Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op zoek naar het juiste ras voor ons.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

kermtboy
Vaste gebruiker

Op zoek naar het juiste ras voor ons.

Ongelezen bericht door kermtboy »

hoi iedereen,

via deze weg wil ik enkele ervaringen van eigenaars vernemen ivm met hondenrassen die ons aanspreken, om ff onze situatie te schetsen kopieer ik hier even een stukje uit mijn voorstellingsberichtje. Hoop dat dit geen probleem is.

" Geplaatst: Vr Jan 06, 2006 6:48 pm Onderwerp: kennismaking met...ons

--------------------------------------------------------------------------------

hoi iedereen,

Ik ben Tim en mijn vriendin heet Nancy. wij wonen nu al zo'n anderhalf jaar samen in ons appartement. Het is een gelijkvloers appartement van zo'n 220 m2 en met een tuin van 40m diep en 12m breed. De omheining is op het moment bekaertdraad van 2m links en vanachter slechts 1.20m hoog.
Ik ben projectleider en ben van 7u tot 18.00u van huis weg. De weekend ben ik altijd vrij. Mijn vriendin is klinisch laborante in een ziekenhuis en werkt met posten. Zeer variabele uren en veel half dagen. Dus de momenten dat er volledig nieman thuis zijn net iets minder als dat we beiden gewoon van 9 tot 5 zouden werken. Schat zo'n 30% minder.
Mijn vriendin heeft twee katten (een kater van 1.5j en een kattin van 0.5j) en ik heb drie aquariums (één zeebak 800L één zoetwaterbak van 100L en een schildpaddenbak).
Als ik tijd heb probeer ik redelijk aan sport te doen. Mijn vriendin gaat 1x per week steppen en ik ga minivoetballen en ik probeer daarboven drie maal per week te roeien, in de zomer probeer ik in de plaats daarvan te lopen of te fietsen)
Waarom vertel ik dit nu allemaal:
Wel dit is een hondenforum hé en wij zijn op zoek naar een ...
idd een hond ja.
Wij zijn al zo'n twee jaar bezig met boeken lezen en internetinfo te verzamelen maar we komen er maar niet uit. 1.5 jaar geleden wouden wij al een hond kopen maar omdat we toen niet wisten waar we beroepsmatig zouden terecht komen hebben we dit toen uitgesteld.
Ik zal al maar direct beginnen om te zeggen dat mijn lievelingshond komt uit het drietal husky, malamute of saarloos. Maar ik denk dat dit nioet haalbaar is voor ons. Mijn vriendin zou direct een golden kopen maar dat zie ik niet zo zitten. En ik mag een beetje het laatste woord hebben in dit geval.
Nu zou ik via dit forum willen uitzoeken wat een geschik ras is voor ons zonder het dier te misplaatsten. Zo zit er drie huizen verder van ons een rotweiler 24op24 7op7 in een hok van 2 op 2
Dit wil ik dus niet. Ik heb reeds een ren van 3 op 2 en een hondenhok voor een grote hond.
Ik hoop veel leesplezier te hebben hier en jullie mogen natuurlijk altijd commentaar en opmerkingen geven. "

Dus nu zou ik graan wat informatie hebben of deze honden kunnen met onze situatie. Vooral over de malamute zou ik wat meningen willen. De husky, de saarloos en de tsjechische wolfshond heb ik al een beetje uit mijn hoofd gezet en ook de karolingische berehond.
Wat mij ook een tof ras lijkt is de lapinporokoira maar alleen spijtig dat deze niet voorkomt in het wolfsgrijs.

Dus wie kan mij wat helpen. Je kan wel boeken lezen en lezen maar iedere situatie blijft toch anders dus daarmee dat ik wat op zoek ben naar persoonlijke ervaringen.

Alvast bedankt voor diegene die het voor elkaar hebben gekregen het hele bericht te lezen.LOL

Greetz

Tim en Nancy
Nog op zoek naar mijn juiste maatje!!!
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Vraag 1: Is het jullie eerste hond?
Vraag 2: Waarom moet jij het laatste woord hebben bij de raskeuze aangezien je vriendin meer tijd met de hond zal gaan doorbrengen lijkt mij het logischer dat zij het laatste woord krijgt.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Wat wil je gaan doen met de hond? Sporten, welke sport dan? Veel wandelen of juist niet meer dan nodig is? Wil je een hond waarvan de kans groot is dat hij redelijk sociaal is naar andere honden? Wil je een hond waarvan de kans groot is dat hij goed los kan lopen? Welk formaat? Etc. Etc. Etc.
Waarom val je op de gegeven rassen, is dat uiterlijk (jammer dat hij niet in wolfsgrijs komt??) of het karakter.
Ik denk idd dat de genoemde rassen niet passen bij een kennel en werkende mensen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

amelie schreef:Wat wil je gaan doen met de hond? Sporten, welke sport dan? Veel wandelen of juist niet meer dan nodig is? Wil je een hond waarvan de kans groot is dat hij redelijk sociaal is naar andere honden? Wil je een hond waarvan de kans groot is dat hij goed los kan lopen? Welk formaat? Etc. Etc. Etc.
Waarom val je op de gegeven rassen, is dat uiterlijk (jammer dat hij niet in wolfsgrijs komt??) of het karakter.
Ik denk idd dat de genoemde rassen niet passen bij een kennel en werkende mensen.
En als ik dan ook nog een kanttekening mag maken..........gebruik de zoekfunktie eens en zoek dan naar "Idorh" of "Stenka";die kunnen je veel vertellen over Saarloos Wolfhonden.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Goldenfan
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Goldenfan »

Hoi!

Leuk dat jullie waarschijnlijk een hond krijgen. Het op zoek gaan naar het ras dat bij jou (en vriendin) past is niet iets waar je makkelijk over moet denken.

Buiten het uiterlijk van de hond is het ook belangrijk om je te bedenken waarom je een hond wilt. Wat wil je ermee gaan doen? Ben je van plan om er veelvuldig lange wandelingen te maken, te werken of staat vooral de 'gezelschaps-factor' centraal? Als het laatste het geval is dan is bijv. een werkhond niet slim, dan doe je de hond tekort als je niet in die behoefte kan voorzien.

Succes met de zoektocht! :ok:

By the way... Goldens zijn echte hele leuke honden, hoor! :pffff: :wink:
kermtboy
Vaste gebruiker

Vraag 1: is idd onze eerste hond.
Vraag 2: Omdat dit tuusen mij en mijn vriendin is en het woord MOETEN vind ik nogal cru. En omdat ik eigenlijk diegen ben die een hond wil.
Vraag3: ik zou dolgraag veel willen gaan wandelen en fietsen. Maar het is idd een vraag hoeveel tijd ik daarvoor kan vrijmaken. Ben daar heel eerlijk in. Weekend s heb ik sowieso en s'avonds zal wel minstens twee van de vijf werkdagen zijn. Korte wandelingen dagelijks.
Vraag 4: Loslopen hoeft niet perse, mijn hond moet niet met manier van spreken door een hoepel kunnen springen, als ik hem maar rustig kan houden als er andervolk of honden zijn.
Vraag5: Uiterlijk speelt idd een rol, iki weet dat dit geen hoofdcriteria is maar het mag toch genoemd worden niet? Ik zeg het, ik ben hier heel eerlijk in want ik wil alleen de juiste keuze maken. Is de keuze die voor mij geschikt is op dit moment niet mijn zin dan wacht ik gewoon nog een aantal jaar. Zo simpel is het. Meer bezint eer ge begint staat bij mij hoog in het vaandel, dus daarom hoop ik hier wat respectvolle meningen te horen.

Wat bedoel je met een kennel? De hond kan 24/24 in de tuin lopen als hij dat wil. Mits aanpassing van de omheinng maar dat komt er sowieso als er een hond komt.

En de lapinporokoira spreekt mij aan omwille van het karakter en deels zijn uiterlijk. De malamute ook. De wolfshonden zijn dan eerder op basis van het uiterlijk. Maar besef zeer goed dat deze zeker niet kunnen hoor. Maar ik ken mensen met een malamute waar deze zzer goed omkan met het alleen zijn wanneer die mensen werken zijn. Maar opnieuw daarom ben ik hier om meer ervaringen te horen.

Greetz
Tim en Nancy
kermtboy
Vaste gebruiker

@ goldenfan

Heb niks tegen goldens hoor. :wink:
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Ik denk dat je een malamute of husky beter kan vergeten aangezien die niet goed alleen gelaten kunnen worden, en volgens mij is dat wel de bedoeling? Als ik zo lees wat jullie allemaal doen, vraag ik me af of er nog wel tijd is voor de hond? Een malamute en husky hebben in ieder geval flink wat beweging per dag nodig.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

**Tamara** schreef:Ik denk dat je een malamute of husky beter kan vergeten aangezien die niet goed alleen gelaten kunnen worden, en volgens mij is dat wel de bedoeling? Als ik zo lees wat jullie allemaal doen, vraag ik me af of er nog wel tijd is voor de hond? Een malamute en husky hebben in ieder geval flink wat beweging per dag nodig.
En bij veel Saarlozen mankeert er iets aan de ogen :wink:
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:
**Tamara** schreef:Ik denk dat je een malamute of husky beter kan vergeten aangezien die niet goed alleen gelaten kunnen worden, en volgens mij is dat wel de bedoeling? Als ik zo lees wat jullie allemaal doen, vraag ik me af of er nog wel tijd is voor de hond? Een malamute en husky hebben in ieder geval flink wat beweging per dag nodig.
Waarom een onnodig risico nemen als de kans groot is dat het niet zal gaan. Dan kan je toch beter voor een ras kiezen wat beter alleen kan zijn?
Elke hond is liever met soortgenoten, maar het is toch wel degelijk bekend dat een mal of een hus dat nog net ff ietsje meer heeft dan bepaalde andere rassen.
Afbeelding
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

kermtboy schreef: Wat bedoel je met een kennel? De hond kan 24/24 in de tuin lopen als hij dat wil. Mits aanpassing van de omheinng maar dat komt er sowieso als er een hond komt.
Onder kennel vat ik heel brutaal even samen alles wat buiten het 100% in huis zijn valt.
Er is natuurlijk een wereld van verschil tussen een hond die een paar uur per dag, als de baas werkt, in de tuin bivakkeert en een hond die alle nachten en een deel van de dag in een kennel of in de tuin woont.
En dit is zeker niet de plaats om weer in de discussie of een kennel goed is te geraken, maar er zijn zeker rassen die echt niet goed aarden bij en bestaan apart van "het gezin".
marian*
Erelid
Contacteer:

**Tamara** schreef:
marian* schreef:
Waarom een onnodig risico nemen als de kans groot is dat het niet zal gaan. Dan kan je toch beter voor een ras kiezen wat beter alleen kan zijn?
Elke hond is liever met soortgenoten, maar het is toch wel degelijk bekend dat een mal of een hus dat nog net ff ietsje meer heeft dan bepaalde andere rassen.
Dat bedoel ik dus ook precies;mijn opmerking was bedoeld als aanvulling op de jouwe :wink:
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:
**Tamara** schreef:
marian* schreef:
Dat bedoel ik dus ook precies;mijn opmerking was bedoeld als aanvulling op de jouwe :wink:
o dan had ik het verkeerd begrepen, dan bedoelen we toch hetzelfde, sorry :ok:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Goldenfan schreef:By the way... Goldens zijn echte hele leuke honden, hoor! :pffff: :wink:
Maar absoluut niet als ze opgesloten worden in een kennel van 3 x 2, dat mag je een Golden niet aan doen :wink:
kermtboy
Vaste gebruiker

ok dat van die kennel is duidelijk. Het is niet de bedoeling dat de hond buiten zit als wij binnen zijn. Maar wel dat als wij weg zijn dat hij inde hof zit en snacht in de kennel.

Wat bedoelen julie met de ogen van een saarloos.

Husky is sowieso uitgesloten, maar ik dacht gelezen te hebben dat een malamute toch meer op zijn eigen is tov een husky.

En wat zijn de meningen over een lapinporokoira

BTW alvast bedankt voor de vele reacties. het bevestigd toch wat ik ik vermoede. Spijtig maar realiteit

Greetz
Tim
kermtboy
Vaste gebruiker

ik sluit geen enkele hond op, waar halen jullie dat. Die kennel is enkel voor snachts. Heb mij waarschijnlijk verkeerd verwoord. Bij deze weten jullie het hehe

Greetz
Tim
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

De grote van je huis of tuin is niet belangrijk.
Je hond moet zijn energie toch tijdens de wandelingen kwijt kunnen.
Wat zoek je in een hond? Wat weil je er mee doen? Welke karakter trekken spreken je aan? Hoe denk je over vachtverzorging?
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

ik heb geen idee wat het karakter van een lapinporokoira is. Wel ken ik een aantal mensen met malamutes en husky's dus vandaar dat ik weet dat die liever niet alleen zijn.

Bij de saarloos zijn er nogal wat gezondheidsproblemen heb ik begrepen. Daar staat genoeg over op dit forum, dus daar kan je even op zoeken.
Afbeelding
kermtboy
Vaste gebruiker

oei wat een vragen

mmm sportief, zeker niet agressief, geen sloef hehe mag een beetje koppig zijn. Maar natuurlijk ook niet super eigenwijs. Wil een gzeldschapshond waarmee ik toch eens stevig kan gaan fietsen of lopen. En zoals ik al zei speelt het uiterlijk toch mee. Ik hou wel van een stoere hond van het type oerhond (was wel duidelijk zeker) Ben geen dog liefhebber en ook niet van de luiere honden al hangt dit natuurlijk veel van de opvoeding af maar dat is vr een ander onderwerp.

Greetz
Tim
M@ri@nne
Zeer actief

kermtboy schreef:oei wat een vragen

mmm sportief, zeker niet agressief, geen sloef hehe mag een beetje koppig zijn. Maar natuurlijk ook niet super eigenwijs. Wil een gzeldschapshond waarmee ik toch eens stevig kan gaan fietsen of lopen. En zoals ik al zei speelt het uiterlijk toch mee. Ik hou wel van een stoere hond van het type oerhond (was wel duidelijk zeker) Ben geen dog liefhebber en ook niet van de luiere honden al hangt dit natuurlijk veel van de opvoeding af maar dat is vr een ander onderwerp.

Greetz
Tim
Maar ben je ook bereid om met een sportieve hond veel bezig te zijn?
Niet om lullig te doen maar in Belgie hebben ze een andere wijze om met de hond om te gaan als in Nederland over het algemeen gezien.
Dus heb je de tijd/zin om dagelijks meerdere keren met je hond er uit te gaan, waarvan 1 wandeling toch een uur of anderhalf? En met sommige rassen is het aan te raden om er ook iets van een sport mee te doen.
En wat de andere ook al zeiden over bv de Saarloos is hier veel te vinden op het forum. :wink: (zoeken op auteur: Idorh)
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Wil een gzeldschapshond waarmee ik toch eens stevig kan gaan fietsen of lopen.

Greetz
Tim
Een hond die flink kan lopen en/of fietsen moet daar een aardige condtitie voor hebben. Zo'n hond heeft dan dus elke dag of iig 6 dagen in de week zo'n wandeling of fietstochtje nodig. Nu las ik dat je iig in het weekend de tijd hebt en doordeweeks een paar dagen, dat is dan niet eerlijk ten opzichte van de hond naar mijn idee.
Ik heb hier twee Maltezers, die staan nou niet bepaald bekend om hun uithoudingsvermogen. Ik loop bijna elke dag zo'n 2.5 uur met ze, en ze hebben nu een conditie opgebouwd waardoor ze dat wel bijna elke dag nodig hebben. Zou ik alleen in het weekend nog lang met ze lopen, en soms doordeweeks, dan zou ik ze heel erg tekort doen. Bovendien gaat zich dat dan uiten in druk gedrag in huis wat ook weer tot probleemgedrag kan leiden. :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

kermtboy schreef: Wat bedoelen julie met de ogen van een saarloos.

Tim
Kijk hier maar eens:
http://groups.msn.com/SaarlooswolfhondPRA-BertusStrijk
Afbeelding
kermtboy
Vaste gebruiker

Tja zoveel tijd heb ik niet. Dagelijks een klein uurtje en een keer of drie per week kan ik grotere actieviteiten doen. dus schiet idd te kort.
Dus opslag vragen, groter huis met grotere tuin en partime werken. Baas gaat lachen hahaha

Blijft dus over de lapinporokoira

greetz
Tim
M@ri@nne
Zeer actief

Nogmaals groter huis en tuin hoeft niet. :wink:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

kermtboy schreef:Tja zoveel tijd heb ik niet. Dagelijks een klein uurtje en een keer of drie per week kan ik grotere actieviteiten doen. dus schiet idd te kort.
Dus opslag vragen, groter huis met grotere tuin en partime werken. Baas gaat lachen hahaha

greetz
Tim
Net wat Marianne zegt groter huis en grotere tuin hoeft niet. Een hond haalt zijn beweging als het goed is uit de wandeling en het trainen met de baas, niet uit het rondlopen in de tuin, of in huis :wink:

Er zijn best rassen die met wat minder intensieve beweging toekunnen, maar je kan niet verwachten dat een ras wat wel veel beweging nodig heeft, en dus ook geschikt is om flink mee te fietsen, gaat liggen wachten tot de baas daar tijd voor heeft, ook al vindt die baas dat nog zo leuk. Als je dus het grootste deel van de week niet al teveel beweging en training kan geven, is een ras dat daar wat minder behoefte aan heeft geschikter denk ik.
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Als ik het allemaal zo lees Tim, vraag ik me af of je uberhaupt wel een hond moet willen hebben. Buiten het feit dat een hond beweging nodig heeft, gaat ook nog eens de nodige tijd en energie zitten in opvoeding, begeleiding, aandacht en vachtverzorging...
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Greetz
Tim
Als ik jouw berichten zo lees heb je helemaal geen tijd voor een hond, door de weeks korte wandelingen, je bent de hele dag van huis af, een aantal avonden weg. Ik denk dat een hond helemaal niet in jullie leven past, een hond is een maatje waar je lekker mee bezig bent, een deel van je leven
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

ik sluit me aan. maar raar het je niet af hoor! maar als je allbij werkt jij full time en vriendin ongerelmatig is de hond vaak alleen thuis. En je doet ook aan sport dus extra eenzame uren voor de hond en dan misschien een keer stappen met vrieden etc etc.

Toen ik hier advies vroeg toen (vooral ik) een hond wilde kreeg ik ook veel afraders vanuit de mensen hier. omdat het altijd moeijlijk is voor een onbekende om jou situatie te beoodelen.

ik wist wel duidelijk wat ik in een hond zocht.
vacht, klein formaat en geen fel karakter en gezelschap natuurlijk.

Dit forum is fijn omdat je de meningen van anderen kunt horen en soms een andere kijk op de dingen krijgt maar jii maakt uiteindelijk de keus.

Ik zou als ik jou was naar een rasereniging bellen van de honden rassen die jou keuze hebben en je situatie voor leggen dan hoor je of dat ras wel in jullie plaatje past.

Succes ermee!
Groetjes Silvia en Diesel
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

kermtboy schreef:Tja zoveel tijd heb ik niet. Dagelijks een klein uurtje en een keer of drie per week kan ik grotere actieviteiten doen. dus schiet idd te kort.

greetz
Tim
Dat is een werkhond die veel ruimte en beweging nodig heeft om zijn energie kwijt te kunnen.

Ik denk dat je voorliefde voor bepaalde rassen niet in overeenstemming is met wat jij de hond te bieden hebt. Sowieso vraag ik me af waarom jij persé een hond wil als je zo'n druk leven hebt, er is geen tijd voor de hond. Jij wil de leuke dingen met een hond, maar dat kan alleen als je bereid bent er elke dag energie in te steken, niet alleen in het weekend.

Anne
kermtboy
Vaste gebruiker

Lijkt mij idd allemaal duidelijk. Ik weet dat ik een druk leven heb maar dat is nu net een van de redenen dat ik een hond wil. Voor savonds na het werk andere dingen te kunnen doen dan alleen maar stressen. Ik begrijp dat jullie het beste willen voor alle rassen (en ik ga akkoord dat ik op het moment niet klaar ben voor een malamute) maar als ik jullie bezig hoor kunnen mensen die beide werken nooit eender welke hond houden. Lijkt mij straf als je ziet hoeveel mensen een hond hebben. Maar goed zoals ik al eerder aangaf komt er alleen een hond als ik vind dat ik het dier kan geven wat hij nodig heeft.
Het enige wat ik nu nog zou willen weten zijn ervaringen van mensen die een lapinporokoira hebben. Want daarover heb ik nog niks gelezen.

Mss toch een puntje wat ik vergeten was, hondenschool wil ik ook gaan volgen. De basiscursus.
En ook jullie lezen dat wij veel dieren hebben en vragen waar ik nog tijd ga vinden. Wel de aquarium kost mij anderhalf uur per week en de katten bijna niks.
Dus ik ben door de week van zes uur thuis tot ik ga slapen rond elf wat toch maar weer mooi 5uren zijn. en ik denk dat de meerdeheid van de mensen die een hond hebben NIET dagelijks gaan wandelen.
Dus ik vind van mijzelf dat ik in de middenklasse ga zitten van actief tijd doorbrengen met de hond.
Dus aan allen bedankt voor de steun en advies

Greetz
Tim
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”