Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Alleen luisteren als het haar uitkomt
Moderator: moderatorteam
- liesvdh
- geregistreerd lid
Alleen luisteren als het haar uitkomt
Hallo,
Ik heb een Amerikaanse cocker van bijna 6 maanden. Ik zie haar doodgraag en ze heeft een vertederend snoetje, maar soms wordt ik er een beetje gek van!
Ze kan heel erg braaf zijn en luisteren (apporteren, zit, hier komen, blijven,...) behalve wanneer ze dingen doet die niet mogen:
-opspringen
-met de poten op de salontafel
-in de zetel springen
Ze weet heel goed dat ze dat allemaal niet mag, maar toch blijft ze het doen. Roepen of straffen helpt helemaal niet, dan doet ze alsof ze wil spelen. Onlangs had ik van petsafe een apparaatje gekocht dat een onaangename toon geeft als ze iets doet wat niet mag, maar dat helpt ook niet.
Heeft er iemand tips hoe ik dit ongewenst gedrag kan afleren?
Groetjes,
Lies.
Ik heb een Amerikaanse cocker van bijna 6 maanden. Ik zie haar doodgraag en ze heeft een vertederend snoetje, maar soms wordt ik er een beetje gek van!
Ze kan heel erg braaf zijn en luisteren (apporteren, zit, hier komen, blijven,...) behalve wanneer ze dingen doet die niet mogen:
-opspringen
-in de zetel springen
Ze weet heel goed dat ze dat allemaal niet mag, maar toch blijft ze het doen. Roepen of straffen helpt helemaal niet, dan doet ze alsof ze wil spelen. Onlangs had ik van petsafe een apparaatje gekocht dat een onaangename toon geeft als ze iets doet wat niet mag, maar dat helpt ook niet.
Heeft er iemand tips hoe ik dit ongewenst gedrag kan afleren?
Groetjes,
Lies.
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Wat ik met Smekkie deed als hij "rottigheid" aan het uithalen was was hem afleiden. Alles kan en mag dan: roepen voor een koekje, zijn flos de kamer doorgooien zodat hij erachteraan gaat rennen om hem op te halen, springen, dansen, een speeltje pakken voor een spelletje... In het begin ben je echt niks anders aan het doen dan achter dat beest aansjouwen om hem maar af te leiden maar naar een poosje hoef je alleen maar zijn naam te roepen als hij iets wil doen ewat niet mag en dan komt hij naar je toe want hij heeft geleerd dat er bij het Vrouwtje altijd iets leuks te beleven of wat lekkers te halen valt.
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

- starfleet
- Erelid
Re: Alleen luisteren als het haar uitkomt
liesvdh schreef: -opspringen
-in de zetel springen
Over het algemeen werkt het het beste om het gedrag te stoppen vóór ze het daadwerkelijk vertoont maar al wel in haar kop heeft wat ze gaat doen. Dat is een kwestie van heel goed opletten en timen.
Opspringen is wat lastig vaak om af te leren. Als je heel consequent negeert als ze opspringt en alleen aandacht geeft als ze met vier pootjes op de grond staat, helpt dat meestal wel aardig. Je moet er dan wel voor zorgen dat je door de knieën gaat, want een kleintje wil altijd bij je gezocht komen om je "bek" te likken, dat is alleen maar natuurlijk gedrag.
Met de poten op de salontafel is gemakkelijk af te leren als je haar het commando laag aanleert en verder zorgt dat er de komende tijd helemaal niets eetbaars op de salontafel te vinden is, dat laatste is het belangrijkste, het mag haar niks opleveren als ze op de salontafel afgaat, zelfs geen koekkruimeltje waar ze net met haar lange tong bijkan.
In de zetel springen, dat mocht bij ons vanaf pup niet i.v.m. de gewrichten en heupen, dus hebben we haar er altijd af getild en ze kon gestopt worden met "nee" als ze dreigde te gaan springen toen ze eenmaal doorhad wat "nee" betekende. Toen ze ouder was mocht ze wel op de bank, maar dat moest haar echt aangeleerd worden, want ze dacht dat het niet mocht natuurlijk

Anne
- liesvdh
- geregistreerd lid
Bedankt allemaal voor jullie reactie en goede tips.
Ik heb inderdaad ondervonden (zoals Martijn schreef) dat voldoende beweging er veel aan doet. Sinds ik de wandelingen groter maak en dagelijks doe (heb in de buurt een bos gevonden waar ze onaangelijnd kan lopen) is ze 's avonds al een stuk rustiger en heeft ze minder behoefte om constant aandacht te trekken op alle mogelijke wijzen.
Want ik vermoedde inderdaad dat het "kattekwaad" deels was om aandacht te trekken.
Wat betreft het in de zetel mogen; van mij mag ze gerust in de zetel om te slapen, maar ze doet dit ook om te spelen, springt op ons, maar ook op bezoek, en dat is niet zo leuk natuurlijk.
Het opspringen is ook moeilijk af te leren, want vroeger deed ze dat niet maar dan ben ik begonnen met haar bij de eerste begroeting te negeren om de blijdschap-plasjes af te leren, waardoor ze het opspringen heeft aangeleerd om zo mijn aandacht te trekken... Dus wanneer ik haar nu terug aandacht geef en beloon omdat ze met haar pootjes op de grond blijft, doet ze terug plasjes....
Groetjes,
Lies.
Ik heb inderdaad ondervonden (zoals Martijn schreef) dat voldoende beweging er veel aan doet. Sinds ik de wandelingen groter maak en dagelijks doe (heb in de buurt een bos gevonden waar ze onaangelijnd kan lopen) is ze 's avonds al een stuk rustiger en heeft ze minder behoefte om constant aandacht te trekken op alle mogelijke wijzen.
Want ik vermoedde inderdaad dat het "kattekwaad" deels was om aandacht te trekken.
Wat betreft het in de zetel mogen; van mij mag ze gerust in de zetel om te slapen, maar ze doet dit ook om te spelen, springt op ons, maar ook op bezoek, en dat is niet zo leuk natuurlijk.
Het opspringen is ook moeilijk af te leren, want vroeger deed ze dat niet maar dan ben ik begonnen met haar bij de eerste begroeting te negeren om de blijdschap-plasjes af te leren, waardoor ze het opspringen heeft aangeleerd om zo mijn aandacht te trekken... Dus wanneer ik haar nu terug aandacht geef en beloon omdat ze met haar pootjes op de grond blijft, doet ze terug plasjes....
Groetjes,
Lies.
-
- Zeer actief
Het opspringen heeft haar waarschijnlijk genoeg aandacht opgeleverd om het te blijven doen.liesvdh schreef: waardoor ze het opspringen heeft aangeleerd om zo mijn aandacht te trekken... Dus wanneer ik haar nu terug aandacht geef en beloon omdat ze met haar pootjes op de grond blijft, doet ze terug plasjes....
Groetjes,
Lies.
Ik zou haar gewoon helemaal negeren bij binnenkomst. Blijkbaar is de beloning voor het niet springen teveel voor haar en gaat ze plasjes doen. Blijdschaps plasjes bestaan niet

Begrijp ik goed dat je haar eerst niet uitliet ?liesvdh schreef:Bedankt allemaal voor jullie reactie en goede tips.
Groetjes,
Lies.