Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

geef je interpretatie 3

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mol
Zeer actief

geef je interpretatie 3

Ongelezen bericht door Mol »

oke nog 1 dan en doe het zoals Tineke deedt in NR2 topic beschrijf wat je voor je ziet het gaat NIET om welk ras het is

GENERAL DESCRIPTION
Long molosser of a straight profile, rustic and well proportioned. Mainly functional animal showing a runner's structure with a great agility, speed and resistance on the run, his movements are elastic and recall those of felines. His head is brachycephallic, of square shape, with a wide and strong cranium and a very well marked stop. The muzzle is short, wide and deep. His bite is very strong and firm. Temperamentally serious and very well balanced.

ORIGINS
Original to the ........ references of its existence are known from the Fourteenth Century. Probably a descendant from the molossers brought into .... by the barbarian invaders at the time of the fall of the Roman Empire.

TEMPERAMENT/FUNCTIONALITY
Traditionally, the ........... has been used in three basic functions: 1) Bovine cattle management 2) Big game hunting 3) Guard and defense In all of these disciplines, the ........... counts on his most notorious characteristic, its strong bite. The mouth gripping of the .......... is known and admired since the ancient times. The .............. bites with the whole mouth, even with its molars. Its bite is fixed very firmly and it is hold for a long period of time. The temperament is very serious and self secure, watching the strangers. The mouth gripping in wild or half wild animals is focused into selected areas, like ears, neck and snout (the snout, specially when hunting). His psychological development is slow, not reaching maturity until the two years of age. Until that age the dog can show himself insecure and it is not advisable to force his temperament. When maturity is reached, he won't be afraid of anything, reacting with self security if menaced. With his master, he is submissive and receptive to learn. His distrust towards the stranger makes him an excellent dog of guard and defense, but most specially because he is psychologically very stable and tranquil.

MORPHOLOGY
HEIGHT AND WEIGHT:
HEIGHT WEIGHT
Male 58-63 cm 30-40 kg.
Female 55-60 cm 25-35 kg.

Note: there should be balance between height and weight, a 2 cm difference is tolerated under the minimum height.

HEAD:
brachycephallic constitution, cubical shape, large and powerful not reaching the point where it looks massive. Cranium/face ratio of 63/37. Its skin should be straight, not wrinkly , except for the wrinkles formed in between the ears when the dog is alert.

CRANIUM
Of a convex profile, flat between the ears, wide and strong, with prominent and rounded frontal sinuses. It shows a depression between the eyes which follows thru half way over the cranium. Very well marked stop. Temporal muscles very well developed, the occipital crest is unseen due to the great muscular development, well developed jaw muscles, but never exaggeratedly developed. Prominent zigomatical arches. The cranium-facial lines must run parallel to each other, being a very slight convergence allowed, although this is not desirable. They must never diverge.

MUZZLE:
Shorter than the cranium, looking square, very wide and deep, it normally represents 37% of the total length of the head, a shorter muzzle is allowed as long as it is not under a 35% of the total length of the head. It must not show any wrinkles nor folds.

DEWLAPS:
Moderately thick, the upper dewlap hangs slightly and covers the lower one, the former being practically unseen when the mouth is closed. Pigmentation must always be black.

EYES:
Of a medium size, separated between each other, rounded. They are light brown, amber or yellow, depending on the coat coloration. Eye lids are adhered to the eyes and they are remarkably pigmented in black. The serious expression and the penetrating look is characteristic in the breed, individuals with a sweet and melancholic look not being desirable.

EARS:
Of a medium insertion, very separated between each other, normally cropped from their base. When cropped, they are slightly rounded and pointy, small in size. When not cropped they are folded over the face and medium in size.

MAXILLARIES:
Well developed. Strong and healthy dentition, the incisive teeth must be large and correctly aligned, canine teeth must be short and wide, very separated from each other. The ideal bite is the so called inverted scissors bite, the external face of the upper, incisive teeth touch the internal face of the lower incisive teeth. The chin is wide and strong, easily seeable when looking frontward, it must not be ingoing nor outgoing.

NOSTRIL:
Very large, wide, with well opened nasal orifices. Always pigmented in black.

NECK:
Very strong, of a cylindrical structure, relatively short and wide. The skin, somewhat looser than in the rest of the body, forms a slight double chin that will never become exaggerated.

TRUNK:
Normally, its length outgoes the height at the withers by a 10% or a 12%.

BACKBONE LINE:
Straight or slightly ascending, never descending.

WITHERS:
Defined, of a medium insertion, in a descending line towards the backbone. Wide, long and strongly muscled.

UPPER BODY:
Straight, muscled. The lumbar area must be relatively long, wide and of a strong musculature.

BACK END:
Wide, strong and slightly fallen.

TAIL:
Of a medium insertion, thick in its base it thins out progressively until its end. Its length goes until the hocks. In action it is carried up with arching it slightly towards the back not becoming rolled in. The hair can be some more dense than in the rest of the body, not forming fringes.

THORAX:
Ribs area is arched out, not cylindrical, looking at it sideways the chest reaches the elbows. The thoracic perimeter is approximately the same as the height at the withers plus a 25% more than the former. The chest is medium in width, deep, very muscled. The internal chest width, between the front legs' insertion, is equivalent to a 28% or a 30% of the height at the withers.

LOWER PROFILE LINE:
Looking at it sideways, the thorax presents a line that, gradually, ascends towards the abdomen. The belly must retract inwards, but never become like that of a Greyhound's.

BACK:
Long, wide and oblique. It is provided of a strong musculature. The scapular humeral angle is of about 100 degrees

FRONT EXTREMITIES:
Long, straight and well standing upright, whether looked at frontward or sideward. Well developed, strong bones.

ARM:
Hummer is long and strong, provided of a well developed musculature. It must be parallel to the half plane of the body.

ELBOW:
Parallel to the half plane of the body, it is not too side by side to the thorax.

UPPER ARM:
Long, straight, when looking a t it from the from or from the side. Of strong bone and accented musculature.

METACARPUS:
Long and strong, its average perimeter is 13 cm in males and 12 cm in females. It must be somewhat angled, never vertical.

FRONT FEET:
Strong, with an elongated and well developed musculature, but not reaching the point where it looks exaggerated. Reaching solidly, and well angled, the ground.

BACK EXTREMITIES:
Fuertes, de musculatura larga y bien desarrollada pero sin llegar a ser exagerada. Bien aplomadas y correctamente anguladas.

LAP:
Long, of a well defined musculature.

KNEE:
The angle it forms with the femur and the tibia is around 120 degrees.

LEG:
Long, of strong bone and muscle structure. Strong, well visible tendons.

HOCKS:
High, its average height equals a 29% or a 30% of the height at the withers. The tibio-tarsical angle is about 130 degrees.

METATARSUS:
Long and strong, landing perfectly straight on the ground, slightly thinner than the metacarpus. Without dewclaws.

BACK FEET:
Of a similar conformance to the front feet but a bit smaller.

SKIN:
Thick, adhered to the both but somewhat elastic, being looser in the neck and the head.

HAIR:
Short and abundant, somewhat thick, without an undercoat.

COLOR:
Brindled in all the different variances. With or without a black mask.
Fawn in all the different variances, from sand to red, "carbonado" (the tip of the hairs is carbon like giving an overall differet aspect to the coat) being possible in all these color variances. With or without a black mask.
Black and brindled, which is the same type of coloring distribution as a black and tan colored breed (like Dobermans or Rottweillers are) but in the specially different case of the ..........., the tan markings are, in this case, brindled.
All coats could be stained in white, in the extremities, chest and neck. However it is desirable that there is the least presence of white as possible.

DEFECTS
In general, any characteristic that is different from the previously defined ones, being its weight directly proportional to the level of deviation from this Standard.

mol :8):
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

In de eerste instantie doet me dit denken aan een pitbull/staff achtig uiterlijk. Aangezien er gesproken wordt over cattlemanagement en ook het zelfverzekerde karakter, komt ook de Australian cattledog in me op.
Een kortharige hond met een enorme bijttkracht, maar tevens goed met vee van een redelijk formaat.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Een zeer harde atletisch gebouwde multie functionele molosser die voor niets of niemand bang is, een (wanneer volwassen) zekere hond...
Heeft een kortharige ietwat dikke vacht zonder ondervacht, komt in meerdere brindel kleurslagen en meerdere Fawn kleurslagen voor met en zonder zwart masker...
vierkant hoofd niet te zwaar met duidelijke stop..
Weinig rimpels behalve die op zijn voorhoofd als hij alert is
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik stel me een iets kleinere en slankere argentijnse dog voor in een andere kleur.
Er word gejaagd met de honden in groepen op groot wild en daar zijn ze ook uitermate geschikt voor.
Ze zijn atletisch en conditioneel tip top in orde en kunnnen lange afstanden wild achtervolgen en hebben wanneer ze die gevonden hebben nog energie over om die te bevechten.
Omdat ze geen ondervacht hebben stel ik me voor dat ze in een warm land wonen iets zuid amerikaans.
Wanneer ze niet jagen worden ze op grote boerderijen,waar ze voornamelijk gehouden worden,ook voor ander werk ook ingezet.
Vee verplaatsen en bewaking behoort ook tot hun mogelijkheden.
Het is een multifunctionele hond met een zeer zelfstandige inslag.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

beetje zoals cloris. een heeeel zelfverzekerde hond die maar 1 baas heeft. niet heel erg groot, maar groot genoeg om af te schrikken. bijt erg hard, maar is ook gebruikt voor veedrijven, maar ook voor jacht, zeer veelzijdig dus.

ik krijg een beeld in mijn hoogd van een ietwar slankere bullmastiff zonder rimpels en dan minder vriendelijk.

ik ben erg benieuwd wat voor hond dit is.

dit stukje ging me te ver :mrgreen:
Fuertes, de musculatura larga y bien desarrollada pero sin llegar a ser exagerada. Bien aplomadas y correctamente anguladas.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

allemaal er leuk om te lezen tot nu toe zijn we het wel eens met dat het een niet al te groote hond is ben benieuwt hoe het verder gaat worden.

Mol
Zeer actief

allemaal er leuk om te lezen tot nu toe zijn we het wel eens met dat het een niet al te groote hond is ben benieuwt hoe het verder gaat worden.

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Een soort Boerboelachtige hond.

Anne
Mol
Zeer actief

kom op mensen stel me niet teleur.

**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

pfff moeilijk in het engels, veel van die woorden ken ik niet. Maar ik wil wel opschrijven wat ik voor me zie als ik dit lees.

Een middelgrote mollosser, goed in proportie, een mollosser van een atletisch type en niet zo lomp en grof gebouwd vanwege : 'great agility, speed and resistance on the run'
Volwassen bang voor niks en dat straalt hij uit, een serieuze blik.
Een hoofd met een duidelijke stop, op de kop is de huis glad, korte neus zonder rimpels. ronde ogen.
sterk gespierde korte nek met iets lossere huid.
Een korte dikke vacht zonder ondervacht.

Als cranium voorhoofd betekend (dat weet ik niet zeker) dan denk ik qua kop aan deze hond uit een ander topic:

Afbeelding

Het lichaam vind ik moeilijk omdat ik nog niet weet hoe sommige dingen er dan uit horen te zien.
Niet me uitlachen hoor Mol als ik helemaal fout zit....
Afbeelding
Mol
Zeer actief

ik lach niet, ik vindt het zeer interesant allemaal

little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

mijn engels is niet geweldig.
en het gaat erom wat je voor je ziet.
aan de reactie's van de mensen te zien, gok ik op een alano achtige hond.
Mol
Zeer actief

little-wolf schreef:mijn engels is niet geweldig.
en het gaat erom wat je voor je ziet.
aan de reactie's van de mensen te zien, gok ik op een alano achtige hond.
hoe zie je dat voor je dan? want een alano achtige hond is geen beschrijving maar een verwijzing

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Een middelmatig grote hond, stoer gebouwd maar niet overdreven zwaar. Atletisch.
Alles in verhouding. De beschrijving van de kop maar ook de rest doet me denken aan een Pitt bull achtig iets.
De huid mooi strak zonder overdreven huidplooien alleen de keelhuid is los.
Een hoekig hoofd met veel kaak, wang, stop en een duidelijke voorhoofdsgroef
Misschien kijk ik eroverheen maar ik mis de beschrijving van de lippen. Voor het type vind ik het best bepalend of lippen mogen hangen of nauw aan moeten sluiten.
De hond is langer dan hoog en recht. Het geheel is gespierd en straalt kracht en energie uit. Typisch voor de hond is een serieuse indringende blik.
De hond heeft een kortharige vacht.

Ik weet dat het er niet om gaat, maar ben benieuwd wat voor hond het is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Mol
Zeer actief

waar gaat het meer heen naar een terier achteg iets of echt een mollosser achtig iets?

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:waar gaat het meer heen naar een terier achteg iets of echt een mollosser achtig iets?

Je zal het wel niet met me eens zijn, maar ik ga voor iets tussen een Molosser van lang geleden en een Pitt Bull terriër van nu.
Een Molosser zonder overdrijvingen die je nu ziet bedoel ik dus.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Ik zal mijn best doen....

Algemene Indruk
Een molosser die rust uitstraalt en die wat lang in rug is.
Zijn rug is recht en zijn lichaam goed in verhouding.
Het is een breed functioneel ras, wat duidelijk rennerseigenschappen heeft.
Dit is goed te zien wanneer de hond in actie is.
De hond is snel, wendbaar en kan lange afstanden rennen.
Zijn bewegingen daarbij zijn gracieus en krachtig.
De basis van de kop is vierkant met een duidelijk aanwezige stop en straalt kracht uit,
(krachtige kaken) door goede wangspieren.
Zijn beet is goed "doordacht" zeer hard/krachtig en resoluut.
De neus is kort, breed en diep, met grote open neusgaten en altijd zwart.
Het is een hond die serieus genomen moet worden qua karakter, maar zeer zeker ook stabiel.

Oorsprong
Het ras is ontstaan in de 14e eeuw, waarschijnlijk een "aftreksel" van de molossers
die de barbaarse invallers meenamen, tijdens de val van het Romeinse Koningkrijk.

Karakter/Funcitonaliteit
De hond is gebruikt voor 3 doelen:
Veedrijven / Grote Jacht / Bewakingen en verdediging op allerlei verschillende manieren.
Hetgeen het meest bekend is, is de krachtige volle beet.
Zijn beet is dan ook resoluut en zeer vasthoudend.
Hij is zeer zelfverzekerd en houdt daarbij vreemden in de gaten.
Vooral tijdens de jacht zal dit ras doelgericht bijten, in oren, nek en snuit.

De hond is mentaal niet snel volwassen, wat mijn inziens naast zijn bouw duidt op een molosserachtig ras.
De hond kan tot zijn 2e/3e jaar nog wel eens onzeker overkomen, wat met het volwassen worden zal verdwijnen.
Het is een middelgrote / tot groot ras...
Dit ras heeft een ingebouwd "mechanisme" tegen vreemden...
De hond zal afwachtend reageren, maar zeker niet te beroerd zijn zelfstandig te handelen.

Heeft niet al te veel lip, maar de bovenlip valt wel over onderlippen, waardoor de mond goed gesloten is.
Dit lippen zijn altijd zwart. Dit ras heeft een schaargebit.
Zijn oren zijn niet al te groot en hangen plat langs zijn schedel, wanneer ze niet gecoupeerd zijn.
Als ze wel gecoupeerd zijn, zijn ze licht rond, maar toch wat puntig.
De ogen zijn rond, wijd uit elkaar geplaatst, licht bruin, amber of geel-kleurig afhankelijk van de vachtkleur.
Toch zal de oogrand altijd zwart zijn, waardoor deze hond in combinatie met de wenkbrauwen
een sterkte/serieuze uitstraling heeft.
Een zachte uitstraling is niet gewenst.
De nek is tapstoelopend, kort en sterk.
De hond is over zijn gehele lichaam goed gespierd heeft goed gewelfde ribben.
Achter de ribben is wel wat "inval" (weet effe niet meer hoe je dat noemt), maar niet noemenswaardig.
Zijn buik is licht opgetrokken, maar zeker niet zoals bij een windhond.
De hond heeft zwaar bone.

Vacht:
kort (dik) stokhaar, zonder ondervacht.

Vachtkleur: Gestroomd (met of zonder zwart masker) in de kleuren zoals die van een Rottweiler of Dobermann.
Zandkleur en Rood met lichte punten aan het einde van de haren.
Dit ras mag een witte borstvlek hebben.
Ook wat wit in de nek is toegestaan, hoewel zo min mogelijk.

Jee, het is wel een lang en misschien soms warrig verhaal geworden.
Ik ben ergens een beetje het overzicht kwijtgeraakt, maar ben toch benieuwd naar de reacties... :wink:
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Mol
Zeer actief

ff tussen door wat komt er in jou visie het dichtste bij ?
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding
8
Afbeelding
9
Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Afgezien van de kleur.
Het lijf van hond 1 en de indringende blik van 9.
Ze hebben allemaal wel iets wat volgens mij dan weer niet klopt.
Hond 1 vind ik niet musculair genoeg en te vriendelijke blik hebben en hond 9 vind ik bij lange na niet passen bij de beschrijving van een atleet.
Rommel komt ook dicht in de buurt (voor mij dan) qua bouw maar die heeft dan weer niet de lange rug.

De honden 7 en 8 voldoen voor mij het minste.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Living XL
Zeer actief
Contacteer:

Als de vraag voor mij bedoeld was...

Ik vind het een beetje "tricky" :wink:
Maar als ik kijk het totaal pakket neig ik naar foto nr. 1 de Ca de Bou,
zeker vanwege het veedrijven wat genoemd wordt.
In de geschiedenis van de Ca de Bou komt de Ca de Bestiar voor, welke zorgt voor de link naar het veedrijven.
Daarbij weet ik dat de Ca de Bou misschien "langzaam" toont, wat hij absoluut niet is...
Mijn 2 keus zou zijn: fotonr. ... nee, ik hou het bij nr. 1
Groetjes
Sandra
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Murphy's Place schreef:Als de vraag voor mij bedoeld was...

In de geschiedenis van de Ca de Bou komt de Ca de Bestiar voor, welke zorgt voor de link naar het veedrijven.
Daarbij weet ik dat de Ca de Bou misschien "langzaam" toont, wat hij absoluut niet is...
benn ook erg nieuwschierig naar je 2e keus,

Living XL
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
Murphy's Place schreef:Als de vraag voor mij bedoeld was...

benn ook erg nieuwschierig naar je 2e keus,

Heel eerlijk ik twijfel tussen fotonr. 2 en nr. 5.
Maar ik neig meer naar foto nr. 5 de abrupte stop is daar duidelijk zichtbaar en er is gecoupeerd op de manier zoals beschreven.
Ook is hij ietwat lang in rug...
Groetjes
Sandra
Afbeelding
Living XL
Zeer actief
Contacteer:

by the way... erg leuke onderwerpen!
Eindelijk eens iets waar ik echt kritisch voor gaat zitten...
Groetjes
Sandra
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

bij mij komt hond op foto 5 het meest op, zoals ik de beschrijving las, zo'n hond zag ik voor me, atletisch, niet te masaal.. harmonisch en in staat om de werkzaamheden uit te voeren....
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Iets tussen foto's 1,2 en 3 en 5
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Zoals ik het lees, en ik ben niet helemaal op de hoogte met de uiterlijke kenmerken(ras-technisch), maar wat ik dan lees qua bouw moet hjet een athleet zijn die droog en hard is, maar gebaseerd op geschiedenis en functie en het karakter dacht ik eerder een Cane Corso ook omdat die toch op oudere leeftijd geestelijk volwassen zijn, maar goed die zijn een stuk zwaarder weer(en vind ze ook weer niet zo hard en droog), dat het een groepenjager is dacht ik weer aan een Dogo(maar zover ik weet is dat ook geen oud ras), maar liever meer een Alano, Alano is lichter en is een echte jager met bewakingsdrift van huis en haard,is heel sceptisch naar vreemde en een trouwe hond naar zijn baasje en een Alano is een onwijs oud ras, dus die zou het moeten zijn, maar aan de andere kant kan een Cane Corso met een Alano gekruist hier ook de uitkomst zijn.

Dus iets gekruist tussen 6 en 9 en dat de uitkomst 5 is, maar als het op een ras gebaseerd is dan kies ik een Alano.
loebas
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door loebas »

Ik heb er nog niet zoveel verstand van, maar als ik het zo lees denk
ik aan een boxer.

groeten Elly
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik ga voor foto drie met de kleur van hond een
Living XL
Zeer actief
Contacteer:

Mol...
Welk beeld zie jij voor je, als je deze beschrijving in gedachten neemt???
Groetjes
Sandra
Afbeelding
Mol
Zeer actief

ik zie een hond die tussen foto 5 en 6 in zit en de kleur heeft van foto 2
of brindle ik zie dus een droog gespierde hond met een vierkand hoofd maar niet TE zwaar.
de hond straal kracht uit en lijk ondoor grondelijk, de blik is cool en afstandelijk en is geen imotie van af te lezen. ik zie een beetje kat achtig iets dus het hoofd voor het lichaam gedragen.

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”