Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

2e hond, welk ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

casper
Actief

2e hond, welk ras?

Ongelezen bericht door casper »

Hi,

We zijn hier inmiddels al een tijdje van gedachten aan het wisselen over misschien een tweede hond erbij. Nu ben ik benieuwd wat jullie advies zou zijn qua ras, leeftijd, geslacht, karakter etc. (Nou niet meteen jullie "eigen" ras gaan promoten :neenee: :wink: )

Wie zijn wij:
Vrouw, man, nog geen kinderen maar wel in de planning. 1 hond, Casper, golden retriever en 1 kat.

Werksituatie: Ik werk grotendeels vanuit huis (Office manager internationale organisatie met kantoor aan huis & schilders atelier/ schilderen en workshops). Rogier werkt PT en studeert PT. Zal over 2 jaar afstuderen (PABO) en daarna gaan lesgeven op lagere school. Beiden altijd honden gehad (x dalmatier, x kooiker, golden), zowel vanaf pup alswel herplaatsers.

Woonsituatie:
Atelier woning, beneden atelier, boven wonen.
Floriade (vrij groot wandelgebied) op fietsafstand, strand met auto een kwartiertje, bos een ritje van 10 minuten.

Zoeken in hond:
Maatje voor Casper en maatje voor ons.
Sociaal, extravert, ook naar kinderen aangezien de workshops die ik geef ook door kinderen bezocht worden. We zijn geen types die wekelijks naar allerhande hondenclub activiteiten gaan. Wel naar cursus maar niet actief in fly-bal, behendigheid, speuren, pakwerk etc. Formaat... geen echte voorkeur. Vacht... geen echte voorkeur.

Casper:
Rustig in huis, lekker rennen en gek doen buitenshuis. Gek op water, blubber en stokken. Zeer sociaal naar hond en mens. Gaat conflict met dominante rue-en uit de weg maar stelt wel grens als het hem te ver gaat (is pas 1x voor gekomen in 4 1/2 jaar). Speelt en rent graag maar zoekt al vrij snel zijn eigen weg. Stabiel en leert makkelijk, loopt in 99% van de gevallen los en blijft altijd in de buurt.

Ben benieuwd :mrgreen:
Groetjes,

Ellen
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Nog een Golden?
Afbeelding
Calenzia
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Calenzia »

Ik zat ook aan een golden te denken of misschien een labrador en dan een jonge pup tot 1 jaar.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik mag mijn eigen ras niet promoten :jank:

Maar ik zou er dus een Golden naast nemen. Je beseft niet half hoe leuk het is om 2 goldens te hebben. Als het goed is worden het 8 poten op 1 buik, en dat is iedere dag weer een genot om te zien :wink:
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Ik zou er dan waarschijnlijk nog een Golden bij nemen :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik stem ook voor Golden erbij!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
casper
Actief

:boos:

:mrgreen:

Toen we Casper gingen aanschaffen hebben we dus hetzelfde dilemma gehad. Aangezien wij beiden hiervoor een golden hadden, wilden we dus geen golden omdat een nieuwe de anderen nooit zou kunnen overtreffen of vervangen. Ik weet niet of dat dit te snappen is maar weet ook niet hoe ik het anders moet uitleggen :19: :mrgreen: .

Anyway, uiteindelijk toch een golden geworden en Casper overtreft alle andere honden die we ooit gehad hebben... hij is gewoon bijzonder :mrgreen: , hij heeft al het goede van alle andere honden in 1 hond bij elkaar. Voor ons echt de perfecte hond. Vandaar dus nu weer de twijfel. Toch een golden erbij? 1 van de andere retreiverrassen? toller, labje, flatcoat...? of zijn er andere rassen die wij misschien over het hoofd hebben gezien?

Vandaar de vraag
Groetjes,

Ellen
Marion.

casper schreef::boos:

:mrgreen:

Toen we Casper gingen aanschaffen hebben we dus hetzelfde dilemma gehad. Aangezien wij beiden hiervoor een golden hadden, wilden we dus geen golden omdat een nieuwe de anderen nooit zou kunnen overtreffen of vervangen. Ik weet niet of dat dit te snappen is maar weet ook niet hoe ik het anders moet uitleggen :19: :mrgreen: .

Anyway, uiteindelijk toch een golden geworden en Casper overtreft alle andere honden die we ooit gehad hebben... hij is gewoon bijzonder :mrgreen: , hij heeft al het goede van alle andere honden in 1 hond bij elkaar. Voor ons echt de perfecte hond. Vandaar dus nu weer de twijfel. Toch een golden erbij? 1 van de andere retreiverrassen? toller, labje, flatcoat...? of zijn er andere rassen die wij misschien over het hoofd hebben gezien?

Vandaar de vraag
:wink:

Wij hebben hiervoor ook 2 Goldens gehad. Saar en Miep overtreffen alles wat beide honden hiervoor ooit bij elkaar hebben gehad :wink:

Saar was bijzonder, zeer bijzonder. Zie mijn avatar. Toen Miep erbij kwam, had ik vreselijke twijfels. Hoe kon dit puppenkind ooit tippen aan wat ik met Saar had?
Het kon dus blijkbaar. Heel makkelijk. Saar is nog steeds ons meisje. Miep is ons wijffie. Samen is het een onvergetelijk stel. Met 8 poten op 1 buik. En behalve de eerste 3 dagen dat dit puppenkind in ons midden kwam, zijn de rest van de dagen (3,5 jaar inmiddels) één groot genieten.
Zoek stok!
Zeer actief

casper schreef: Anyway, uiteindelijk toch een golden geworden en Casper overtreft alle andere honden die we ooit gehad hebben... hij is gewoon bijzonder :mrgreen: , hij heeft al het goede van alle andere honden in 1 hond bij elkaar. Voor ons echt de perfecte hond. Vandaar dus nu weer de twijfel. Toch een golden erbij? 1 van de andere retreiverrassen? toller, labje, flatcoat...? of zijn er andere rassen die wij misschien over het hoofd hebben gezien?

Vandaar de vraag
Een toller vind ik persoonlijk ook wel erg leuk! Die zijn wat drukker dan Goldens volgens mij (alleen maar geconcludeerd uit persoonlijke observaties). Vind je dat wel prettig? Als je zelf al zegt dat de Golden de perfecte hond is, lijkt me de keuze snel gemaakt :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Mensen met 2 dochters hebben toch ook niet 1 dochter die ze helemaal geweldig vinden, en eentje waarvan ze niet zoveel kunnen houden als van de eerste, omdat ze al zoveel van de eerste hielden? :wink:

Moos is voor mij ook de perfecte hond. En juist daarom ben ik voor een tweede hond van hetzelfde ras gegaan. Om de kans dat de tweede hond ook zo perfect bij mij zou passen zo groot mogelijk te maken.
Daarbij komt dan nog dat ik denk dat twee honden van 1 ras als het even meezit elkaar ontzettend goed aan kunnen voelen, en dezelfde manier van communiceren en spelen hebben wat het vertrouwen ook doet groeien tussen die twee. Moos en Saar zijn ook 8 poten op 1 buik. Ze hebben nog nooit maar iets van mot gehad, slapen samen in de mand, en spelen zowel binnen als buiten heerlijk samen. Zoals ze samen spelen, spelen ze met geen enkele andere hond :wink:

Saar is nu bijna 1 jaar, en ja, toen ze hier net een week was, was die band met haar anders dan met Moos. Nu zou ik echt eerlijk waar niet kunnen zeggen welke van de twee ik het liefste of leukste vind. Ze hebben allebei hun aparte kwaliteiten, en ik hou van allebei evenveel, maar op een andere manier :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 04 dec 2005 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marion.

Het is trouwens retrieverrassen, geen retreive :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Moos is voor mij ook de perfecte hond. En juist daarom ben ik voor een tweede hond van hetzelfde ras gegaan.
Je kunt ook de perfecte hond hebben, maar er niet aan moeten denken om er nog een bij te krijgen van hetzelfde ras :mrgreen:

(zoals ik dus)

Maar volgens mij geldt dat niet voor de topicstartster. Dus laat maar komen die Golden!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Moos is voor mij ook de perfecte hond. En juist daarom ben ik voor een tweede hond van hetzelfde ras gegaan.
Je kunt ook de perfecte hond hebben, maar er niet aan moeten denken om er nog een bij te krijgen van hetzelfde ras :mrgreen:

(zoals ik dus)

Maar volgens mij geldt dat niet voor de topicstartster. Dus laat maar komen die Golden!
hahaha, toen Moos 9 maanden was, moest ik ook nog absoluut niet denken aan een tweede hond hoor. Als ik mensen daarover hoorde, had ik echt zoiets van "pfoe, ik heb al werk genoeg aan die ene" :mrgreen:

Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor :wink:
Alleen denk ik ook dat het in het geval van de topicstarter niet echt speelt.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Er zijn volgens mij een heleboel rassen die bij jou en je hond passen. Ik vind het zelf heel leuk om totaal verschillende honden te hebben maar misschien het jij dat wel weer niet :mrgreen: Tollertjes zijn leuk! Misschien is een markiesje ook wat? (hoewel ik die niet zo heel goed ken maar ze klinken leuk :mrgreen: )
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
hahaha, toen Moos 9 maanden was, moest ik ook nog absoluut niet denken aan een tweede hond hoor. Als ik mensen daarover hoorde, had ik echt zoiets van "pfoe, ik heb al werk genoeg aan die ene" :mrgreen:

Haha, nee dat geldt niet voor haar. Ik bedoelde dat ik er geen tweede Kooiker bij zou nemen als ik ooit een tweede hond zou krijgen. Een zo'n druktemaker is echt genoeg. Ik zou er dan een rustiger hond bij nemen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

Haha, nee dat geldt niet voor haar. Ik bedoelde dat ik er geen tweede Kooiker bij zou nemen als ik ooit een tweede hond zou krijgen. Een zo'n druktemaker is echt genoeg. Ik zou er dan een rustiger hond bij nemen :wink:
Ja, dat begreep ik hoor :wink:

Alleen denk ik dat Bram over 2 of 3 jaar ook al wel wat rustiger zal zijn. Net als Moos nu. Moos was natuurlijk niet zooo druk als Bram, maar met 9 maanden had ik echt mijn handen vol aan alleen hem, en moest ik er niet aan denken er nog een pupje naast te hebben :eek:

Voor de topicstarter: is een Flatcoat niet wat? Degene die ik ken vind ik hele lieve gemoedelijke honden. Wel wat drukker dan de Goldens die ik ken, maar dat maakt ze ook wel heel vrolijk vind ik.
Laatst gewijzigd door Moos op 04 dec 2005 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
casper
Actief

Marion. schreef:Het is trouwens retrieverrassen, geen retreive :wink:
slak... zout... typevout :mrgreen:
Groetjes,

Ellen
Marion.

casper schreef:
Marion. schreef:Het is trouwens retrieverrassen, geen retreive :wink:
slak... zout... typevout :mrgreen:
Je moest eens weten hoe vaak ik dit vout geschreven heb, en hoe vaak ik daar door Pieter (Engeland-fantiel) op gewezen ben :smile:
Marion.

Moos schreef:Voor de topicstarter: is een Flatcoat niet wat? Degene die ik ken vind ik hele lieve gemoedelijke honden. Wel wat drukker dan de Goldens die ik ken, maar dat maakt ze ook wel heel vrolijk vind ik.
Brrrrrrrrrr. Flatcoats zijn hyper :roll:
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:
Moos schreef:Voor de topicstarter: is een Flatcoat niet wat? Degene die ik ken vind ik hele lieve gemoedelijke honden. Wel wat drukker dan de Goldens die ik ken, maar dat maakt ze ook wel heel vrolijk vind ik.
Brrrrrrrrrr. Flatcoats zijn hyper :roll:
Ik ken er twee vrij goed (en nog meer 'uit de wandelgangen', ze zijn hier erg populair), en die zijn niet hyper, ook niet in huis als ze genoeg beweging krijgen. Wel drukker dan een Golden, maar niet vreselijk hyper. Ik had ook wel begrepen dat de gemiddelde flatcoat drukker is dan een Golden, maar ik denk zeker niet dat ze allemaal vreselijk hyper zijn. Er zullen er vast tussen zitten, maar de twee die ik ken zijn gewoon lekker vrolijk, rennen graag en veel, maar zijn in huis rustig. Ze wonen ook beiden bij gezinnen met kleine kinderen, met de hond wordt wel elke dag heel veel gelopen en ook getraind, maar als ze in huis vreselijk hyper zouden zijn lijkt me dat dat niet zo gezellig zou zijn als je kinderen onder de 6 hebt.
Afbeelding
casper
Actief

Moos schreef:Mensen met 2 dochters hebben toch ook niet 1 dochter die ze helemaal geweldig vinden, en eentje waarvan ze niet zoveel kunnen houden als van de eerste, omdat ze al zoveel van de eerste hielden? :wink:
:mrgreen: Die vergelijking zou misschien wel opgaan als je kinderen gaat adopteren, dan kan je "kiezen", maar als je op een natuurlijke manier kinderen krijgt, gaat dat niet echt op, aangezien het "ras" dan al bepaald is :wink:

Het gaat ook eigenlijk niet zo zeer over meer of minder houden van (ik was de grootste fan van al mijn honden) maar meer omdat je, ongewild, toch gaat vergelijken... misschien... mischien ook niet.

Zoals ik al zei; we hebben zelf ook gedacht aan 1 van de andere retrieverrassen (kijk, zonder typefout :wink: ) maar mischien komen jullie nog met hele leuke andere ideeën. Ik vind bijvoorbeeld teckels en bassets ook erg grappig, de ridgeback prachtig om te zien, en de duitse dog helemaal geweldig...
Groetjes,

Ellen
Moos
Zeer actief

casper schreef:
Het gaat ook eigenlijk niet zo zeer over meer of minder houden van (ik was de grootste fan van al mijn honden) maar meer omdat je, ongewild, toch gaat vergelijken... misschien... mischien ook niet.

Zoals ik al zei; we hebben zelf ook gedacht aan 1 van de andere retrieverrassen (kijk, zonder typefout :wink: ) maar mischien komen jullie nog met hele leuke andere ideeën. Ik vind bijvoorbeeld teckels en bassets ook erg grappig, de ridgeback prachtig om te zien, en de duitse dog helemaal geweldig...
Ik vergelijk ook tussen mijn honden, maar ik zie niet in waarom dat een negatief iets zou zijn? Mijn broertje en ik worden ook wel vergeleken; hij is alles wat ik niet ben en andersom. Niks mis mee verder.
Maar ik denk dat het vergelijken niet zo heel veel met het hebben van twee honden van hetzelfde ras te maken heeft. Ik vergelijk Moos en Saar ook weleens met honden van vrienden en kenissen, en dat zijn allemaal andere rassen :mrgreen:

Teckels en Bassets zijn leuk! Maar om even cliche te doen, wel een stuk koppiger dan de gemiddelde Golden. Als je van een Teckel of Basset dezelfde gehoorzaamheid verwacht als van je Golden, dan kan dat weleens wat anders uitvallen :mrgreen:
Net zoals ik van mijn Maltezers ook niet verwacht dat ze gehoorzamen als een Golden of een Herder. Ze luisteren goed, en dat is prima, maar echte volle aandacht voor de baas, en trainen op volgen aan de voet enzo, daar zijn ze niet zo van :wink:

Een Cocker Spaniel?
Laatst gewijzigd door Moos op 04 dec 2005 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
casper
Actief

De flatcoats die ik ken zijn inderdaad wel vrij hyper maar dat zal ook wel met opvoeding en activiteit te maken hebben. Cas is van nature vrij rustig dus misschien zou dat juist wel tot een goede balans kunnen leiden ?

Maar als we dan toch voor 1 van de retrieverrassen zou gaan, dan zou het toch denk ik eerder een toller worden (ja... of een golden maar dat wisten we al :mrgreen: )
Groetjes,

Ellen
Moos
Zeer actief

casper schreef:De flatcoats die ik ken zijn inderdaad wel vrij hyper maar dat zal ook wel met opvoeding en activiteit te maken hebben. Cas is van nature vrij rustig dus misschien zou dat juist wel tot een goede balans kunnen leiden ?

Maar als we dan toch voor 1 van de retrieverrassen zou gaan, dan zou het toch denk ik eerder een toller worden (ja... of een golden maar dat wisten we al :mrgreen: )
Ik denk, maar dat is een beetje filosofie van de koude grond van mijn kant, dat veel Flatcoats hyper overkomen omdat er te weinig mee gedaan wordt. Er zijn ook zat Goldens waar te weinig mee gedaan wordt, maar die schikken zich dan in het haardkleedjes-lot, en worden daar niet hyper van.
Ik denk dat een Flatcoat waar weinig mee gedaan wordt zich wat minder snel als haardkleedje zou gaan gedragen, waardoor hij erg hyper wordt.
Afbeelding
casper
Actief

Moos schreef:
casper schreef:

Ik vergelijk ook tussen mijn honden, maar ik zie niet in waarom dat een negatief iets zou zijn? Mijn broertje en ik worden ook wel vergeleken; hij is alles wat ik niet ben en andersom. Niks mis mee verder.
Maar ik denk dat het vergelijken niet zo heel veel met het hebben van twee honden van hetzelfde ras te maken heeft. Ik vergelijk Moos en Saar ook weleens met honden van vrienden en kenissen, en dat zijn allemaal andere rassen :mrgreen:

Teckels en Bassets zijn leuk! Maar om even cliche te doen, wel een stuk koppiger dan de gemiddelde Golden. Als je van een Teckel of Basset dezelfde gehoorzaamheid verwacht als van je Golden, dan kan dat weleens wat anders uitvallen :mrgreen:
Net zoals ik van mijn Maltezers ook niet verwacht dat ze gehoorzamen als een Golden of een Herder. Ze luisteren goed, en dat is prima, maar echte volle aandacht voor de baas, en trainen op volgen aan de voet enzo, daar zijn ze niet zo van :wink:

Een Cocker Spaniel?
:mrgreen: inderdaad, daar hebben we he ook over gehad, maar dat maakt de teckel juist zo grappig en uniek. Wat betreft het volle aandacht voor de baas en aan de voet; dat hoeft Cas ook niet, maar het zit er bij hem gewoon in, al vanaf puppie. Mijn andere honden (zeker de kruising dog x dalmaat) hadden altijd een soort van bloemkool in hun oren en deden alleen hun trucje voor iets lekkers :wink:

Hmmm, spaniel, hadden we nog niet aan gedacht. Zal eens kijken bij de karakterbeschrijvingen op het net.
Groetjes,

Ellen
Zoek stok!
Zeer actief

casper schreef:De flatcoats die ik ken zijn inderdaad wel vrij hyper maar dat zal ook wel met opvoeding en activiteit te maken hebben. Cas is van nature vrij rustig dus misschien zou dat juist wel tot een goede balans kunnen leiden ?

Een toller is leuk!

Kijk eens op http://www.hondenras.com/ en dan links bij 'welk ras past bij mij.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
casper
Actief

Heb ook even op de site van "De Nederlandse Cairn Terriër Club" gekeken. Leuke hondjes, klein maar geen doetje, lijken me wel echte "boefjes" :mrgreen:
Groetjes,

Ellen
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

casper schreef:Heb ook even op de site van "De Nederlandse Cairn Terriër Club" gekeken. Leuke hondjes, klein maar geen doetje, lijken me wel echte "boefjes" :mrgreen:
Zijn ook echte boefjes, daarom zijn ze ook zo leuk. Weet waar je aan begint wanneer je kiest voor een terrier, want die kleine onderdeurtjes kunnen je af en toe tot waanzin drijven. Maar geloof me; ze zijn zooo leuk! Zelf heb ik een westie en een schotse terrier en dat bevalt me prima. Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, want anders is het af en toe puinruimen geblazen. (ik spreek uit ervaring. :mrgreen: )
casper
Actief

Zoek stok! schreef:

Een toller is leuk!

Kijk eens op http://www.hondenras.com/ en dan links bij 'welk ras past bij mij.
Grappig; dit is wat eruit kwam:

argentijnse dog
ariège pointing dog
ariègeois
basset blue de gascogne
basset hound
border collie
border terrier
brandle bracke
braque dupuy
braque francais
bull terrier
dunker
engelse toy terrier
franse bulldog
grand anglo francais
grand basset griffon vendeen
grand gascon santoingeois
griffon blue de gascogne
griffon fauve de bretagne
groenlandse hond
hollandse smoushond
jura laufhond
jura niederlaufhond
labrador retriever
'miniatuur bullterrier
petit grand basset griffon vendeen
pocket beagle
russiche lopende hond
saarlooswolfhond
sauerlander dasbrak
staffordshire bullterrier
whippet

:smile:
geen golden :19:

maar wel een whippet :denken: , en das nou echt nix voor ons, zo'n nerveus bibberhondje, hihihi, wel grappig die "test"maar ik zal er maar niet alteveel waarde aan hechten. Jammer dat er trouwens bij de beschrijvingen op die site niets instaat over karaktereigenschappen. Maar wel leuk om de plaatjes erbij te zien.
Groetjes,

Ellen
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Misschien moet ik hier geen antwoord geven, ik mag tenslotte ook niet mijn eigen ras promoten :jank:

Maar ik zou toch kiezen voor een Golden erbij. Geloof me, ze zijn nooit hetzelfde. Wij hebben 6 Goldens. Allemaal hun eigen karakter en voor ons allemaal op hun eigen manier speciaal. Het is net wat Marion al zei; de eerste 3 dagen vinden ze het niets, maar dan worden het maatjes voor het leven. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”