Nina en Baloe

-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik ben het vandaag aan het proberen: twee keer eten. Ik geloof dat Bram het wel prima vindtNatas. schreef:Als hij anders te dun zou worden met minder voer dan is dit idd de goede hoeveelheid voor hem. En hij is zeker niet te dik zoals ik hem gezien heb in Soesterduinen, juist mooi!
Maar ik zou denk ik ook overgaan op 2x per dag voeren. Als je wilt kijken hoe dat gaat zou ik het es uitproberen.

Linda, Izzie en Bram
-
Mauyak
Een hond van 11 kilo die een pond eten nodig heeft om op een normaal gewicht te blijven daar mankeert in mijn ogen iets aan.Een bezoekje aan de DA misschien?Schildklier laten testen oid?Volgens mij word ook het lichaam te veel belast door het extreem ruime menu van Bram.Een hond van 11 kilo is er lichamelijk niet op gebouwd om zoveel voedsel te verwerken.Maar goed het is jouw hond je zult het zelf wel het beste weten. 
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi Linda,
Je zou eventueel ook kunnen overwegen om Bram op de Carnibest Aktief over te zetten? Dat is speciaal voor wat aktievere honden (en dat is Bram wel, volgens mij) en daarvan heeft hij dus minder nodig.
Je zou eventueel ook kunnen overwegen om Bram op de Carnibest Aktief over te zetten? Dat is speciaal voor wat aktievere honden (en dat is Bram wel, volgens mij) en daarvan heeft hij dus minder nodig.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik ken wel meer honden van Brams formaat die zoveel eten. Die 11 kilo weet ik overigens ook niet zeker, dat schat ik zo in. Ik heb hem al heel lang niet gewogen, vergeet het elke keer bij de da. Ik zal binnenkort eens langsrijden voor een weegschaalbezoek.Mauyak schreef:Een hond van 11 kilo die een pond eten nodig heeft om op een normaal gewicht te blijven daar mankeert in mijn ogen iets aan.Een bezoekje aan de DA misschien?Schildklier laten testen oid?Volgens mij word ook het lichaam te veel belast door het extreem ruime menu van Bram.Een hond van 11 kilo is er lichamelijk niet op gebouwd om zoveel voedsel te verwerken.Maar goed het is jouw hond je zult het zelf wel het beste weten.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik ga me daar eens even in verdiepen (wat er in zit enzo), goede tip!Scooby schreef:Hoi Linda,

Linda, Izzie en Bram
- Angel_Devil
- Actief
- Mijn ras(sen): 2 Staffords
- Contacteer: