Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

inentingsschema's

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

inentingsschema's

Ongelezen bericht door Dibbes »

Volgens welk schema laten jullie je hond(en) inenten? Tegen welke ziektes wel en welke niet? Graag de antwoorden onderbouwen.
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Ik heb het schema aan mijn da overgelaten.
De eerste entingen hadden mijn honden al bij de fokkers gehad en de rest dus bij de da.

Ik laat ze inenten tegen alles wat er is!
Ik zou het mezelf nooit vergeven als ze iets krijgen wat achteraf misschien niet nodig was geweest!
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

Gewoon 1 keer per jaar een prik halen met alles wat daar normaal inzit.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Dibbes
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dibbes »

Op het forum zitten ook wat mensen die niet zo'n voorstander zijn van standaard jaarlijks inenten en ik ben benieuwd in wat voor schema zij de hond laten enten.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Aan mij heb je niet zoveel omdat mijn hond als pup heel anders geënt is dan in Nl gebruikelijk maar ik heb me er wel een beetje in verdiept. Iedereen doet het anders en iedereen adviseerd wat anders. Je moet doen waar je jezelf fijn bij voelt.
Voor de puppen houdt men doorgaans het normale schema aan en dan
1 jaar na de laatste puppenenting de cocktail. Dan om het jaar coctail en het andere jaar alleen weil, en rabies hoeft nog maar 1x in de 5 jaar.
Geen entingen voor 6 weken bij een pup.

Op Parvo en Hondenziekte kun je je hond laten testen (heb ik gedaan) alleen is het rotte dat je hondenziekte dus niet apart kan laten geven als enting.
Als blijkt dat je hond alleen voor hondenziekte niet genoeg beschermd is moet je dus toch een enting geven met minimaal alleen Parvo erbij.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Ik heb een hele nare ervaring met enten, waardoor ik weet dat het wel degelijk schadelijk kan zijn voor een hond (pup)
toch worden ze hier elk jaar geent zoals sirene zegt:
1 jaar na de laatste puppenenting de cocktail. Dan om het jaar coctail en het andere jaar alleen weil, en rabies hoeft nog maar 1x in de 5 jaar.
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Hier krijgen ze de jaarlijkse coctail. Ik ben daar eigelijk helemaal niet blij mee maar het kan niet anders.
Ik verplicht mijn klanten om hun hond jaarlijks te laten enten (is een eis van de belangenvereniging voor hondenuitlaatservices :wink: )
Het zou raar zijn als ik mijn eigen honden niet laat enten.

Het liefst zou ik jaarlijks de titer laten meten, en aan de hand van die uitslag gaan enten.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik heb het boekje er maar even bijgepakt, weet het niet meer zo precies uit mijn hoofd :19: .
De eerste 5 jaar heeft Kevin alle entingen gehad, dus ook jaarlijks de cocktail.

Het 6e jaar niks, hij was toen ziek en dan heeft een enting geen zin, integendeel zelfs.

Jaar nr 7 de cocktail, 8 => Parvo/Weil, 9 => cocktail, 10 => Parvo/Weil, 11 => alleen Weil en dit jaar niks en dat ben ik, in principe, van plan om zo te houden.

Volgend jaar wil ik de titers laten bepalen en afhankelijk van de uitslag en het overleg hierover misschien overwegen om hem wel of niet weer te laten enten.

Wij gaan niet met Kevin naar het buitenland, Rabiësenting hoeft dus niet. Kennelhoestenting vind ik sowieso onzin (ik laat me ook niet tegen de griep inenten). Een gezond lichaam overwint zo'n aandoening over het algemeen zelf, eventueel mbv hoestdrank.
Sinds de invoering van de kennelhoestenting hoor ik steeds vaker van honden die kennelhoest kregen. Vraag blijft of dat ondanks of dankzij die enting is. Ik gok op dankzij, want veel van die honden waren geënt.
Kevin heeft in zijn 12 jaar nog nooit kennelhoest gehad.

Waarom ik geen voorstander van jaarlijks volledig enten ben is dat het principe van baadt het niet, het schaadt ook niet allang weerlegt is.
Inenten vraagt het eea van een lichaam. Het zet het lichaam namelijk aan om antistoffen tegen de entstof aan te maken. Het lichaam is hier dan zo mee bezig dat het immuunsysteem op dat moment veel gevoeliger is. Het immuunsysteem kan zich zelfs tegen het eigen lichaam keren :N: .

Bij een volgende hond (pup) ga ik nu van het volgende schema uit: de normale entingen t/m 1 jaar. Dan tot een jaar of 8 om en om en vanaf dan afhankelijk van de titeruitslag.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

Saar is de eerste drie jaar van haar leven op schema geënt (serie pupentingen en daarna jaarlijks + jaarlijks rabiës), nu ent ik voorlopig niet meer. Misschien volgend jaar weer, misschien ook niet. Ik ben er nog niet helemaal uit.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Mijn honden hebben tot vorig jaar steeds een cocktail gehad. Dit jaar alleen Weil. In overleg met mijn dierenarts krijgen ze vanaf nu 1x per 3 jaar Parvo en elk jaar Weil omdat het echte zwemmers zijn. Ben er met hem over begonnen nadat ik me had verdiept in het zg. overenten wat we eigenlijk al jaren doen en allemaal normaal vinden :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Wat zei je dierenarts erover toen je over overvaccineren begon? Had die er ook al over gelezen/gehoord en ging hij/zij meteen akkoord met andere entingsvormen/frecuenties? Ben benieuwd of hij/zij dat ook tegen andere hondeneigenaren zegt, dat enten niet altijd noodzakelijk is.

Ik hoor graag iets van je, want ik wil het er met mijn dierenarts ook over gaan hebben!

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
danja
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door danja »

Er is veel discussie over het enten. En niet echt een antwoordt, waar we allemaal wat aan hebben en vooral de honden, want die krijgen jaarlijks hun entingen. Mijn da ent 2 jaar weil/parvo en het derde jaar coctail. Hopelijk houdt hij dat zo en anders laat ik ze zo enten, want er was alweer een discussie dat hij dit om het jaar weer gaat doen.
Niet enten vindt ik link, maar ieder jaar coctail vindt ik ook niet goed. En is volgens mij ook niet nodig.

Groetjes Anneke :ok:
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Ik heb er inderdaad ook veel over gelezen ondertussen en wil het dan ook zeker met mijn dierenarts gaan bespreken. Aan de hand van titers kan bepaald worden of enten noodzakelijk is en dat ben ik dan ook van plan vooral aangezien een van mijn honden epilepsie heeft en ik zoveel mogelijk wil vermijden dat zij onnodig spullen toegediend krijgt die niet noodzakelijk zijn.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”