Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaasje/wratje op tong?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Blaasje/wratje op tong?

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bowie heeft sinds een paar dagen een soort wratje op het puntje van de tong. Het lijkt op een soort wratje maar kan het ook een blaasje zijn zoals wij mensen dat ook wel eens hebben? Misschien dat ze op haar tong heeft gebeten?
Tamara.
Zeer actief

Dit komt niemand bekend voor? Als het gewoon "op de tong bijten" kan zijn hoef ik me natuurlijk geen zorgen te maken, maar het ziet er zo "wratterig" uit. Ik hou het uiteraard in de gaten maar om hier meteen mee naar de da te gaan lijkt me ook zo wat of niet?
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik weet het echt niet. Lukt het je om er een foto van te maken?
Ik zou zelf even bellen morgenvroeg naar de DA, en dan even afwachten wat hij zegt.
Tamara.
Zeer actief

pooh schreef:Ik weet het echt niet. Lukt het je om er een foto van te maken?
Ik zou zelf even bellen morgenvroeg naar de DA, en dan even afwachten wat hij zegt.
Heb net geprobeerd er een foto van te maken maar Bowie werkt niet echt mee. Dan toch maar morgen even de da bellen, vind het namelijk zo raar, een soort van wratje in d'r mond.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik heb geen idee...ik heb het nooit gezien bij een hond, maar ja...zoals wij weleens op onze tong bijten of er zo'n plekje aan hebben, zo zou een hond dat natuurlijk ook kunnen hebben lijkt mij..

Maar voor de zekerheid zou ik toch maar even bij de DA langsgaan..
Mensen kunnen zeggen dat ze op hun tong gebeten hebben..Bowie niet :wink: Dus misschien is het wel iets onschuldigs..maar beter even zeker weten he!?

succes :ok: Ik kan me zo voorstellen dat Bowie het niet geweldig vind dta er straks een DA aan zijn snuffert en tong wil gaan zitten frunniken...dus ik zal aan hem denken...
Tamara.
Zeer actief

Internet en Google, wat is dat toch een mooi medium he.. :wink:

Heb dus even zitten googlen en het volgende kwam ik tegen:

Papillomatose bij de hond is de naam voor een wildgroei van wratten op het slijmvlies van de mond bij een jonge hond. Deze slijmvlieswratten worden veroorzaakt door het zogenoemde papilloma virus. De ‘tumoren’ zijn vrijwel altijd goedaardig en verdwijnen meestal op de (lange) duur spontaan. Ze zijn sterk gepigmenteerd (zwart of bruin), roze, lichtbruin of wit.
Het komt niet vaak voor en wordt meestal wel uitgemaakt voor een kwaadaardig proces; dit dus geheel ten onrechte. Zelden ontwikkelen deze woekeringen zich tot kwaadaardige gezwellen.
Ofschoon we weten, dat de afwijking spontaan geneest, behandelen we deze patiënten met homeopathie, omdat gebleken is, dat we hiermee de ziekteduur enorm kunnen verkorten

Lijkt er wel op :denken: Toch maar ff een belletje plegen naar de da.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Tamara en Bowie schreef:Internet en Google, wat is dat toch een mooi medium he.. :wink:

Papillomatose bij de hond is de naam voor een wildgroei van wratten op het slijmvlies van de mond bij een jonge hond. Deze slijmvlieswratten worden veroorzaakt door het zogenoemde papilloma virus. De ‘tumoren’ zijn vrijwel altijd goedaardig en verdwijnen meestal op de (lange) duur spontaan. Ze zijn sterk gepigmenteerd (zwart of bruin), roze, lichtbruin of wit.
Het komt niet vaak voor en wordt meestal wel uitgemaakt voor een kwaadaardig proces; dit dus geheel ten onrechte. Zelden ontwikkelen deze woekeringen zich tot kwaadaardige gezwellen.
Ofschoon we weten, dat de afwijking spontaan geneest, behandelen we deze patiënten met homeopathie, omdat gebleken is, dat we hiermee de ziekteduur enorm kunnen verkorten

Nou ja, dat heeft Bowie weer. Hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar wel even langs de da inderdaad.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
mercedes2803
Zeer actief

maar valt de tong ook onder de slijmvliezen ?
Ik weet niet hoor...
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Tamara en Bowie schreef:Internet en Google, wat is dat toch een mooi medium he.. :wink:

Nou ja, dat heeft Bowie weer. Hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar wel even langs de da inderdaad.
Heb het even goed bestudeerd, en is wel iets groter dan van de week, het is net een klein bloemkooltje :N:

Het zal allemaal wel loslopen maar toch even langs de da ja.
Tamara.
Zeer actief

mercedes2803 schreef:maar valt de tong ook onder de slijmvliezen ?
Ik weet niet hoor...
Het kan ook op de tong voorkomen ja. Heb het artikel er weer even bijgezocht :wink:

De wratachtige gezwelletjes kunnen door de hele mond verspreid zijn: overgang huid naar slijmvlies rond de gehele mond, lippen, tong, verhemelte, strottenklep, keel en bovenste deel van de slokdarm. Er kunnen soms wel 100 ‘kleine bloemkooltjes’ in de mondholte zichtbaar zijn. De wratten kunnen beschadigd worden, gaan bloeden en geïnfecteerd raken; soms kunnen ze de keel of luchtpijp blokkeren. Heel sporadisch zien we deze gezwelletjes op de oogleden en in de neusgaten.
De aangetaste dieren zijn in de meeste gevallen verder niet algemeen ziek.
mercedes2803
Zeer actief

aha...dat heeft dan wel veel overeenkomsten met wat Bowie heeft he?!
Ik ben benieuwd wat de DA morgen zegt.
Tamara.
Zeer actief

mercedes2803 schreef:aha...dat heeft dan wel veel overeenkomsten met wat Bowie heeft he?!
Ik ben benieuwd wat de DA morgen zegt.
Ik verwacht niets ernstigs maar ga toch even langs :wink: Ben benieuwd hoe Bowie dat gewroet in haar mond gaat ervaren :roll:
Zoek stok!
Zeer actief

En????
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief

Inge O schreef:zie het nu pas - zal idd wel zo'n wratje zijn, en dat is eigenlijk onschuldig, gaat ook uit zichzelf weg :wink: .
Dat zei de DA ook :wink: :mrgreen: Moet het wel even in de gaten houden, misschien dat het er meer kunnen worden. Als dat het geval is en ze er echt last van begint te krijgen dan even langs komen. Maar eigenlijk moet het vanzelf weggaan, is niets ernstig in ieder geval.

Gelukkig maar. Ben echt een miep wat Bowie betreft, somse een beetje te.. :roll:
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
Inge O schreef:zie het nu pas - zal idd wel zo'n wratje zijn, en dat is eigenlijk onschuldig, gaat ook uit zichzelf weg :wink: .
Dat zei de DA ook :wink: :mrgreen: Moet het wel even in de gaten houden, misschien dat het er meer kunnen worden. Als dat het geval is en ze er echt last van begint te krijgen dan even langs komen. Maar eigenlijk moet het vanzelf weggaan, is niets ernstig in ieder geval.

Gelukkig maar. Ben echt een miep wat Bowie betreft, somse een beetje te.. :roll:
De volgende keer gewoon aan tante Inge vragen, scheelt je weer een consult :wink:

Gelukkig dat het 'niks' is!!

Ik ben ook zo'n miep hoor. Je kunt beter te vaak naar de da gaan, dan 1 keer te weinig, denk ik dan maar.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
Tamara en Bowie schreef:

De volgende keer gewoon aan tante Inge vragen, scheelt je weer een consult :wink:

je wil niet weten welke facturen je dan vervolgens binnenkrijgt :lees: :lees: :lees: :F: ...........................

NOG duurder dan de dierenarts??? Wow, jij moet echt binnenlopen met al die adviezen op het hondenforum! :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

:mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”