Ik ben nog een keer naar die herder wezen kijken en had nu een speeltje en lekkere hondensnacks mee. Toch ging het buiten weer precies hetzelfde, alleen maar snuffelen, geen aandacht te krijgen. Spelen lukte af en toe heel even en in het begin wilde hij nog wel zitten maar later ook al niet meer. Hij is totaal niet dominant, op zich is het ook een hele lieve hond. Buiten hangt zijn staart recht naar beneden.
Zelf denk ik dat het moeilijk gaat worden om met hem te trainen, als hij niet reageert op speeltjes of wat lekkers dan kun je immers niet echt iets...
In huis ging het wel goed, speeltje loslaten, zitten en af, dat kreeg ik wel voor elkaar.
Nou moet ik erbij zeggen, die hond komt nooit buiten. Hij doet zijn behoefte achter het huis en ik denk zo'n 2 x per week komt de dochter van die mevrouw en dan gaat hij naar het bos. Daar kan hij dan lekker rennen en ravotten maarja luisteren hoeft hij verder dan ook niet en bovendien is dat toch wel weer heel wat anders dan op straat aan de riem lopen.
Nou willen ze wel heel erg graag dat ik het ga proberen met die hond en het zou voor de hond natuurlijk ook wel goed zijn, maar ik heb mijn twijfels of het zal lukken. Ik heb dus niet de mogelijkheid elke keer met hem te gaan oefenen, de eigenaar wil wel gewoon in huis de geleerde oefeningen herhalen enzo zodat hij door de weeks ook wat traint maar ik zit dus met het punt dat ik zijn aandacht niet kan trekken buiten. Zou dat nog komen of is het vergeefse moeite denken jullie (gezien het feit dat het hier om 1 x per week gaat)?
Ik heb dus zelf met mijn teckel getraind en dat ging heel goed dus ben best wat eigenwijzigheid gewend

Die herder heeft ooit overigens wel puppycursus gedaan.