yamie schreef:nou

ik meen me te herinneren dat er wel vaker over de BC zijnde als hulphond gesproken is, en dat dat niet zo vanzelfsprekend is dat ze dat "aankunnen" of iig niet in ieder aspect als hulphond, als signaal hond ( voor doven bv ) worden ze wel weer vaker gebruikt, maar goed dat is dus maar een klein deel van het hulphond gebeuren...
Ik dacht even aan stichting 'Een hond kan de was doen', volgens mij gebruiken die nogal eens BC's. Stukje van hun website:
Voor een aantal deelnemers zoeken we een geschikte hond. Da's niet altijd makkelijk. Daarom vragen we u ons te helpen. Het komt weleens voor dat mensen een hond in huis hebben die ze niet langer kunnen houden. Wij zoeken honden in de leeftijd van 14 maanden tot drie jaar.
Op dit moment zoeken wij:
Een Tervuerense Herder of kruising daarmee, reu of teef.
Een Border Collie of kruising daarmee, reu of teef.
Een grote teef: ras niet zo heel belangrijk, maar ze moet groot zijn omdat ze goed bij de hoge rolstoel moet kunnen.
Een middenslag-hond die actief en baasgericht is, reu of teef.
En ik heb het ook eens op TV gezien, Animal Planet denk ik, waarin BC's (in Amerika) gebruikt werden als hulphond. Ze lieten een vrouw in een rolstoel zien die een oude BC had die haar altijd had geholpen, maar die door gezondheidsproblemen niet langer kon werken. Dus was ze nu een jonge BC aan het opleiden. Die werd geleerd van alles van de grond op te pakken en ook paarden aan een touw te leiden. Ongetwijfeld kon hij ook deuren open maken enzo.
Als ik naar mijn eigen BC kijk, dan denk ik dat het ras er prima geschikt voor is. Ze leren redelijk snel, willen de hele dag van alles voor je doen, zijn onvermoeibaar en kunnen zich prima lange tijd ergens op concentreren.