Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ik wil graag een markiesje (reu of een teef erbij?)

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

sachak
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): labrador en franse bulldog
Aantal honden: 2

ik wil graag een markiesje (reu of een teef erbij?)

Ongelezen bericht door sachak »

Ik heb nu een labrador en wil er graag een 2de hondje bij :cheer:

Ik wil graag een kleiner ras en het Markiesje heeft erg mijn interesse. Qua grootte en karakter zou die hier heel goed passen denk ik.

Nu zit ik wel met het volgende, want ik heb nu een reu. Hij is erg lief voor mijn andere beesten (ook de katten) en kan ook goed met andere honden. Hij kan zich alleen af en toe echt als een baasje gedragen. Op zich zou ik graag weer een reutje nemen maar weet niet of dit het verstandigste is.
Zou ik beter een teefje kunnen nemen omdat de kans op ruzie over het algemeen minder is. Of kan ik er beter reutje erbij zetten omdat die misschien wat meer voor zichzelf opkomt :denken:

Graag zou ik ook verhalen horen van mensen die ervaringen hebben met Markiesjes!
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hoe oud is je labje en wil je er een volwassen Markiesje of een pup bij?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
sachak
geregistreerd lid

Eline* schreef:Hoe oud is je labje en wil je er een volwassen Markiesje of een pup bij?
hij is bijna 3 en ik wil er graag een pup bij :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mwao..als je persé een reu wil zou ik je dat niet afraden. Reu/teef vind ikzelf een betere en natuurlijke combi en daarbij heb je gewoon echt de meeste kans van slagen. Als je nu een pup gaat zoeken en al het geblabla doorloopt, heb je misschien over een half jaar een pupje. In die zin zou een reutje kunnen , maar dan zou ik kiezen voor een onderdanig reutje en geen blaaskaak, omdat je dan dus onrust kan krijgen tussen je reuen. Ik zie geen onoverkomelijke bezwaren bij een reureucombi markiesje lab. Zelf zou ik het overigens niet doen, omdat ik ga voor de meeste zekerheid. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
sachak
geregistreerd lid

Het schijnt zo te zijn dat bij Markiesjes de wachtlijst momenteel een jaar tot anderhalf jaar is (ivm het terugfokprog)
Het duurt dus zo en zo nog even.
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

De wachtlijst voor een Markiesje is inderdaad lang. Voor een teefje zeker een jaar, voor een reutje een maand of negen.

Ik heb zelf twee teven, een combinatie die niet echt aangeraden wordt, maar het gaat hier perfect. Markiesjes zijn over het algemeen niet erg moeilijk qua karakter. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar in de meste gevallen hoef je je bij het Markiesje niet echt zorgen te maken over rangorde-problemen.

Ik zou de combi reu-reu in jouw geval ook wel aandurven. Ik zou er wel rekening mee houden hoe je eigen reu is. Als je Lab een haantje is zou ik er een wat onderdaniger pupje bijzoeken. Eigenlijk wat Eline ook al aangeeft.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
sachak
geregistreerd lid

oh wat leuk een Markiesje-eigenaresse :ok: je hebt een paar beauty's zeg!
wat ik er van gelezen heb zijn markiesjes idd makkelijk
mijn hond is niet echt een haantje ofzo maar laat wel duidelijk blijken als ie het ergens niet mee eens is :wink:
als je dan een hondje erbij heb die dat niet pikt dan heb je natuurlijk een probleem :denken:
zo heb ik bijvoorbeeld een dove kat die altijd bij zn eten gaat kijken, dat vindt ie niet leuk :neenee:
mn oudste kat die loopt weg maar de dove dus niet, dan begint ie te grommen en lip op te trekken, maar gelukkig doet ie haar niks hoor
ook gaat ze weleens op m lopen als ie ligt te slapen dan geeft ie r ook een waarschuwing
maar ik denk dat honden onderling dat soort dingen altijd wel begrijpen, toch?
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat je meer moet kijken hoe je hond in de omgang met andere honden is. Een kat is toch een heel ander dier dan een hond. Een kat reageert gewoon heel anders. Als ik kijk hoe de honden hier met onze kat omgaan is dat niet te vergelijken met hoe ze met elkaar omgaan.

Misschien kun je eens advies vragen aan iemand die verstand heeft van hondengedrag en die jouw hond kent. Die kan je waarschijnlijk wel adviseren wat voor karakter er bij jouw hond past.

AfbeeldingAfbeelding
sachak
geregistreerd lid

Nou ik weet wel een beetje wat niet kan, geen dominante reu erbij want dit pikt de mijne meestal niet

Alleen teefjes kunnen soms erg onderdanig zijn en ik wil geen 2de hond die alleen maar op zn rug ligt :wink:
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

sachak schreef:Nou ik weet wel een beetje wat niet kan, geen dominante reu erbij want dit pikt de mijne meestal niet

Alleen teefjes kunnen soms erg onderdanig zijn en ik wil geen 2de hond die alleen maar op zn rug ligt :wink:
Hm teefjes hoeven absoluut niet perse onderdanig te zijn hoor. Ik ken er persoonlijk genoeg die absoluut haar op hun tanden hebben om het zo maar te noemen.

Tja en persoonlijk heb ik liever dat mijn hond op de rug gaat liggen dan dat ze de confrontatie aangaat. Is wel zo veilig, zeker als je een kleine hond neemt zoals het Markiesje.

Babbe is ook een onderdanig teefje. In contact met andere honden stelt ze zich heel laag op, tot zelfs op haar rug. Zelfs honden die in de meeste gevallen niet goed met andere honden overweg kunnen weet ze op deze manier te overtuigen van haar onschuld :mrgreen: . Dit resulteert over het algemeen binnen vijf minuten in uitbundig spel. Ook tijdens het spel laat Babbe nog geregeld zien dat ze geen kwaad in de zin heeft. Ze is dan ook nog nooit in de problemen gekomen, in tegenstelling tot Tara die er liever voor kiest meteen een grote waffel op te zetten tegen vreemde honden.
Nee geef mij dat onderdanige hondje maar dat makkelijk op de rug gaat liggen :ok:

AfbeeldingAfbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Precies!

Moos is een vrij zelfverzekerde reu, en dat vind ik niet altijd even prettig als hij een zeer stoere reu van 10 keer zijn gewicht tegenkomt.

Saar laat zich opjagen, dat is lastig, maar ik weet ook precies door wat voor type hond ze dat laat doen. Dat let ik dus wel op, maar voorderest wandel ik wat meer ontspannen met Saar dan met Moos. Saar begroet vreemde honden ook altijd zeer laag, en ligt ook regelmatig op haar rug. Ze heeft dan ook nog nooit een conflict gehad met een andere hond.
Afbeelding
sachak
geregistreerd lid

Ja nou laat ik in een ding duidelijk zijn, tuurlijk hou ik er niet van als honden gaan vechten ofzo.
Mijn hond doet dat ook nooit, geeft alleen af en toe een waarschuwing, een keertje is ie aangevallen en toen gaf ie zich niet zomaar over.
Maar dan nog had die andere hond niks.

Maar ik hou wel van een beetje macho-gedrag, begrijp me niet verkeerd ik wil geen hond die iedereen aanvalt.
Maar ik vind dat macho gedrag juist wel leuk aan een reu.
Ik heb het nu met mijn hond ook regelmatig dat ik toch moet laten zien wie de baas is (en bij mn vriend doet ie dat helemaal niet zo) maar ik vindt dat wel een uitdaging.

Ik hoop dat ik het goed uitgelegd heb want ik bedoel er niks verkeerds mee :wink:
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Wat ik hier zie (3 reuen, 1 TEEF) is dat meerdere reuen samen goed gaat. Er is hier gerust weleens onenigheid en in het begin waren er ook weleens vechtpartijen, maar nu de onderlinge rangorde duidelijk is laten ze elkaar met rust en kunnen nu ook gerust naast elkaar liggen slapen. De TEEF blijft steeds alles uitproberen en omdat het een teef is vechten ze er niet mee, maar hier komt voorlopig geen teef meer in huis. Voortaan alleen reuen. Ook familie van mij heeft al 30 jaar lang steeds twee reuen en dat gaat fantastisch, ook hier gaat het goed (spelen ook mee elkaar), maar reuen kan ik beter mee omgaan dan teven.

Hier is het trouwens wel zo dat de teef heel snel op de rug gaat liggen en dan helemaal niets meer doet (wel mishandeld vroeger), dit zie ik nog niet met de reuen gebeuren (hiervan ook twee mishandeld). De teef hier is dus wel veel onderdaniger dan de reuen.

Ik zou dus voor twee reuen gaan. Ook het leeftijdsverschil vind ik goed. Hier zitten de reuen dicht op elkaar qua leeftijd (per ongeluk zo gegaan in onwetendheid) en alles is hier ook goed Paco is 5 jaar, Sem ruim 6 jaar en Boris net 6 jaar.
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

sachak schreef:Nou ik weet wel een beetje wat niet kan, geen dominante reu erbij want dit pikt de mijne meestal niet

Haha wat een vooroordeel! ik zelf heb drie teven en die zijn vaak stoerder dan de labjes reuen. Er is nog nooit iets voorgevallen maar ik ken een "stoere" lab reu die toch echt een ommetje gaat als hij mijn teefjes ziet!
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”