Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Koningspoedel x Border Collie, wat zou dat worden...?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Koningspoedel x Border Collie, wat zou dat worden...?

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij een kennis van mij worden over een paar weken pups geboren van een koningspoedel moeder x een Border Collie vader.
Dit is geen gepland nest, de Border Collie heeft zich op zeer slinkse wijze uit een afgesloten ruimte weten te bevrijden en heeft 1x de poedel gedekt.

Nu vraag ik me af, wat je van zo'n combinatie kunt verwachten, met name qua karakter. Iemand ideeën misschien?

O ja, ik ga er geen van nemen hoor! Hou het lekker bij mijn eigen krullebollen! :wink:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

tja hmmm, igg inteligente, werklustige honden... :mrgreen:
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

werklustig of hyperactief :mrgreen:
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Er is hier in het park een mevrouw die haar koningspoedelteef bij mijn weten nu twee keer heeft laten dekken. De eerste keer door een BC, de tweede keer door een andere KP. Ik heb de honden van het eerste nest (een aantal ervan) een paar keer gezien. Ze had een pup gehouden, een was er logeren en een had ze terug gehaald geloof ik van waar hij zat, zoiets. Toen ik ze de laatste keer zag waren ze in puberleeftijd. Ze waren vooral erg druk met ballen halen. In het uiterlijk zag je met name de koningspoedel terug, die BC had ik er zelf niet uitgehaald. Vachten verschilden een beetje, waren zowel glad/ruwharige bij als krulletjes volgens mij.

Ik zie niet in waarom je de kruising bewust ozu maken, maar ik denk ook niet dat er gruwelijke probleemhonden uit komen. Als de mensen maar wel iets met wat werkdrift verwachten.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

De moederhond is trouwens enorm rustig (altijd al geweest, ook als pup al). Het is een echte poedel, waarmee ik niets negatiefs bedoel, maar ze is altijd even beheersd en bedaard.
Pa is een heel ander verhaal, die is enorm energiek (beetje hyper in mijn ogen) en springt over hekken van een meter of 2 zonder problemen. Hij is ook nog eens erg inventief, gezien zijn geslaagde uitbraakpoging...
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

jelle schreef:Er is hier in het park een mevrouw die haar koningspoedelteef bij mijn weten nu twee keer heeft laten dekken. De eerste keer door een BC, de tweede keer door een andere KP. Ik heb de honden van het eerste nest (een aantal ervan) een paar keer gezien. Ze had een pup gehouden, een was er logeren en een had ze terug gehaald geloof ik van waar hij zat, zoiets. Toen ik ze de laatste keer zag waren ze in puberleeftijd. Ze waren vooral erg druk met ballen halen. In het uiterlijk zag je met name de koningspoedel terug, die BC had ik er zelf niet uitgehaald. Vachten verschilden een beetje, waren zowel glad/ruwharige bij als krulletjes volgens mij.

Ik zie niet in waarom je de kruising bewust ozu maken, maar ik denk ook niet dat er gruwelijke probleemhonden uit komen. Als de mensen maar wel iets met wat werkdrift verwachten.
Het is hier dus absoluut niet bewust gegaan hoor! De poedel is er een met een nogal goede afkomst (zo gedraagt ze zich ook trouwens! :wink: ) en ze hebben zelf ook nog een (nu nog te jonge) harlekijn koningspoedelreu die ze als ze bewust een nest hadden gewild wel gebruikt zouden hebben.

Wel grappig dat jij een gelijkwaardige kruising kent, ik heb er nog nooit eerder een gezien of ervan gehoord.
Zou je zo'n hond in theorie kunnen opleiden tot hulphond voor iemand die gehandicapt is en in een rolstoel zit, of zou dat lastig worden vanwege het Border Collie-deel in de pups?
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

LongFields schreef:Zou je zo'n hond in theorie kunnen opleiden tot hulphond voor iemand die gehandicapt is en in een rolstoel zit, of zou dat lastig worden vanwege het Border Collie-deel in de pups?
Het zou uitstekend kunnen juist vanwege het BC-deel. BC's worden wel meer als hulphond gebruikt, het lijkt me dat ze juist door hun onvermoeibare werklust daar als geen ander ras geschikt zijn. En de anti-allergische vacht is nog een extra pluspuntje.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Annet schreef:
LongFields schreef:Zou je zo'n hond in theorie kunnen opleiden tot hulphond voor iemand die gehandicapt is en in een rolstoel zit, of zou dat lastig worden vanwege het Border Collie-deel in de pups?
Het zou uitstekend kunnen juist vanwege het BC-deel. BC's worden wel meer als hulphond gebruikt, het lijkt me dat ze juist door hun onvermoeibare werklust daar als geen ander ras geschikt zijn. En de anti-allergische vacht is nog een extra pluspuntje.
Het is natuurlijk niet zeker dat de pups zo'n anti-allergische vacht (mooi woord!) krijgen.
Maar dat zou dus wel een optie kunnen zijn...
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Annet schreef:
nou :denken: ik meen me te herinneren dat er wel vaker over de BC zijnde als hulphond gesproken is, en dat dat niet zo vanzelfsprekend is dat ze dat "aankunnen" of iig niet in ieder aspect als hulphond, als signaal hond ( voor doven bv ) worden ze wel weer vaker gebruikt, maar goed dat is dus maar een klein deel van het hulphond gebeuren...
Annet
Zeer actief

LongFields schreef:Het is natuurlijk niet zeker dat de pups zo'n anti-allergische vacht (mooi woord!) krijgen.
Maar dat zou dus wel een optie kunnen zijn...
Maar dat is vast niet te zien bij pups.
Hoe wordt dat eigenlijk ontdekt, zo'n anti-allergische vacht? Getest? Of is het te zien/voelen? Heeft iedere (raszuivere) poedel zo'n vacht? Wordt het aandeel bij kruisingpups dan 25%, 50% en 25%? En wat houdt dan die 50% in? Of zou het 50-50 vererven? Wie-o-wie weet hier meer van?
Annet
Zeer actief

yamie schreef:nou :denken: ik meen me te herinneren dat er wel vaker over de BC zijnde als hulphond gesproken is, en dat dat niet zo vanzelfsprekend is dat ze dat "aankunnen" of iig niet in ieder aspect als hulphond, als signaal hond ( voor doven bv ) worden ze wel weer vaker gebruikt, maar goed dat is dus maar een klein deel van het hulphond gebeuren...
Ik dacht even aan stichting 'Een hond kan de was doen', volgens mij gebruiken die nogal eens BC's. Stukje van hun website:
Voor een aantal deelnemers zoeken we een geschikte hond. Da's niet altijd makkelijk. Daarom vragen we u ons te helpen. Het komt weleens voor dat mensen een hond in huis hebben die ze niet langer kunnen houden. Wij zoeken honden in de leeftijd van 14 maanden tot drie jaar.

Op dit moment zoeken wij:
Een Tervuerense Herder of kruising daarmee, reu of teef.
Een Border Collie of kruising daarmee, reu of teef.
Een grote teef: ras niet zo heel belangrijk, maar ze moet groot zijn omdat ze goed bij de hoge rolstoel moet kunnen.
Een middenslag-hond die actief en baasgericht is, reu of teef.
En ik heb het ook eens op TV gezien, Animal Planet denk ik, waarin BC's (in Amerika) gebruikt werden als hulphond. Ze lieten een vrouw in een rolstoel zien die een oude BC had die haar altijd had geholpen, maar die door gezondheidsproblemen niet langer kon werken. Dus was ze nu een jonge BC aan het opleiden. Die werd geleerd van alles van de grond op te pakken en ook paarden aan een touw te leiden. Ongetwijfeld kon hij ook deuren open maken enzo.

Als ik naar mijn eigen BC kijk, dan denk ik dat het ras er prima geschikt voor is. Ze leren redelijk snel, willen de hele dag van alles voor je doen, zijn onvermoeibaar en kunnen zich prima lange tijd ergens op concentreren.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”