Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Mechelse Herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Julliette
Actief

De Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Julliette »

Hoii,

Zoals een aantal van jullie waarschijnlijk wel zullen weten, zullen wij over 4 weken de trotse eigenaars worden van een Mechelse Herder pup.
Uiteraard hebben wij ons alvorens wij tot deze keuze kwamen verdiept in het ras en zijn wij er helemaal van overtuigd dat dit de hond is die bij onze situatie past.
Nu zijn er wel een aantal andere Mechelse herder bezitters hier op het forum, en ik heb ook van jullie wel het één en ander gelezen, maar waar ik nu zo benieuwd naar ben is:
- Wát jullie zo aantrekt in deze hond...
- Met welke intentie schaften jullie dit ras aan
- Wat waren jullie verwachtingen...
- Verliep alles ook zoals gehoop met de jullie Mechel, of liepen jullie tegen dingen aan?
- Wat doen jullie momenteel met jullie Mechel (sport e.d)
- Zijn er ook punten waarin je wordt belemmerd door je Mechel?

Allemaal vragen waarvan ik erg benieuwd ben naar de antwoorden!

Groetjes Juul!
Julliette
Actief

Ongelezen bericht door Julliette »

Helemaal niemand..? :roll:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik kan alleen maar zeggen waarom ik niet voor een Mechelse herder heb gekozen, terwijl ik het in principe heel leuke honden vind.

De redenen zijn:

druk
druk
druk
druk

Anne :wink:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: De Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Inge »

Ik wil best antwoorden, maar heb mijn mechel net 2 maanden dus kan er nog niet alles van zeggen.
De bouw, de werklust.
In mijn specifieke geval de moeder van mijn pup, die ik nu een 2,5 jaar ken en waar ik helemaal verliefd op was. Hele werklustige teef, maar ook heel sociaal, ze lijkt in karakter heel erg op Marouck alleen met meer driften.
Mijn mecheltje heb ik gekregen van de fokker.
Met haar ga ik trainen in de africhting en ik hoop met haar verder te kunnen komen als ik met Marouck zal kunnen op dat gebied.
Daarnaast is het de bedoeling dat zij over enkele jaren bij de fokker een nestje krijgt.
Buitdrift en apporteerdrift, tot nu toe laat ze dat ook zien.
Verder is het gezien haar bloedlijn te verwachten dat ze goed zal kunnen draaien binnen de africhting, wellicht ook wedstrijden in de toekomst.
- Verliep alles ook zoals gehoop met de jullie Mechel, of liepen jullie tegen dingen aan?

Tot nu toe verloopt alles redelijk soepel, maar er zijn altijd dingen waar je tegenaan loopt. Bij Biène was het met name haar voernijd, die ze gelijk liet zien. Als ik in de buurt van haar kwam als ze aan het eten was vloog ze me gericht aan, als pup van 9 weken oud.
Dat is dus iets waar ik direct mee aan de slag ben gegaan, ze heeft 2 weken lang vrijwel continu eten gehad uit mijn hand en later door steeds wat voer erbij te doen in haar bak. Nu kan ik gewoon in de buurt zijn, ze accepteert dat. De andere 2 accepteert ze echter niet in de buurt op dat moment, ze krijgt dus apart te eten.
Ze heeft ook een zeer grote buitdrift, wat ze vast heeft is van haar en wil ze liever niet afgeven. Dat levert echter niet echt problemen op omdat ze wel wil ruilen voor een brokje en daar dus gelijk ook de eerste beginselen van het commando LOS aangekoppeld wordt.
Nog niet veel, ze is net 4 maanden oud.
Ik ben wel begonnen met speuren, gewoon korte rechte spoortjes met veel beloning erop. Ze laat zien dat ze in ieder geval wil zoeken, haar neus blijft aan de grond en je hoort er echt "snuffen".
Verder spelen we op het trainingsveld veel, draagt ze af en toe het apporteerblok en oefenen we het hierkomen spelenderwijs.
Ze is wel al eens wat geplaagd met een lap voor het bijtwerk, maar omdat ze nu volop aan het wisselen is doen we daar nu verder niets mee, ze mag lekker kijken naast het veld.
Je wordt met iedere hond wel wat belemmerd en zeker met 3 honden. Ik kan dus bv. niet gemakkelijk een dag weg. Nika kan ik wel onderbrengen bij mijn ouders, Marouck erbij ging ook nog wel maar ik breng ze niet alledrie naar mijn ouders. Als ik bv. naar een wedstrijd ga kijken gaan de herders mee, ze blijven dan in de autokennel en worden tussendoor uitgelaten, Nika gaat dan naar mijn ouders.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

starfleet schreef:Ik kan alleen maar zeggen waarom ik niet voor een Mechelse herder heb gekozen, terwijl ik het in principe heel leuke honden vind.

De redenen zijn:

druk
druk
druk
druk

Anne :wink:
Haha...misschien is mijn beeld versoepeld met mijn zeer drukke Hollander, maar Biène is dus geen drukke hond. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Julliette schreef:
de werklust en het karakter
Ik heb allebei mijn mechelaars van mijn vader (=fokker) gekregen, de een als huishond, waar ik later IPO mee ben gaan lopen, de ander heb ik bij hem besteld om ook mee te gaan sporten. Uiteindelijk overgestapt van IPO op KNPV toen ze 5 mnd was.
een mooie hond die geschikt was voor de sport
Fuur was een stuk moeilijker door haar extreme drukte, werd in dit tijd ziek en kon ook een stuk minder hebben. Ze is voor mij net effe te gevoelig naar mij toe, waardoor ik helemaal de kriebels krijg als ik met haar bezig ben. De klik die ik met mijn andere hond had, heb ik met haar nooit gekregen. Hoewel zij beter geschikt is om mee te sporten. Ik heb haar overgegeven aan mijn man om te sporten en dat ging een stuk beter.
Mick is huishond, met Fuur wordt KNPV geoefend
Ik heb nog meer honden :wink: , een groot deel van mijn leven draait om het oefenen en verzorgen van de honden. Ik oefen 3 x p.w. wat me 2 avonden en een weekenddag kost, vakantie zit er gewoon niet in we kunnen niet alle honden onderbrengen. Als we dagjes uit zijn, is dat eigenlijk altijd hondgerelateerd (oefendagen, keuring of wedstrijden). Dat is een keus die wij hebben gemaakt, met 1 hond had ik veel minder beperkingen die kon ik makkelijk ergens onderbrengen of mee nemen.

Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Wat me aantrekt: het zijn gewoon prachtige honden, ze zijn gemakkelijk te leren, zijn sociaal, luisteren,...

Intentie: ik wilde een goeie huishond, die betrouwbaar is (maar toch op haar hoede is voor vreemden), goed te leren (het was niet mijn bedoeling in de sport te gaan op het moment dat ik ze kocht) en het uiterlijk moest me ook aanstaan natuurlijk.

Verwachtingen: zelfde als intentie

Verloop: Déesse is een schitterende hond, het is mijn eerste hond, maar ik weet nu al dat ik er geen betere meer zal hebben. we vormen echt een goed 'team'; ze heeft nooit lastig gedaan en alhoewel ik ook wel een beetje een waakse hond wilde, die niet zo gauw naar vreemde mensen zou gaan, is ze dit helemaal niet, maar ik zou haar echt niet willen wegdoen.

sport: ja, IPO. wat werk aan haar bijten, maar gelukkig hebben we een schitterende pakwerker die al heel wat aan haar beet verbeterd heeft

Belemmerd: nee, déesse gaat overal met mij mee, ik kan gaan en staan waar ik wil. ze luistert enorm goed, is echt een zeer goeie huishond. er kruipt wel veel tijd in het trainen (speuren en appèl praktisch alle dagen, pakwerk 3 x per week)
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

Wat me bevalt; Baasgericht, maar toch onafhankelijk indien dat nodig is, aanhankelijk, de werkdrift en bouw van de Mechelaars uit werklijnen.

Ook ik vind een Mechel absoluut niet druk, vergeleken met Shita (Hollandse Herder) is Jessie echt een stuk rustiger, en Vito ook.

Overigens zou ik nooit een show-mechel aanschaffen, ten eerste vind ik ze oerlelijk, en binnen de sport komen ze te veel tekort. Ik vind het wel jammer dat het heel 'normaal' is geworden dat (stamboom)Mechels 70 cm. schoft zijn, en dat dat heel normaal gevonden wordt. Ik zie toch regelmatig Mechels lopen die een terugslag hebben op het doggenbloed wat erin is gefokt. Een Mechelaar hoort niet super groot te zijn, en tegenwoordig is je hond al te klein als hij een cm. of 64 hoog is. Zelf vind ik dat een ideaal maatje, heb hier ook nog een reu van 74 cm. schoft lopen en dat is toch wel effe anders dan de Mechel van 54 cm. schoft en de Hollander van 63 cm. schoft. :mrgreen:
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Julliette schreef:Hoii,

Zoals een aantal van jullie waarschijnlijk wel zullen weten, zullen wij over 4 weken de trotse eigenaars worden van een Mechelse Herder pup.
Uiteraard hebben wij ons alvorens wij tot deze keuze kwamen verdiept in het ras en zijn wij er helemaal van overtuigd dat dit de hond is die bij onze situatie past.
Nu zijn er wel een aantal andere Mechelse herder bezitters hier op het forum, en ik heb ook van jullie wel het één en ander gelezen, maar waar ik nu zo benieuwd naar ben is:
Werkdrift baasgericht

Om mee te sporten

Een leuke huishond waar je mee kunt sporten

Tot nu toe is alles goed gegaan. Behalve het feit dat 1 oortje niet is gaan staan :mrgreen: Verder doet ze het prima :ok:

KNPV

Nope, Meer de andere 2 honden die ik heb. Een presa en een stafford. Deze honden geven beperkingen met vakanties

Allemaal vragen waarvan ik erg benieuwd ben naar de antwoorden!

Groetjes Juul!
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Frannie
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frannie »

Ik heb dus ook een aantal jaar een mechelaar gehad.
Wij hebben onze eerste mechelaar via iemand gekregen die hem naar het assiel wilde doen omdat de hond niet met kleine kindere over weg kon. Deze hond was echt een schatje zolang er geen kinderen van onder de 4 bij haar kwamen. Ze was heel erg leergierig en vond alles prachtig om te doen. Onze 2e mechelaar is bij ons gekomen nadat ik samen was gaan wonen en weer heel graag een eigen hond wilde. Daar mijn eerste mechelaar zo goed was bevallen hebbenwe weer gekozen voor een mechelaar. Dit keer weer geen pup maar een die uit een noodopvang kwam waar mishandelde honden zaten. We zijn haar daar gaan halen en hebben er een hele sociale hond van kunnen maken die alles voor iedereen over had en ook erg leergierig was ondanks dat ze een hart afwijking had. Wilde ook heel graag met haar trainen want dan kon ze lekker haar energie kwijt want dat moet je wel doen bij een mechelaar ze lekker bezig houden.

Verder vroeg je om een nadeel van een mechelaar: wij ervaarde vaak dat het toch alstig is om als je ergens heen gaat de hond mee te nemen we hebben ook een jack russell en dat vond men altijd wel goed maar het liefst niet allebei want dat was toch wat te druk en te groot.

In iedergeval heel erg veel succes over een paar weekjes met je aanwinst en ik hoop snel wat foto's te zien :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”