Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Tips?

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Ik blijf maar aan de gang met het voer.
Britt kreeg als pup bij de fokker proplan met olie (weet niet meer wat) erdoor en naja we hadden natuurlijk wat van dat voer meegekregen maar haar ontlasting vonden we er niet mooi op. Wij zijn toen overgegaan op royal canin pup vet early care maar het werd er zeker niet beter op. Slijmerige poep had ze regelmatig, echt heel vies. Ook royal canin size health nutrition gaf hetzelfde resultaat. Bij de dierenarts kregen we toen een proefverpakking eukanuba en toen we dat gaven (zelfs zonder overschakeling) ging het stukken beter. Ze poepte in ieder geval geen laag slijm meer op haar poep en kon dus ook de nachten haar ontlasting netjes ophouden. Zo mooi als de ontlasting van mijn vorige hond is het nooit geworden, maar verder deed ze het er goed op. Op een gegeven moment natuurlijk overgeschakeld op volwassen voer maarja het blijft gewoon niet zo geweldige poep. Vaak wel een drol, maar als je het opraapt is het plakkerige zooi en niet compact en wat ze ook vaak heeft is een drol en daarna nog een restje smurrie erachteraan. We hebben ook de lam en rijst variant geprobeerd van eukanuba, zelfde effect. Proplan kip en rijst idem dito en nu zit ze op proplan lam en rijst, weer hetzelfde verhaal. Het stomme is dat als we net overschakelijk het stukken beter gaat, ze poept minder en het is mooi droog en hard en donker, zoals het hoort en dan naarmate de dagen vorderen dat ze op het andere voer zit zie je het weer slechter worden. Dan weer drolvorm maar niet al te droog, dan weer licht van kleur dan weer gewoon donker, dan weer prutja na de drol, echt vervelend. Nu vind ik haar vacht ook slecht, ze heeft amper ondervacht, glimt lang niet zo als een half jaar geleden en ruikt apart.
Voor haar vacht zijn we nu hokamix gaan geven, op de hoop dat dat wat beter wordt. De eerste dag dat ik hokamix gaf dacht ik wow, kijk dat dan, haar ontlasting werd een stuk beter, mooie drollen dat ze maakte, maar weer net als bij overschakeling op voer was het maar tijdelijk. Voor je verbetering in de vacht ziet door hokamix moet je wel een tijdje wachten dus daar is nog niks over te zeggen, maar wat zouden jullie doen wat betreft het voer? Ze zit nu dus 1 zak (nog niet leeg) op pro plan lam en rijst en haar ontlasting is dus weer net zo goed onregelmatig en niet echt geweldig te noemen, maar hoe ze het verder op dit voer doet kan ik natuurlijk nog niet zeggen. Maarja maar over blijven stappen van voer op voer is nou ook niet echt geweldig dus ik twijfel wat ik zal doen. Volledig op vers voer is geen optie overigens.
Het aparte is dus dat haar ontlasting wel verbeterd als we overstappen op ander voer maar daarna weer verslechterd. De consistentie is niet zoals ik hem graag zou zien en de kleur is veranderlijk (en volgens mij is het ook weer niet zo dat als ze s middags een schapenstaafje op heeft dat het dan lichter is ofzo, kijk na een oor vind ik het nog te begrijpen maar zo is het niet altijd verklaarbaar). Iemand een idee?
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Binnen welk tijdsbestek ben je zo vaak van voer verandert?
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Bij fokster pro plan met olie, bij ons na een week rc met slijmontlasting, toen omdat ze dus heel vieze poep had na 2 weken proefzakje eukanuba en omdat dat zoveel beter ging haar eerste jaar op eukanuba pup gehouden (wel restantjes van rc toen haar ontlasting stabieler was erdoor gemengd). Rond een jaar dus overschakeling op eukanuba volwassen hond, zo'n 2 maand geleden pro plam kip rijst (klein zakje) en iets langer dan een maand geleden eukanuba lam en rijst (2 kg opgemaakt) en nu dus proplan lam en rijst (nu 2 kilo op denk ik).
Dat wisselen is niet geweldig natuurlijk maar omdat het gewoon niet goed blijft gaan ben ik aan het zoeken... Ze heeft dus wel een hele tijd op eukanuba gestaan. Maar verandering in ontlasting zie je normaal gesproken vrij snel of het goed of slecht gaat, tenminste, bij mijn vorige hond en de honden van mijn collega's wel...
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Ze is nu dus 1,5 jaar...
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Wellicht is het slim om haar eens een maand op Rodi compleet versvlees uit de diepvries te zetten. Dan kan ze herstellen en zoek je op je gemak in de tussentijd naar een goede brok, of wellicht dat je KVV kan blijven geven.
Zo worden haar darmen rustiger en wat sterker bestand. Door brokken en vaak het wisselen ervan raken de darmen slap en geirriteerd.
En door KVV helpt het vaak om de darmen weer op orde te krijgen.
Kan je daarna iets anders proberen als je toch brok wilt blijven geven.
Als ze na een maand a 1 a 2 nog steeds darmprobleempjes blijft houden, dan naar de dierenarts om ontsteking uit te sluiten of te behandelen.
En als het wel goed gaat, niet meer op lam en rijst zetten, maar gewoon een heel andere brok, bijvoorbeeld Farmfood, Cavom of andere geperste brok. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Ze krijgt weleens rodi, maar dan eens per week ofzo. Hoeveel zou ze op een dag moeten hebben als ze enkel dat krijgt (ze weegt 7,8 kg) of staat dat wel op de verpakking? We hebben namelijk niet zoveel opslagruimte in de vriezer...
Maar dat zou de darmen dus wel aansterken? En eventueel 's ochtends brok en 's avonds rodi of helpt dat dan niet voor het herstel?

We hadden haar overigens op lam en rijst gezet omdat dat vaak helpt voor gevoelige darmen. De hond van mijn collega had ook vaak niet zulke harde ontlasting maar met lam en rijst gaat het nu super, ook het geven van dingen tussendoor heeft daar geen invloed op en bij de hond van mijn andere collega idem dito dus vandaar dat ik ook de lam en rijst variant ben gaan proberen.

Wat zouden de voordelen van een geperste brok zijn?
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

7,8 kilo, jonge hond, nog in de groei, tja, ik denk 2 smorgens en 2 s avonds, zo ongeveer. Dan zou je dus aan 1 pakje per dag voldoende hebben. Maar wellicht dat ik iets te hoog zit hoor met 4 plakjes. :19:
Maar dat zie je snel genoeg, als ze iets te dik wordt of juist iets te mager blijft of heel hongerig. Dan kan je er altijd nog een plakje af of bij doen.
Roelfien
Zeer actief

Voordeel van een geperste brok is 1) je kan het heel makkelijk combineren met versvlees en 2) ze hebben er minder van nodig dan van geëxpandeerde brokken, die ook nog eens moeilijker verteerbaar zijn omdat ze zich eerst volzuigen met vocht, uitzetten en dan pas verteren. Geperste brok valt meteen uit elkaar in de maag.
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Benji&Brenda schreef:Ze krijgt weleens rodi, maar dan eens per week ofzo. Hoeveel zou ze op een dag moeten hebben als ze enkel dat krijgt (ze weegt 7,8 kg) of staat dat wel op de verpakking? We hebben namelijk niet zoveel opslagruimte in de vriezer...
Maar dat zou de darmen dus wel aansterken? En eventueel 's ochtends brok en 's avonds rodi of helpt dat dan niet voor het herstel?

We hadden haar overigens op lam en rijst gezet omdat dat vaak helpt voor gevoelige darmen. De hond van mijn collega had ook vaak niet zulke harde ontlasting maar met lam en rijst gaat het nu super, ook het geven van dingen tussendoor heeft daar geen invloed op en bij de hond van mijn andere collega idem dito dus vandaar dat ik ook de lam en rijst variant ben gaan proberen.

Wat zouden de voordelen van een geperste brok zijn?
Hier een hond van 7,5 kilo, en hij krijgt 3 schijven Rodi per dag, moet er wel bij vertellen dat het een hondje is die erg beweeglijk is, ook in huis :wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Roelfien schreef:7,8 kilo, jonge hond, nog in de groei, tja, ik denk 2 smorgens en 2 s avonds, zo ongeveer. Dan zou je dus aan 1 pakje per dag voldoende hebben. Maar wellicht dat ik iets te hoog zit hoor met 4 plakjes. :19:
Maar dat zie je snel genoeg, als ze iets te dik wordt of juist iets te mager blijft of heel hongerig. Dan kan je er altijd nog een plakje af of bij doen.
Ik zou zeker ook op de Rodi overgaan, en ik denk dat 4 schijven erg ruim is Roelfien :wink:

Een teckel van 1.5 is denk ik ook niet erg meer in de groei? Een Maltezer van 1.5 iig zeker niet meer.

Moos weegt 6.5 kilo en krijgt 1.5 schijf op een dag, en dan vaak 2 dagen in de week 2 schijven. En we wandelen dus erg veel :wink:
Saar is nu net 1 geworden en kreeg 3/4 schijf, maar ik vond haar wat magertjes worden dus ze krijgt nu een hele. En dan 2 dagen in de week ook iets meer. Ze weegt 4.5 kilo
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Okay we willen haar nu waarschijnlijk wel een maandje op rodi (oid) zetten, maar staat op de verpakking ook een aanbevolen hoeveelheid en maakt de smaak dan nog uit (ik vermoed dat je dat gewoon kunt wisselen of is dat dan weer niet handig ivm het gevoelige?)
Ze is inderdaad niet meer in de groei hoor, het is een teckel van 1,5 inderdaad, ze is nog wel erg tenger, maar dat is ook gewoon haar bouw.
Ze krijgt normaal 100 gram brokken per dag, dat is dus 50 gram per keer. Nou moet ik erbij zeggen dat ze op een dag 2 wandelingen van een uur maakt (gemiddeld dan soms iets meer soms iets minder natuurlijk) en dan 's ochtends en 's avonds nog een klein rondje van een kwartier ongeveer. In huis is ze dan verder ook nog heel veel aan het spelen dus in beweging.
Nou kreeg ze dus als ik terug was van training rodi en dan kreeg ze dus 1 schijf. Dus dan kreeg ze 's ochtends 50 gram brokken en 's avonds bij training een half koffiebekertje aan koekjes en dan nog een schijf rodi. En dan 's middags zoals altijd ook nog een pensstaafje oid en 's avonds voor het slapen gaan nog een handje koekjes. Maar op die schijf rodi was ze veel hongeriger dus 2 per dag is dan wel erg weinig ben ik bang, want ik neem aan dat ze er niet hongeriger op zijn dan op brok, dus dat het minder voldoening geeft? Ze mag ook absoluut niet afvallen hoor ze zit op het minimun qua gewicht, maar ze is dus heel actief.
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Voordeel van een geperste brok is 1) je kan het heel makkelijk combineren met versvlees en 2) ze hebben er minder van nodig dan van geëxpandeerde brokken, die ook nog eens moeilijker verteerbaar zijn omdat ze zich eerst volzuigen met vocht, uitzetten en dan pas verteren. Geperste brok valt meteen uit elkaar in de maag.
Maar ik dacht dat geperste brok ook wel zwaarder op de maag ligt om het zo maar te zeggen dus dat honden met een niet zo hele sterke maag dat niet zo goed verdragen of heb ik het mis?

Ik raad je met nadruk aan een maand of twee rodi, kvv of barf (als probeerseltje wat ingewikkeld vind ik zelf) te proberen. Je weet niet wat je meemaakt.
Rodi is toch kvv, net als bijvoorbeeld duck en meer van dat soort merken? Of heb ik het verkeerd begrepen?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Martijn schreef:
Rodi is toch kvv, net als bijvoorbeeld duck en meer van dat soort merken? Of heb ik het verkeerd begrepen?
Nee. Goed begrepen. Rodi is ook een vleesproduct en op zich prima. Kvv is meer dan alleen die hamburgers van rodi en ook goedkoper denk ik.
Maar ik weet niet of het een goed idee is om je hond ineens van die bottendingen van kvv te gaan geven eigenlijk.
Misschien dat hij die niet goed kan verteren meteen.

Rodi is prima.
Huh, nou snap ik 'm ook even niet meer hoor. Kvv staat toch voor K(C)ompleet vers voer, en dat zijn toch al die producten zoals Rodi, Duck, Energique, Smuldier etc. ?
Hoe bedoel je dan Kvv is meer dan die hamburgers van Rodi?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Martijn schreef:
Moos schreef:
Martijn schreef:
Nee. Goed begrepen. Rodi is ook een vleesproduct en op zich prima. Kvv is meer dan alleen die hamburgers van rodi en ook goedkoper denk ik.
Maar ik weet niet of het een goed idee is om je hond ineens van die bottendingen van kvv te gaan geven eigenlijk.
Misschien dat hij die niet goed kan verteren meteen.

Rodi is prima.
Huh, nou snap ik 'm ook niet meer hoor. Kvv staat toch voor K(C)ompleet vers voer, en dat zijn toch al die producten zoals Rodi, Duck, Energique, Smuldier etc. ?
Hoe bedoel je dan Kvv is meer dan die hamburgers van Rodi?
Uh...umm..niks.
Ik dacht dat kvv een handel in vlees voor honden was.
Ah, oke dan snap ik 'm ook weer :mrgreen:
Afbeelding
a3
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door a3 »

Ook ik heb mijn honden al een tijdje op versvlees, prins vers vlees of
rodi.
Rodi komt in verschillende smaken en kun je gewoon doorelkaar heen
gebruiken, ook ander versvlees is geen probleem om te wennen.
Wil je de hond ook aan brokken gewend houden, beviel mij de denkadog
excellent croq heel goed, hiervan hoeven ze heel weinig en het is zeer
licht verteerbaar, 1 van mijn honden heeft ook een gevoelige maag en
deed het hier goed op opzich, op versvlees echter beter.

Als je zowel brokken als versvlees wilt geven zou ik persoonlijk versvlees
dagen en brok dagen inlassen. Niet 2 verschillende dingen doorelkaar heen.
Versvlees verteerd heel anders dan brokken en dat kan in conflict komen
met elkaar, bij sommige honden kan het goed gaan, maar als je een
hond met een gevoelige maag hebt raad ik het af.

De hoeveelheid versvlees per dag staat duidelijk aangegeven op de
verpakking, en zoek daar ook zelf een beetje in, meestal staat het
ruim opgeschreven, sommige honden hebben er te veel en anderen te
weinig aan, het zijn richtlijnen en de juiste hoeveelheid voor jouw
hond zie je door naar je hond te kijken, succes :wink:

Reason is the shepherd trying to corral life's vast flock of wild irrationalities.

Kika
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kika »

Na een tijdje tobben met Zazou en haar voer (RC, Eukanuba, Pro plan) zijn wij overgestapt naar een brok zonder conserveermiddelen, Cavom.
Eerst een tijdje vers gegeven en nu Cavom. Dag of 4 Cavom, dag of 3 vers etc.
Zazou doet het er erg goed op, vooral het winden laten is 99% minder geworden :cheer:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Benji&Brenda schreef: Maar op die schijf rodi was ze veel hongeriger dus 2 per dag is dan wel erg weinig ben ik bang, want ik neem aan dat ze er niet hongeriger op zijn dan op brok, dus dat het minder voldoening geeft? Ze mag ook absoluut niet afvallen hoor ze zit op het minimun qua gewicht, maar ze is dus heel actief.
Ik denk dat ze die gewoon lekkerder vind. Buffy krijgt 2 schijven Rodi per dag en weegt ruim 14 kilo, is nu 14 maanden. Elke hond is anders, maar jouw teckel moet toch echt aan 3 schijven Rodi genoeg hebben.

Die hondenkoekjes zou ik trouwens schrappen als je zo tobt met de ontlasting van je hond. Dan kan je haar beter een extra pensstaaf geven.

Anne
Roelfien
Zeer actief

KVV is de algemene noemer voor Complete Versvlees Voeding. Tja, waarom het dan K is en geen C, geen idee. :mrgreen:
Maar goed, daar valt dus alles onder: Rodi, Duck, Carnibest,Energique, Bibi, Smuldier, etc.
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat ze die gewoon lekkerder vind. Buffy krijgt 2 schijven Rodi per dag en weegt ruim 14 kilo, is nu 14 maanden. Elke hond is anders, maar jouw teckel moet toch echt aan 3 schijven Rodi genoeg hebben.
Ze vind haar brok ook heel lekker hoor maar het is ook niet zo dat ze direct na het eten staat te schooien ofzo maar nadat ze dat 's avonds op heeft is ze 's morgens veel hongeriger en geven we soms tussen de middag ook nog een half portie brok omdat ze dat dus echt nodig heeft (ze komt er niet van aan).
Afbeelding
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Alle dingen die je noemt zoals slechte ontlasting en een slechte vacht,zullen voor 100% verbeteren door de hond volledig op Rodi te zetten.En vooral als je maar 1 tekkeltje hebt dan zijn de kosten voor KVV ook niet zo duur.Waarom wil je eiegnlijk persee brokken blijven voeren?In de meeste brokken zitten kankerverwekkende stoffen(niet in Cavom,Farmfood)en veel te veel granen.Geef je hond waar hij behoefte aan heeft;Verse voeding.Wij mensen kunnen ook prima leven op Liga's en Wake-up granenontbijt,maar er gaat toch ook voor ons mensen niks boven verse voeding?
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Hoe lang duurt het eigenlijk voor je verbetering in de ontlasting ziet?
Afbeelding
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Benji&Brenda schreef:Hoe lang duurt het eigenlijk voor je verbetering in de ontlasting ziet?
Bij mijn hondje duurde het slehcts 2 dagen en toen had ze gelijk een perfecte ontlasting.Het voordeel van het voeren van bv Rodi is ook dat ze maar 1 hooguit 2x per dag poepen,wel zo makkelijk als je midden in de stad woont zoals ik.Ik heb ook altijd brokken gevoerd,maar ben een jaar geleden overgestapt naar versevoeding omdat ik er van overtuigd ben geraakt dat al die conserveermiddelen in brok nooit goed kunnen blijven gaan,sommige zijn zlefs kankerverwekkend.In diepvriesvoeding zijn geen geur/kleur en houdbaarheidsstoffen verwerkt.Maar...als je er zelf niet achter staat moet je het maar niet doen,want...Eenmaal vers gegeten wil je hond nooit meer brokken!Tenminste mijn hondje willen echt geen brokjes meer eten,en ik geef ze geen ongelijk.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Ik ben ooit overgestapt op versvlees toen mijn hond alleen maar soortgelijke problemen had, zijn darmen waren ook bijzonder gevoelig, ik begon met Duck en ik moet zeggen dat hij de volgende dag direct een veel betere ontlasting had, maar het kan ook een dag of wat duren :wink: De darmen moeten nou eenmaal weer op orde komen.
Blijf je nu alleen op brok zal de gevoeligheid alleen maar erger worden, ik ben er wel FarmFood bij gaan voeren toendertijd maar voornamelijk versvlees, en dat krijgt hij nog steeds al kan ik hem nu ook gerust een week brokken geven zonder dat er wat gebeurd :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”